Futurez  Kulkukoira

Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla

  • 55 Vastauksia
  • 19472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
V60 - 14 D3 mallinen digitaali mittarilla
Sen verran vanhanliiton miehiä että olen välillä mittatikun moottorista ylös nykäissyt mutta eihän tuota enää tässä uudessa ole, enkä osaa kyllä mittaristollakaan tarkastaa, harmaana vaan valikko möllöttää. Onnistuuko ollenkaan kotikonstein öljyn määrän tarkistus?

Poissa Toni82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #1 : 12.07.2018, 09:32:49 »
Virrat 2 asentoon, niin näkee öljynmäärän mittarin valikosta. Eli paina käynnistysnappulaa pitkään ilman, että jalka on jarrulla. Eli ei siis käynnistystä. Näin ainakin omassa.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #2 : 12.07.2018, 09:49:18 »
Niin minäkin oletin, mutta harmaana vaan valikko möllöttää.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #3 : 12.07.2018, 13:13:56 »
Virrat 2 asentoon, niin näkee öljynmäärän mittarin valikosta. Eli paina käynnistysnappulaa pitkään ilman, että jalka on jarrulla. Eli ei siis käynnistystä. Näin ainakin omassa.
Juurikin noin, eli virrat II-asentoon ja valikoista pitäisi päästä öljymäärään.

Tuossa oli jotain rajoituksia moottorin lämmön, alustan kaltevuuden ja sammutuksesta kuluneen ajan suhteen, ellei nuo täyty, ei siihen valikkoon pääse.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #4 : 12.07.2018, 13:17:01 »
Vähän konstikas mutta kyllä sen kanssa oppii elämään. Nyt menee minullakin jo sujuvasti. Tärkeintä tosiaan pitää start nappia tarpeeksi kauan pohjassa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #5 : 12.07.2018, 13:17:55 »
Ja jos kaipaa vanhaa kunnon tikkua konehuoneeseen, sen saa näihin kyllä jälkeenpäin laitettua ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #6 : 12.07.2018, 14:15:28 »
Öljymäärän mittaaminen, 4-syl.
Jos öljymäärä halutaan tarkastaa, tehkää se
seuraavan sekvenssin mukaisesti.
1. Avainasennon II aktivointi, ks. Avaimen
asennot - toiminnot eri tasoilla (s. 73).
2. Kääntäkää säätöpyörä ohjauspylvään
vasemmassa vivussa asentoon
Öljymäärä.
> Sen jälkeen esitetään tiedot moottorin
öljymäärästä.
Lisätietoja valikkokäsittelystä, ks.
Valikkokäsittely - mittaristo (s. 101).
HUOM
Jos oikeat edellytykset öljymäärän mittaamiselle
eivät ole täyttyneet (aika moottorin
sammuttamisen jälkeen, auton kallistuma,
ulkolämpötila yms.), esitetään ilmoitus Ei
saatavilla. Tämä ei tarkoita, että auton
järjestelmässä on jotain vikaa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #7 : 12.07.2018, 17:20:09 »
Ja jos kaipaa vanhaa kunnon tikkua konehuoneeseen, sen saa näihin kyllä jälkeenpäin laitettua ;)

Itellä X70 digitaalinen mutta aivan snadi tikku juuri ja juuri käden ulottuvissa. Vähän niinkuin lukittu kynsillä jotta ei revitä ja miksi repiin ku digitaalinen toimii.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #8 : 12.07.2018, 17:29:44 »
Itellä X70 digitaalinen mutta aivan snadi tikku juuri ja juuri käden ulottuvissa. Vähän niinkuin lukittu kynsillä jotta ei revitä ja miksi repiin ku digitaalinen toimii.
Juu, tuon "tikun" tilalle saa perinteisen pitkän mallin.

Voisin kuvitella, että tikkua kaipaa ainakin vanhemmat autoilijat, jotka ovat tottuneet tarkastamaan öljytason tikusta viikottain, eivätkä välttämättä ole sinut tuon dikitaalitekniikan kanssa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #9 : 17.07.2018, 01:10:19 »
Mulla on nyt noin puoli vuotta totuttelua takana tähän sähköiseen öljytikkuun tai anturiin. Autoni on V70 D4 aut. vm. 2014.

Ensin todettakoon, että autoon on jo edellisen omistajan aikana vaihdettu kerran tuo öljytason anturi, on ollut kai takaisinkutsu tms.

Mutta asiaan, ongelmani on seuraava: jonkin aikaa auton oston jälkeen tuli ilmoitus, että 0,5 litraa pitäisi lisätä öljyä. Merkkiliike teki lisäyksen mutisematta, mutta öljytasoja ei tarkastettu muutoin kuin, että lisäyksen jälkeen auton oma anturi näytti oikeaa tasoa mittaristossa (max viivaan asti).

Ajelin pari kuukautta ja tutkin säännöllisesti öljymäärää; aina samassa max-tasossa. Kuitenkin sitten kerran näytti ensin max, mutta palkki hävisi samalla pois kokonaan ja ilmoittikin, että öljyntaso on alhainen. Käynnistyksen jälkeen tai ajon aikana ei kuitenkaan pyytänyt lisäämään öljyä. Muutaman päivän näytettyä tuota alhaista (tasopalkki ei siis edes min-tasossa), mutta ei edelleenkään pyytänyt lisäämään öljyä, menin merkkiliikkeeseen. Siellä päädyttiin vaihtamaan öljytason anturi. Vaihdon jälkeen myös öljyn tasot laitettiin oikeaoppisesti kuntoon.

Jälleen pari kolme kuukautta ajoa ja aina kun tarkistin tason (säännöllisesti), oli taso max. Nyt taas yhtäkkiä palkki on hävinnyt asteikolta kokonaan ja näyttää "alhainen", mutta ei pyydä lisäämään edellenkään öljyä. Tällä kertaa merkkiliike tuntuu olevan varsinaisen pihalla ja selittää vaan korkeasta öljynkulutuksesta. Mutta ongelma on se, että öljymäärää osoittava palkki häviää yhtäkkiä max-tasosta kokonaan piiloon, mutta auto ei herjaa, että öljyä pitäis lisätä... Ja palkki ei palaa näkyviin, kokeiltu on.

Vielä kun tietäis paljonko siellä on oikeasti öljyä... Mulla tulee ajoa noin 1000 km / kk eikä viittis aina käydä valuttamassa öljyjä mittakannuun määrän selvittämiseksi. Miten sen mittatikun saa tohon??

Itsellä epäilys myös, että voiko olla muussa vika kuin itse anturissa. Joku softapuolen juttu?? Mulla on se täysdigitaalinäyttö, jos sillä on merkitystä...

Apuja kaivataan, kun merkkiliikekään ei tiedä. En mä varmaan ainoo ole, kellä tällainen vika.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #10 : 17.07.2018, 04:50:08 »
Itsellähän D4 V70 2015vm antaa vain arvoksi "MAX" tai sitten näyttää muistaakseni että ei tietoa.
Tyyppivika kuulemma juuri tämän valmistusvuoden autoissa, eipä tuo sinäänsä haittaa kun kumminkin valittaa jos tarvitsee öölyä..

Kannattaa aina kun vaihdattaa öljyt pyytää että josko paineilmalla puhdistaisi anturinkin, kumminkin likainen anturi ei ole hyvä ja jos särkyy niin uusi +300€ kpl..

Mulla on nyt noin puoli vuotta totuttelua takana tähän sähköiseen öljytikkuun tai anturiin. Autoni on V70 D4 aut. vm. 2014.

Ensin todettakoon, että autoon on jo edellisen omistajan aikana vaihdettu kerran tuo öljytason anturi, on ollut kai takaisinkutsu tms.

Mutta asiaan, ongelmani on seuraava: jonkin aikaa auton oston jälkeen tuli ilmoitus, että 0,5 litraa pitäisi lisätä öljyä. Merkkiliike teki lisäyksen mutisematta, mutta öljytasoja ei tarkastettu muutoin kuin, että lisäyksen jälkeen auton oma anturi näytti oikeaa tasoa mittaristossa (max viivaan asti).

Ajelin pari kuukautta ja tutkin säännöllisesti öljymäärää; aina samassa max-tasossa. Kuitenkin sitten kerran näytti ensin max, mutta palkki hävisi samalla pois kokonaan ja ilmoittikin, että öljyntaso on alhainen. Käynnistyksen jälkeen tai ajon aikana ei kuitenkaan pyytänyt lisäämään öljyä. Muutaman päivän näytettyä tuota alhaista (tasopalkki ei siis edes min-tasossa), mutta ei edelleenkään pyytänyt lisäämään öljyä, menin merkkiliikkeeseen. Siellä päädyttiin vaihtamaan öljytason anturi. Vaihdon jälkeen myös öljyn tasot laitettiin oikeaoppisesti kuntoon.

Jälleen pari kolme kuukautta ajoa ja aina kun tarkistin tason (säännöllisesti), oli taso max. Nyt taas yhtäkkiä palkki on hävinnyt asteikolta kokonaan ja näyttää "alhainen", mutta ei pyydä lisäämään edellenkään öljyä. Tällä kertaa merkkiliike tuntuu olevan varsinaisen pihalla ja selittää vaan korkeasta öljynkulutuksesta. Mutta ongelma on se, että öljymäärää osoittava palkki häviää yhtäkkiä max-tasosta kokonaan piiloon, mutta auto ei herjaa, että öljyä pitäis lisätä... Ja palkki ei palaa näkyviin, kokeiltu on.

Vielä kun tietäis paljonko siellä on oikeasti öljyä... Mulla tulee ajoa noin 1000 km / kk eikä viittis aina käydä valuttamassa öljyjä mittakannuun määrän selvittämiseksi. Miten sen mittatikun saa tohon??

Itsellä epäilys myös, että voiko olla muussa vika kuin itse anturissa. Joku softapuolen juttu?? Mulla on se täysdigitaalinäyttö, jos sillä on merkitystä...

Apuja kaivataan, kun merkkiliikekään ei tiedä. En mä varmaan ainoo ole, kellä tällainen vika.

Samaa ongelmaa kuin minulla siis, softapuolen vika se on. Anturi on täysin kunnossa ja puhdas silti ajotietokone "vittuilee".
Antaa mennä vaan niin kauan kun se huutaa että lisää tän verran, sitten pitäisi näkyä että on "max" asennossa.

Kysynyt tästä monelta samanlaisen auton omaavalta taksimieheltä ja myös yksityisiltä, aika monella oli sama "tyyppivika / ominaisuus" ja heitä se ei nyt sinäänsä haitannut.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2018, 04:52:28 kirjoittanut SKYTRiXSHA »
Volvo V70 D4 VEA

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #11 : 17.07.2018, 13:20:03 »
Hienoa kuulla! Ja pääasia, että herjaa sitten, jos öljyä todellisuudessa täytyy lisätä. Tietää ettei turhaa tutki öljyn tasoja ajotietokoneesta.

Todettakoon, että merkkiliikkeen korjaamopuolella vika oli jossain määrin tuttu, kun vielä lisää selvittelin, mutta ratkaisevaa korjaustoimenpidettä ei ole tiedossa heilläkään.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa pepi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #12 : 18.07.2018, 06:59:31 »
Juu, tuon "tikun" tilalle saa perinteisen pitkän mallin.

Voisin kuvitella, että tikkua kaipaa ainakin vanhemmat autoilijat, jotka ovat tottuneet tarkastamaan öljytason tikusta viikottain, eivätkä välttämättä ole sinut tuon dikitaalitekniikan kanssa.

Saako noita perinteisiä pitkän mallin öljytikkuja muualta ku siniseltä?

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #13 : 19.07.2018, 00:14:16 »
Ruotsinmaalta kuulin, että vähän vanhemmissa (esim vm. -12) moottoreissa anturi olisi ollut erilainen. Se lukee nuo öljyntasot samoin, mitä ajotietokone näyttää. Sittemmin anturi olisi vaihtunut sellaiseen, jossa on vaan max-taso (tai liikaa), alentunut taso ja sitten taso jolloin pitää jo lisätä. Tämä ei sitten synkkaisi sen ajotietokoneen ”monitasoisen” asteikon kanssa ja viiva häviää sen takia (?!). En tosin tiedä mikä järki siinä olisi ettei ajotietokoneeseen olisi ohjelmoitu vaihdon myötä erinäköistä asteikkoa...

Taidan itsekin pyytää laittamaan ton vanhanmallin tikun seuraavassa huollossa, jos sen saa vaan tohon moottorimalliin. Ihmeen vaikeeta kikkailua nykypäivän elektroniikalla.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #14 : 19.07.2018, 01:26:20 »
Ruotsinmaalta kuulin, että vähän vanhemmissa (esim vm. -12) moottoreissa anturi olisi ollut erilainen. Se lukee nuo öljyntasot samoin, mitä ajotietokone näyttää. Sittemmin anturi olisi vaihtunut sellaiseen, jossa on vaan max-taso (tai liikaa), alentunut taso ja sitten taso jolloin pitää jo lisätä. Tämä ei sitten synkkaisi sen ajotietokoneen ”monitasoisen” asteikon kanssa ja viiva häviää sen takia (?!). En tosin tiedä mikä järki siinä olisi ettei ajotietokoneeseen olisi ohjelmoitu vaihdon myötä erinäköistä asteikkoa...

Taidan itsekin pyytää laittamaan ton vanhanmallin tikun seuraavassa huollossa, jos sen saa vaan tohon moottorimalliin. Ihmeen vaikeeta kikkailua nykypäivän elektroniikalla.

Kuullostaisi jotenkin järkevältä, siis selitys tuohon vammaiseen öljyhässäkkään.

Suosittelen varutumaan että anturilla hintaa luokkaa 300€ , itselle tuo nyt kelpaa aivan hyvin.
Volvo V70 D4 VEA

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron