Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2895 : 05.01.2018, 13:19:48 »

Tosin, edelleen olisin valmis kokeilemaan uusia kitkarenkaita versus uusia nastarenkaita.

Minua kiinnostaisi todellinen testi kun molemmilla renkailla on ajettu talvi ja kaksi talvea. Vahvalla mutulla heitän että nastan parempi jääpito ei ole enää niin iso kuin uutena.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2896 : 05.01.2018, 14:16:05 »
Jyväskylässä on ainakin niin paljon vähänkin syrjemmässä (sivukadut yms) litimärkää jääpolannetta, ettei ne nastat nyt ihan turhat välttämättä ole.

Tosin, edelleen olisin valmis kokeilemaan uusia kitkarenkaita versus uusia nastarenkaita.

Olen kokeillut molempia ja ajan nastoilla. Odottaa ensi syksyllä myös contin uudet cvc6 kitkat.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12483
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2897 : 05.01.2018, 14:16:42 »
Ei tuolla edes tarvitse talvirenkaita. Kesäsillä pärjäisi ympärivuoden. Kiintiö pojat vauhdissa sen verran että riittää vesikeliä.
Oulussa on sen verta lunta että saa nähdä saako vappunakaan kesärenkaita alle  :buck2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2898 : 05.01.2018, 17:26:19 »
Minua kiinnostaisi todellinen testi kun molemmilla renkailla on ajettu talvi ja kaksi talvea. Vahvalla mutulla heitän että nastan parempi jääpito ei ole enää niin iso kuin uutena.
Tämä kiinnostaisi minuakin todella paljon. Käytettyjen renkaiden osto tietämättä miten käytetty, on umpimähkää.

Mutta kumpi tarjoaa tasaisemman ja pidemmän käyttöiän pidon suhteen. Kiinnostaisi kovasti (kohta satelee lehtilinkkejä)

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2899 : 05.01.2018, 19:14:16 »
Tuli ostettua Saksan veppikaupasta halvalla Nokian WR D4 renkaat käyttöautoon, jotka siis rengasmyyjien ja valmistajan mukaan ovat täysin soveltumattomat Suomalaisiin OlosuhteisiinTM. Läksin sitten landella Suomalaisissa OlosuhteissaTM, loppupätkän tie auraamatta ja noin 10 senttiä sohjoa. Sitä ennen 30 kilometrin pätkä polanteisen jään päällä vettä, eli siis ihannekeli käytännön rengastestiin. En hakenut lapiota enkä tarvinnut hiekkaa (tosin yhtä jyrkkää makeä en päässyt suoraan ylös) ja myös tasaisella jouduin peruuttelemaan vauhtia hakien sohjo-osuudella kun pohjaa lumi raapi. Autona vajaavetoinen S40.

Oli muuten positiivinen yllätys tämä setti. Pysyy kiinni jäisessä ja vetisessä tiessä kuin miehessä +30-nainen, joka haluaa penskan. Sohjossa veti vaan eteenpäin ja välillä lensi kaaressa kuin kusi nuoremmalla lumihankeen useamman kaverin  kilpailussa. Melkein sallittua 80 uskalsi ajaa vetisen, epätasaisen jään päällä. Toissa talvena mulla oli V60 nokialaisen uudehkot nastat mutta häviää näille. Nastat kun stadissa irtoaa rampeissa saman tien irtolumella.

Olen ajanut 20 vuotta kitkoilla ja en kyllä nastoilla ole ajanut kun siinä tapauksessa jos renkaat saa ilmaiseksi tai tulee biilin mukana. Mutta mä olenkin etelän mies, joka talvella silloin tällöin käy Savon sudeettialueilla. Ja saa naapurin isännät vetämään traktorilla tyhmän hesalaisenkehä III ulkopuolella käytetty ilmaisu ojasta tarpeen vaatiessa.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2901 : 12.01.2018, 22:19:28 »
Hyvin on jäädytetty..
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801122200663227_u0.shtml

Tuttu pätkä ku Ukki ja Mummo asui tuolla tiellä yli 50 vuotta ja aina huonossa/uraisessa kunnossa talvella!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Pekuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • 66 duett ajossa ei museossa
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2902 : 14.01.2018, 08:34:34 »
Kovasti harkitsen ensivuodeksi kitkoja. Turun seudulla kun lähinnä tulee ajettua kaupungissa ja suolattuja teitä pitkin. Tuntuu, että nastat menee aivan hukkaan täällä. Toisaalta ne kelit kun sattuu, että on jäinen märkätie niin kitkat ja takaveto kuulostaa aika hurjalta yhdistelmältä. Onko foorumilaiset ajellu vanhoilla takavedoilla kitkoilla vastaavissa olosuhteissa? Onko kitkojen ja nastarenkaiden välillä suuria eroja märällä asvaltilla? Ajotapa toki vaikuttaa mutta täälläki tuntuu, että heti kun jättää sen sopivan turvavälin seuraavaan niin kohta siihen on jonkun pakko puskea.

Itellä 66 duetti alla kitkat ja hyvin menee.ajettu talvi kesä talvi ja taas talvea.eilen ajoin uurainen-saarijärvi välin oli jäinen ei ongelmia
66 duett ajossa ei museossa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2903 : 06.02.2018, 20:29:11 »
https://areena.yle.fi/1-1760278

Loistava pätkä. Kannattaa aloittaa 2.14 kohdalta  ;D ;D ;D
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2904 : 06.02.2018, 20:39:50 »
Nastat ovat edelleen liukkaalla jäällä voittamattomat, mutta nastattomien renkaiden kehityksen myötä nastaylivoima ei ole enää valtavan suuri.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/valkoisen-helvetin-tulos-nokian-hakkapeliitta-r3-pyorea-paketti-kotimaista-talvirengasosaamista/
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2905 : 06.02.2018, 20:46:49 »
https://areena.yle.fi/1-1760278

Loistava pätkä. Kannattaa aloittaa 2.14 kohdalta  ;D ;D ;D
Hyvä pätkä! O0

Oli ihan vielä tänäpäivänäkin yleispäteviä ohjeita liukkailla ajoon. Tosin nykyään luotetaan, että jarru pohjaan ja rutinapoks! hoitaa linjassa pitämisen.

"On muistettava, ettei liukasta keliä voida koskaan syyttää. On kuljettajan vika, jos jotain tapahtuu."

Haluaisin tuommoisia nappulahakkiksia kokeilla joskus. Varmasti aivan kaameat renkaat. :2funny:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2906 : 05.03.2018, 07:49:07 »
Mitä Suomalaiset arvostaa talvirenkaassa:
1. Pitoa jäällä 73%
2. Pitoa lumella 62%
3. Ajomukavuutta ja alhaista rengasmelua 32%
4. Kulutuskestävyyttä 29%
5. Pito märällä asvaltilla 24%
6. Edullista hintaa 22%

https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/pitoa-kiitos-naita-kahta-asiaa-suomalaiset-arvostavat-talvirenkaissaan/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2907 : 08.03.2018, 10:59:33 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2908 : 23.08.2018, 23:23:25 »
Pitäisiköhän tämäkin herätellä, kun tuo vetotapaketjukin on jo korkattu? ???

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2909 : 23.08.2018, 23:25:42 »
Pitäisiköhän tämäkin herätellä, kun tuo vetotapaketjukin on jo korkattu? ???
Kitkanastat!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy