Elekma  Autoracing

Vanhan R12-ilmastoinnin päivitys nykyaikaiseksi

  • 2 Vastauksia
  • 2477 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Onko kukaan arvon palstalaisista päivittänyt autovanhuksen alkuperäistä R12-pohjaista ilmastointia nykyaikaiseksi?

Minulla se päivitys on tehty (260, vm. 1981), mutta huoltonipat on jätetty alkuperäisen malliseksi. Näin ollen on todella vaikea löytää huoltoa, joka pystyisi tyhjentämään järjestelmän kompressorin huoltoa varten. Sain vinkin eräästä paikallisesta pajasta, ja aion olla sinne yhteydessä ensi viikolla. Aikani surfailtuani löysin Scandixista jonkinlaisen yleismallisen (Volvot -2000) konversiopaketin:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/air-conditioner/dryer/conversion-kit-air-conditioner-r12-to-r134/1052410/

Nuo konversionipat käyvät varmastikin autoon, mutta mikä lie tuo POE-100-pullo?

Toisaalta olen lukenut keskustelupalstoilta joitakin EU-regulaatioon liittyvistä seikoista, joiden mukaan vanhan ilmastoinnin huoltokin alkaa käydä mahdottomaksi. (Esim. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87599)





Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4066
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan R12-ilmastoinnin päivitys nykyaikaiseksi
« Vastaus #1 : 19.08.2018, 14:44:44 »
POE-100 on nyt vissiin sitten se korv49aava ja siis R-134 yhteensopiva kompressooriöljy jota sitten aineen vaihdon yhteydessä illmeisesti pitää laitella voiteluaineeksi. Mutta koska sinulla on tuo päivitys jo tehty niin oletettavasti siellä onkin tuo öljy jo mukana?

Nipat olisi kyllä hyvä vaihtaa niin olisi huoltopaikkoja enemmän saatavilla, noilla vanhanaikaisilla joutuu tuosiaan etsimään kylmälaitemiehen jolla on kalustoa laajemmin.

Paljon olen kuullut juttuja jonka mukaan pitää vaihdella o-renkaita, kumiputkia ja tiivisteitä tuollaisessa päivityksessä että aineet kestäisivät sisällä, onko sinulla historia tedossa miten tuo muutos on toteutettu?

Omassa kulkineessa käytettiin joskus muistaakseni Isceon-49 kylmäainetta kun haluttiin vältää tuota vuotoilmiötä joidenkin materiaalien vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2018, 22:55:31 kirjoittanut Slowman »
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Vanhan R12-ilmastoinnin päivitys nykyaikaiseksi
« Vastaus #2 : 19.08.2018, 17:37:35 »
Kyllä. Googlettelun ja selvittelyn tuloksia:

Kompressori Alma Products Company numero 51-16571, 06257
Öljy 12356151 (12356151 - GM/AC Delco Refrigerant Oil (150 Viscosity), For use on R4 and A6 compressors with R-134a refrigerant systems.)

Jännä tuo Alma kun voi näköjään olla joko R12 tai R134a, öljy valitaan aineen laadun mukaan. Tämä esite saattaapi kuvata tätä Almaa.

http://www.almaproducts.com/Transtar.ALMA/media/ALMA-Media/Products/ac%20compressors/A6-Brochure-(7).pdf

No, joka tapauksessa homma alkaa nyt niiden nippojen etsimisellä, ja sitten huoltoon. Kompura ei pidä ääntä tai ole muutenkaan viallisen tuntuinen, vain sitä öljyistä mönjää pirskoo sumuna rullan välistä. Toivottaan että selviän pelkällä tiivisteiden vaihdolla. Olen hankkinut jo aimmin varalle Scandixista järjestelmän tiivistesarjan, jos sen laittaisi tässä samalla. Uusi kuivain löytyy myös.



 

Carcom Oy  Ateho