Elekma  Autoracing

V50 2010 täristävät etujarrut

  • 49 Vastauksia
  • 11746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
V50 2010 täristävät etujarrut
« : 23.08.2018, 08:15:40 »
Mikähän mahtaa olla syy:
Nyt kolmannet jarrulevyt menossa, ja kaikki näistä tämän vuoden puolella. Toivonmukaan ei tarvi enää vaihtaa levyjä... Kyseessä siis V50 vuodelta 2010, noin 146tkm ajettu d5 koneella ja 320mm jarrulevyillä.

Jonkun tuhannen kilometrin ajon kestävät jonka jälkeen alkavat täristä. Puslissa ei ole välystä kun auto on käynyt ihan hiljattain 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä asentajat löytäneet mitään välystä mistään.

Nyt siis eilen vaihdetut levyt ja palat. Taas on niin sileää jarruttelua kuin tulla ja olla voi. Nyt menossa NK -merkkiset levyt ja Roadhousen palat.

Edelliset levyt olivat Zimmermannit jotka pitäisi kuulema olla ihan huippulaadukasta tavaraa. Zimmermannit alkoivat tärisyttää muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, menivät sorviin ja samalla vaihtui uudet palat, paloiksi tuli Vectorin palat Motonetistä. Taas mentiin jokunen tuhat kilometriä ja tosiaan eilen vaihtui jarrulevyt ja palat. Taas.

Ihan ekat levyt olivat myös NK -merkkiset, mutta palojen merkkiä en kirveelläkään muista.

Eikä koko kesänä ole ollut sellaista vesikeliä että olisin vahingossa voinut ajaa kuumalla levyllä vesilätäkköön. Lukemisten ja keskusteluiden kautta on tullut ilmi että etupään alustassa välykselliset alatukivarsien puslat voisi aiheuttaa saman vian. Mutta alustavikaa en usko kun täristys loppuu aina uusilla (tai sorvatuilla) levyillä, ja juuri on käyty 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä silloin sieltä mitään löytäneet. Jos alustassa olisi vika, luulisin että myös uudet levyt täristää vähintäänkin sen verran että sen huomaa. Vasen etupyörän laakeri on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten, oikea puoli on ainakin tietääkseni alkuperäinen.

Liukutapit eivät ole jumissa. Jostain luin että nykyajan levyt on niin kiireellä tehty, että niitä ei ole kunnolla käyty tehtaalla läpi, joka sitten näkyy siinä että vähänkin jarruttelua jolloin levy lämpenee ja alkaa vedellä itseään uuteen muottiin.

Alkaa vähän ketuttamaan kun joka välissä saa olla etupää ylhäällä ruuvaamassa levyjä. Edellisessä Fordin pohjalevyyn perustuvassa autossa oli samaa ongelmaa, joka alkoi juuri vasemman etupyörän laakerin vaihdosta. Tosin, siinä autossa piti tehdä töitä että sai jarrulevyn navasta irti ja käyttää prässiä että sai laakerin vaihdettua kun tässä V50:ssä vaihtui koko napa. Ja tässä edellisessä Ford -pohjalevyyn perustuvassa autossa jarrujen täristys lakkasi kun Brembon levyt ja vasemman puolen napa kävi sorvissa: levyistä löytyi mm. paksuusheittoa.

Onko kukaan taistellut noiden etujarrujen kanssa? Onko viimeinen vaihtoehto alkuperäiset Volvon levyt?


Aijoo, edit:
Takajarrulevyt eivät mielestäni aiheuta ko. tärinää koska:
1. joka kerta etujarrulevyt vaihtamalla tärinä on hävinnyt ja
2. käsijarrua vetämällä tärinää ei saa aikaiseksi, vain käyttöjarrua painamalla
« Viimeksi muokattu: 23.08.2018, 09:57:16 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #1 : 23.08.2018, 22:52:40 »
Ihan hyvin järkeilty sinänsä mutta noilla kilometreillä ne puslat saattavat kaikesta huolimatta olla osasyyllinen. Ei niiden loppumista koskaan huomata katsastuksessakaan.

Sinuna tarkkailisin nyt tilannetta. Jos tärinä tulee miltei heti esiin kun jarrutat voimakkaasti 120 km/h nopeudesta, alatukivarret vaihtoon.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #2 : 06.09.2018, 08:29:11 »
Mistä voi tietää, että saa kerralla oikeat alatukivarret?

Motonetissä monta vaihtoehtoa, ja näköjään käytännössä tukivarret erotellaan kartion paksuudella: 18-21mm.

Aikoinaan Motonetti möi mulle väärät etujarrupalat vaikka kuinka katsoi rekisterinumerolla auton tiedot. Sain 300mm jarrulevyyn menevät palat vaikka omassa on 320mm jarrulevyt. Eli ei tuo rekisterinumero aina kaikkea kerro varaosamyyjällekään.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #3 : 06.09.2018, 12:12:53 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=77641.0

Tuolla kerrotaan näin:

Alustanumerot tukivarsille  -214682 = 18mm ja 214683 -> = 21mm.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2018, 12:15:06 kirjoittanut jt4 »
V50 d5 -10

Poissa ttheme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #4 : 13.09.2018, 11:27:13 »
Mikähän mahtaa olla syy:
Nyt kolmannet jarrulevyt menossa, ja kaikki näistä tämän vuoden puolella. Toivonmukaan ei tarvi enää vaihtaa levyjä... Kyseessä siis V50 vuodelta 2010, noin 146tkm ajettu d5 koneella ja 320mm jarrulevyillä.

Jonkun tuhannen kilometrin ajon kestävät jonka jälkeen alkavat täristä. Puslissa ei ole välystä kun auto on käynyt ihan hiljattain 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä asentajat löytäneet mitään välystä mistään.

Nyt siis eilen vaihdetut levyt ja palat. Taas on niin sileää jarruttelua kuin tulla ja olla voi. Nyt menossa NK -merkkiset levyt ja Roadhousen palat.

Edelliset levyt olivat Zimmermannit jotka pitäisi kuulema olla ihan huippulaadukasta tavaraa. Zimmermannit alkoivat tärisyttää muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, menivät sorviin ja samalla vaihtui uudet palat, paloiksi tuli Vectorin palat Motonetistä. Taas mentiin jokunen tuhat kilometriä ja tosiaan eilen vaihtui jarrulevyt ja palat. Taas.

Ihan ekat levyt olivat myös NK -merkkiset, mutta palojen merkkiä en kirveelläkään muista.

Eikä koko kesänä ole ollut sellaista vesikeliä että olisin vahingossa voinut ajaa kuumalla levyllä vesilätäkköön. Lukemisten ja keskusteluiden kautta on tullut ilmi että etupään alustassa välykselliset alatukivarsien puslat voisi aiheuttaa saman vian. Mutta alustavikaa en usko kun täristys loppuu aina uusilla (tai sorvatuilla) levyillä, ja juuri on käyty 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä silloin sieltä mitään löytäneet. Jos alustassa olisi vika, luulisin että myös uudet levyt täristää vähintäänkin sen verran että sen huomaa. Vasen etupyörän laakeri on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten, oikea puoli on ainakin tietääkseni alkuperäinen.

Liukutapit eivät ole jumissa. Jostain luin että nykyajan levyt on niin kiireellä tehty, että niitä ei ole kunnolla käyty tehtaalla läpi, joka sitten näkyy siinä että vähänkin jarruttelua jolloin levy lämpenee ja alkaa vedellä itseään uuteen muottiin.

Alkaa vähän ketuttamaan kun joka välissä saa olla etupää ylhäällä ruuvaamassa levyjä. Edellisessä Fordin pohjalevyyn perustuvassa autossa oli samaa ongelmaa, joka alkoi juuri vasemman etupyörän laakerin vaihdosta. Tosin, siinä autossa piti tehdä töitä että sai jarrulevyn navasta irti ja käyttää prässiä että sai laakerin vaihdettua kun tässä V50:ssä vaihtui koko napa. Ja tässä edellisessä Ford -pohjalevyyn perustuvassa autossa jarrujen täristys lakkasi kun Brembon levyt ja vasemman puolen napa kävi sorvissa: levyistä löytyi mm. paksuusheittoa.

Onko kukaan taistellut noiden etujarrujen kanssa? Onko viimeinen vaihtoehto alkuperäiset Volvon levyt?


Aijoo, edit:
Takajarrulevyt eivät mielestäni aiheuta ko. tärinää koska:
1. joka kerta etujarrulevyt vaihtamalla tärinä on hävinnyt ja
2. käsijarrua vetämällä tärinää ei saa aikaiseksi, vain käyttöjarrua painamalla

Täällä kans ihan sama ongelma.
V50 2010 myös minulla

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #5 : 13.09.2018, 19:59:59 »
Pientä tärinää aika-ajoin on havaittavissa, karkeasti sanottuna 1500km ajettu uusilla levyillä+paloilla. Mahtavaa. On nämä hienoja nämä foorttin alustalla olevat kikottimet...

Etualatukivarret on haettu. Katsotaan jos viikonlopun aikana saan ne vaihdettua niin kerron auttoiko vai ei. Otin jokin Maele, piti olla heviduty osa - toivon mukaan on sitte kans...

Tahtoo nämä nykypirssit olla sellaasia jotta pitää vissiin seuraavaksi kattella lähemmäs 200tkm ajettuja niin on jo kertaalleen alustan puolelta puslat ja varret käyty läpi...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #6 : 13.09.2018, 20:37:09 »
Mä laitoin heti alkuperäiset levyt ja palat, ei ilmeisesti ollut turhaan kun tärinät on pysynyt poissa n.70tkm
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #7 : 15.09.2018, 23:34:05 »
Alatukivarret on nyt vaihdettu. Motonet ei pettäny tälläkään kertaa: Alatukivarret olivat muuten oikeat mutta oikeanpuoleisesta puuttui ksenonien ohjarin kiinnityspisteen vastinmutteri. Siihen sitten patentti mutta vaihdettua tuli.

Takimmaiset puslat oli aavistuksen murtioimissa mutta ei mitään isompaa kulumista. Uudet oli tietty uudet, ja huomenna testiin. Saas nähdä miten käy...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #8 : 16.09.2018, 13:57:33 »
Noniin, testiajot tehty.

Nyt tämä on entistä pahempi:
kesärenkaiden uusinnan yhteydessä tehdyn 4-pyöräsuuntauksen jälkeisen vasemmalle vinossa olevan ratin jälkeen (joka otti kaksi muuta käyntiä että ratti oli edes lähes suorassa) nyt ratti on reilusti vinossa - mutta oikealle, ehkä 4-5 astetta. Ja ajettavuudessa huomaa ettei auto ole läheskään sellainen ajettavuudeltaan kuin se oli vanhoilla etualatukivarsilla.

Ja liike joka teki 4-pyöräsuuntauksen sanoi ettei ole mitään puslia väljiä...

Liikkeelle lähdön jälkeen nopeuden noustessa n. 120kmh tienoille koko pirssi tärisi niinkuin uudet kesärenkaat olisivat täysin epätasapainossa. Tätä tärinää ei ollut vanhoilla etualatukivarsilla, ei vanhoilla eikä uusilla kesärenkailla, eikä missään vaiheessa kolmen 4-pyöräsuuntauskerran välissä.

Jatkoin ajoa ja 120kmh:ssa ilmennyt jatkuva tärinä jossain vaiheessa jäi pois.

Mutta jarrutettaessa:
välillä täristi niin maan peevelisti, välillä ei mitään, välillä hyvin hyvin vähän.


En tiedä... 4-pyöräsuuntaukseen nyt seuraavaksi ja mahdollisimman nopeasti ettei noi uudet eturenkaat ala kulumaan epätasaisesti. Mutta alkaa tuo nettiauto.com taas tuntumaan aikalailla houkuttavalta ja koukuttavalta....................
« Viimeksi muokattu: 16.09.2018, 14:35:37 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #9 : 17.09.2018, 21:43:09 »
Joo, suuntaukseen kipinkapin. Ei kannata vielä vetää lopullista johtopäätöstä kun suuntaus on selvästi pahasti poskellaan. :)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #10 : 20.09.2018, 09:20:19 »
Suuntaukset on tehty. Arvatenkin kulmat oli päin honkia.

No, ei tuo suuntaus kyllä jarrujen tärinää poistanut. Aika-ajoin, ei siis joka kerta, kun jarruttaa niin täristää. Mitä vielä seuraavaksi vois kokeilla...?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #11 : 20.09.2018, 18:29:41 »
Ratti on varmaan nyt keskellä ja ajettavuus muuten kunnossa?

Aika paha kyllä. Kun kerran levytkin on melko hiljattain uusittu (jos muistan oikein) niin ehkä jompikumpi jarrusatula jumittaa tms. Käykö jarrut kuumana normaalin ajon jälkeen? Puoltaako jarruttaessa? Melko halpa kokeilu lienee vaihtaa palat eri valmistajan tuotteisiin.

Ja sori tyhmä kysymys mutta eihän kysymyksessä varmaankaan ole ABS:n täristys?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #12 : 20.09.2018, 19:34:40 »
eihän navan ja levyn väliin jäänyt mitään pashkaa, että levy olis hieman vinossa paikoillaan?
Itselläkin on kyllä -08:ssa saman suuntaisia ongelmia ollut, oon pistänyt aina huonojen levyjen piikkiin
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #13 : 21.09.2018, 13:31:20 »
Joo ratti on suorassa, ehkä karvan verran vasemmalle, mutta ei yhtään sen enempää.

Ei puolla jarrutettaessa, liukutapit eivät ole jumissa, ABSän tärisyte tuo ei ole. Navan ja levyn välin olen putsannut niin hyvin kuin vain voin CRCn ja teräsharjan avustuksella.

Kysyin eilen paikallisesta Volvo liikkeestä alkuperäisten levyjen ja palojen perään, lähes 350 Euroa koko läjä... Onko mitään nettikauppaa Euroopan sisällä, josta voisi tilata Volvon alkuperäisosia edullisemmin?

Tärinä on tosi outo: välillä täristää, välillä ei. Ja tärinä on mun mielestä enempi sellainen että levyssä olisi paksuusheittoa kuin sellainen että levyt olisivat kierot. Perustan tämän siihen tuntumaan että kun tärinä tulee, se tuntuu lähinnä sellaiselta että välillä jarrut ottaa kiinni välillä ei.

Ajelen pari-kolme päivää ja seuraan mihin tuo kehittyy. Pitää varmaan seuraavaksi mitata heittokellolla levyjen ulkoreunasta paljonko on heittoa, ja uusia mittaus navan ulkokehästä. Toivottavasti ei ole napa kiero...

Mulla alkaa olla noita koejarrupaloja nippu kotona... En tiedä uskaltaako kokeilla edellisten levyjen paloja näissä uusissa levyissä?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #14 : 21.09.2018, 22:01:17 »
Eiköhän niitä toisia paloja voi kokeilla kun jarruttelee aluksi varovaisemmin että palat sopeutuu levyihin. Jos levyistä ei paljastu mitään heittoja niin tarkista jarrrusatuloiden kiinnitys. Jos on löysällä tai joustaa jostain niin sekin voisi olla syynä. Ja vinkkinä että tehdaskorjatut jarrusatulat maksavat alle 100 € kappale. Minun autossa alkoi jumittaa niin pistin samantien vaihtoon. Jarrut pelaa kuin uutena. :)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron