Lueskelin VIDAn syövereistä, tosin 8-portaisen automaagin, toimintaperiaatetta ja kyllä siellä aika yksiselitteisesti väitetään laatikon oppivan kuskin toiminnan ja mukautuvan aina kyseiseen ajotilanteeseen. Laatikolla on perusohjelmia about 8 erilaista, joita se vaihtaa lennosta ja osin kuskin kaasujalan perusteella ajotilanteeseen sopivaksi. Esim. ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä, vapaakytkin alamäessä, kick-down, perävaunun veto jne. enempää en muista - vai olikohan vielä ainakin agressiivinen ajo. Tämän lisäksi ohjauselektroniikka tallentaa vaihtohetkellä käytetyn hydrauliikkapaineen ja muuttaa sitä kuskin tarpeisiin sopivaksi siten, että vaihtaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Nämä tiedot tallentuvat auton sammuttamisen jälkeen ja ovat käytössä seuraavalla ajokerralla.
Samaa lähdettä olen lukenut itse en törmännyt että vanhempiin olisi mitään vastaavaa ominaisuutta kerrottu.
Ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä... näihin riittää että noudattaa tiettyjä parametrejä, sinänsä noilla ei ole kuskin kanssa tekemistä.
Aggressiiviseen ajoon kepin Sport asento jolloin kierrokset pysyy korkeampina ja miksei vaihto tapahtuma käy nopeammin(?).
Se että ohjauselektroniikka tallentaa käytettyjä hydraulipaineita eli säätää solenoidien toimintaa eli poistaa ikääntymisen tuomat ongelmat mistä johtuisi huonot vaihdot.
Minä en noista oppimisista tiedä mutta kummasti radalla ajon jälkeen kierrätti jonkun aikaa huomattavasti pidemmälle ennen vaihtoa Alastarolta palatessa.
Tällainen ominaisuus on äärimmäisen ärsyttävä sanoisin jopa surkea. Tämän perusteella oppiminen on kokoajan jälkijunassa.
Luulisi kun kaasun käytössä on tietty % määrä, niin tämän perusteella pystyy vaihdot tekemään, eikä se että viisi minuuttia sitten oltiin radalla?
BMW 8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORTmainostetaan että mukautuu kuljettajan ajotyyliin. mitä se tarkoittaa? mainoksen kun lukee niin karkeasti sanottuna kun kuski ajaa dynaamisesti tai rauhallisesti niin vaihdot tehdään näihin tilanteisiin sopiviksi.
Eli jos Pentti ajattelee ettei vaihteisto toimi oikein kun Sirkka on sillä ajanut, ei pidä paikkansa. vaihteistossa on tuolloin vikaa.
Mutta vaihteisto voi mukautua Pentin tai Sirkan ajotapaan.