Elekma  Autoracing

Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5

  • 31 Vastauksia
  • 9450 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Auto 2008 vuoden D5. Käväsi turbo pajalla jossa totesivat että turbossa ei ole mitään vikaa eikä sen johdesiipien sähköisessä säätimessä. Kuitenkin auto satunnaisesti kuulostaa ihan Fast furious vehkeeltä kun ahtaa järjettömästi ja kaasua höllätessä ahdin sakkaa. Eli siivet ei pahemmin liiku. Turbo korjaamo heitti ilmoille että ohjain yksikössä vikaa. Toinen oire joka on samaan aikaan kun ahtimen säätöjen häviäminen on että auton käynti on pätkivää. Tyhjäkäynnillä joka aika selvästi huomaa sen.

Tiedetään, pitäisi käyttää Volvolla letkun nokassa :). Itselle tuli kyllä mieleen kun sanoivat että oli ollut iso kokoelma vikakoodeja että tälläkin foorumilla ollut joillakin akun alla johtosarjassa häikkää. onko se minkälainen homma varuiksi kaivaa esille ja katsoa?
« Viimeksi muokattu: 16.09.2018, 16:02:55 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
S80:ssä moottorinohjauspoksille menevä johtosarja on akun vieressä. Ja akun kotelo hinkkaa johtosarjan rikki.  Ilmansuodattimen kotelo irti, pari muovililätkää akun päältä irti+ pitkä tiiviste. Akku irti. Senjälkeen muovinen akun kotelo lähtee neljällä ruuvilla irti, konepelli avausvaijeri on hassusti kotelon läpi, mutta sen saa pujotettua pois kun avaa päädyn kotelosta. Sitten rikkinäinen johtosarja onkin jo esillä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tarkastettiinko turbon säätimestä samalla rattaiden kunto avaamalla säädin? Muovirattaista häviää hampaat ja sen jälkeen ei toimi enää kunnolla, jos ollenkaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Tarkastettiinko turbon säätimestä samalla rattaiden kunto avaamalla säädin? Muovirattaista häviää hampaat ja sen jälkeen ei toimi enää kunnolla, jos ollenkaan.
En usko että olivat avanneet säädintä, mutta olivat kuitenkin testanneet että säädin liikuttaa turbon siipiä. Lisäksi sen että ilman säädintä turbon säätö toimii oikein. Luotan siihen että säädin kunnossa kun niin sanovat. Toisaalta silloin turbon säädöt ei toimi, auto käy epätasaisesti tyhjäkäynnilläkin, se viittaisi että on muutakin vikaa. Sitten kun turbon säädöt taas toimii niin käyntihäiriötkin poissa. Työn alla vikakoodin lukusoftan asennus että saa kunnolla etsittyä mitä koodeja autossa tulee kun alkaa käymään huonosti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494

Edit: Eipähän ajatus kulkenut. Eihän se perhana ohjausyksikkö ole siinä konehuoneessa vaan tuulilasin edessä. Uusi jumppa just ennen sadetta :D. Yhdessä johdossa kupari näkyi, mutta ei ollut poikki asti. Muut johdot katsoin valon kanssa niin kaikki näytti ehjältä. Kuluneen johdon päälle teippiä ja muutenkin sähkömiehen tapea siihen johtonipun ympärille ja se sukka siihen päälle. Turbolle menevä johto päälisin puolin näytti ehjältä, mutta siitä kohtaa mistä sukeltaa turbon suuntaan suojamuovi on rikki ja öljyä, pölyä sekä muuta skeidaa oli siinä johdossa enemmän kuin tarpeeksi. Sieltä säätimeltä johdon saa varmaan irti vain alakautta?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2018, 20:32:33 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Johtoliittimeen yltää yläkautta, mutta lukkokynsien painaminen ja liittimen vetäminen samaan aikaan ei välttämättä onnistu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Johtoliittimeen yltää yläkautta, mutta lukkokynsien painaminen ja liittimen vetäminen samaan aikaan ei välttämättä onnistu.
Jos tänään pääsisi TI-halliin jossa on nosturi. Alkavat olemaan katoava luonnon vara, enkä ala ryömimään auton alle joka on 20€ hallitunkin varassa  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Päivitetään tännekkin. Atoyn huoltoon vein kun sitä suositeltiin. Sieltä tuli tuomio. Imusarjan läpät vuotaa ja se aiheuttaa ongelmat. Läppien vipu ollut mulla aina irti, mutta näköjään nyt alkaneet oireilemaan. :idiot2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Päivitetään tännekkin. Atoyn huoltoon vein kun sitä suositeltiin. Sieltä tuli tuomio. Imusarjan läpät vuotaa ja se aiheuttaa ongelmat. Läppien vipu ollut mulla aina irti, mutta näköjään nyt alkaneet oireilemaan. :idiot2:

Höpöjä selittävät. Ei ole läpillä vaikutusta jos akseli on irti ja lukittu ettei pääse heilumaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Höpöjä selittävät. Ei ole läpillä vaikutusta jos akseli on irti ja lukittu ettei pääse heilumaan.

Voin vielä vahvistaa tämän, herjoja tulee jos käyttövipu on itekseen tippunu ja jääny sellaseen paikkaan ettei säätömoottori pääse kääntymään tarpeeks. Omassa mk2 v70 harmaakopassa oli läpät valtoimenaan liki kaks vuotta ja puhaltanu akselin päästä moskaa pihalle. Nostaja remontin yhteydessä eliminoin koko häkkyrän pois ja ainut käytännön merkitys sillä oli että ohjelmoinnin jälkeinen luvattu pintakaasun herkkyys parani kun ei enää vuoda sieltä pihalle.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Höpöjä selittävät. Ei ole läpillä vaikutusta jos akseli on irti ja lukittu ettei pääse heilumaan.
Minäkin tätä mietin, mutta läpän akseli on sen verta horo jo että vuotaa öljyä. Minä pelkään että poltan nyt 800€ rahaa ja vika ei korjaannu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Minäkin tätä mietin, mutta läpän akseli on sen verta horo jo että vuotaa öljyä. Minä pelkään että poltan nyt 800€ rahaa ja vika ei korjaannu.

Mulle aikanaan suositeltiin harmaakoppaiseen uutta tarvikeakselia ja samalla läppien poisto - sen perään vaan kovaa ajoa. Tuli kuitenkin silloin uusittua orkkispaketti, kun siinä myyjä muistaakseni tuli vielä vastaan rahallisesti.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Mulle aikanaan suositeltiin harmaakoppaiseen uutta tarvikeakselia ja samalla läppien poisto - sen perään vaan kovaa ajoa. Tuli kuitenkin silloin uusittua orkkispaketti, kun siinä myyjä muistaakseni tuli vielä vastaan rahallisesti.
Tuota läppä juttu voi vaikuttaa siihen että käynti on joskus nykivää ja kun vika on päällä niin meno hyytyy jos kierrokset koittaa nousta yli 3 tonnin, mutta se että turbo ahtaa kuin hullu ja sakkaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tuota läppä juttu voi vaikuttaa siihen että käynti on joskus nykivää ja kun vika on päällä niin meno hyytyy jos kierrokset koittaa nousta yli 3 tonnin, mutta se että turbo ahtaa kuin hullu ja sakkaa.

Joo jos läpät on kiinni, eli tanko vedetty keulaa kohti, niin jaksaa kohtuullisesti mennä alle 3t kierroksilla, mutta sakkaa siitä ylöspäin. Tanko kohti auton perää läpät auki ja toimii koko kierrosalueen läpi.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Joo jos läpät on kiinni, eli tanko vedetty keulaa kohti, niin jaksaa kohtuullisesti mennä alle 3t kierroksilla, mutta sakkaa siitä ylöspäin. Tanko kohti auton perää läpät auki ja toimii koko kierrosalueen läpi.
Joo tuo selittää että meno halut loppuu 3 tonnin jälkeen, mutta että myös terävämpi kiihdytys nykäisi aika pahasti. Lisäksi turbon sakkauksesta kuului sisälle ääni tosi voimakkaasti kun hölläsi kaasua.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez