Samppasport  Futurez

Volvo V50 1.6D vm.2010, PA -suodattimen vaihdossa ongelmia

  • 2 Vastauksia
  • 3590 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa GP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Moi,

Lähdin pitemmälle automatkalle ja 500km jälkeen ohituksessa moottorista lähti tehot ja moottori sammui. Samalla lähti ajovalot ja satasen vauhdissa pimeellä tulikin sitten vähän tiukemmat paikat. Onneksi sain valot takaisin päälle käyttämällä virrat pois ja päälle ja vastaan tulevaa liikennettä ei ollut ja tie oli suora. Rullaten sitten pysäkille ihmettelemään, että mitä ihmettä oikein tapahtui.

Auto valitteli alhaista mottori tehoa. Seuraavana päivänä Oulun motonettiin jossa vikakoodien luku ja tuloksena oli kaksi vikakoodia. (P0089 polttoainesuodatinsäädin, alue/toiminto ongelma ja toinen P1402, jolle ei löytynyt selitystä, ilmeisesti joku ERG -liittyvä)

Luin täältä lankoja ja ostin varmuuden vuoksi polttoainesuodattimen("alkuperäislaatu") ja ilmansuodattimen. Ilmansuodattimen vaihdoin, kun tämä oli jäänyt tekemättä oljynvaihdon yhteydessä (olikin silinteri -mallia). Kello oli sen verran paljon, että ajoimme muutamia satoja kilometrejä että päästiin perille. Samalla varmustui se, että ongelma on jossain polttoaineen virtaamisessa.

Tänään sitten vaihdettiin polttoainesuodatin. Letku kiinni PA-suodattimen lähtöön ja mitään ei meinannut tulla. Motonetin osa kiinni ja polttoainetta alkoikin jo tulla. Eli ainakin PA-suodatin oli ihan tukossa kerta mitään virtaamaa ei ollut. Uusi suodatin täyteen dieseliä ja vielä perään pumpulla imua päälle, että varmasti on kaikki ilman pois. Sitten myös lähtöliitin kiinni, akku kiinni, virrat hetkeksi päälle ja käynnistys. Hörähti sekunniksi käyntiin, mutta sitten ei mitään. Käytin virtoja päällä pariin ketaan ja uusintä yritys, mutta ei mitään.

Uudestaan suodatin täyteen ja uusinta yritys, mutta ei lähde käyntiin. Tein homman juuri niin kuin kaikissa ohjeissa oli ja silti tämä meni nyt mönkään. Olisiko viisaammilla antaa neuvoja, että miten auton saisi kuntoon?

Auto oli seissyt viikon paikallaan, mutta en tiiä, että onko sillä mitään merkitystä.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo V50 1.6D vm.2010, PA -suodattimen vaihdossa ongelmia
« Vastaus #1 : 16.09.2018, 14:28:36 »
Pelkkä suodattimen täyttö ei välttämättä riitä, vaan ilma pitää imeä pois paluulinjasta. Virran käyttäminen päällä ei auta mitään, koska 1.6 ja 2.0D koneissa ei ole sähköistä pumppua tankissa kuten muissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa GP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 1.6D vm.2010, PA -suodattimen vaihdossa ongelmia
« Vastaus #2 : 16.09.2018, 19:31:56 »
Kiitos vastauksesta. Sain moottorin käyntiin näin:

1. Suodatin täyteen menovettä
2. Käytössäni oli "öljypumppu", jolla otin polttoainetta puhtaaseen lasi astiaan suodattimen lähtö -liittimestä
3. otin pumpun irti niin, että letkussa oli dieseliä mahdollisimman paljon.
4. laitoin lähtöliittimen kiinni ja irrotin tuloliittimen, johon laitoin öljypumpun lähtöliittimen kiinni.
5. Aloin pumppaamaan pummun "työntöpuoli" alaspäin varmistaen, että letkuun menisi mahdollisimman vähän ilmaa.
6. pumppasin rauhallisesti niin kauan, että korkepainepumpusta alkoi kuulua ratinaa. Tämän jälkeen todella rauhallisesti pumppasin vielä yhden pumpullisen.
7. virrat II -asentoon ja 2min odottelua.
8. startti ja parin sekunnin kuluttua moottori hörähti käyntiin.   8)

Koeajo ja kaikki toimi moitteetta. Täyskiihdytyksessä vika ilmoituksia ei enää tullut, joten kyllä tässä viassa oli kyse pelkästään lähes tukkeutuneesta polttoainesuodattimesta ja sen aiheuttamasta ongelmasta. Suodattimella oli ajettu pari vuotta ja joku 20-30tkm.

Tälläiseen imurikikkaankin tuli törmättyä:
https://www.youtube.com/watch?v=F3PAFmMVLgc
« Viimeksi muokattu: 18.09.2018, 20:44:42 kirjoittanut GP »

 

Kulkukoira  Proturbo