Ateho  Elekma

XC70 2008 Parkkitutkan häiriö (etupää)

  • 3 Vastauksia
  • 1738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
XC70 2008 Parkkitutkan häiriö (etupää)
« : 16.09.2018, 23:54:02 »
Hei,

Hommasin hiljattain XC70:n Ruotsista ja näytössä on häiriöilmoitus tyyliin "Parkeringshjälp Serv. erfordras" eli tyyliin pysäköintitutka vaatii huoltoa.. Myyjä kertoi, että ei tiedä mikä siinä on, eikä ole lähtenyt sitä selvittämään. Toimintoa ei saa päälle, eli kytkimen vihreä näyttö palaa alle sekunnin. Työkaveriln OBD -lukija ( Autocom) näytti ko aiheeseen Parking assistance - PAM (Parking assistance module (PAM))) vikakoodia B1B3801 - Front inner right sensor -- Permanent ja B1B3896 - Front inner right sensor -- Internal fault --Intermittent.
No hommasin kiinalaisen sensorin ja vaihdoin "keskeltä eka vasemmalle" sensorin, mutta tilanne ei muuttunut. Sitten varmuuden vuoksi mittasin sekä etusensorien että takasensorien johdot liittimistä sensoreille- kaikki oli ok. Mittasin myös, että sensoreille tuli 12V jännite, vaikka itse Parkkitutka ei mennyt napista päälle.

Eli kysymykseni olisi, vaatiiko vika kuitata pois, jonka jälkeen parkkitutka vasta toimii, vaikka kaikki nyt toimisikin? Jossain oli tästä mainintaa, mutta se jäi mulle vähän avonaiseksi. Voisko tässä olla joku muu yleinen vika? Jossain oli mainintaa myös, että PAM-yksikön rele vois olla yksi syy yms. Missähän tämä yksikkö mahtaa olla? Lienee yksi mokkula, koska autossa on nää ollut uudesta asti. Vielä yhdessä palstassa oli maininta, että älä osta Kiinalaisia sensoreita, koska ne ei toimi!!!??? Alkuperäiset ovat Valeo-merkkisiä, jollainen 1 kpl tulee mulle reilun viikon päästä.


Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2008 Parkkitutkan häiriö (etupää)
« Vastaus #1 : 16.09.2018, 23:59:42 »
Sori heti kärkeen -- vaihdoin keskeltä eka OIKEALLE siis (takaapäin katsottuna) - ei siis vasemmalle, kuten kirjoitin..

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2008 Parkkitutkan häiriö (etupää)
« Vastaus #2 : 18.09.2018, 19:48:59 »
Itsellä oli alkukesästä häsmäkkää tuon oman etututkan kanssa. Herjasi kanssa sisempää oikeanpuoleista anturia. Tai näytti vaan punaista keskinäytössä. Itse vaihdoin anturien paikkoja, jolla poissuljin anturivian. Vika pysyi sisemmällä oikeanpuoleisessa anturissa. Syyksi paljastui sitten, että se alaritilä oli painunut hieman sisäänpäin, jolloin otti anturi puskurista heijasteen. Vikakoodia minulla ei jäänyt.

Itse lähtisin liikkeelle siitä, että vaihtaisin antureiden paikkaa ja nollaisin vikakoodit. Jos vika siirtyy anturin mukana, on vika siinä. Ja todennäköisesti se vika siinä onkin kerran jännite tulee perille asti. Anturin toiminnan voi kokeilla myös sykkiikö se sormella painamalla. Ehkä sykkii ja rikkinäinen ei
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2008 Parkkitutkan häiriö (etupää)
« Vastaus #3 : 19.09.2018, 00:45:39 »
Hei, asia selvisi.

Ensinnäkin, auton parkkitutkaa ei saa ollenkaan päälle- eestä eikä takaa, jos vika on yhdessäkin sensorissa. Eli tällöin ei voi sensorien kuntoa testata.
Vaihdoin toisesta paikasta sensorin paikkaan, jota koodilukija herjasi ja taas uuden kiinan sensorin toiseen paikkaan - ns vikapaikan sensorin otin pois. Luettiin vikakoodit ja ei vaikuttamut mikään mitenkään - herjasi edelleen samaa paikkaa eka oikeanpuoleinen.
No sitten löysin PAM-yksikön, se on takalukun oikeassa alareunassa irrallisen verhoilupalan takana varapyörän-tilassa >>pääsee hyvin käsiksi. Yksiköön tulee sensorien piuhat edestä ja takaa sekä yhdet CAN-väylälle. otin liittimet vuorotellen pois ja samalla katsoin vikakoodeja. Selvisi että kun takapiuhojen liittimen otti pois, niin ilmoitti samaa vikaa kaikille takasensoreille ja edelleen samalle etusensorille. Alkoi epäilyttämään katkos johdossa tai sitten PAM- yksikön ko. piirin vika. Sitten mittasin johdinnipun kaikki sensoripiuhat ( keskimmäiset 4 johtoa) etuliiliittimien ja PAM-liittimien väliltä ja katos vaan >>ko. vikapaikan piuha oli poikki. ko piuha oli sulanut poikki etuliittimestä n 15 cm päästä (mikä lie aiheuttanut). Tinasin piuhan kiinni ja niinhän se alkoi toimimaan. Etuliitin on oikean pyörän edessä heti sisälokarin takana.

Eli jos yksikin on rikki/piuha poikki >> koko parkkitutka lopettaa toiminnan . Edelleen ei tarvitse kuitata, jotta lähtee toimimaan.

 

Autoracing  KL-varaosat