RallyBaron  Samppasport

V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä

  • 6 Vastauksia
  • 2718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Roderiq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Aiemmin kesällä sattunut episodi, missä auto jätti tien päälle, ei ole uusiutunut. Nyttemmin Volvo on toiminut muuten ihan ok, mutta...

Kun kone on lämmin ja ajan pintakaasulla noin 1800-2000 kierrosta, saattaa kone nykiä hieman. Nykiminen häiritsee itseä ja vaimoa. Googlettelin vikaa ja oireet ko. malliin tuntuisi olevan aika yleisiä. Kun konetta kiihdyttää kovaa tai moottorilla jarruttaa, niin nykimistä ei ole havaittavissa.

Mielestäni sain väliaikasen helpotuksen, kun vaihdoin ilmanputsarin ja puhdistin ilmamassamittarin (MAF) sensorin. Vika palasi takaisin. Onko muiden sensorien (esim. IAT) puhdistuksesta mahdollisesti apua? En ole vielä edes tutkinut, mistä IAT-sensori edes löytyy.

Moottorijarrutuksessa tulee myös pieni naukaiseva ääni pienillä kierroksilla.

EGR-venttiiliä näyttivät monet epäilevän omissa kulkineissaan. Onko venttiilin puhdistus tuonut yleensä apua? Ja onko vaikea puhdistaa tai vaihtaa? Skandix näyttäisi veloittavan 155 euroa uudesta venttiilistä, mutta ei millään viitsisi turhaan vaihtaa.

Millä tavalla kannattaisi tutkia EGR:n toimintaa? Saako tuon helposti pois toiminnasta väliaikaisesti?

Onko muuten mitään suosituksia edulliseksi ODB-lukijaksi?


/Roderiq
Volvo V70 1.6D (80 kW) -2011

Sir Roderiq

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä
« Vastaus #1 : 19.09.2018, 06:54:44 »
Map anturinkin voisi puhdistaa, niin tein itseltäni. Omat nykimiset korjaantu kun ilmavuodon paikka löytyi, syynä oli löysällä oleva maf anturi.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä
« Vastaus #2 : 19.09.2018, 08:43:32 »
95% tuon moottorin nykimisistä johtuu EGR:stä. Venttiiliä ei ole järkeä puhdistaa eikä kannata ostaa juuri sitä halvinta 155€ kiinalaista tuotantoa olevaa ellei autoa ajeta seuraavana päivänä autoliikkeeseen. Muuten samat jumpat on edessä hyvin pian. EGR poisto on myös mahdollinen tuohon moottoriin ohjelmallisesti. Väliaikaisesti EGR:n eliminointi ei onnistu oikein millään, ainoa tietty on tukkia EGR putki, mutta parin kilometrin jälkeen saa vikakoodin aikaiseksi eli testeri pitää olla mukana, mutta jos tuolla ajomäärällä kerkiää testaamaan niin hyvä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa gaz69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä
« Vastaus #3 : 19.09.2018, 12:55:19 »
95% tuon moottorin nykimisistä johtuu EGR:stä. Venttiiliä ei ole järkeä puhdistaa eikä kannata ostaa juuri sitä halvinta 155€ kiinalaista tuotantoa olevaa ellei autoa ajeta seuraavana päivänä autoliikkeeseen. Muuten samat jumpat on edessä hyvin pian. EGR poisto on myös mahdollinen tuohon moottoriin ohjelmallisesti. Väliaikaisesti EGR:n eliminointi ei onnistu oikein millään, ainoa tietty on tukkia EGR putki, mutta parin kilometrin jälkeen saa vikakoodin aikaiseksi eli testeri pitää olla mukana, mutta jos tuolla ajomäärällä kerkiää testaamaan niin hyvä.

Ymmärtääkö auto, mikäli vaihtaa uuden egr:n ja tukkii samalla egr:lle tulevan putken, eli siis paikallaan uusi egr, mutta egr:lle ei tule enää pakokaasut?

Poissa Roderiq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä
« Vastaus #4 : 19.09.2018, 21:56:43 »
Kävin ostamassa halvan ODB2 -BT-mokkulan ja lukaisin vikakoodit Torquella. Tuonne oli jäänyt yksi:
P2458: Diesel Particulate Filter Regeneration Duration

Tuota virhettä ihmettein, koska DPF on vaihdettu vajaa 10 tkm takaperin. Vai estääkö vikaantunut EGR DPF:n regeneraation?

Dieseliä masiina kuluttaa melko säntillisesti, keskikulutus 5,1 l/100 km.

/Roderiq
Volvo V70 1.6D (80 kW) -2011

Sir Roderiq

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä
« Vastaus #5 : 19.09.2018, 22:22:57 »

Vai estääkö vikaantunut EGR DPF:n regeneraation?


/Roderiq

Ei oikeastaan estä, mutta vikaantunut EGR saa aikaan savutusta ja DPF täyttyy liian nopeaan ja koodi tulee siitä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: V70 (2011) / 1.6 diesel DRIVe nykii lämpimänä
« Vastaus #6 : 19.09.2018, 22:23:53 »
Ymmärtääkö auto, mikäli vaihtaa uuden egr:n ja tukkii samalla egr:lle tulevan putken, eli siis paikallaan uusi egr, mutta egr:lle ei tule enää pakokaasut?

Ymmärtää, pari kilometriä pääsee ja vikailmoitukset saapuvat jos noin tekee.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Carcom Oy  Ateho