Kulkukoira  Proturbo

ultimate 2250 jokkis koneen rakennus

  • 26 Vastauksia
  • 10737 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gren

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« : 30.10.2018, 07:16:47 »
eli tarvitaan hieman ohjeistusta volvon koneen rakentamiseen maksimi kuutiotilavuus on 2250 kuutioo kun tekniikka laitetaan starletin koriin teho tavoite on noin 250 heppaa edes kohtuu edullisesti auto pitää kuitenkin myydä kisan jälkeen 1400e !!!
millä kaavalla ja mistä osista syntyis voittaja auto ens kesän kardaanikunkkuun??!!
vastaukset mielummin kokemuksen perusteella !

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #1 : 30.10.2018, 08:58:05 »
Tolla budjetilla joutuu valitettavasti luottamaan aivan jäätävään tuuriin ja todella kamalaan keliin.
!

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #2 : 30.10.2018, 15:44:18 »
jos meinaat 1400e tehä voittaja auton jokkikseen ni mahoton yhtälö.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #3 : 30.10.2018, 15:48:09 »
Kannattaa tuolla budjetilla unohtaa 250hv kartaani ja tehä kyläkisa vessa jostain etuvetokiiskestä. Voi olla jopa mahdollista! :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #4 : 30.10.2018, 15:59:22 »
En tiedä tarkasti mitä kardaanikunkun voittajamoottorit maksaa, mutta takatuuppareiden moottoreihin upotettiin noin 10 vuotta sitten aika vaivatta 10k€...

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #5 : 30.10.2018, 16:33:35 »
B21sestä porattu 16v kannella ja max teho 8500rpm, isot läppärungot, hyvä moottorinohjaus ja imusarja.
Vaihtoehtojahan sitten on, 16v kanteen niin sot venat ku mahtuu, 14 cr, parikytä senttiä pitkät läppärungot, lasketaan tietty tarkka mitta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #6 : 30.10.2018, 16:57:02 »
Vaatii paljon osaamista ja pitkäjänteisyyttä moottorin kehityksen osalta rakentaa tehokas kone pienellä budjetilla, joka käytännössä tarkoittaa paljon modailua.

Valitettavasti jos joutuu kyselemään ohjeita/neuvoja, niin harvemmin on kovin kummoiset mahdollisuudet toteutukseen..

Pienellä budjetilla lähtisin ite ainakin ihan heti alkuun liikkeelle 2 litraisella vinokoneella ja unohtaisin poraukset sun muut, koska ne maksaa kuitenkin jonkun verran uusine mäntineen.
 530 kansi riittää, kunhan pienet vesikanavat.

Onko polttoainetta rajoitettu? Eli toisin sanottuna "pumppubensa" ainut rajoitus = myös e85 käy?

Ohjelmoitava sytkä on varsin tarpeellinen (tai joku edullinen standalone ecu, esim. meqasquirt).
Läppärungot ei maksa paljoo. Euroopan ebaysta löytyy jopa alle 80€:lla suzuki hayabusa läppärunkoja (= näiden jakoa muuttaa), jos ruiskua käyttää.

Tuo 250hp on jokatapauksessa hyvin kunnianhimoinen lukema vinokoneesta 8v kannella ja alle 2250cc tilavuudella, sekä pikku budjetilla.
Pitäisin n. 180-200hp realistisempana mihin ainakin pääsee.
Starletti on kuitenkin aika kevyt koppa, niin kovin älytöntä huipputehoa ei tarvitse.. ja muutenkin laaja vetoalue on sellainen kiva ominaisuus kilpamoottorissa.

Lyhyesti:
Kansi vaatii paljon tekemistä, monella tavalla. Joka pytylle oma läppärunko/kaasari n. 42-46mm kokoluokka ja suppiloiden pituudella hakee moottorin käyttöalueen omaan käyttöön sopivaksi, jos tilaa on konehuoneessa niin lasikuidusta tai vaikka alumiinista/pellistä kotelo (min. tilavuus 3x moottorin tilavuus) ja suodatin päähän -- jos ei niin suodattimet vaan suppiloihin (vie vähän tehoa mut pitää koneen jonkinlaisessa kunnossa kun ei kaikki hiekka pääse sinne).

Nokka saa olla suhteellisen raju, niin ventiilien aukioloajaltaan kuin profiililtaan ja konetta saa pyörittää aika kovasti myös. Kysele nokkien tekijöiltä profiilista, onko kokemuksia ja sit vielä nykyisille paininkupeille soveltuvat (ettei tule heti romua).
Huipputehon tähtää yli 7,000rpm alueelle, jonka mukaan mitoittaa pakosarjan ja imukanavan pituuden alkuun niin on hyvä lähtökohta. Pipemax on toimiva ohjelma.

Jos ei rajoittavia tekijöitä ole koneessa säätövaiheessa, lyhentämällä imukanavan pituutta voi mahdollisesti nostaa huipputehon kierroslukua hiukan..jos tarpeen ja tasoittaa mahdollisia hyppyjä vääntökäppyrässä.
 Olettaen että mitoitettu 2. aallolle.. mutta arvelen ettei starlettiin saa mahtumaan kovin pitkiä suppiloita, niin 3. ja 4. aalto jää vaihtoehdoiksi (3. ensisijaisena vaihtoehtona).

Koneen kesto tai luotettavuus ei varmasti ole se ykköskriteeri, niin ihan alkuperäisillä sisuskaluilla pyörittäisin konetta.
Purat koneen, tarkastat että kaikki ok, osat pesukoneeseen jos sellaiseen mahdollisuus ja kone kasaan uusilla tiivisteillä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #7 : 30.10.2018, 17:47:14 »
Meidän pajalla tuo pääpiru noita pitkäpotkuja aina silloin tällöin tuottaa. Ymmärtääkseni B200 lohkoon istutetaan sivuun hiottu B19/21/23 kampura. Käytettyä veiviä/mäntää en muista. On se tainnu noista kymppisarjan lohkoistakin tehdä jotain, taas hiotaan lisää iskua kampuralle ja käytetään jotain veivi/mäntä-komboa.

Budjetilla saa unohtaa läppärungot ja ruiskut. Hitsinokkaa, tuplia, peltisarjaa ja kannen hieromista nyt alkuun. Se +250hv on kova luku jo rahalla tehdyistä ralli/sprintti-koneistakin vaikka tilavuutta olis yli 2250cc

Alkaa tuo jokkiskin olemaan melkoisen pitkälle vietyä touhua  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa gren

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
!
« Vastaus #8 : 30.10.2018, 18:07:16 »
joo... eli ensimmäinen kehitys versio on valmistumassa kansi on 530 valunen ja kairattu niin paljon ku uskalsi plaanattu 2mm palotilat muotoiltu venttiilit on lautamäen 46 ja 38 rosterit, nokaksi testataan agapin r37,279-16 alakertaa kasataan kuplan 94mm mukeilla ja cossu mesen kangilla 4-1 pakosarja kaasuttimiks kokeillaan joko 50mm fajisia tai vähän erikoisimpia keihin fcr 41 racingejä sytkäpuolelle aircooledin 123;sen ohjelmoitavaa jakajaa jos tulos ei miellytä niin koitetaan 97x76mm alakertaa ja 531;sestä kannesta tehty 48,40 venttiileillä ja nokaksi rajumpi 291;nen keppi ! mutta jos jollain on jotain parempia visioita saa kyllä kertoo!!!!

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #9 : 30.10.2018, 18:25:37 »
Sitten kannattaa vielä muistaa ettei sillä koneella ei tee yhtään mitään, jos sen jatkona ei ole suorakytkyaskia ja sopivan tiheää perävälitystä. Kardaanikunkussa voittaa toooodella suurella todennäköisyydellä, jos on ensimmäisenä toisen mutkan jälkeen. Loppuviimein kaikki on enimmäkseen kiinni lähtökiihdytyksestä.
!

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #10 : 30.10.2018, 22:49:29 »
Volsun aa performance mäntiä en suosittele, ei oo yks eikä kaks mäntää jotka on tullu tiensä päähän itsestään! Nuo aa performancen vw sylinteriputketkin on jo kuulemma ollut uutena soikeita. Se on vaan kun jokkikses ei saa käyttää ruiskua starletis volvon moottorila... Noita fajseja on ollu aika paljon käytös,itelläkin on yhet ja ihan toimivat ainakin jokkisautoon... Ja ihan pumppu 98 joutuu ajaan.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2018, 22:54:46 kirjoittanut teemum93 »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #11 : 30.10.2018, 23:37:06 »
Se on vaan kun jokkikses ei saa käyttää ruiskua starletis volvon moottorila..

lueppa sääntökirja uudestaan. siellä lukee Etu- ja kardaanivetoisissa autoissa suihkutus-/ kaasutinjärjestelmä
on vapaa., lukennut ainakin pari vuotta.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2018, 23:39:20 kirjoittanut jake74 »

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #12 : 30.10.2018, 23:55:55 »
Nähtävästi, eikös se jossainkohtaa ollu kielletty? No eipä noita ruiskuja oo noissa isojenkisojen kardaaneissa paljoo ollu semmosissa missä niitä ei oo jo vakionakin ollut  :) Sitten vaan toitsiin läppärunkoo kehiin, mut taitaa olla fajsit halvin ja helpoin vaihtoehto, on säätäjiä jokanurkalla, ja on varmasti kilpailukykynen moottori niilläkin.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #13 : 31.10.2018, 06:21:02 »
Nähtävästi, eikös se jossainkohtaa ollu kielletty?

oli kielletty mutta vapautettiin pari-kome vuotta sitten.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: ultimate 2250 jokkis koneen rakennus
« Vastaus #14 : 31.10.2018, 06:35:03 »
Mä sanoisin, että kierroksia pitäis 7000 sijaan olla 8500rpm:ssä, jos halutaan yli 100hp/litra tehoja.

 

Carcom Oy  Ateho