RallyBaron  Samppasport

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 107722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #15 : 01.10.2011, 08:46:20 »
Pyöriihän se sähköflektikin ajossa koko ajan. Älkää nyt innostuko! Tarkoitin ajoviiman aiheuttamaa flektin pyörimistä... :2funny:

Asia on varma vaikka en nokalla ole ajossa käynyt mutta pakkokäyttökytkin kun on kabiinissa ja ihan mielenkiinnon vuoksi myös flektin merkkivalo että näkee koska pyörii, niin kovemmassa ajossa merkkilamppu alkaa mollottaa kun flektistä tulee generaattori. :o
Tämä ainakin noilla motonetin tarvikeflekteillä.
Tuulivoimala! *taavih->
Turbovole on siis vihreä...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #16 : 01.10.2011, 09:10:37 »
Pyöriihän se sähköflektikin ajossa koko ajan. Älkää nyt innostuko! Tarkoitin ajoviiman aiheuttamaa flektin pyörimistä... :2funny:

Asia on varma vaikka en nokalla ole ajossa käynyt mutta pakkokäyttökytkin kun on kabiinissa ja ihan mielenkiinnon vuoksi myös flektin merkkivalo että näkee koska pyörii, niin kovemmassa ajossa merkkilamppu alkaa mollottaa kun flektistä tulee generaattori. :o
Tämä ainakin noilla motonetin tarvikeflekteillä.
Tuulivoimala! *taavih->
Turbovole on siis vihreä...

Mihin sulla se merkkivalo on kytketty?  :o Ilmeisesti flektiä käyttävään karvaan. Jos se on releen kelan rinnalla niin se ei voi mitenkään ruveta mollottamaan vaikka flekti pyörisikin ajoviimasta.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #17 : 01.10.2011, 10:04:34 »
Mihin sulla se merkkivalo on kytketty?  :o Ilmeisesti flektiä käyttävään karvaan. Jos se on releen kelan rinnalla niin se ei voi mitenkään ruveta mollottamaan vaikka flekti pyörisikin ajoviimasta.  :idiot2:
Joo. O0

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #18 : 01.10.2011, 14:41:38 »
Viskoflekti ei ole kiinteä, vaan hidastuu kierrosten noustessa.
Niin, joka tapauksessa se vie voimaa koneelta kun kierrokset nousevat, koska hidastuminen perustuu vastuksen kasvamiseen. Ja sitten kun ilman lämpötila on kohonnut, se visko jäykistyy, vaikkei sitä tarvittaisikaan koneen jäähdyttämiseksi, ajoviiman hoitaessa asian. Eli visko vie aina voimaa koneelta enemmän per tunti kuin sähköflekti.

Miksi sähköflekti pitää irrottaa jakopään remppaa varten? ???
Jotta pulttipyssy mahtuu avaamaan kampuran hihnapyörän, kun sitä ei pysty räikällä tekemään ihan helposti.

Tuulivoimala! *taavih->
Turbovole on siis vihreä...
:2funny:
Tuon pitäisi kelvata jo ituhipeillekkin! Todella vihreää turbo-volvoilua!  :smitten:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #19 : 01.10.2011, 16:40:17 »
Niin, vastaus tuohon otsikon kysymykseen on hyvinkin yksiselitteinen ja selkeä. On hyötyä.
Jokainen voi tykönään arvella tuon hyödyn merkityksen ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #20 : 01.10.2011, 20:17:33 »
Muistankohan oikein että viskon sanotaan syövän huipputehosta jotain 5-8 hevosvoimaa. Vinokoneessa tehohuippu on jossain 5500 rpm paikkeilla jolloin kuluu 28 yksikköä ja kun lasketaan tuosta helpolla luvulla todetaan että yksi hevosvoima on noin neljä yksikköä. Normaaliajossa tuota ei kannata paljon yli kolmen tonnin kierrättää ja silloin kuluu kahdeksan yksikköä eli massiiviset kaksi hevosvoimaa.

Tuotas...  Paljonkon volvo tarvitsee tehoa liikkuessaan tasaista nopeutta eteenpäin 100km/h?
10kW vaiko peräti sellaiset 13kW ja montako % se 1,5kW siitä on?
Entäs 80km/h nopeudella? Paljonko tuo 1,5Kw on siitä tarvittavasta 6kW tehosta?

Get the point?  ;)


Ja tuo Vollen visko-flekti vie kyllä helposti sen 8kW tuolla 5500rpm viskon ollessa jäykkänä.  :juhau:

Esimerkkinä vaikka tämä:
3,2L teollisuusboxeri, ei jaksa kiertää suoravedolla kuin 3200rpm 1,2m 2-lapaiseen potkuriin kiinnitettynä. Kun konetta pidetään jarruilla paikallaan.  Moottorissa on vain 24kW em. kierrosluvulla, joka on sen maksimi teho. :hello:

Niin, tästä syystä sähköflekti ei kierrä mitään tajuttomia nopeuksia, ollessaan myös suurempi halkaisijainen. Sähköflektissä on monilapainen puhallin, jolloin pienemmällä kierrosnopeudella saadaan sama tilavuusvirtaus. -> Puhaltimen vastus on pienempi ja hyötysuhde suurempi.   ;)

Puhumattakään sähkömoottorin mitättömästä hyötysuhteesta....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #21 : 01.10.2011, 21:46:34 »
Tuotas...  Paljonkon volvo tarvitsee tehoa liikkuessaan tasaista nopeutta eteenpäin 100km/h?
10kW vaiko peräti sellaiset 13kW ja montako % se 1,5kW siitä on?
Entäs 80km/h nopeudella? Paljonko tuo 1,5Kw on siitä tarvittavasta 6kW tehosta?

Get the point?  ;)

Jos nyt halutaan ihan välttämättä laskea arvoilla joissa ei ole otettu huomioon mitään muuta kuin viskon oletettavasti viemä teho niin otetaanpa parit luvut.

Tasaista nopeutta 100 km/h, sanotaan tehontarpeeksi 12 kW niin saadaan viskolle helpompi osuus eli 12,5%. Samaten 80 km/h, lasketaan kuudella kilowatilla niin saadaan 25%. Okei, kahdeksankympin vauhdissa moottoritehosta kuluu siis 25% viskon pyörittämiseen eli jos se otetaan pois päästään liikkumaan 25% pienemmällä energiantarpeella ja näin ollen varmaan myös 25% pienemmällä kulutuksella.

Haluaako joku kustantaa minulle sähköflektin tuohon kakkosneloseen niin pääsen ajamaan itseni eläväksi legendaksi tempaisemalla 240 farkun maantiekulutukseksi B230F:llä jotain 5,5 litran pintaan?

No ei varmasti halua koska eihän siinä niin käy. Tulikohan kenellekään myöskään mieleen että samalla tavalla se ilma virtaa maantienopeuksissa viskon kuin sähköflektinkin läpi ja helpottaa koneen kuormaa tekemällä flektistä osittain tuulimyllyn. Voisin melkeinpä väittää että se pyörii "tyhjiössä" suunnilleen samaan tahtiin edestä tulevan ilman kanssa eli ilmanvastus ei mitenkään päätä huimaa, suurin hyötysuhdehaitta tulee todennäköisesti hihnojen ja flektin navan pyörittämisestä.

Tuo teollisuusbokserivertaus voidaan myös rinnastaa moottoriveneeseen jota pidetään laiturissa paikallaan ja työnnetään kaasu auki. Ei varmasti tule koneesta täysiä kierroksia mutta laitetaan vene vauhtiin ja liukuun niin muuttuu ääni kellossa. Kertooko tämä ehkä jotain potkurin vastuksesta paikallaan ollessaan vs. "valmiiksi virtaavassa" ympäristössä jossa se saa pyöriä huomattavasti vapaammin? Minähän en toki ole fysiikkaa peruskoulun jälkeen lukenut mutta tuo tuskin on sattumaa.

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #22 : 01.10.2011, 23:08:11 »
Eikö tää nyt ole aika turhaa spekulontia? Penkissä on saatu n. 8hp ero toimivan viskon ja sähköflektin erolla vaparissa.
Vaihtakaa ja mittauttakaa ennen ja jälkeen jos epäilyttää. Penkitys maksaa n. 70-80€.
Ei tarvii sitten pohtia mutta parempihan tuo sähköinen on. Ei oo nykyään monessa uudessa autossa viskoa.
Jos sillä saa turboon muutaman hepan lisää, se kaikki on kotiinpäin. Vrt penkissä 226 tai 232hp. Tuo viimenen kuulostaa ja näyttää paremmalta. V:>

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #23 : 01.10.2011, 23:35:58 »
Jotta pulttipyssy mahtuu avaamaan kampuran hihnapyörän, kun sitä ei pysty räikällä tekemään ihan helposti.
Voimanpuutetta. Ainakin jos autossa on manuaalilaatikko ja toimiva käsijarru... ;)

Kaipa minäkin nakkaan viskon mäjelle tässä talven aikana, vähenee ainaki melu jos ei muuta.
Jäitä housuun!

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #24 : 01.10.2011, 23:40:15 »
Voimanpuutetta. Ainakin jos autossa on manuaalilaatikko ja toimiva käsijarru... ;)

Kaipa minäkin nakkaan viskon mäjelle tässä talven aikana, vähenee ainaki melu jos ei muuta.
Ei kai se voimanpuutetta ole tuon pultin avaamisessa? Kyllä se lähtee startilla napauttamalla vaikka olis automaatti. Hylsy ja varsi vaan nojaamaan runkoaisaan ja startilla naps. Kannattaa ottaa vaikka puolanjohto irti ennen tuota... :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #25 : 02.10.2011, 00:00:09 »
Voimanpuutetta. Ainakin jos autossa on manuaalilaatikko ja toimiva käsijarru... ;)
Kaipa minäkin nakkaan viskon mäjelle tässä talven aikana, vähenee ainaki melu jos ei muuta.
Automaatti. Laiskuutta....  Kaksi ruuvi auki, nostetaan flekti pois ja hihnapyötä auki.  Pulttipyssy hoitaa homman himaan ilman mitään kikkailua.

Ja viskoa ei ole, eikä tule. Sähkömiehellä on sähköt... 
Tai oikeastaan minä en ole oikea sähkömies, koska sähköni ei kulje piuhoissa, vaan ilmassa...   ;D

Jos nyt halutaan ihan välttämättä laskea arvoilla joissa ei ole otettu huomioon mitään muuta kuin viskon oletettavasti viemä teho niin otetaanpa parit luvut.

Tasaista nopeutta 100 km/h, sanotaan tehontarpeeksi 12 kW niin saadaan viskolle helpompi osuus eli 12,5%. Samaten 80 km/h, lasketaan kuudella kilowatilla niin saadaan 25%. Okei, kahdeksankympin vauhdissa moottoritehosta kuluu siis 25% viskon pyörittämiseen eli jos se otetaan pois päästään liikkumaan 25% pienemmällä energiantarpeella ja näin ollen varmaan myös 25% pienemmällä kulutuksella.
Tuo pätee, jos viskoflektin käyntisuhde on 100%.
Ilmiön käytännön vaikutus riippuu tasan ympäristötekijöistä (koneen jäähtyminen), eli flektin käyntisuhteesta (0-100%).

Joka tapauksessa visko jäykistyy kun termari avautuu ja syylärin lävitse tulee lämmennyttä ilmaa, jolloin se myös toimii lisä jäähdytyksenä, vaikka pelkkä ajoviima riittäisi. Sähköflekti ei tätä turhaa käynnistystä tee.

Haluaako joku kustantaa minulle sähköflektin tuohon kakkosneloseen niin pääsen ajamaan itseni eläväksi legendaksi tempaisemalla 240 farkun maantiekulutukseksi B230F:llä jotain 5,5 litran pintaan?
Pelkällä viskon vaihdolla tuo ei onnistu! 
Jos minulla olisi ylimääräinen sähköflekti nurkissa, niin voisin sen jopa lahjoittaa sponssaamaan eco-volvoilua. Tosin 230F pannu ei ole oikeata eco-volvoilua, kun koneesta puuttuu turbo ja sähköflekti...   :2funny: :2funny:

No ei varmasti halua koska eihän siinä niin käy. Tulikohan kenellekään myöskään mieleen että samalla tavalla se ilma virtaa maantienopeuksissa viskon kuin sähköflektinkin läpi ja helpottaa koneen kuormaa tekemällä flektistä osittain tuulimyllyn. Voisin melkeinpä väittää että se pyörii "tyhjiössä" suunnilleen samaan tahtiin edestä tulevan ilman kanssa eli ilmanvastus ei mitenkään päätä huimaa, suurin hyötysuhdehaitta tulee todennäköisesti hihnojen ja flektin navan pyörittämisestä.
Tuo syylärin lävitse virtaavan ilman nopeus on selvästi laskenut ajoneuvoa ympäröivään ilmaan nähden (syyläri yms. dynaaminen ilmanvastus).
Tällöin sen "auttava" voima pienee edellä esitetyssä suhteessa. Vrt. tuuligeneraattorit.

Kuten Heponen sanoi,
Lainaus
kovemmassa ajossa merkkilamppu alkaa mollottaa
Perspektiiviä tähän antaa se, että 50km/h nopeus on 13,88m/s.
Jos haluat tehdä kliinisiä eläinkokeita, niin virittele se sähköflekti sinne keulaan ensimmäiseksi 1m päähän maskista ja mittaa 50km/h nopeudella tuotettu teho sillä samaisella flektillä, niin voit yllättyä, vaikka kyseessä ei olekkaan tuulivoiman tuotantoon suunniteltu generaattori, vaan tavallinen kestomagneettimoottori, joka myös toimii generaattorina heikohkolla hyötysuhteella.
Kts. tuulivoimalat.

Tuo teollisuusbokserivertaus voidaan myös rinnastaa moottoriveneeseen jota pidetään laiturissa paikallaan ja työnnetään kaasu auki. Ei varmasti tule koneesta täysiä kierroksia mutta laitetaan vene vauhtiin ja liukuun niin muuttuu ääni kellossa. Kertooko tämä ehkä jotain potkurin vastuksesta paikallaan ollessaan vs. "valmiiksi virtaavassa" ympäristössä jossa se saa pyöriä huomattavasti vapaammin? Minähän en toki ole fysiikkaa peruskoulun jälkeen lukenut mutta tuo tuskin on sattumaa.
Ilman ja veden ominaisuudet ovat erittäin merkittävästi erilaisia mm. viskositeetin osalta. Joten analogiasi menee metsään tässä kohden.

Mutta ilmassa tuo esimerkkini oli se, että em. lentokoneen moottori (mopu=moottoripurjekone) kiertää tasan saman verran maassa jarruja vasten kuin lentäessään ilmassakin. Ainoastaan syöksyssä koneen kierrokset nousevat. Missään normaalissa vaakalento tilanteessa potkurin (=moottorin) kierrosluku ei jaksa nousta tuota lukemaa ylemmäs. Myötätuulessakin koneen maanopeus nousee ilma-nopeuden pysyessä ennallaan. Tai voihan se nousta, mutta sellaisessa tuulessa en taatusti lähtisi ylös maankamaralta.

Ja en minäkään ole peruskoulun jälkeen fysiikkaa opiskellut koulussa, jollei omaehtoista pikkuista opiskelua lasketa. Todennäköisesti olet korkeammin koulutettu kouluissa kuin minä, vaikka olen opettajanakin harrastusluonteisesti toiminut...     ::)

Edit: laskin nopsasti.   :juhau:
Potkurin kehänopeus on 32m/s eli 115km/h.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 00:14:30 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #26 : 02.10.2011, 00:32:52 »
Haluaako joku kustantaa minulle sähköflektin tuohon kakkosneloseen niin pääsen ajamaan itseni eläväksi legendaksi tempaisemalla 240 farkun maantiekulutukseksi B230F:llä jotain 5,5 litran pintaan?
740 sedanilla pääsee 6,6 viskon kanssa niin saiskohan vitosella alkavan lukeman kun vähän kikkailis :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #28 : 02.10.2011, 00:53:13 »
Pelkällä viskon vaihdolla tuo ei onnistu!

Älä hitossa, eikö. ;D Mutta toisaalta se myös todistaa ettei ehjä visko vie sitä mainittua puoltatoista kilowattia koska jos veisi, kulutuksen pitäisi ainakin teoriassa pudota vajaan pari litraa sataselle.

Mutta ilmassa tuo esimerkkini oli se, että em. lentokoneen moottori (mopu=moottoripurjekone) kiertää tasan saman verran maassa jarruja vasten kuin lentäessään ilmassakin. Ainoastaan syöksyssä koneen kierrokset nousevat. Missään normaalissa vaakalento tilanteessa potkurin (=moottorin) kierrosluku ei jaksa nousta tuota lukemaa ylemmäs. Myötätuulessakin koneen maanopeus nousee ilma-nopeuden pysyessä ennallaan. Tai voihan se nousta, mutta sellaisessa tuulessa en taatusti lähtisi ylös maankamaralta.

Se paljonko potkuri jaksaa ilmassa kiertää riippuu aika pitkälti kolmesta asiasta, moottorin tehosta, alennusvaihteesta ja potkurin lapakulmasta. Liian suurella lapakulmalla (tai liian harvalla alennusvaihteella) täysiä kierroksia ei saavuteta alle tietyn nopeuden koska moottori ei jaksa pyörittää potkuria ilmanvastusta vasten, tuolloin ei myöskään saada maakäytössä kaikkea irti. Tuosta syystähän aikanaan otettiin käyttöön ensin kaksiasentoinen säätöpotkuri (taistelu Englannista, Spitfiret ja Hurricanet pulassa kun pienillä lapakulmilla sai kierroksia sekä tehoja starttiin ja nousuun muttei kunnolla työntövoimaa vaakalentoon ja suurilla kulmilla sai työntövoimaa mutta vasta suuremmissa nopeuksissa kun moottori jaksoi ottaa täydet kierrokset) ja sittemmin vakiokierrospotkuri joka säätää itse lapakulmiaan ilmanopeuden sekä kaasun asennon mukaan pitäen kierrosluvun koko ajan samana.

Joo OT:ksi lipsahtaa mutta kun kerran ilmavirrasta puhutaan...

Edit: laskin nopsasti.   :juhau:
Potkurin kehänopeus on 32m/s eli 115km/h.

Tuon mainitun 1,2 metrin potkurin? Jos puhutaan lavan kärjen nopeudesta niin ei voi olla, ei mitenkään... tai sitten puhutaan jostain muusta.

Sen paremmin vakioflektin välityssuhdetta tai tarkkaa kokoa tietämättä (arvaan 1:1 ja noin 40 cm) sen lavan kärjen nopeus 2000 rpm taulussa eli 80 km/h vauhdissa on reilut 90 km/h. Jos lapakulma on alle 45 astetta kuten epäilen sen olevan, veikkaisin alle 30 astetta, se tosiaan pyörii enemmän tai vähemmän ilmavirran tahtiin siellä koska ei tuollaisilla kulmilla enää kovin huimia virtausnopeuksia tehdä.

Sen verran voisin tarkennuksena sanoa koko tähän vääntöön ja omiin vastauksiini että en minä väitä etteikö viskon heitto mäkeen tee eroa, väitän vain ettei sillä ole jokapäiväisessä käytössä mitään havaittavaa merkitystä (ääntä lukuunottamatta) ellei jokaista kiihdytystä tehdä kaasu pohjassa pitkälle nopeusrajoituksen tuolle puolen.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 00:55:29 kirjoittanut Greycap »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #29 : 02.10.2011, 05:06:29 »
Jotta pulttipyssy mahtuu avaamaan kampuran hihnapyörän, kun sitä ei pysty räikällä tekemään ihan helposti.

No täytyy myöntää että pelkkä räikkä ei riittäny, tartti metrisen jatkovarren. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

KL-varaosat  Race.fi