RallyBaron  Samppasport

S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?

  • 24 Vastauksia
  • 10329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« : 21.11.2018, 19:42:51 »
Terve, mitä softia/ohjelmia suosittelette ? Olen kuullut huhuja, että jotkut ohjelmat nostavat kulutuksen entistäkin kovemmaksi, ja luvataan "rahat takaisin" jos näin käy. Mitä täällä turbomiehet ovat käyttäneet ?

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #1 : 22.11.2018, 07:59:42 »
Kulutuksen nousu johtuu usein penkin ja ratin välistä kuin auton olemus muuttuu rivakammaksi niin sen vuoksi tulee polkastua lapikasta vähän reippaammin.
Itsellä keskikulutus  on noin puoli litraa alle tehtaan ilmoituksen mukaan ja rauhallisessa matka-ajossa noin litran verran alle.
Oleellisin muutos tapahtuu laatikon toiminnassa.
Omassani on Optimoiautosi Stage 2
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa saku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #2 : 22.11.2018, 13:35:07 »
Mulla V70 2.5T AWD aut. -07 BSR:n stage 1 softalla. Testasin viime viikolla minimikulutuksia pidemmässä moottoritieajossa vakionopeussäätimellä pääsääntöisesti ajaen, alla nastarenkaat. Todellinen keskinopeus 100 => kulutus 7.9 l/100km. Toinen reissu keskinopeudella 90 => 6.9 l/100km. Eli menee tuo bensanelikoksi aika pienellä pihistellen, mutta todellinen keskikulutus maantiellä pyörii ysin kieppeillä. Silloin on jatkuvaa lievää ylinopeutta ja tehon sallimia reippaita ohituksia varsin taajaan.

BSR lupaa 252hp ja 410Nm ja olen tuolla softalla ajellut nyt 19tkm ilman ongelmia. Automaattilaatikko alkoi tosin käyttäytyä huonommin tuossa viimeaikoina. Ahtopainesäätöventtiilin vaihto korjasi käytöksen ja palautti kulutuksen asennuksen jälkeisiin lukuihin.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #3 : 22.11.2018, 18:41:24 »
Hyviä pointteja. Ajotietokone näyttää nyt 10,6l/100km tällä hetkellä sekalaisessa ajossa. Ohjelmointi kiinnostaisi kovasti. Eli BSR ja optimoiautosi (ilmeisesti Sedox:in ohjelma) on todettu toimivaksi.

Edit: Ilmeisesti softaus ei mene portista näissä ? ECU irti ja auki ??
« Viimeksi muokattu: 22.11.2018, 19:13:58 kirjoittanut s80mk2 »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #4 : 23.11.2018, 04:59:10 »
Ja jos haluat jotain muuta kuin bulkkiohjelmaa sekä myös laatikolle parannusta niin ota yhteyttä. Ecu noissa pitää avata.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa saku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #5 : 23.11.2018, 09:11:38 »
BSRn ohjelmointi tapahtuu OBD-liittimen kautta BSRn ohjelmointilaitteella. Kalikan voi ostaa omaksi (vähän yli 200e), jolloin softan voi halutessaan palauttaa vakioksi vaikkapa katsastuksen ajaksi. Sitten taas optimoitu softa kalikalla sisään. Jos ei halua kalikkaa ostaa, sen saa lainaksi kertaohjelmoinnin ajaksi.

Mulla tuo BSR stage1 on toiminut mainiosti omiin tarpeisiin...

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #6 : 23.11.2018, 19:50:28 »
Ja jos haluat jotain muuta kuin bulkkiohjelmaa sekä myös laatikolle parannusta niin ota yhteyttä. Ecu noissa pitää avata.
Tuttu joka tarjoaa Sedoxin ohjelmaa tosiaan sanoi, että volvossa pitää ecu ottaa irti ja avata. Mahtaako jäädä "pysyviä jälkiä", kolvaus/ruuvimeisseli hommia ?

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #7 : 23.11.2018, 19:52:06 »
BSRn ohjelmointi tapahtuu OBD-liittimen kautta BSRn ohjelmointilaitteella. Kalikan voi ostaa omaksi (vähän yli 200e), jolloin softan voi halutessaan palauttaa vakioksi vaikkapa katsastuksen ajaksi. Sitten taas optimoitu softa kalikalla sisään. Jos ei halua kalikkaa ostaa, sen saa lainaksi kertaohjelmoinnin ajaksi.

Mulla tuo BSR stage1 on toiminut mainiosti omiin tarpeisiin...
Eli pitääkö BSR tapauksessa itse ohjelmoida ? Vaatii siis jonkun softan ja läppärin ?  :idiot2: Katselin, että vantaalla on joku BSR "official" paja, tietty turusta joutuis ajamaan pienen siivun sinne....

Poissa serto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #8 : 23.11.2018, 19:54:38 »
Kyllä ainakin omaan (S80 mk2 D5) meni ohjelma ilman ecun avaamista. Irti se piti ottaa kun eculle piti syöttää jännite pinniin suoraan kun eculle ei ole k-linjalle virran syöttöä. (Tämä oma muistikuva ohjelmoijan kertomasta)
Uudemmalla ohjelmointityökalulla olisi mennyt suoraan obd-portista.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #9 : 23.11.2018, 20:07:12 »
BSR sivuilta "Optimointi tehdään PPC:llä mutta sen ensi asennus Decryptaamalla BSR dealerin toimesta joko autolla vierailemalla tai auton ECU lähettämällä Premium dealer or Premium Service Center"

Poissa saku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #10 : 23.11.2018, 21:39:11 »
Vuosi sitten täytin BSRn tilauskaavakkeen netissä ja maksoin PPCn ja softan samoin tein. Pari päivää ja paketti postissa.

PPC piti käyttää ensin PCssä kiinni. Yhteysohjelma liitti PPCn BSRn serveriin ja palikka aktivoitui juurikin mun kotteron VIN-numerolle.

Eikun autoon ja PPC OBD-porttiin kiinni ja ohjeita tarkkaan seuraten ECUn ohjelmointi. Eipä tarvinut ECUun omin pikku kätösin ollenkaan kajota. Helppoa kuin heinänteko.

Ohjelmointi kesti useamman minuutin ja kojelaudan valot tekivät hermoja raastavaa showta. Mutta lopulta homma oli ok. Ensimmäiset pari minuuttia auto kävi kuin traktori, mutta sitten alkoi kiitettävästi tapahtua.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018, 21:44:54 kirjoittanut saku »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #11 : 24.11.2018, 05:42:20 »
Tuttu joka tarjoaa Sedoxin ohjelmaa tosiaan sanoi, että volvossa pitää ecu ottaa irti ja avata. Mahtaako jäädä "pysyviä jälkiä", kolvaus/ruuvimeisseli hommia ?

Riippuu tekijästä jääkö jälkiä vai ei. Tuon saa tehtyä ilman kolvia ja ruuvimeisseleitä jälkiä jättämättä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #12 : 24.11.2018, 05:44:07 »
Kyllä ainakin omaan (S80 mk2 D5) meni ohjelma ilman ecun avaamista. Irti se piti ottaa kun eculle piti syöttää jännite pinniin suoraan kun eculle ei ole k-linjalle virran syöttöä. (Tämä oma muistikuva ohjelmoijan kertomasta)
Uudemmalla ohjelmointityökalulla olisi mennyt suoraan obd-portista.

Sinulla on uudemmalla tekniikalla ”harmaa kantinen” mikä ei vaadikkaan ecun avaamista vaan juuri katkaistun K-linjan kytkeminen suoraan ohjelmointilaitteeseen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #13 : 25.11.2018, 18:27:01 »
Vuosi sitten täytin BSRn tilauskaavakkeen netissä ja maksoin PPCn ja softan samoin tein. Pari päivää ja paketti postissa.

PPC piti käyttää ensin PCssä kiinni. Yhteysohjelma liitti PPCn BSRn serveriin ja palikka aktivoitui juurikin mun kotteron VIN-numerolle.

Eikun autoon ja PPC OBD-porttiin kiinni ja ohjeita tarkkaan seuraten ECUn ohjelmointi. Eipä tarvinut ECUun omin pikku kätösin ollenkaan kajota. Helppoa kuin heinänteko.

Ohjelmointi kesti useamman minuutin ja kojelaudan valot tekivät hermoja raastavaa showta. Mutta lopulta homma oli ok. Ensimmäiset pari minuuttia auto kävi kuin traktori, mutta sitten alkoi kiitettävästi tapahtua.
Tuo kuulostaa jo paremmalle. En haluaisi ECU:un fyysisiä muutoksia, riski ? Joskus laitoin -95 vuoden alfa romeo 155:seen "chipin" , ja tosiaan ecu irti ja auki, pikkumeisselillä joku ram-palikka irti ja uusi tilalle  ;D  Luulisi jo, että "nykyään" menis portista kaikki läppärillä/testerillä....

Poissa PETRIAKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
« Vastaus #14 : 16.12.2018, 12:10:22 »
Mulla V70 2.5T AWD aut. -07 BSR:n stage 1 softalla. Testasin viime viikolla minimikulutuksia pidemmässä moottoritieajossa vakionopeussäätimellä pääsääntöisesti ajaen, alla nastarenkaat. Todellinen keskinopeus 100 => kulutus 7.9 l/100km. Toinen reissu keskinopeudella 90 => 6.9 l/100km. Eli menee tuo bensanelikoksi aika pienellä pihistellen, mutta todellinen keskikulutus maantiellä pyörii ysin kieppeillä. Silloin on jatkuvaa lievää ylinopeutta ja tehon sallimia reippaita ohituksia varsin taajaan.

BSR lupaa 252hp ja 410Nm ja olen tuolla softalla ajellut nyt 19tkm ilman ongelmia. Automaattilaatikko alkoi tosin käyttäytyä huonommin tuossa viimeaikoina. Ahtopainesäätöventtiilin vaihto korjasi käytöksen ja palautti kulutuksen asennuksen jälkeisiin lukuihin.

Mun Volvossa 2,5T -05 sama setti.. on aiheuttanu vitutusta jne.. Mie täällä jo kehuin ett kaikki toimii. Tuo vakio Pierburg ei kestä. 3 niitä kerkes mennä ennenkuin näin vaivaa tilata Ipusan tuote. Vimeinen hajos 300km jälkeen, kun kävin reissussa ja rekkojen ohitelut niillä teillä ja ruuhkilla vaativat täyet tehot. kun venttiili korkkas ,tehot tuli sen jälkkeen potkuna 3000rmp paikkeilla, alavääntöö ei laisinkaa ja vakkariajolla laatikko vaihteli 3-5 vaihdetta edestakas tiuhaan.
 Bsr:ltä aikoinaan tiedustelin ongelmasta ja näin muistelen vastaukset...Millasii paineita  tämä stage1 pitäis antaa? Ei antaneet suoraa vastausta, vaan sanoivat että se on monen asian summa.
Kysyin miksei vakio Pierburg tcv kestä? Meinasivat ettei sellaista ongelmaa ole ollut ja tehneet tätä virisettiä 2006 lähtien.
Toki voihan mun turbo tms jostain syystä ahtaa liikaa. Kun en tajua näitä,vaikeeta  alkaa ettii vikaa. Mutt koskaan auto ei ole menny vikatilaan tai vikakoodeja ilmoittanu.
Ibusan tcv on ollut paikoillaa vähän aikaa ja näill keleillä on niin liukasta ettei ahdot kerkee juuri nousta kun luistonesto tappaa vedon. Enskesä sitt näyttää Ipusan kestävyyden.


 

KL-varaosat  Race.fi