RallyBaron  Samppasport

v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle

  • 9 Vastauksia
  • 7201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V50_2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« : 24.05.2016, 12:50:06 »
Moottoritieajoa 120 km/h-nopeudella reilut puoli tuntia, auto heittää päälle ajonvakautus vaatii huollon sekä kasan muita valoja, ja autolla pääsee vaivoin ajamaan ramppia ylös huoltoasemalle. Vartin kuluttua ajo jatkuu, mutta alle 5 km:n kuluttua valot syttyvät uudestaan ja tehot häviävät. Sama tapahtuu yhä uudestaan, aina vaan nopeampaan tahtiin eli matka tyssää siihen. Vikakoodit ECM-2500 (polttonesteen paineen anturi) ja BCM-0101 (ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto). Merkkihuollossa eivät saa autoon vikaa uudestaan päälle eli syy jää mysteeriksi. Tukkeutunut hiukkassuodatin sekä polttoainesuodatin vaihdettu vastikään. Hiukkasuodattimen vaihdon yhteydessä ilmeni kuulemma myös tuo sama vikakoodi ECM-2500. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa, ja jos, niin onko vikaa saatu paikallistettua? Joku johto- tai liitinjuttuko? Auto on toiminut nyt työmatkoilla max. 80-vauhtia ajettaessa ihan ok tuon tielle jättämisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2016, 11:56:28 kirjoittanut V50_2009 »

Poissa happas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #1 : 07.06.2016, 21:06:47 »
Itse sain samaa vikakoodiyhdistelmää muutaman sadan kilometrin välein varmaan kymmenkunta kertaa. Vika iski lähes aina kun jalan nosti kaasulta pienen kiihdytyksen jälkeen. Alunperin näytölle iskiessä "ajonvakautus vaatii huollon"  vikakoodit olivat EGR-offsettiin liittyviä mutta vaihdoin EGR-venttiilin ja toisen DPF-paineanturiletkun, jonka jälkeen iski nämä kyseiset ECM-2500 ja BCM-0101 pelkästään useita kertoja. Uudelleenkäynnistys välittömästi uusi vian lähes heti ensimmäisillä kerroilla, mutta kun avaimesta käänsi muutamaksi sekunniksi virrat pois niin vika ei uusiutunut ikinä välittömästi.

Ajoin EGR-sopeutuksen uudelleen Vidalla, heiluttelin EGR liitintä sekä kaikkia sulakkeita. Tämän jälkeen ei ole ollut vastaavaa hieman yli 3000 km aikana, aiemmin toistui 200 - 800 km välein.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2016, 21:08:33 kirjoittanut happas »

Poissa V50_2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #2 : 08.06.2016, 21:05:16 »
Kiitos paljon vastauksesta! Minulle kävi niin, että vika uusiutui reilun viikon kuluttua motarille jäämisestä, heti aamun ensimmäisen käynnistyksen ja 100 metrin ajon jälkeen. Hinautin auton jälleen huoltoon, jossa vikaa ei taaskaan saatu päälle millään ilveellä. Vikakoodit olivat samat kuin aiemmin (ja sinulla). Parhaana arvauksena päädyttiin vaihtamaan auton egr-venttiili. Olen ajanut autolla sen jälkeen 100 km, en todellakaan mitenkään luottavaisin mielin... Mutta viestisi herätti toivoa siitä, että oikeilla jäljillä saatetaan nyt olla. Kiitos. Mikä tuo sopeutus muuten on - tehdäänkö se huollossa automaattisesti egr-venttiilin vaihdon yhteydessä?

Poissa happas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #3 : 08.06.2016, 22:29:38 »
EGR vaihto-ohjeessa Volvon Vidassa on mm. alla olevat maininnat:

Intallation
Reset according to: DIAGNOSTICS/CAR COMMUNICATION/Advanced/ECM/Adapting EGR-valve
 
Caution! After replacing the exhaust gas recirculation (EGR) valve or the engine control module (ECM), adaptation of the exhaust gas recirculation (EGR) valve must be carried out.
This function is used to carry out adaptation in the engine control module (ECM).

Marmori ja erikoistuneet Volvo-huollot varmaan tuon oletuksena tietävät, pienemmät pajat voivat hyvinkin vain heittää uutta osaa kiinni sen kummemmin miettimättä. Omaan vaihtelin itse.


Poissa V50_2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #4 : 08.06.2016, 22:38:27 »
Juuri äsken autoni teki taas saman tempun. Hetken odottelun jälkeen lähti käyntiin ja ajoin 10 km kotiin. Ihan kun olisi täristänyt vähän nyt loppumatkasta. Huokaus. Ei kun huoltoon soittelemaan taas kerran. Kysyn myös tuosta sopeutuksesta. Auto saa nyt seistä pihassa, on tosi vaarallista, kun se sammuilee ajosta.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #5 : 11.06.2016, 21:10:31 »
Jos olet kokeilunhaluinen niin ota EGR venttillin pistoke irti. Silloin EGR sulkeutuu ja pakokaasun kierrätystä ei tapahdu.
Jos siis auton tehojen häviaminen tapahtuu- ja sammuminen johtuu siitä että egr venttiili ohjautuu väärään aikaan auki, niin se ongelma poistuu ottamalla pistoke irti. (tosin en ole varma että toimiiko tässä mallissa egr venttiili siten että lepotilassa se on kiinni, kokeilemalla selviää, auto ei siitä hajoa)

Itselläni volvo v50 2.0d. 2007. Mun autosta kun ottaa EGR pistokkeen irti niin pakokaasun kierrätys sulkeutuu ja vika ilmoitusta ei tule näkymään mittaristoon.

Poissa V50_2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #6 : 12.06.2016, 13:01:26 »
Hei, kiitos vinkistä! EGR-venttiilihän autosta juuri vaihdettiinkin, mutta selviäisköhän tuolla metodilla myös se, jos joku nimenomaan egr:ään liittyvä johto tai liitin on sökö tai löystynyt?

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #7 : 12.06.2016, 14:46:59 »
Ei tolla mun ehdottamalla kokeilulla valitettavasti selviä mitään muuta kun että pysyykö pakokaasun kierrätys kiinni kun ottaa egr pistokkeen irti. Ja tietenkin se että hyväksyykö auton moottorinohjausjärjestelmä pakokaasun kierron sulkemisen tekemättä vikailmoitusta mittaristoon.
Siitä harrasteliat on varmasti montaa mieltä että kannattaako pakokaasun kierrytys tukkia vai kannattaako se pitää auki, niinkuin moottori on suunniteltu. Jos mittaristoon ei tule vikailmoitusta niin edes katsastusmies ei huomaa että kierrätys on poistettu...ei näy päästömittauksessa ja dieselistä kun ei vikakoodeja katsastuksessa tutkita.
Huomioi että tähän sun ongelmaan on varmaan jokin oikea korjaustekniikka, mutta minä itse kokeilisin tällä tavalla. Eipähän tarvi viedä hunttikaupalla rahaa marmorin tiskille.

Poissa Finkpr

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #8 : 30.11.2018, 22:51:10 »
Onko tähän ongelmaan tullut selvyyttä? 

Itsellä täysin vastaavat vikakoodit (EMC-2500 fuel pressure sensor- signal too high, BMC-0101 communication error to ECM) 08' S40 1.6d Volvossa. Sammuu raskaassa kiihdytyksessä tielle ja ilmoittaa, että ajonvakautus tarvitsee huollon. Tärisee oudosti kun kiihdyttää 4. ja 5. vaihteella ja tuntuu puhdittomalta.

Tähän mennessä tehty: DPF vaihdettu, turbo uusittu, polttoainesuodatin uusittu, EGR sopeutettu, kaikki sulakkeet putsattu, ECM yksikkö irrotettu hanskalokeron alta ja liittimet/kannat putsattu. Näillä ei ollut mitään vaikutusta ongelmaan, joten alkaa olla keinot vähissä...

Voisiko itse polttoaineen paineanturi viallisena aiheuttaa tämän ongelman?

Poissa JaSyd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6 d vikakoodi ECM-2500 jätti tielle
« Vastaus #9 : 01.12.2018, 11:07:23 »
Omassa -08 v50 1.6d:ssä auttoi samoihin vaivoihin paineanturin liittimen putsaus.

 

Futurez  Kulkukoira