Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 -13 parkkitutkaongelma ja sen selvittelyä kuvin *RATKAISTU*

  • 2 Vastauksia
  • 2153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jeremy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • Volvo V70 2.0 Bi-fuel Aut -13
Oma Volvoni on V70 T5 2.0 Bifuel vm. 2013 varustettuna parkkitutkalla sekä eteen että taakse. Pirssi alkoi siis herjata tovi sitten parkkitutka vikaa. Tutka ei oireillut mitenkään vaan vika alkoi laakista kelien lauhduttua.

Tähän mennessä olen vaihtanu ne helpoimmat eli Kiinasta tilatut sensorit kaikki eteen (4kpl yht. 17,50€) (osa nr. 31445164) ja pari taakse (2kpl yht. 20€) ristiin testaillen (osa nr 31341343). Vika ei korjaantunut. Alun perin vikakoodien luvussa herjasi useita antureita (johtui kai irtikytkennöistä antureita vaihdellessa) ja maavikaa eteen ja taakse. Muut viat saatiin nollattua, mutta maaviat jäi päälle. Maavian vikakoodi eteen päättyyB5711 ja taakse B5811, kuva vaurioitui niin osa meni umpeen, mutta koitan kaivaa kännystä). Selitteenä "Permanent fault. Front sensor power circuit, General electrical failures, circuit short to ground". Ja sama taakse. Jokaisen anturin kohdalla näytti lukemaa 255.

Nyt vaihdoin kokeeksi takajohtosarjan á44€ (osa nr. 31343768), koska kohtuullisen todennäköinen vikakohde paskaisena ympäristönä. Ei vaikutusta. Kuitenkin oli paikallaan, koska yksi sensoriliittimistä oli löysä. Sitten purettiin melkein koko takakontti, että päästiin käsiksi ohjain boksiin. Normi V70 näin paljon ei tarvitsisi purkaa, mutta bifuelissa kaasusäiliöt peittää näkyvyyden jne. Joten kädet ei mahdu väliin liittimien ja mutterien irroittamiseksi.

Ohjain boksissa ja siihen takatutkilta tulevassa johtosarjassa oli reilua hapettumaa. Tilasin tänään Ebaystä käytetyn (31€), kotimaassa halvin purkaamolta 100€ ja uusi 160€. Kokeilin putsailla hapettumia niin boksista kuin johtosarjasta, mutta eloa parkkitutkaan ei tullut. Kelailtiin, että olisikohan syytä korottaa boksin kiinnityspistettä hapettumisen estämiseksi? On alempana kuin ulkoatuleva johtosarja ja viereiset liittimet kuitenkin puhtaat. Samaa reittiä vaan hapettuma edennyt ympäri piirilevyä.

Katotaan, kun osa tulee onko siitä apua.

Muutama kysymys: pitääkö boksi koodata liikkeessä, jotta se pelaa oman autoni kanssa? Koskeeko koodaaminen vain uusia (ainakin uusien ilmoituksessa näin lukee) vai myös käytettyjä? Onko siis “ohjelma”, joka ymmärtää, että molemmat tutkat käytössä itse auton ajotietokoneessa vai tuossa boksissa? Ts. Ratkaiseeko vain se, onko piuhat kiinni molemmissa liittimissä sen, onko vain taka vai molemmat tutkat käytössä? Kokeiltiin rajata ongelmaa kytkemällä vain etututkan piuhat kiinni boksiin, mutta ei vaikutusta vikaan.

Koitin mittailla yleismittarilla eri antureita rinnakkain, mutta lopulliseen selvyyteen en päässyt kun alkuperäisten välilläkin oli merkittäviä eroja. Uusissa selvästi pienempi vastus. Mahdollisen napaisuuseron mahdollisuuttakin kelaillut antureissa.

Onko muita ideoita, mikä tuollaisen maavian voisi antaa?

Liitteenä kuvia purkuprojektista sekä ohjainboksin ja johtosarjan hapettumisesta. Muille kohtalotovereille vinkkinä, että bifuelissa aloita purkaminen kattovalosta. Sen alla eka pultti ja sitten klipseillä kattopaneeli irti -> D-paneelin peitelevy irti, sivupaneelista pultit irti, turvavyön suojakannen ruuvi irti, sitten sivupaneeli klipseillä irti ja sitten pääsetkin käsiksi ohjainboksiin ja takatutkan lyhyempään johtosarjaan.





« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 17:19:34 kirjoittanut Jeremy »
Volvo V70 2.0 Bi-fuel Aut -13. Exät: Volvo s60 D5 -04, Volvo S70 2.5 TDI -98, Fiat Punto 1.2 -02, Ford Sierra 1.6 -89

Suzuki intruder VL800C -12, exät: Kawasaki ZX-10R -08, Suzuki GSX-R600 -05

Poissa Jeremy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • Volvo V70 2.0 Bi-fuel Aut -13
Vs: V70 -13 parkkitutkaongelma ja sen selvittelyä kuvin
« Vastaus #1 : 13.03.2019, 22:56:33 »
Pientä päivitystä: Liettuasta tilattu ohjainboksi tuli tänään. Avasin sen ja oli silmin nähden ihan eri kunnossa kuin alkuperäinen. Ei merkkiäkään hapettumista. Kaikki juotokset siistit. Perjantaina pitäis tulla taakse vielä ulosviennin johtosarja niin pitäisi päästä viikonloppuna asentelemaan ja kattoon korjaantuuko vika.
Volvo V70 2.0 Bi-fuel Aut -13. Exät: Volvo s60 D5 -04, Volvo S70 2.5 TDI -98, Fiat Punto 1.2 -02, Ford Sierra 1.6 -89

Suzuki intruder VL800C -12, exät: Kawasaki ZX-10R -08, Suzuki GSX-R600 -05

Poissa Jeremy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • Volvo V70 2.0 Bi-fuel Aut -13
No niin! Viimein sain ylimääräisellä viiveellä viime viikolla lyhyemmän johtosarjan siniseltä ohjainboxin ja takapuskurin johtosarjan väliin. Viimein tänään oli aikaa purkaa pirssi ja selvitellä lisää. Vaihdettiin siis parkkitutkan ohjainboxilta takapuskurin johtosarjaan menevä johtosarja (oli hapettunut) sekä Liettuasta tilattu ohjainboxi. Pelkällä osien vaihdolla ei eloa. Parkkitutka ei edelleenkään suostunut pysymään päällä. Se kyllä huomattiin, että sininen lahjakkaasti oli myynyt liian lyhyen, mutta muutoin sopivan johtosarjan. Ei siis yltänyt läpivientikumilta boksille sen oikeaan kiinnityskohtaan, vaan jouduttiin tarrateipeillä kiinnittää boksi lähemmäks takakonttia. Oli auto purettuna niin ei jaksanut taas alkaa viikkoa venata oikeaa osaa, joten annettiin olla näin. Samalla teipattiin uusiksi aiemmin irronneeksi todettu trailerin ohjainboksi.

Vaihdettiin sitten vielä takapuskurista kaksi anturia alkuperäisiksi ja samoin eteen kaikki anturit alkuperäisiksi. Ja vóila! Parkkitutka alkoi pysyä päällä ja takaparkkitutka heräsi henkiin! :) Etututka ei sen sijaan reagoinut millään lailla, vaikka tutka päällä pysyikin. Paljon lisää yleismittarilla mittailuja ja ihmettelyä, että yksi Volvon orkkis antureista oli edessä eri varaosakoodilla. Epäilyksenä se, että käytettynä ostettu boxi olisi kenties ollut sellaisessa autossa, missä vain takatutka. Soitto siniselle ja varattiin huomiselle aika päivitykseen/boxin paritukseen autoon. Hinta-arvio päivitykselle noin 30-60e ja työnosuus noin 50e. Kasattiin auto ja lähdettiin ravinteliin syömään. Noin tunnin päästä palattiin kotiin ja pihaan ajaessa hämmästeltiin, että etututkahan oli herännyt henkiin. :) Soitto siniselle ja peruutin päivitysajan. Lienee pidemmälle (noin tunnin) sammuksissa ololla ollut vaikutusta, koska lyhyemmillä sammutteluilla testaillessa ei siihen eloa saatu.

Seuraillaan toimiiko lähiajat moitteetta. Aiemmin sinisen asentajan kanssa keskusteltiin, että niin voi käydä käytetyllä boksilla, että alkaa toimia, mutta testerillä herjaa, että autossa väärä osa. Noh, ajotietokone ei mitään herjaa ja tutka toimii moitteetta, joten tässä kohtaa saa olla sellaisenaan. Joku päivä voisi toki käydä  kaverin testerillä vikakoodit lukemassa/nollaamassa.

Tiivistettynä siis: vika paikantui rikkinäiseen hapettuneeseen ohjainboksiin. Samalla vaihdettiin hapettunut johtosarja boksilta takapuskurille ja takapuskurin johtosarja, koska siinä oli ainakin yksi löystynyt liitin. Päivittämistä ei ainakaan toistaiseksi ole tarvittu. Kiinasta tilattujen tutkan antureiden kanssa ilmeni ongelma mittauksissa eli niissä mitä ilmeisimmin on vain toiseen suuntaan sähköä johtava anodi sisällä, mikä taas on kolvattu sinne väärin päin eli ts. ei toimi. Asiahan voisi ratketa kun fiksais liittimet niin että ne sais menemään "väärin päin", mutta siinä tulis omat ongelmansa sen suhteen, että reunapaikoilla anturit ei mahtuis koloihinsa väärin päin.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 17:35:54 kirjoittanut Jeremy »
Volvo V70 2.0 Bi-fuel Aut -13. Exät: Volvo s60 D5 -04, Volvo S70 2.5 TDI -98, Fiat Punto 1.2 -02, Ford Sierra 1.6 -89

Suzuki intruder VL800C -12, exät: Kawasaki ZX-10R -08, Suzuki GSX-R600 -05

 

Futurez  Kulkukoira