Proturbo  Autodiagnoosi

Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???

  • 36 Vastauksia
  • 55544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vekang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #15 : 16.08.2013, 14:44:36 »
Vähän arveluttaa antaa neuvo...   mutta VAROIVAISUUTTA NOUDATTAEN, KUN ON VÄLIIPURISTUMISVAARA, ESIM SORMILLA.
9V paristolla moottorit saa ajettu auki moottorit (moottorista liitin irti, paristosta johdonpätkillä sähkö moottoriin, johdot toisinpäin moottori puristaa ja toisinpäin avaa)
Männät joutunee pihdeillä puristamaan sisään, kun moottorit on ajettu auki
Homman jälkeen sitten liittimet moottoreihin kiinni ja hytistä vetämällä käsijarrukatkaisimiesta männät taas puristuksiin.

(jos 9V pariston antama virta ei riitäkkään, niin sitten 12V akusta, mutta pitää olla erityisen varovainen oikosulun vaaran kanssa, kun virta on reippaasti suurempi.)

Paristojuttu toimii sikahyvin!!! Kiitos vinkistä!
XC70 ja C202

Poissa Jarsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #16 : 21.03.2015, 21:04:21 »
Suuri kiitos hyvistä ohjeista. Olisi muuten jääneet jarrupalat taakse vaihtamatta.
 
Ohjeiden avulla sain palat vaihdettua, lopulta alkoi askarruttamaan pitääkö sähkömoottoria purkaa vai meneekö sylinteri takaisin ilman moottorin irroitusta. Sylinteri oli itselläni todella tiukassa annoin vasaraa ja putkitonkeja niin lopulta se palasi alkuasentoon.

Poissa karka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #17 : 22.03.2015, 15:43:52 »
Biltemasta saa sen koodauslaiteen 85 EUROA  ei tarvi särkeä niitä sähkömoottoreita  :nohnoh

Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #18 : 01.03.2017, 20:18:05 »
Liiallista itsevarmuutta ketjusta ja ohjeista saaneena kysyn, jos jarrusatulan mäntä pääsee liian ulos (kyllä, niinkin voi käydä....) ja puristamalla ei mene sisään, että millä keinoin jatketaan?

Sain satulan ketjun ohjeilla irti, moottorin irti satulasta ja talttapäisellä meisselillä pyöräytin ilmeisesti ensin reilusti väärään suuntaan (kunnes huomasin männän tulleen lähes kokonaan ulos), hakiessani huoltoasentoa.

Huomasin virheeni ja vaihdoin suuntaa, mutta ilmeisesti liian myöhään.
a) mäntä pääsi käytännössä täysin ääriasentoonsa, eikä istuudu takaisin puristamalla, koitin välillä pyöritellä ja hakea huolto-asentoa, mutta mäntä ei enää liikahtanutkaan
b) puristin hajosi puristettaessa, vaikka oli metallinen
c) männän suojakumin välistä roiskahti lopulta jotain nestettä (oletan jarrunesteeksi)
d) mäntä pyörii pyörittämällä siirtoleukapihdeillä tai talttapäisellä meisselillä moottorin reiästä pyörittämällä, toisessa ääriasennossaan "auki/kiinni" (siitä puoliskosta, joka jää satulaan kiinni)
Mutta ei ole halukas menemään sisään päin.
Onko aavistustakaan, että menikö pelkät tiivisteet vai hajosiko koko laitos?

Alkaa tuntua, että halvemmaksi tulee remontit teettää vieraalla, kuin yrityksen ja erehdyksen kautta opiskella.


Edit: kiukulla uudestaan talliin ja pari terävää vasaran kopsautusta mäntään ja sehän uppos kuin kusi hankeen..
Tästä hämmentyneenä palat nippuun ja osat kiinni, kiristys, vanne paikoilleen ja ukko kuljettajan paikalle. Kokeilin pelonsekaisin tuntein kytkeä käsijarrun päälle, joka haki hieman pidempään paikkaansa mutta lopulta hiljeni. Kumarruin katsomaan, että suihkuaako jarrunesteet kaaressa paineesta, mutta ei mitään. Takaisin kuskin paikalle, jarru ylös ja takaisin kiinni. Edelleenkään ei näkynyt vuotoja. Jarrunestesäiliön pinta ei juuri kokeiluista ja pumppailuista huolimatta laskenut.

Jarrua pumppaamalla huomaa järjestelmään päässeen ilmaa, mutta muutamalla polkasulla rupeaa vastaamaan. Onko väärin olettaa, että SAATETTIIN selvitä säikähdyksellä? Huomenna kaupasta DOT4:sta ja pätkä kirkasta letkua ja ilmata pois sinne päässeet kuplat (?)

Koko operaatio vaati sellaset 4h töitä, mutta toivottavasti toisella puolella olis jo vahingosta viisastunut ja siten nopeampi operaatio.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 21:48:48 kirjoittanut kreme »
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #19 : 01.03.2017, 20:56:33 »
Sanoisin, että mitään ei ole mennyt rikki. Moottorin reiästä pitäisi osata pyörittää käsijarrun mäntä sisään ja sitten vain työnnetään varsinainen mäntä perässä. Se pitää osata työntää suorassa ja voimaakin saattaa tarvita. Pieni mahdollisuus on, että käsijarrun mäntä on päässyt pois kierteiltään ja on nyt siellä edessä "poikittain". Silloin joudut ottamaan pölytiivisteen irti ja varsinaisen männän pois, jotta saat käsiarrun männän takaisin paikoilleen.

Jos tähän jälkimmäiseen päädytään, niin sitten kannattaa hakea uusi tiivistesarja kasausta varten.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #20 : 01.03.2017, 21:53:14 »
Sanoisin, että mitään ei ole mennyt rikki. Moottorin reiästä pitäisi osata pyörittää käsijarrun mäntä sisään ja sitten vain työnnetään varsinainen mäntä perässä. Se pitää osata työntää suorassa ja voimaakin saattaa tarvita. Pieni mahdollisuus on, että käsijarrun mäntä on päässyt pois kierteiltään ja on nyt siellä edessä "poikittain". Silloin joudut ottamaan pölytiivisteen irti ja varsinaisen männän pois, jotta saat käsiarrun männän takaisin paikoilleen.

Jos tähän jälkimmäiseen päädytään, niin sitten kannattaa hakea uusi tiivistesarja kasausta varten.
Kiitoksia rohkaisusta, muokkasinkin edellistä viestiäni juuri äsken, että sain männän menemään pohjaan, korjataan sen verran että vasaran kopautuksen jälkeen ei se vieläkään itsestään mennyt sisään, mutta puristimen rippeillä sain sen kuitenkin pohjaan ihan helposti.
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #21 : 01.03.2017, 22:01:32 »
Kiitoksia rohkaisusta, muokkasinkin edellistä viestiäni juuri äsken, että sain männän menemään pohjaan, korjataan sen verran että vasaran kopautuksen jälkeen ei se vieläkään itsestään mennyt sisään, mutta puristimen rippeillä sain sen kuitenkin pohjaan ihan helposti.
Asia siis kunnossa, hyvä niin... Ilmaa sinne tietysti vähän pääsi, jos nestettä kerran tuli ulos. No... aina oppii ja ilmat saa pois ilmaamalla.

Huoltoasentoon ajaminen tehdään tietysti ennen kuin satula otetaan käteen, niin vältytään suuremmilta ihmettelyiltä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #22 : 02.03.2017, 13:00:26 »
Vielä jos joku viisaampi kertoisi, että mistä kaupasta saa DOT 4 plussaa? (DOT 4+) vai huuhtelenko litrasella purkilla uudet nesteet koko järjestelmään DOT 5.1:stä, joka on ABS-järjestelmälle suositeltua?
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #23 : 02.03.2017, 14:06:47 »
Ei tuolla niin väliä laittaako DOT 4, 4+ vai 5.1. Kaikki ovat glykolipohjaisia ja niissä on vain eri kiehumispiste ja viskositeetti. DOT 5 on silikonipohjainen ja sitä ei pidä sotkea sekaan. Joskushan jarrunesteekin kannattaa aina vaihtaa, nyt voisi olla hyvä hetki.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #24 : 17.03.2018, 19:13:53 »
Tuo huoltoasento onnistuu hyvin IcarSoft Vol II laitteella ja tietty palautus normaaliin. Välttyy siis moottorin irroittamiselta.
Tosin se maksaa sen reilu 200 euroa (halvimmillaan 139 http://www.icarsoft.fi/ mutta jostain syystäeivät lähetä maksutietoja jotta olisi voinut ostaa tuon sieltä. 2 kertaa yritin ja tilaus vahvistettu mutta ei voi maksaa???) mutta on oiva apuri kaikkeen muuhunkin. Vikojen etsimiseen, kuittaamiseen ym.

Pääsy ajoneuvon kaikkiin järjestelmiin
Lue, diagnosoi ja poista vikakoodeja moottorista, automaattilaatikosta, ABS:sistä, turvatyynyistä yms.
Huoltovälin nollaus
Öljyn huoltovalon nollaus, jarrupalojen resetointi-ominaisuus, ohjauskulmien anturien kalibrointi jne
Sähköisen käsijarrun auki- ja kiinniajo
Kaasuläppäkotelon sopeutus
Anturiarvojen reaaliaikainen seuranta
yms.







Just laitettu uudet levyt ja palat






« Viimeksi muokattu: 18.03.2018, 12:04:49 kirjoittanut petriko »
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa mbsilver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #25 : 07.01.2020, 18:38:37 »
Jahas, seisontajarrun kanssa hiukan ongelmia...  Oikean puoleinen jarru jäi päälle seisontajarrun vapautuksen jälkeen. Ei suostunut irrottamaan vaikka kuinka rumppasin ja kopistelin.  Pyörä irti, moottori irti ja männän päästä ruuvaamalla löysää paloille.
Siinä pimeässä tienvarrella purkaessa ihmettelin kun moottorin akseli lyhyt, ehkä vajaa 10 mm pitkä liekö 30 Torx?
 
Mutta kun ruuvasin mäntää, oli se syvällä ja joku huomattavasti isompi kokoinen Torx, en muista kokoa?  Mites tuo noin voi olla, onko sieltä karannut jotain sisään, kun eihän tuo moottorin lyhyt ja ohut akseli mitenkään käy siihen männän päässä olevaan Torxiin?

Jäikö jotain kiireessä ja pimeässä huomaamatta?  Pitää huomenna jatkaa hommaa, kun sai nyt edes auton ajettua kotiin.

Poissa jokkeV70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo V70 vm 2012 takajarru remontti, DIY malli
« Vastaus #26 : 19.08.2020, 09:37:34 »
Volvo V70 vm 2012 takajarruremontti
Vaihdoin taakse jarrulevyt ja jarrupalat. Osat tuli Autodocilta, noin 100€. Työ ja osat teetettynä  korjaamolla; tarjous välillä 300 - 400 €. Päätin opetella homman ja tehdä sen itse. Ohjeet DIY hommaan sain tätä saitilta, ja youtubesta. Kolmekoppasella on jo vähän erilainen  rakenne kuin kakkosessa(youtube). 

Sähköisen käsijarrun voi  ajaa huoltoasentoon kotikonstein antamalla virtaa jarrussa olevalle moottorille esim 12V akusta.  Liitin irti ja varmista oikea vain pyörimissuunta, avautumissuunta kestää pidempään. Muutoin homma sujuu hyvin, jos on tehnyt johonkin autoon jarruremontteja ennen. Jarrulevyn irroitus vaatii TORX 50 hylsyn.

Neljä muuta ruuvia irtoaa normityökaluilla, kun antaa vähän irroitusöljyä. Lisäksi tarvitaan kuparirasvaa ja jarrupuhdistusainetta, molempia  saa sprayna. Likainen homma, tarvitaan teräsharjaa liukupintojen putsaukseen.

Ei muuta kuin hommaan kiinni rohkeasti, jos on vähän teknistä taitoa, aikaa ja välineitä. Netistä saa osia edullisesti.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 09:47:42 kirjoittanut jokkeV70 »

Poissa P3llinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #27 : 27.09.2020, 17:23:04 »
Täällä kans onnistunut levyjen/palojen vaihto takana  8) Itseä mietitytti, kumpaan suuntaan käsijarrun ruuvia pitää kiertää, niin ruuvvin päältä katsottuna kiinni (myötäpäivään) pyörittelemällä meni jarru huoltoasentoon.

Poissa Tm81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #28 : 15.05.2021, 08:10:37 »
Moro. Mulla kans 12 malli v70. Vaihdoin jarrulevyt ja palat. Avasin käsijarrumoottorin niin ruuvin alla olevat korvat murenivat täysin. Tässäkin löi oikean puolen juntturiin. Kävin eilen illalla hakemassa jo oikealle uuden satulan. Koska muutenkin mäntä liikkui huonommin. Saakohan käsijarrumoottoria erikseen ostettua vasemmalle? Pitääkö ilmata lukijalla vai miten? Itsellä creader professional s7. Tällä ajoin aluksi huoltotilaan mut nyt herjailee. Condition not correct..

Poissa Tm81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #29 : 15.05.2021, 08:12:53 »
Löytyiskö osaajaa Tampereelta, joka kerkeäisi käydä tänään katsomassa ja jos tarviaa paremman lukijan hommaan. Jos ei nyt asetu.

 

Futurez  Kulkukoira