Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 729376 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2070 : 01.02.2018, 19:15:26 »
Haulla en löytänyt äkkiä vastausta mutta miten menee alkupään ysin polttoainepumpun päivitys. Kyseinen auto on kahdella pumpulla,  tankissa ja kuskin lattian alla.

Riittääkö jos päivitän sen kuskin lattian alla olevan pumpun, esim 044? Käsittääkseni se on se pääpumppu ja tankin sisäinen vaan auttaa.

Omaani laitoin tankkiin aem pumpun joka hoitaa paineen tuoton ja penkinalta jätin pumpin pois.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2071 : 01.02.2018, 19:54:42 »
Haulla en löytänyt äkkiä vastausta mutta miten menee alkupään ysin polttoainepumpun päivitys. Kyseinen auto on kahdella pumpulla,  tankissa ja kuskin lattian alla.

Riittääkö jos päivitän sen kuskin lattian alla olevan pumpun, esim 044? Käsittääkseni se on se pääpumppu ja tankin sisäinen vaan auttaa.

Mulla oli yhdellä bilteman 044:llä ja vakio tankkipumpulla 540hv/650nm e85:llä. Nyt sama tankkipumppu ja 2x044 kopiot auton alla. Hyvin riitti näillä aine ainakin vielä viimekesänä. Tosin nämä 745 -90, mutta varmaan on sama tankkipumppu alkupään 940?

Poissa Allux

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2072 : 18.03.2018, 16:45:31 »
242 Turbo 78

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2073 : 22.03.2018, 21:51:50 »
Onko kellään vakio 13c mitsua hyllyssä? Pitäisi saada pakoputki lähdön kartion mitat. Eli sisä ja ulko halkaisia ja kartion pituus. 
Oon laittamassa 18T.n suoralla pesällä 940.seen ja ajatus oli sorvata väli holkki ahtimen ja putken väliin.

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2074 : 22.04.2018, 18:20:33 »
Mikä on paras tapa nostaa paineet sinne 1.5bar? Bilteman 50mm ulkonen hukkis kyseessä.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2075 : 22.04.2018, 20:01:13 »
Onko kellään vakio 13c mitsua hyllyssä? Pitäisi saada pakoputki lähdön kartion mitat. Eli sisä ja ulko halkaisia ja kartion pituus. 
Oon laittamassa 18T.n suoralla pesällä 940.seen ja ajatus oli sorvata väli holkki ahtimen ja putken väliin.
Oishan tuol irrallaan yks, mutta mutta... En nyt ihan oivaltanu mitä pitäs mitata ja kuin tarkkaan  :-\

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2076 : 22.04.2018, 22:46:41 »
Mikä on paras tapa nostaa paineet sinne 1.5bar? Bilteman 50mm ulkonen hukkis kyseessä.

En parhaasta tiiä mutta mulla nosteltiin turbosmartin säätimellä sinne 1,3bariin. Bleedikö tuo nyt lienee.. Biltsun hukkis mullakin ja ei ollut vastapaineohjausta
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa JuPeYli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • VolvoFreaksTeam
    • VFT
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2077 : 14.05.2018, 12:32:40 »
Kovasti on tullut lueskeltua foorumia, mutta selkeää vastausta ei tunnu löytyvän.

Aihiona B230ft +M46
Löytyy Tonin bensa ja sytkälastu
Ahtoja säädellään bleedillä
Vakio bypass tukittu ja asennettu dumppi.

Ahtopaineet ei halua nousta yli 0.7 ei sitten millään, eikä toisaalta laskeakkaan. Aivan sama miten bleediä pyörittelee niin ahdot samoissa luvuissa ja kokeiltu toista toimivaksi todettua venttiiliä. Epäilen että hukkis siellä perseilee tai sitten tämä kaikkien rakastama moottorinohjausta sekottava dumppi.

Miettinyt että kun on kone levällään että jos vaihtaisi ahtimen astetta isompaan, joka olisi bolt on -tyylinen eli siis joku mitsun TD04 ja säädettävä hukkis että saisi ne ahdot sinne 1barin luokkaan. Tarkoitus ei ole tehoa ottaa oikeastaan enempää kuin mitä vakio mitsulla saapi niin ei tarvi kummosta hyrrää, ehkä vähän isomalla pakopuolella ettei pakosarja hehku punasena pienen revittelyn jälkeen.

Niin eniten mietityttää että tarviiko karttojen kanssa kikkailla vai toimiikos auto tuon lastun kanssa isommalla ahtimella jos vaikka heivaa dumpin mettään?

Volvo S60 -01, Volvo 960 MKII -95, Volvo 740 GLE -88, Volvo 740 GLE -87, Volvo 740 Limousine -89

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2078 : 14.05.2018, 21:34:21 »
Kovasti on tullut lueskeltua foorumia, mutta selkeää vastausta ei tunnu löytyvän.

Aihiona B230ft +M46
Löytyy Tonin bensa ja sytkälastu
Ahtoja säädellään bleedillä
Vakio bypass tukittu ja asennettu dumppi.

Ahtopaineet ei halua nousta yli 0.7 ei sitten millään, eikä toisaalta laskeakkaan. Aivan sama miten bleediä pyörittelee niin ahdot samoissa luvuissa ja kokeiltu toista toimivaksi todettua venttiiliä. Epäilen että hukkis siellä perseilee tai sitten tämä kaikkien rakastama moottorinohjausta sekottava dumppi.

Miettinyt että kun on kone levällään että jos vaihtaisi ahtimen astetta isompaan, joka olisi bolt on -tyylinen eli siis joku mitsun TD04 ja säädettävä hukkis että saisi ne ahdot sinne 1barin luokkaan. Tarkoitus ei ole tehoa ottaa oikeastaan enempää kuin mitä vakio mitsulla saapi niin ei tarvi kummosta hyrrää, ehkä vähän isomalla pakopuolella ettei pakosarja hehku punasena pienen revittelyn jälkeen.

Niin eniten mietityttää että tarviiko karttojen kanssa kikkailla vai toimiikos auto tuon lastun kanssa isommalla ahtimella jos vaikka heivaa dumpin mettään?


Lastun tekijä varmaan osaa vastata tohon. TD04:ssa on muuten pienempi turbiini, ja tod.näk. myös nielu, vakiohyrrään verrattuna.
142

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2375
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2079 : 14.05.2018, 22:19:31 »
Bleedi varmasti kytketty oikein  ???
Ihan toimivaksi havaittuja bolt on-hyrriä on noi Kinugawat. 19- ja 20T:tä saa Ebaystä. Tai käyttää esim. Fin-Turbolla alkuperäistä ja kertoo tavoitteensa  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa JuPeYli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • VolvoFreaksTeam
    • VFT
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2080 : 15.05.2018, 07:14:52 »
Bleedi varmasti kytketty oikein  ???
Ihan toimivaksi havaittuja bolt on-hyrriä on noi Kinugawat. 19- ja 20T:tä saa Ebaystä. Tai käyttää esim. Fin-Turbolla alkuperäistä ja kertoo tavoitteensa  :)

Edellinen omistaja lyöny bleedin paikalleen, mutta asia on tarkastettu kaverin Volvosta ja oikein on kytketty. Eniten justiinsa ihmetyttää että miksei ahtoja saa edes pienemmälle.
Ai nuo kinugawat on kans bolt on kamppeita  :o

Pitänee ottaa Toniin siis yhteyttä, josko sitä kautta viisastuisi hieman. Ja vissii tutkia tarkemmin nuita mitsuja ^^'
Volvo S60 -01, Volvo 960 MKII -95, Volvo 740 GLE -88, Volvo 740 GLE -87, Volvo 740 Limousine -89

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2081 : 15.05.2018, 12:20:54 »
Kovasti on tullut lueskeltua foorumia, mutta selkeää vastausta ei tunnu löytyvän.

Aihiona B230ft +M46
Löytyy Tonin bensa ja sytkälastu
Ahtoja säädellään bleedillä
Vakio bypass tukittu ja asennettu dumppi.
Dumppi :facepalm:

Mistä näitä urpåja sikiää, jotka laittavat ilmavuodon (dumppi) IlmaMassaMittarin takapuolelle ja ihmettelevät miksei moottori toimi oikein.  :facepalm:

Tätä aihetta on käsitelty 1000 ja 1 kertaa tällä foorumilla.

Ahtopaineet ei halua nousta yli 0.7 ei sitten millään, eikä toisaalta laskeakkaan. Aivan sama miten bleediä pyörittelee niin ahdot samoissa luvuissa ja kokeiltu toista toimivaksi todettua venttiiliä. Epäilen että hukkis siellä perseilee tai sitten tämä kaikkien rakastama moottorinohjausta sekottava dumppi.

Jos hukkaportti liikkuu käsin koeteltaessa, niin ongelma on jossain muualla.

Miettinyt että kun on kone levällään että jos vaihtaisi ahtimen astetta isompaan, joka olisi bolt on -tyylinen eli siis joku mitsun TD04 ja säädettävä hukkis että saisi ne ahdot sinne 1barin luokkaan. Tarkoitus ei ole tehoa ottaa oikeastaan enempää kuin mitä vakio mitsulla saapi niin ei tarvi kummosta hyrrää, ehkä vähän isomalla pakopuolella ettei pakosarja hehku punasena pienen revittelyn jälkeen.

Pakopuoli hehkuu punaisena pakopaineiden tai väärien säätöjen vuoksi (lastut).
Vakio romuilla saa oikeilla säädöillä sen ~200hv ja ~400Nm, jota kone kestää maailman tappiin asti revitellessä (AW71L ei kestä tuota kääntöä pitkään).

Niin eniten mietityttää että tarviiko karttojen kanssa kikkailla vai toimiikos auto tuon lastun kanssa isommalla ahtimella jos vaikka heivaa dumpin mettään?
:facepalm:
Moottoritekniikan perusteita edes välttävästi ymmärtävä tajuaa, ettei vakio romuille tarkoitetut säädöt toimi muutetussa setissä.
Vähän sama kuin tunkisit tunkisit M8 pultin M6 mutteriin.

Ja ehdottomasti dumppi huitsin nevadaan jos vakio moottorinohjauksella tai ylipäätään IMMulla meinataan jatkaa.
Tästä aiheesta löytyy hyvin paljon tietoa tältä foorumilta.
Ja taas (+ sadannen) kerran mainitsen, että vakio (016) IMMu loppuu kesken jo siinä 0,7 baarin nurkissa vakioahtimella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2082 : 28.10.2018, 11:26:02 »
Mitenkä lain ja inssin pään menoksi onnistuu 940 alkuperäisesti vapari b234f 16v hatulla saada turbolliseksi ja mitä lappuja vaatii mukaan?

Kaikki moottorin tarvittavat muutostyöt tiedossa mut noin lailliseksi. Alkujaanhan näitä ei ole tällä kokoonpanolla valmistettu.

Poissa suppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2083 : 28.10.2018, 11:37:37 »
Mitenkä lain ja inssin pään menoksi onnistuu 940 alkuperäisesti vapari b234f 16v hatulla saada turbolliseksi ja mitä lappuja vaatii mukaan?

Kaikki moottorin tarvittavat muutostyöt tiedossa mut noin lailliseksi. Alkujaanhan näitä ei ole tällä kokoonpanolla valmistettu.

Penkkilapun.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2084 : 28.10.2018, 11:40:24 »
Mitenkä lain ja inssin pään menoksi onnistuu 940 alkuperäisesti vapari b234f 16v hatulla saada turbolliseksi ja mitä lappuja vaatii mukaan?

Kaikki moottorin tarvittavat muutostyöt tiedossa mut noin lailliseksi. Alkujaanhan näitä ei ole tällä kokoonpanolla valmistettu.

Ihan samallalailla kuin muutenkin, elikkä omavalmistemoottorina, käyt hakemassa teholapun ja todistuksen allekirjoituksineen sopivalla ahtopaineella (trafi ei oikein hyväksy mallia naurettavat -ahtopaineita) ja teholukemalla.

Sitten vaan raapustelet että alusta, voimansiirto ja jarrut vastaa mallisarjan tehokkainta, sopivat todistelut ja konttorille. Ei ongelmaa kuhan teho sitten jää alle mallisarjan tehokkain + 20%.

Trafilta löytyy ohjeita lisää
« Viimeksi muokattu: 28.10.2018, 11:41:56 kirjoittanut sekokupu »

 

Samppasport  Futurez