Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat

  • 106 Vastauksia
  • 78444 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #75 : 21.09.2013, 19:06:43 »
Mistä löytyis 240 volvoon jaonmuutos spacerit? 5x108->5x112   :o
« Viimeksi muokattu: 21.09.2013, 19:39:31 kirjoittanut Jonse »

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #76 : 21.09.2013, 20:19:59 »
Mistä löytyis 240 volvoon jaonmuutos spacerit? 5x108->5x112   :o

Laita yv:tä nimimerkille Nikko3. Teki spacerit harrastajaystävälliseen hintaan ja huippu jälkeä nc -koneella!

Mietit vain valmiiksi kaikki halutut mitat, esim.
Pulttijako 5x108
Pultinreikä 14mm
Paksuus 13mm
Halkaisija 150mm
Keskitysreikä napaan 65,1mm
Keskitysreiän 11mm syvä
Keskitysnapa vanteeseen 65mm
Keskitysnapa 11mm korkea, umpinainen päästä
Ohjausviisteet 2,5x2,5mm molemmin puolin.
Yhteen kohtaan pulttien väliin ylimääräinen 14mm reikä, samaan 108 -jakoympyrään. (jarrulevyn lukituspulttia varten)

« Viimeksi muokattu: 21.09.2013, 20:23:01 kirjoittanut j_tapio »

Poissa Muska_25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #77 : 27.01.2014, 22:21:19 »
Hei! Tuli tuossa mieleen, että mistä tietää pystyykö napaan tehdä uudet reiät? :o kyseessähän siis ei ole tällä kertaa Volvo vaan Pökötti mallia 505, joissa hivenen erikoinen pulttijako 4x140. Eli onnistuisiko tuollaiseen tehdä jaonmuutos esim 4x100?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #78 : 26.02.2014, 20:28:58 »
Tuossa minun seiskassa oli ostettaessa kesävanteina Rialit, jotka ovat 5 x 110 jaolla, ja keskireikä on Volvon 65,1 mm.
Mitään ongelmia ei tuon eri jaon kanssa ole, koska menee "marginaaliin". Ajossa ei huomaa mitään viboja.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #79 : 11.03.2014, 17:04:41 »
Nyt ei pidä sekoittaa laillisuutta ja epähuomiota/piittaamattomuutta toisiinsa. Ainakin joskus vuosia sitten kun itse kysyin omakatsurilta näistä niin hän kaivoi jonkun asetustekstin esille jossa sanottiin jotenkin et vanteen ja navan välissä olevia levityspaloja ei voida hyväksyä ja siinä kohdassa ei kyllä ollut mitään "poikkeuksena tapauksia"

Vanha topicci, mutta sattui silmään, niin pistetään nyt tänne tämä taksti, jos joku tällaista sattuu kaipaamaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Liikenneministeri%C3%B6n%20p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s%20auton%20rakenteen%20muuttamisesta

En tiedä onko kumottu, mutta itse en ainakaan nopeasti löytänyt korvaavaa.

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

4. ‹Auton› pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ‹auton› tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #80 : 12.03.2014, 19:46:20 »
Laita yv:tä nimimerkille Nikko3. Teki spacerit harrastajaystävälliseen hintaan ja huippu jälkeä nc -koneella!

Mietit vain valmiiksi kaikki halutut mitat

Komppaan kybällä.

Omilla mitoillani n.30e kpl.. ei tosin ollut pultattavat.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #81 : 29.03.2015, 09:10:34 »
Epäkeskopultteja ja muttereita saa kuusiokolo kannallakin, itselläni on ollut molempia.

Epäkeskopultit mersussa jako 112 ja vanteissa 114,3

Epäkeskomutterit Skylinessä jako 114,3, vanteissa 112

Molemmissa siis kuusiokolokanta.

Tuo ratkaisisi ongelman, ettei tarvitsisi välttämättä vanteita vaihtaa, mutta mitä laki sanoo epäkeskoihinpultteihin virallisesti?

http://autotek.fi/yritys/ (Tuota näyttäisi noita epäkeskopultteja saavan).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #82 : 29.03.2015, 09:49:40 »
Tuo ratkaisisi ongelman, ettei tarvitsisi välttämättä vanteita vaihtaa, mutta mitä laki sanoo epäkeskoihinpultteihin virallisesti?

http://autotek.fi/yritys/ (Tuota näyttäisi noita epäkeskopultteja saavan).

Tuskinpa ottaa laki mitään kantaa siihen millaisilla pulteilla vanteet autoosi kiinnität. Eikä niistä varmaan tarvi esim. katsastuksessa alkaa huutelemaan jos epäilyttää? Itsellä oli takavedossa 110-jakoiset vanteet ihan omilla muttereillaan ilman mitään epäkeskoja, no problem.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #83 : 29.03.2015, 09:58:12 »
Noiden laittomien spacerien kanssa kannattaa muistaa, että jos sattuu kolari käymään niin repäisee ne pois viimeistään ennen vakuutustarkastajalla käyntiä.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #84 : 29.03.2015, 13:21:52 »
Tuskinpa ottaa laki mitään kantaa siihen millaisilla pulteilla vanteet autoosi kiinnität. Eikä niistä varmaan tarvi esim. katsastuksessa alkaa huutelemaan jos epäilyttää? Itsellä oli takavedossa 110-jakoiset vanteet ihan omilla muttereillaan ilman mitään epäkeskoja, no problem.

No tuo ei vastannut minun kysymykseeni. Minua kun kiinnostaa asioiden laillisuus ihan siitä näkökulmasta, jos JOTAIN sattuu. Vakuutusyhtiöt on aika tarkkoja noista asioista  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #85 : 29.03.2015, 13:38:53 »
Vakuutusyhtiöt on aika tarkkoja noista asioista  ;).
Jos se laiton speiseri ei ole onnettomuuden aiheuttaja, niin ei kiinnosta kyllä tarkastajaa tippaakaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #86 : 29.03.2015, 15:07:55 »
Jos se laiton speiseri ei ole onnettomuuden aiheuttaja, niin ei kiinnosta kyllä tarkastajaa tippaakaan.

Miksi porukat jauhaa speisereistä, kun en ole mitään niistä edes kysynyt? Minä kyllä tiedän, että speiserit on laittomat, mutta kysyin miten on epäkeskojen pulttien kanssa...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #87 : 29.03.2015, 15:14:28 »
Käytin vain esimerkkinä. Ihan sama tilanne epäkeskopulttien kanssa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #88 : 29.03.2015, 17:38:00 »
Käytin vain esimerkkinä. Ihan sama tilanne epäkeskopulttien kanssa.

Ja lakitekninen perustelu oli? Vai ihanko mutuna heitit?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« Vastaus #89 : 29.03.2015, 18:55:36 »
Mitäpä jos laittasit sähköpostia esim. Trafille ja kysyisit sieltä asiaa? Saattas löytyä se lakitekninen perustelu vähän paremmin mitä täältä?

 

Futurez  Kulkukoira