Niin, nelivetokuumetta on ollut jo kymmenisen vuotta, sitä on paranneltu -88 Audi 100 Avant quattrolla ja -97 Audi A6 2,5 TDI r5 Avant quattrolla. Molemmat hienoja autoja aikalaisikseen. Jälkimmäistä ennen oli myös etuvetoinen -93 Audi 100 2,5TDI lähes 8 vuotta.
Nämä vanhat Audit on tehty jäätävän kokoisille germaaneille, ja koin vaikeana löytää kunnollista ajoasentoa, koska olen suhteellisen lyhyt (172cm). Erityisesti käsille oli vaikea löytää pidemmällä matkalla paikkaa.
Kunnes ensi kerran istuin 850 Volvoon...se istui kuin hanska. Tuttu r5 tdi keulalla. Tätä seurasi hetkeksi 965 2,5l rivikuutosella ja sitten hain avk:lta ekan pattikyljen, 638tkm ajetun v70 -00:n, jälleen r5 tdi nokalla. Elettiin kevättä 2014. Tällä ajelin 2019 kesälle 756tkm asti, jolloin vuotta aiemmin oirehtimaan alkanut sähköihin liittynyt sammuileminen paheni niin paljon että myin auton purettavaksi. -18 kesällä oli korvaajaksi jo ostettu -05 2,4d v70 388tkm ajettuna.
Neliveto kuitenkin puuttui aina vaan ja kevättalvella kuume aiheutti lähes kroonista nettiauton selaamista. Kovasti olisi tehnyt mieli xc60:sta mutta painelin lompakolla otsaa sen verran tiuhaan että sain hillittyä itseni.
Etsintä painottui sittemmin -05-mallisiin v70 awd ja xc70 keksintöihin, koska en halunnut hiukkassuodatinta vaivoikseni.
Mikkelistä alan liikkeestä löytyi yksilö mihin piti alkaa tutustumaan tarkemmin. Sain huoltokirjasta valokuvat ja osoittautui että kyseessä on Suomeen uutena myyty auto, olisin auton neljäs omistaja pl. autoliikkeet ja että auto oli varsin kattavasti huollettu. Vaihteistoöljyt alusta asti 80-90tkm välein tärkeimpänä.
Alustavat hintaneuvottelut etenivät lupaavasti, varsinkin sen jälkeen kun ilmoitin haluavani auton muutamaksi päiväksi koeajoon ja jos auto miellyttää, ostan sen ilman minkäänlaista takuuta, jos hinta on oikea.
Viikonlopun autoa tutkittuani totesin sen olevan oikein asiallinen 434tkm ajetuksi ja pikku lopputinkaamisen jälkeen tein siitä kaupat.