Proturbo  Autodiagnoosi

Vikavalo palaa, Lambda-anturia herjaa, antureitten vaihto ei auttanut

  • 0 Vastauksia
  • 2099 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MikkosJuhis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moottorin vikavalo syttyi kesällä. Ja palaa edelleen.   >:( 
Auto on 2015 käyttöön otettu V70 D4 awd ("vanha kunnon" viisipyttyinen moottori, nelivetoisesta kun on kyse, etuvetoisissa on kai nelipyttyinen) Auto toimii normaalisti, tehot tallella jne.

Koodeja on luettu ja vikaa yritetty korjata vaihtamalla molemmat lambda-anturit ja tutkimalla johtosarjat. Ei apua.  Merkkihuollossa ehdottivat moottorinohjausyksikön vaihtoa (n. 1700e + työt...). En vielä suostunut sen vaihtoon -lue alempaa juttua että miksi en! :)
Ei kuulemma ole ollut diesel-Volvoissa (ainakaan uudemmissa) näitä lambda-anturin vikoja. Pitääkö paikkansa?
Mitenhän voisi varmistua siitä, että tuon boxin vaihdolla se valokin sammuisi...

Vikavalo on siis palanut nyt kolmisen kuukautta. Ja syyskuun loppupuolella auto piti katsastaa! Sairaan hyvä tuuri kävi, kun toisen lambdan vaihdon jälkeen valo oli kuitattu pois, ajoin suoraan katsastuskonttorille ja ehdin katsastaa auton ennen kuin valo syttyi kotimatkalla uudelleen!

Kesällä valo siis syttyi sopivasti pari päivää ennen huoltoa. Paikallisella AD-korjaamolla lukivat koodit huollon yhteydessä ja viaksi testeri näytti etummaisen Lambda-anturin vikaa. Anturi vaihdettiin, valo syttyi uudelleen. Vaihtoivat takuuseen "kalliimman" anturin, koska "nämä on joskus niin saatanan vitun herkkiä, että ois pitäny arvata että ei toimi tuo edullinen" (huoltotyönjohtajan sanoin). Eikä siis korjaantunut kalliimmallakaan anturilla ja sain kehotuksen mennä merkkihuoltoon.

Merkkihuollossa ensin tutkittiin, ei löytynyt syytä, mutta sitä lambdaa koodinlukija herjasi. Varattiin uusi aika ja tutkittiin johtosarjat. Ei vikaa. Ehdottivat myös myös takimaisen lambdan vaihtoa ja näin tehtiin. Autoa hakiessani kertoivat, että eipä se kuntoon tullut.  :-\
Ehdottivat moottorinohjausyksikön vaihtoa ja varasin siihen jo pitkin hampain ajankin.
Kun menin autoon, huomasin että vikavalopa ei palakaan. Ajelin suoraan katsastuskonttorille. Konttorin pihassa sammutin auton ja arvasin, että valo syttyy taas kun starttaan. Ja niin kävikin, mutta valo myös välkähti pari kertaa. Siitä innostuneena starttasin ja sammutin muutaman kerran ja yllätyksekseni valo sammui!
Menin äkkiä tiskille kertomaan, että pari viikkoa aiemmin jäi katsastuksessa päästöt mittaamatta, kun moottorin vikavalo paloi ja nyt se ei pala, koska lambda-anturi on vaihdettu. Katsastusmies otti avaimet ja tuli muutaman minuutin kuluttua hyväksytty -leima paperissa takaisin! Hämmästelen edelleen hyvää tuuria -vikavalo nimittäin syttyi taas muutaman kilsan ajon jälkeen!
Nyt on siis pari vuotta aikaa ennen seuraavaa katsastusta saada se valo sammumaan -ja varsinainen vika korjattua, kunhan vain tietäisi että missä vika on.

Olisiko vinkkejä?
Olikohan niin, että niitä ohjausboxejakin korjataan jossain?


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo