RallyBaron  Samppasport

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2985 : 15.12.2018, 21:05:56 »
HX35 ahtimessa on pikkasen isompi se pako ja imupuoli kuin missään T3 garreteissa, #12 pakopesäkin vastaa AR.81 lukemaa, että vähän eri asia ahtaa sellaisella 1.5bar ja 2 bar lukemia kuin T3 ahtimella. Ihan hyödytöntä ollut mikään pakopuolen parannus siinä vakio pillissä, eikä edes kerrottu mitä siihen on tehty. Kompurapuoli ahdistaa edelleen. Kyllä minäkin tiedän miten siinä käy kun ruuvataan liikaa syöttöä ja liikaa ahtoa vakioahtimella. Lopputuloksena suli mäntä jostain syystä pitkässä vedossa. Laita pakosarjaan pakopainemittari niin näet että tukkoon se vakio kukkopilli menee.

Jos oikeasti tehoa haluaa niin ahdin ja nestepää vaihtoon. Vakiopumppu ei muuten tuota kuin max. 45 kuutiomilliä ja 12mm nestepää 100-120 kuutiomilliä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2018, 21:09:03 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2986 : 15.12.2018, 21:17:21 »
HX35
...
45 kuutiomilliä

ei tullut holsettia koska ei oo tarkotus kokeilla mitä muuta seuraavaks laukee, plus niin kuin ittekin sanoit, ei taida olla hx35:ä paljoa lapsille kerrottavaa 10 mm nestepäån kanssa, näin oon jummartanut

Enkä hetkeäkään epäile etteikö esim hx35:llä plus isommalla nestepäällä sais hemmetisti enemmän tehoa jos sitä haluu.

pientä kohtuullista piristystä pienellä budjetilla muitten huoltojen ja korjausten yhteydessä ja sen puitteissa mitä loput orkkis liikkuvat osat sietää on haussa ja se on toistaseksi onnistunut oikeen hyvin, ja niin kun sanoin  oon tulokseen pirun tyytyväinen. 
Rittää mulle tähän autoon, jos ei räjähdä D

Elikkä tavoitetaso on matala, ja lisäks sellainen käyttö autolla et tarttis joka aamu lähteä.

tässä on isompi pakopesä ja siipi. Oli vissiin jostain saapista ryövätty ja avarrettu takapuoli, elikkä t3/t4 hybridi (?)  jonka vissiin pitäs olla orkkis nestepäålle sopiva kun enempää ei oo tilauksessa, semmonen on kyseessä, mut soittelen tekijälle ens viikolla ja tarkistelen yksityiskohtia kun ei nyt näin punssissa enään ihan kaikkea muista.




« Viimeksi muokattu: 15.12.2018, 22:32:25 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2987 : 15.12.2018, 22:38:06 »
T3/T4 pakopuolen on AR.63 ja imupuoli AR.50. Tuostakin ollut juttua ennestään, että ei sekään kunnolla pelaa vakionestepään kanssa ja heräävyys samaa luokkaa silläkin, kuin HX35 jaetulla pakopesällä/12mm nestepäällä. Tuollaisella T3/T4 on saatu D24 koneesta 220hv muistaakseni 12mm nestepäällä ja 1,5bar ahtopaineilla.

Laita se pakopainemittari, ahtopainemittarin kaveriksi niin sillähän sen näkee ahdistaako se turbo.

Miettisin kyllä myös TDI-moottorin vaihtoa, purkuromuja saa nykyään jo 500€ hintaan. Kuluttaa paljon vähemmän ja vääntää vakiona, lähes saman kuin D24 12mm nestepäällä. Vakiolla syöttöpumpulla saa tehoakin melko paljon ja pelaa HX35 ahtimellakin.

Tuolla on vanhaa juttua D24 ahtimista: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36996.0

Kokemuksia T3/T4 ahtimesta deekussa

Itellä oli T3/T4 vakio nestepään kanssa, omatekonen ahtokara ja perussyöttöä lisätty. Ei se oikee kummosesti liikkunu, toki vakio garretista ei oo kokemusta. Ei herää riittävän aikasin ja vetoalue on lyhyt sekä turbopotku on olematon. Eikö se vähän niin oo et siinä vaiheesa ku haluaa deekuun isomman turbon niin saa melkee vaihtaa heti isomman nestepäänki..

Ite penkitin 220hv T3/T4 kiinan ahtimella, 12mm np, omavalmiste ahtokara, 3" korsteeni, 0,95 ennakko, 550x225x64 kiinan cooleri ahtoja ~ 1,5 bar. pakopainetta on ihan hitusen enemmän ku ahtoja, ~ 1,7bar. Tosta mun allekirjotuksen linkistä pääset selaan projektipäiväkirjaa ja sieltä viimeisiltä sivuilta löydät penkkilapun. 200hv riittää pikkasen pienempiki turbo, plussaa ois jaettu pakopesä mut ei kovin pienissä ahtimissa sellasta oo tullu vastaan. Jaetulla pakopesällä ja "pulssisarjalla" herääminen paranee.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2018, 22:47:26 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2988 : 16.12.2018, 21:43:40 »
Emmä kyllä nyt osaa viel menettää yöuniani  tästä.
Tuli illansuussa taas kokeiltuu, ja 1 +2 vaihteilla ei saa ivavaloa päälle, vain isommilla vaihteilla ja tänään 4500 kierroksen kohdalla vasta, eikä edes joka kerta.
Paljon yli viiden tonnin en viitti vedättää.


Tänään muuten syttyi melkeen 500 kiekkaa ylempää kun perjantaina. vaikuttaakohan 10 astetta kylmempi ilma noin paljon vai onkohan se jo vähän elämänsä ehtoopuolella toi anturi?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2018, 21:46:07 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2989 : 16.12.2018, 21:45:14 »
Tietääks joku muuten kuinka pitkään diudin T3/T4  12 mm nestepäällä 1.5 ahdoilla pysy läjässä ennen kun jotain räjähti? D
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2990 : 16.12.2018, 22:29:28 »
Tietääks joku muuten kuinka pitkään diudin T3/T4  12 mm nestepäällä 1.5 ahdoilla pysy läjässä ennen kun jotain räjähti? D
Ei se mitään muistaakseni hajonnut ja moottori oli remontoitu ennen tuota viritystä, lopuksi myi auton pois. Eihän nämä vakiona edes vedä enää mihinkään yli 4000rpm. Eikö olisi helpompaa laittaa vaikka teollisuuspainemittari ahtopainemittariksi kuin arpoa sen turbovalon kanssa. Pakopainetta oli tuolla T3/T4 ahtimella 1.7 bar, ahtopaineen ollessa 1.5bar. Kyllähän tuo ilman lämpötilakin vaikuttaa ahdetussa moottorissa tehoon. Kylmällä säällä sitä voimaa on enemmän kuin kesähelteellä, koska se ahtopaine jäähtyy paremmin. Tämäkään moottori ei niin helposti hajoa jos ei ne pakopaineet karkaa taivaisiin, ennakko kohdillaan ja moottori kunnossa. Ylikuumentuminenhan ne männät sulattaa kun pakolämpötila nousee liikaa, liian pienellä ahtimella. Samoin vakio nestepäällä menee ruiskutusaika liian pitkäksi kovilla syötöillä ja sekin aiheuttaa ongelmia.

Tässä lukee mitä siinä oli:

-T3/T4 kiina ahdin
-kiinan välijäähy 550x225x64
-alumiiniset ahtoputket + silikonit (osa mallia kiina, osa motonetistä)
-12mm nestepää TD:n pumpussa, dieselhuollossa huollettu ym.
-omatekonen (teetetty) kara
-Sachs SRE paineasetelma
-Painelaakeri (korkea 42/43mm)
-Uudet männänrenkaat + hoonaus
-Kiertokangenlaakerit
-Uudet hihnat joka paikkaan (paitsi ohjaustehostimen hihna)
-uudet tiivisteet ja stefat (kampiakselin stefat, ja 90% tiivisteistä)

Penkitetty 223,2 hv / 342,6 Nm

Itse projektitopic: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15975.0
« Viimeksi muokattu: 16.12.2018, 22:41:29 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Deeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • B230
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2991 : 16.02.2019, 23:55:44 »
HX35 ahtimessa on pikkasen isompi se pako ja imupuoli kuin missään T3 garreteissa, #12 pakopesäkin vastaa AR.81 lukemaa, että vähän eri asia ahtaa sellaisella 1.5bar ja 2 bar lukemia kuin T3 ahtimella. Ihan hyödytöntä ollut mikään pakopuolen parannus siinä vakio pillissä, eikä edes kerrottu mitä siihen on tehty. Kompurapuoli ahdistaa edelleen. Kyllä minäkin tiedän miten siinä käy kun ruuvataan liikaa syöttöä ja liikaa ahtoa vakioahtimella. Lopputuloksena suli mäntä jostain syystä pitkässä vedossa. Laita pakosarjaan pakopainemittari niin näet että tukkoon se vakio kukkopilli menee.

Jos oikeasti tehoa haluaa niin ahdin ja nestepää vaihtoon. Vakiopumppu ei muuten tuota kuin max. 45 kuutiomilliä ja 12mm nestepää 100-120 kuutiomilliä.
Asiaa  ELK

Paikalla bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2992 : 17.02.2019, 10:19:28 »
Tukkoon se T3 menee 12mm päällä. Suurinpiirtein siinä vaiheessa kun lähtee ahtaa :) mullta loppuu suurinpiirten meno siinä 3000rpm kohilla, tai kiertää mutta savunkaa

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2993 : 17.02.2019, 18:57:34 »
Kyllä sen saa tukkoon vakio nestepäälläkin, jos ruuvaa syötöt tappiin. Tuosta mainitsemastani tapauksesta moottori tuhottiin vakiopumpun kanssa liian kovilla ahtopaineilla ja syötöllä.

Poissa jimppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2994 : 21.04.2019, 18:29:03 »
Mites tuo kannen alla oleva kaasuvivusto muokataan tolle 2.8mm nostoselle nokkalevylle? Nyt 12mm np kaverina sellanen, governorin isoa jousta shimmailtu 3mm ja ei kierrä yli 4500rpm.
Jos vaihtaa akselin booreja, tyhjäkäynti karkailee.

Poissa Rähinäreeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2995 : 07.05.2019, 12:21:14 »
Uusi käyttäjä ilmoittautuu muutaman ongelman kera  ;D
Eli tarkoituksena ottaa tuosta moottorista kaikki mitä irti saa, mutta ongelmia tarvikkeiden saannissa. Mistä kovat pinnapultit kanteen M12x155mm ja runkopukkeihin M10x130mm :idiot2:
Sitten täytyisi löytää 2.8 tai 3.1 nokkalevy, muita paikkoja nykyään kuin akaan diesel mistä saa pelkästään tuon 2.8 nostosen..

Sitten onko kellään varmaa tietoa mitä eroja hyd. kannen ja kovilla nostajilla olevan kannen nokilla on?

Poissa jimppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2996 : 07.05.2019, 15:11:21 »
Itse tilailin autodocilta M12 pultit kanteen.
2,8mm nokkalevyn osanumero on 1 466 111 347, suomesta ei taida saada muualta kun akaan dieseliltä.

Oman kokemuksen perusteella se 2,8mm nokkalevy on riittävä, kun laitoin erillisen siirtopumpun. Itsellä ainakin syöttöpumpun sisäinen siirtopumppu sen verta väsynyt että ilman erillistä siirtopumppua ei riitä polttoaine, jäi röpöttään 3,5k rpm kohille ja mutkissa kaasua painaessa 3k rpm ;D


Uusi käyttäjä ilmoittautuu muutaman ongelman kera  ;D
Eli tarkoituksena ottaa tuosta moottorista kaikki mitä irti saa, mutta ongelmia tarvikkeiden saannissa. Mistä kovat pinnapultit kanteen M12x155mm ja runkopukkeihin M10x130mm :idiot2:
Sitten täytyisi löytää 2.8 tai 3.1 nokkalevy, muita paikkoja nykyään kuin akaan diesel mistä saa pelkästään tuon 2.8 nostosen..

Sitten onko kellään varmaa tietoa mitä eroja hyd. kannen ja kovilla nostajilla olevan kannen nokilla on?

Poissa Rähinäreeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2997 : 07.05.2019, 16:21:07 »
Mikäs se on virallisesti suurin mitattu pyöräteho tästä moottorista :idiot2: joku oli ottanut 317 ja risat vai onko kovempia lukuja? 

Paljonkos sen k-mitan piti olla, 3.6-3.7?

Poissa jimppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2998 : 07.05.2019, 16:50:52 »
Juutupessa dynovideo jonkun 321hv/410nm suorituksesta, hx52 ja mersun rivipumpulla.

K-mitta juu 3,7mm tuntumaan, itse säädin sen kahdella prikalla kohilleen nokkalevyn vaihdon yhteydessä.

Poissa Rähinäreeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2999 : 07.05.2019, 20:46:16 »
Kun on paljon puhuttu että näissä ei kanget kestä, niin onko miten moni tuhonnu niitä?
Nimimerkillä kolme vetoa ja tässä tulos :idiot2:



 

Ateho  Elekma