Ateho  Elekma

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #30 : 10.09.2014, 23:04:18 »
B280:ssä venttiiliensäätö on 40000 km välein.

Tuossa lyhyt ohje säätöön.

« Viimeksi muokattu: 11.09.2014, 14:12:45 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #31 : 04.10.2014, 21:26:08 »
No onpa selkeä ohje ja kerrankin vielä suomenkielinen.

PRV-moottorin virranjakaja on mielenkiintoisessa paikassa koneen takana imusarjan yms. rakenteiden alla. Tästä syystä esimerkiksi tulpanjohtojen vaihtaminen on todella hankalaa. Tästä syystä en itse ole osannut vielä omasta koneesta vaihtaa kahta takimmaista johtoa. Onko tähän olemassa mitään vippaskonstia vai onko siitä tosiaan purettava ne kaikki rakenteet päältä pois virranjakajaan liittyvissä töissä?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #32 : 05.10.2014, 15:17:00 »
Kyllä ne saa vaihdettua.. Tai ainakin virranjakajan kannen voi vaihtaa, joten onnistuu se tulpanjohdojenkin irroitus silloin. Siis kun puhutaan B28e koneesta jossa se on hankalssa paikassa.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #33 : 09.10.2014, 11:59:23 »
Mikäs tämä öljynsuodattimen yläpuolella kanteen kierretty tulppa on? Näyttää vähän joltain tyhjennystulpalta. Kuva on todella huono ja otettu vielä peilin avulla koneen vasemmalta puolelta (ajosuuntaan katsoen) alapuolelta.



Kysyn tätä siksi, koska meikäläisen moottorissa siitä tihkuttaa hiljalleen jäähdytysnestettä. Lieköhän vaikea korjata? Veikkaisin kuitenkin helpommaksi kuin kansivuodon korjaaminen  ;)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #34 : 09.10.2014, 12:46:49 »
Mikäs tämä öljynsuodattimen yläpuolella kanteen kierretty tulppa on? Näyttää vähän joltain tyhjennystulpalta. Kuva on todella huono ja otettu vielä peilin avulla koneen vasemmalta puolelta (ajosuuntaan katsoen) alapuolelta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kysyn tätä siksi, koska meikäläisen moottorissa siitä tihkuttaa hiljalleen jäähdytysnestettä. Lieköhän vaikea korjata? Veikkaisin kuitenkin helpommaksi kuin kansivuodon korjaaminen  ;)

Tyhjennysproppuhan siellä on. Jos tosiaan siitä vuotaa niin ei luulisi olevan vaikea korjata jos vaan nakit mahtuu sinne työskentelemään. Toivottavasti se on oikein kierteillään - kiristyskin saattaa riittää. Ei kannata kuitenkaan vääntää katki sitä messinkiproppua...

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #35 : 09.10.2014, 13:46:24 »
Juu kyllä proppu ( kuvassa nro 3 ) tai banjo-liitin öljylauhduttimelle, kuten B280:ssä.

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #36 : 09.10.2014, 20:15:29 »
Kasailin tuota mun öljynkiertomuutos-testikappaletta ja nostelin tänään keulille mokoman, kiitoksia mm. hannu_264 puuttuvan venttiilin jousilautasen sponsoroinnista tähän testiin! Kuitenkin tein myös havaintoja ja hämmästelin tuota jakoketjulle tulevan öljyn määrää: jakoketjullehan tulee öljyä aivan hillittömät määrät, eikös niitä kuitenkin ole ihmisillä kulunutkin huonoksi ja laahareita menny urille? Mulla oli hyvän oloset ketjut ja laahareissa karstan poiston jälkeen uran näki muttei tunne kynnellä... Niin ja kyllä nyt tulee nokallekin öljyä  ;D. Täydensin alkuperäiseen viestiini tuota tarinaa. Pitäsköhän tuosta tehdä oma rakenne-muutosidea-toiminta-topic tuosta öljynkierrosta kun se vähän tapetilla tuon koneen kanssa on mm. aina?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2014, 20:17:00 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #37 : 09.10.2014, 20:53:31 »
Kyllä ne saa vaihdettua.. Tai ainakin virranjakajan kannen voi vaihtaa, joten onnistuu se tulpanjohdojenkin irroitus silloin. Siis kun puhutaan B28e koneesta jossa se on hankalssa paikassa.

Ok, viestisi kannustamana yritin vielä toisen kerran uudella strategialla: aloitetaan sisimmästä ja vaikeimmasta. Ja sain ne kaikki lopultakin paikoilleen. Ahtaimmassa kohdassa ei ole oikeastaan yhtäkään millimetriä marginaalia.

Lainaus käyttäjältä: Jule
Niin ja kyllä nyt tulee nokallekin öljyä  ;D.

Mukava kuulla että alkaa vielä homma pelittämään.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2014, 20:56:03 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #38 : 09.10.2014, 21:25:04 »
hämmästelin tuota jakoketjulle tulevan öljyn määrää: jakoketjullehan tulee öljyä aivan hillittömät määrät, eikös niitä kuitenkin ole ihmisillä kulunutkin huonoksi ja laahareita menny urille? Mulla oli hyvän oloset ketjut ja laahareissa karstan poiston jälkeen uran näki muttei tunne kynnellä...

Ei kai se jakopää erityisen pahasti kuluvan maineessa ole? Varmasti laahariin jää jälkiä kun useamman sata tonnia ajelee, eikä se ketjujako muutenkaan ikuinen ole vaikka onkin pitkäikäisempi kuin remmi. Kun taas nokathan meni vanhoissa (B27) koneissa aivan kättelyssä pyöreiksi.

Pitäsköhän tuosta tehdä oma rakenne-muutosidea-toiminta-topic tuosta öljynkierrosta kun se vähän tapetilla tuon koneen kanssa on mm. aina?

No ilman muuta ja muut ilman.

Ahtaimmassa kohdassa ei ole oikeastaan yhtäkään millimetriä marginaalia.

Jos siellä olis milli klappia niin sehän olis väljä  ;)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #39 : 13.10.2014, 13:04:02 »
Tekeekö noilla "Skandix own-label" syttyosilla mitään? Tartteis saada tulpanjohdot, jakajankansi ja pyörijä B280E/F moottoriin.
Vai metsästänkö ainakin jakajan+pyörijän Boschina ebaysta tms?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #40 : 14.10.2014, 03:23:43 »
Tekeekö noilla "Skandix own-label" syttyosilla mitään? Tartteis saada tulpanjohdot, jakajankansi ja pyörijä B280E/F moottoriin.
Vai metsästänkö ainakin jakajan+pyörijän Boschina ebaysta tms?

Kai niillä jotain tekee, ei ole tosin kokemusta. Itse olen toistaiseksi hommannut Motonetistä. Olen vaihtanut kannen ja pyörijän joka toinen vuosi (~20000 km ) eikä ole ollut koskaan ongelmia niiden kanssa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #41 : 15.10.2014, 12:35:15 »
Tiedoksi vaan... mulla on työnalla Volvoon 3.0l PRV V6 valmistusvuosi 89, siinä kaikki kopat on kasattu tiivisteliimalla suoraan, ei mitään tiivisteitä missään, paitsi kannentiivisteet  :) sekä tietysti o-renkaat imusarjassa ja vesiputkissa. Eli uudemmista PRV:stä ei ainakaan näitä tiivisteitä löydä, (eikä ne kyllä kävisikään, ventiilikopat ja jakopäänkoppa erilainen) eikö sen B27/B28/B280 voi laittaa hyvällä liimalla kokoon myös? jos tiivisteet on kivenalla.. Tätä PRV konettahan hieman kehitettynä 3.0 litraisena versiona löytyy mm. (Alpine A610/Peugeot 605/Citroen XM/Renault, 25 ja Safrane Bi-turbo) -89 -> -97

ps. virranjakaja näyttää olevan täysin sama Bosch. (asennettu vaan takapäähän kantta) voin vielä tarkistaa asian...
« Viimeksi muokattu: 15.10.2014, 12:37:31 kirjoittanut VPP700 »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #42 : 15.10.2014, 23:37:38 »
Pistäpä kuvaa ja tarinaa. Onko 12 vai 24 venttiilinen. Itseäni hieman himottais sellainen 24-ventiilinen PRV, mutta ovat vissiin aika ison kiven alla.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #43 : 27.10.2014, 16:30:46 »
Pistäpä kuvaa ja tarinaa. Onko 12 vai 24 venttiilinen. Itseäni hieman himottais sellainen 24-ventiilinen PRV, mutta ovat vissiin aika ison kiven alla.

+1 tälle  ::)

Laitetaanpa tähän säikeeseen tämä Amerikkalainen linkki, josta löytyy jopa PRV-konehuoneen johtosarjoja myytävänä (uustuotantoa). Taitaa olla vain ja ainoastaan F-mallia, tosin.

http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html#260series

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #44 : 28.10.2014, 19:04:19 »
Pistäpä kuvaa ja tarinaa. Onko 12 vai 24 venttiilinen. Itseäni hieman himottais sellainen 24-ventiilinen PRV, mutta ovat vissiin aika ison kiven alla.

tässä muutama kuva. http://s7.photobucket.com/user/villeh740/library/Volvo%20740/PRV%20V6%20B300%20-%202014

Tämä on 12v-malli, kun löytyi sopivasti hyvä moottori aihio. Purettu n.3000km ajetusta XM citroenista, esittelyautona toiminut aikanaan.  Tähän ei myöskään tarvi uusia laakereita, nokka-ketjuja, laahaimia ym... Kone sisältä kuin uusi.  8)

Mulla on myös B280 josta otan lohkon alaosan, öljypohjan, öljympumpun imuputken ja sihdin. (takavetoisissa nämä ovat erilaiset) itse perus lohko on täysin sama ja myös numero lohkon kyljessä. Käsittääkseni peruslohkossa on vaan erit sylinteriputket. vrt. 3.0 ja 2.8. 3.0 litraisen putket pitäisi näin ollen käydä myös suoraan B280 lohkoon. Mutta käytän projektissa tätä huomattavasti vähemmän ajettua XM:n konetta. :) HUOM. ei sovi sekoittaa B27/B28-malleihin niissä on erilainen lohko sekä kampiakseli ja kiertokanget. (odd-fire)

B280:stä otan myös kovat venttiilin nostimet/keinuvivut, 3.0 litraisessa on huomattavasti paremmat kannet, isommat venttiilit sekä parempi imukanava; Volvo käytti "swirl" imukanavaa B280F koneessa joka laskee tehot 170->146hv. Poikkeuksena B280E jossa parempi imukanavan muotoilu ja nokka-akselit sekä hieman korkeampi puristussuhde. 3.0litraisen kannen venttiilit ovat isommat kuin B280E/F,  Nokat joutuu hiottamaan, jotta saa enemmän nostoa.


ps. jos 24v hommaat, kannattaa valita aihioksi vm. -92 -> -97, 24 venttiilisissä alkupään vm-91 koneissa oli ongelmana paininkupit/tapit jotka hajoaa kaikista alle 11/91 valmistetuista koneista, uudemmissa käytetään keraamisia shimmejä tapeissa jotka kuulemma jo kestävät. Jotain muutosta on tehty myös iskutilavuuteen vm.94 jossa se muuttuu 2975cc -> 2963cc, iskunpituus on 0,7mm lyhempi, tätä en ole saanut mistään selville, onko kampiakseli eri vai onko iskunpituus vain muutettu hiomalla kampiakseli erimitoilla...( syynä oli jokin päästö tai verotus asetus)

« Viimeksi muokattu: 12.02.2015, 17:10:29 kirjoittanut VPP700 »

 

Ateho  Elekma