Samppasport  Futurez

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #75 : 23.04.2015, 06:20:57 »
Jännitteensäädinhiilipaketti vaihtuu alakautta laturia irrottamatta. Ahdasta on, mutta onnistuu. Laturin vaihdossa ensin ylä- ja alakautta remmit pois sitten alakautta loput.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #76 : 24.05.2015, 18:17:24 »
Aiemmin talvella havaitsin että koneesta oli yksi suutin huonosti kiinni ja silloinhan kone saa ylimääräistä ilmaa sieltä välistä. Tämän seurauksena seossuhde on varmaankin nyt sitten liian rikkaalla. Olen havainnut että moottori sammuu helposti lämpimänä tyhjäkäynnillä kun vaihteen kytkee eteen tai taakse. Voisiko tämä oire johtua tästä väärästä säädöstä?

Ilmeisesti tuon säädön pystyy tekemään ilman ilmansuodattimen kopan irroitusta. Yritän löytää käsikirjoista säätöohjeen ja palaan sitten asiaan ... :idiot2: Lopullisen säädön joutuu varmaankin tekemään jossain hyvinvarustetussa korjaamossa, koska koneessa ei ole mitään lambda-anturia tms. jonka avulla sen säädön voisi ilmeisesti tehdä itsekin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #77 : 26.05.2015, 16:07:46 »
Siis b28e koneen seossäätö tapahtuu pitkällä kuusioavaimella pienestä reijästä joka on määräjakajajan ja ilmamäärälautasen välissä (voi olla tulpattu ruuvilla). Säätö on tarkka ja ihan sattumanvaraisella ruuvailulla sen saa kyllä totaalisekaisin.

Sinänsä se pakokaasuanalysaattori jonka avulla tuo säädetään ei ole mikään kovin harvinainen kapistus korjaamoilla.

Pakoputkessa myös on yleensä heti siinä pakosarjan jälkeen tulppa johon voisi testilambda-anturin ruuvata jos haluaa hankkia omatvermeet ja säädellä itse, mutta sen oman laitteen hinnalla sen kyllä säädättää aika hemmetin monta kertaa.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #78 : 26.05.2015, 18:32:23 »
Siis b28e koneen seossäätö tapahtuu pitkällä kuusioavaimella pienestä reijästä joka on määräjakajajan ja ilmamäärälautasen välissä (voi olla tulpattu ruuvilla). Säätö on tarkka ja ihan sattumanvaraisella ruuvailulla sen saa kyllä totaalisekaisin.

Sinänsä se pakokaasuanalysaattori jonka avulla tuo säädetään ei ole mikään kovin harvinainen kapistus korjaamoilla.

Kävin parilla pienemmällä korjaamolla: ensimmäisessä se kapistus sattui olemaan epäkunnossa ja toisella ei ollut säädössä tarvittavaa avainta. Jälkimmäisestä sain kuitenkin vinkin: Autokätevä Ky/Immonen, jolta järjestyi sitten aika ensi viikolle. Huomasin että omassa moottorissa sylinterilohkojen ruuvit oli säädetty aivan eri tavalla kuin huoltajan käsikirjan ohjeessa: vasen sylinterilohko ruuvi pohjaan ja 1,5 kierrosta takaisin ja oikea sylinterilohko ruuvi pohjaan 5 kierrosta takaisin.




Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #79 : 04.06.2015, 18:02:17 »
Minkälaisia kynttilöitä ootte käyttäneet B280E/F moottorissa? Tällä hetkellä jotkut Densot, olleet vissiin 4 vuotta jotenka kait tuota voisi vaihtoa jo harkita vaikkei kilometrejä olekkaan tullut.
Pysyäkkö Densoissa vai NGK:ta tai Boschia tilalle?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #80 : 04.06.2015, 19:33:58 »
Tuollaisia olen käyttänyt Bosch HR6DC 18+. Vaihdan ne noin 10tkm välein eikä ole ongelmia ollut.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #81 : 08.07.2015, 08:48:57 »
Sytty- vaiko polttoainepuoli temppuaa, kun ilmeisesti lämmön takia auto alkaa ensin pätkiä todella rajusti ja sen jälkeen sammuu. Hetken kun konepelti auki jäähdyttelee niin matka jatkuu.
Viime viikonloppuna siis oli kyseinen ongelma, 100km matkalla teki kolmesti temput. Lämpömittarin mukaan lämmöt pysy normaalissa mutta kun ajeli loppumatkan, ja takasin päin myös, lämmitys täysillä niin ei tehnyt temppuja kertaakaan.

Ja tyhjäkäynnillä ravistaa ::)

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #82 : 09.07.2015, 16:46:54 »
Ja tyhjäkäynnillä ravistaa ::)

Myös meikäläisen B28 ravistaa jonkin verran tyhjäkäynnillä. Koneen perusrakenne on toisaalta sellainen ettei siinä taida olla kunnollinen tasapainotus oikein mahdollinenkaan.

Aiheesta aiempaan: tämmöiset päästöarvot saimme säädettyä B28E-koneeseen.

« Viimeksi muokattu: 09.07.2015, 16:51:05 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #83 : 09.07.2015, 16:50:34 »
Myös meikäläisen B28 ravistaa jonkin verran tyhjäkäynnillä. Koneen perusrakenne on toisaalta sellainen ettei siinä taida olla kunnollinen tasapainotus oikein mahdollinenkaan.
Voisko tää tosiaan sitten johtua vaan niistä kovista koneen kannakekumeista? Ennen koneremppaa ei ainakaan koko vekotin hytkynyt liikennevaloissa, kun vanhat kumit olivat pieninä paloina. Nyt hytkyy koko laitos valoissa seistessä. Varsinkin D:llä kun pitää jarrua vasten autoa paikallaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #84 : 09.07.2015, 19:13:25 »
Voisko tää tosiaan sitten johtua vaan niistä kovista koneen kannakekumeista? Ennen koneremppaa ei ainakaan koko vekotin hytkynyt liikennevaloissa, kun vanhat kumit olivat pieninä paloina. Nyt hytkyy koko laitos valoissa seistessä. Varsinkin D:llä kun pitää jarrua vasten autoa paikallaan.
No kyllähän siinä sun koneessa jotain vikaa on jos sitä pitää pysähtyä vielä erikseen jäähdyttelemäänkin.

Kyllä se ihan kohtuullisen tasaisesti käy tyhjäkäyntiä vaihde päälläkin, kun vaan kaikki on kohdallaan, eikä tyhjäkäynti ole mitenkään tolkuttoman pienellä.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #85 : 09.07.2015, 22:00:01 »
Mutta mistä sitä vikaa oikeen lähtee ettimään? Syttypuolelta vai bensapuolelta?

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #86 : 10.07.2015, 09:29:14 »
Arvaus helpommasta päästä: jossain sytytystulpan johdossa on rasitusmurtumaa?

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #87 : 24.07.2015, 19:15:41 »
Tulpat vaihdettu eikä vaikutusta.

Sen verran koitin että yksitellen napsii suuttimen johtoja irti, niin kutospytyn kohdalla käynti ei muutu juuri ollenkaan.
Skandixilta oli tarkoitus tilailla noi syttyosat(johdot, kansi pyörijä) mutta toimitusajan takia ajattelin jos kävisin Motonetistä hakemassa kannen ja pyörijän mutta jos vika ei noilla korjaannukkaan niin tulee kalliimmaksi.

Muttamutta, onko vika todennäköisemmin tuolla syttypuolella vaiko suutin vaihtoon?
Suutimen piuhaan laitoin H4-lampun joka syttyi, eli ei ole piuhavika(?) ja vastuksen mittasin suuttimesta joka oli 16,8ohm. Myös vitosen suuttimesta antoi saman vastuksen. Uuden suuttimen vastus ilmeisesti 15,9-16ohm.

Nuo syttyosat jokatapauksessa uusin, mutta kannattaako lähtee töiden jälkeen kiiruhtamaan motonettiin noita osia mikäli vika todennäköisemmin olisikin suuttimessa?
Suuttimelle jäisi hintaa n.100e luokkaa+muihin suuttimiin uudet ylätiivisteet.

Kutosen tulppa ei kyllä ollut kuitenkaan märkä...
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 19:29:59 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #88 : 26.07.2015, 20:51:39 »
Tulpat vaihdettu eikä vaikutusta.

Sen verran koitin että yksitellen napsii suuttimen johtoja irti, niin kutospytyn kohdalla käynti ei muutu juuri ollenkaan.
Skandixilta oli tarkoitus tilailla noi syttyosat(johdot, kansi pyörijä) mutta toimitusajan takia ajattelin jos kävisin Motonetistä hakemassa kannen ja pyörijän mutta jos vika ei noilla korjaannukkaan niin tulee kalliimmaksi.

Muttamutta, onko vika todennäköisemmin tuolla syttypuolella vaiko suutin vaihtoon?
Suutimen piuhaan laitoin H4-lampun joka syttyi, eli ei ole piuhavika(?) ja vastuksen mittasin suuttimesta joka oli 16,8ohm. Myös vitosen suuttimesta antoi saman vastuksen. Uuden suuttimen vastus ilmeisesti 15,9-16ohm.

Nuo syttyosat jokatapauksessa uusin, mutta kannattaako lähtee töiden jälkeen kiiruhtamaan motonettiin noita osia mikäli vika todennäköisemmin olisikin suuttimessa?
Suuttimelle jäisi hintaa n.100e luokkaa+muihin suuttimiin uudet ylätiivisteet.

Kutosen tulppa ei kyllä ollut kuitenkaan märkä...
+12v annettu suoriltaan suuttimille, kutonen oli täysin mykkä. Muut napsui selvästi, elikkä siis suutin Kahalta tulemaan.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #89 : 18.08.2015, 11:31:18 »

 En tiedä kuuluuko nyt tähän ketjuun mutta :

 Ruotsinkielisessä ohjekirjassa öljyn täyttömääräksi kerrotaan 6l (inkl. oljefilter) - Tuohan siis tarkoittaa, että määrä olisi 6l öljynsuodattimen kanssa.

 Netistä kun etsii määrää niin törmää lukuun 6,5l öljynsuodattimen kanssa. Mikähän nyt sitten on oikea määrä?

 Koneena siis B280E . Auto 780 vm. 87

 Öljynä ajattelin käyttää Castrol 5W40 Magnatec jota edellinen omistajakin on käyttänyt.

 

RallyBaron  Samppasport