Ateho  Elekma

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #150 : 27.02.2016, 16:24:41 »
Okei. Ja sitten niitä myytiin eri maihin saastemääräysten mukaan?
Öö.. siis kyllähän esim suomessa sai ostaa kumman halusi. Katalysaattorista sai jonkun alennuksen autoveroon, joten se oli halvempi, mutta E kone oli tehokkaampi eikä tarvinnut etsiä huoltista joka myi lyijytöntä bensaa.

Jossain kohtaahan E koneiden myynti loppui Suomessa ja EU maissa, mutta en tiedä vaikuttiko se varsinaisesti b280 koneeseen, kun se poistui muutenkin tuotannosta. B230 koneissa taidettiin esim lähi-itään myydä E konetta pidempään kun euromaihin. Jenkeissä taisi tulla jokapuolella katalysaattori pakolliseksi aiemmin kuin euroopassa, kaliformiassa kai jo joskus 70-luvulla?

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #151 : 29.02.2016, 17:37:56 »
Öö.. siis kyllähän esim suomessa sai ostaa kumman halusi. Katalysaattorista sai jonkun alennuksen autoveroon, joten se oli halvempi, mutta E kone oli tehokkaampi eikä tarvinnut etsiä huoltista joka myi lyijytöntä bensaa.

Jossain kohtaahan E koneiden myynti loppui Suomessa ja EU maissa, mutta en tiedä vaikuttiko se varsinaisesti b280 koneeseen, kun se poistui muutenkin tuotannosta. B230 koneissa taidettiin esim lähi-itään myydä E konetta pidempään kun euromaihin. Jenkeissä taisi tulla jokapuolella katalysaattori pakolliseksi aiemmin kuin euroopassa, kaliformiassa kai jo joskus 70-luvulla?

OK. Luulin, että katalysaattorit tuli pakollisiksi kertarysäyksellä ku niitä rupesi Suomiautoissa olemaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #152 : 29.02.2016, 17:50:07 »
OK. Luulin, että katalysaattorit tuli pakollisiksi kertarysäyksellä ku niitä rupesi Suomiautoissa olemaan.

1.1.92 tullut katti pakolliseksi. 87-92 välillä yleensä sellasia väliversioita (molempaan suuntaan) missä sekasin ei vähäpäästöisiä ja vähäpäästöisiä autoja.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #153 : 17.04.2016, 11:01:47 »
Mitäs jäähdytysnestettä B280:ssa pitäisi käyttää?

Löytyy kaikenmoista keskustelua joka puolelta mutta varmuutta ei tunnu olevan kenelläkään? Ilmeisesti b28:ssa käytettiin vääränlaista nestettä jo tehtaalta asti?

Mites on tämän B280:n kanssa?


Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #154 : 17.04.2016, 16:23:29 »
Ilmeisesti b28:ssa käytettiin vääränlaista nestettä jo tehtaalta asti?

Mitä tarkoitat, mistä tämä tieto? PRV:n huoltajanoppaassa sanotaan, että "Använd endast typ C vid byte" ja konehuoneen tarrassa sanotaan "Coolant type C". Mitä sitten tarkoittaneekaan. Veikkaisin (huom. siis veikkaisin), että B280:n kanssa mennään ihan samoilla aineilla.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #155 : 17.04.2016, 18:11:20 »
Uusimmassa Klassikerissa on juttua 260-sarjan Volvoista. Siinä puhuttiin Volvon käyttäneen vääräntyyppistä nestettä joka johti joihinkin ongelmiin. Renault käytti samaan aikaan toisenlaista nestettä samassa koneessa eikä ongelmia esiintynyt.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #156 : 17.04.2016, 18:24:59 »
Uusimmassa Klassikerissa on juttua 260-sarjan Volvoista.

Ok, ilmeisesti tämä http://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt-nummer/bilsommar2016-pa-kopet jossa pitäisi olla jonkinsortin 260-sarjan osto-opas. Tuohan pitää panna ostoslistalle.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #157 : 17.04.2016, 19:25:29 »
Juuri tuo.

Siinä puhuttiin, että Volvon koneissa jäähdytysneste valui sylintereihin tuon vääränlaisen nesteen takia koska se tuhosi tiivisteitä?

Jotain ton suuntaista...

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #158 : 19.04.2016, 10:23:47 »

Morjens!

Tuossa alla puhuttiin imusarjan irroituksesta ym. kun vaihtaa noita nakutusantureita B280-koneeseen. Jostain foorumilta löysin legendaa, että imusarjan irroituksessa pitäisi käyttää jotain tukea kansien välissä jottei paikat mene väärään asentoon? Tämä kai on täyttä huuhaata?

YKK-anturin voi vaihtaa purkamatta mitään. Kyllä kannattaa. Itse aikoinaan vaihdoin kaikki, koska ovat aika suuren työn takana, eikä ole vuotoja ollut. Kannattaa laittaa laadukkaat rosteriset klemmarit ja sellaiseen asentoon, että on mahdollista kiristää, jos on tarve.

Siinä kulkee vesi lämppäriin kennoon ja öljynlauhduttimeen. Itse laitoin siihen yleismallista letkua halkaisija oli 16 tai 19 mm en muista tarkkaan.


Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #159 : 21.04.2016, 08:38:03 »
Tietääkö kukaan näistä tukijutuista?


Morjens!

Tuossa alla puhuttiin imusarjan irroituksesta ym. kun vaihtaa noita nakutusantureita B280-koneeseen. Jostain foorumilta löysin legendaa, että imusarjan irroituksessa pitäisi käyttää jotain tukea kansien välissä jottei paikat mene väärään asentoon? Tämä kai on täyttä huuhaata?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #160 : 21.04.2016, 09:02:37 »
Tietääkö kukaan näistä tukijutuista?

En ole koskaan missään kirjassa tai muissakaan lähteissä kyseisestä asiasta kuullut tai nähnyt mitään. Eihän se imusarja mitään tue. On siis mielestäni huuhaata.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #161 : 21.04.2016, 12:05:36 »
En ole koskaan missään kirjassa tai muissakaan lähteissä kyseisestä asiasta kuullut tai nähnyt mitään. Eihän se imusarja mitään tue. On siis mielestäni huuhaata.

Näin ajattelinkin. Ilmeisesti joissain muissa purkuoperaatioissa tukia tarvitaan?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #162 : 21.04.2016, 15:24:21 »
Tulis mieleen kansien irrotus, jolloin sylinteriputkia tarvii pitää paikallaan etteivät ne liiku.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #163 : 22.04.2016, 10:36:09 »
Tulis mieleen kansien irrotus, jolloin sylinteriputkia tarvii pitää paikallaan etteivät ne liiku.

Kyllä, siihen tarvitaan paikallaan pitoraudat ( Volvo special tool 5093 ). Itse kun tein kansiremontin niin suurta varovaisuutta noudattaen en tarvinnut em. rautoja, eikä sylinteri putket häiriintyneet.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #164 : 30.04.2016, 19:39:51 »
Kyllä, siihen tarvitaan paikallaan pitoraudat ( Volvo special tool 5093 ). Itse kun tein kansiremontin niin suurta varovaisuutta noudattaen en tarvinnut em. rautoja, eikä sylinteri putket häiriintyneet.

Se spesialtool on lattarauta jossa on reijät päissä ja kansipultin kierteeseen sopiva lyhyempi pultti. Mä tein osan itse.

Lähinnä tuossa on mahdollsita vahingossa tönäistä sylinteriputki pois paikaltaan kun jotain puuhastelee. Muuten suurin riski on sinä kannen irroitusvaiheessa, jos putki on liian tiukassa kannessa/kansipahvissa kiinni, lähtee kannen mukana liikkeelle.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy