KL-varaosat  Race.fi

Ekotec-vinokone?

  • 66 Vastauksia
  • 23888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Ekotec-vinokone?
« : 27.03.2012, 19:48:53 »
Jepjep, lähdetääs miettimään ihan teoriassa, jos rakentaisi mahdollisimman vähän kuluttavan vinokoneen.

Tietenkin sitten niin, että budjetti on ihan minimi, eli mitään koneistamohommia ei lähdetä tekemään vaan ne mitä itse voi tehdä/vakio osilla..

Esimerkiksi lähtisi hommaan:

*B200 lohkolla, korkeapuristeisillä männillä (B200K/B200F/B200E) puristukset silloin 10:0
*Kansi 530 lähes vakio, jotain pieniä kairauksia mahdollisesti mutta todennäköisesti tavan tallaaja ilman virtauspenkkejä, ei saa aikaan kuin tuhoa niin parempi jättää tekemättä.
*Nokka jokin erittäin vääntävä/alhaalta vetävä, mikä?
*Imusarja mallia vääntävä, millainen?
*Pakosarja mallia vääntävä tai pienenpieni turbo, T20/T25 tms? Paineet tietenkin 0.3bar tai vastaavat.
*Säädettävä moottorinohjaus
*Vauhtipyörä, kevyt vai painava?

Välitykseksi tietenkin jotain pitkää, 3.31 perä ja M46 + isot renkaat.

Ideas  :pomo:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #1 : 27.03.2012, 20:00:51 »
Painava vauhtipyörä alavääntöjen takia. Vanha nappivitostoosa ja pitkät perävälitykset jostain 26x sarjasesta. 16" vanteet jollain sirkkelinterillä. Kauheella alaväännöllä ja pitkillä välityksillä, jos ei niin kiihtyvyydestä perusta, pitäis kierrosten pysyä maltillisina. Jos koneen modifiointia tekee niin mahd pitkäiskunen kampura kehiin...pitkät ja kaposet imusarja ja kanavat olis  vielä eduks.

Muoks. Eihän se nykybensoilla taida enää vanhat jipot toimia. Vaiha dieseli niin johan putoo kulutukset... :2funny:
« Viimeksi muokattu: 27.03.2012, 20:04:42 kirjoittanut vessakuski »
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #2 : 27.03.2012, 20:05:07 »
Samaa ajattelin eli M46 + 3.31 perä tms kehiin

kiihtyvyys ei tietenkään ole tällasessa paalusijalla, ei se oo noissa 0.9 litrasissa nykyajan ekomoottoreissakaan.

Pitkäiskukampura on aivan liian kallista joten sellasta tuskin kukaan tällaseen alkaa laittaan, ennemin vaikka B230 alakerran, uskosin kuitenkin että B200:sella vois saavuttaa pienemmän kulutuksen, vai? Vakiokoneissa taitaa isolohko viedä mutta...

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #3 : 27.03.2012, 20:10:03 »
Juu, B200 tuli mieleen seuraavaa: Jos putkittais sylinterit tosiaan kuutiotilavuudeltaan johkin 1,5 litraan ja sitten ahtais miedosti ?. Jollekkin vinosilmien mäntäkoolle.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #4 : 27.03.2012, 20:10:54 »
Eikö B230K:ssa ole valmiiksi hyvä alavääntö, mutta sen kulutuksesta en sitten tiedä.

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #5 : 27.03.2012, 20:14:17 »
Juu, B200 tuli mieleen seuraavaa: Jos putkittais sylinterit tosiaan kuutiotilavuudeltaan johkin 1,5 litraan ja sitten ahtais miedosti ?. Jollekkin vinosilmien mäntäkoolle.
Eikö tuokin ole aika kallis operaatio ja ei se oikein enää vinokone ole  ;D

Eikö B230K:ssa ole valmiiksi hyvä alavääntö, mutta sen kulutuksesta en sitten tiedä.
Onhan isolohkossa yleisesti kyllä vääntöä, tollasilla kaasarivehkeillä päästään sinne 7 litran tuntumaan matka ajossa mutta jos pistäis tavotteeksi vaikka 6 litraa  :pomo:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #6 : 27.03.2012, 20:21:05 »
Heh,230K riittää kun vaihtaa kaasarin ruuttaan tai Weber merkkiseen laitteeseen. Samalla tuntuu kuin potkukin olis parantunu....
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #7 : 27.03.2012, 20:25:56 »
Heh,230K riittää kun vaihtaa kaasarin ruuttaan tai Weber merkkiseen laitteeseen. Samalla tuntuu kuin potkukin olis parantunu....
Jotenkin epäilen ettei menis ihan niin pienellä  ??? Matka ajossa ehkä juuri ja juuri mutta jos miettii sekalaista? Eli matkan pitäisi mennä sinne 5 litran tuntumaan?

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #8 : 27.03.2012, 20:26:09 »
Kiinnostava aihe, eli bensalla, ei e85:lla? Sen verran pervo olen että miettiny b19 pitkäiskua b200f männillä ja
kovilla rutuilla, vielä kun löytyis halpa kampuran hioja.
Kansi tossa kai olis aika ratkaseva, palotilat pitäis saada jotenkin järkeviks.
Ja kanavia täytellä, nokka isolla nostolla ja lyhyillä aukiololla, kanavat pieniks, virtausnopeudet suureks.
Liikkuvia massoja pieniks. Kai...

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #9 : 27.03.2012, 20:30:15 »
Bensa tai E85 sama kai se on kummalla läträtään, meneehän sitä viinaa pakosti vähän enemmän mutta halvempaa. Eli jos tällaisen rakentaa ihan bensalle, niin viinalla toimii yhtälailla, kun säätää seokset ja sytytyksen oikein.

satasarjan lohkon ja sisuskalut mietin siksi, että onhan tuo alunperinkin matalakitkamoottori vs kymppisarjaan  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #10 : 27.03.2012, 20:41:49 »
Kun joku vielä kertois meneekö sen bxx kampuran sovittaminen b2xx k lohkoon kuinka paljon koneistushommiks.
Ja 631-kansi vai 530? Käytetäänhän fordin kentissäkin lankkukantta ja tasapäämäntiä.
Tosin noissa kai ei ole ideana mikään pisaralla pisimmälle.
Mutta kumpi on pienempi paha, ammepalotila vai lieriöpalotila.

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #11 : 27.03.2012, 20:51:46 »
Siis eikös järkevintä puristussuhteen kannalta olisi  matalapuristeinen. Laiskempi mutta taloudellisempi tiettyyn rajaan asti. Ja sit voi taas ahtaakkin paremmin ilman nakuttelu ym ongelmia. Siis vaan parempi täytös,ei hullutteluja.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #12 : 27.03.2012, 20:56:02 »
Pitäisi saada vinokoneen kansi virtauspenkkiin. Jos mahdollista niin pienentäisi ja muotoilisi imukanavia niin että paras virtausnopeus olisi 2500rpm.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #13 : 27.03.2012, 20:56:19 »
Siis eikös järkevintä puristussuhteen kannalta olisi  matalapuristeinen. Laiskempi mutta taloudellisempi tiettyyn rajaan asti. Ja sit voi taas ahtaakkin paremmin ilman nakuttelu ym ongelmia. Siis vaan parempi täytös,ei hullutteluja.
Niin minen tiedä?

Nakuttelut ei tule ongelmaksi noilla paineilla kyllä vaikka rutut olisi mitä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Ekotec-vinokone?
« Vastaus #14 : 27.03.2012, 21:18:25 »
-240 vie isolohkolla vähemmän kuin pikkulohkolla
-740+B200k+käteenvetovaihteistolla on ajettua 7 alkavia aikoja...kulutuksia
-raskaaseen vauhtipyörään polttoainetta polttamalla varastoitu energia siirretään loppujen lopuksi jarrulevyn kautta harakoille

Mites se nyt menikään. Polttoianeen sisältämätä energiasta menee pääosin:
-ilmanvastuksen kumoamiseen
-vierintävastuksen kumoamiseen
-pakoputkesta lämpönä pihalle
+auton eteenpäin liikuttamiseen

Autoa eteenpäin vie vain murto-osa polttoaineen sisältämästä energiasta. Tästä julkaistiin hiljattain tutkimus. Kuka muistaa lukuja?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy