Kyllä sinun nyt kannattaa itse lukea kirjoitukseni uudestaan ajatuksella. En ole kirjoittanut, että ihmisiä huijataan vaan juuri ohjelman karttoja huijataan, siinä on vissi ero.
Vähän sananhelinältä kuulostaa tuo ero. Sanotaan että huijataan, mutta ei sitten kuitenkaan huijata. Ehkä tämä on joku optimointiväen sisäinen termi mikä ei nyt tällä tavalla käytettynä oikein uppoa asiaan syvällisemmin perehtymättömään.
Kaikista vaikein on saada sellainen softa tehtyä, että auto on luonteeltaan vakion kaltainen, mutta voimaa löytyy tekniikan maksimit. Tällöin pitää osata hallita kokonaisuus todella hyvin. Huijaamalla softaa ei tähän tilanteeseen pääse. Huijaus vain käy tekniikan päälle kun tekniikka on eri luulossa toteutuneen voiman kanssa, tästäkin kirjoitin aiemmin.
Kyllä, tämän varmaan kaikki ymmärtävät. Mutta jos ei hae sitä absoluuttista maksimia, vaan riittää vaikkapa 60hp lisäyksen sijaan 45hp (ja vastaava ero väännölle), niin onko esim siitä Rican softasta mielestäsi jotain merkittävää haittaa moottorin/vaihdelaatikon toiminnalle? Minä ainakin olen valmis menettämään sen pienen eron, jos vastineeksi saa ne Rican muut edut mm. softan palautuksen ja tulevien softien tuen suhteen. Rata-autot erikseen, minä ainakin olen selvästi puhunut koko ajan normaalin kauppakassin tehojen/väännön lisäämisestä mukavuuden nimissä.
Alla pari poimintaa aiemmista kommenteistasi:
Ensinnäkin EGR poisto, kuten jo aiemmin kirjoitin, ohjelmoija, joka tietää tekniikasta jotain poistaa sen käytöstä ilman erillistä pyyntöä.
Eli jos näin ei tee, on tekniikasta mitään tietämätön? En tiedä muista, mutta kuulostaa minun korvaan aika putkikatseiselta lausunnolta, josta tosiaan kaikki asiantuntijatkaan eivät ole samaa mieltä riippuen aihiosta mitä ollaan optimoimassa. Voisiko olla, että on myös tilanteita, joissa se EGR kannattaa jättää käyttöön? Minä olen kuullut että se ei ole ihan noin mustavalkoista.
Siitä on vain positiivisia vaikutuksia. Rican pojat tietää tämän ja hyvä markkinarako pyytää extraa sen poistosta, kuten Rica tekee, mutta minusta se on epäammattimaista, mutta tyypillistä bulkkisoftalle. Rican sivuilta voit ihan itsekin lukea mitä kirjoittavat EGR poistosta ja sen hyödyistä. Eli custom säätäjillä ei ole tarpeellinen toimi poistaa EGR:ää vaan se kuuluu siihen hyvään ohjelmaan tehdä ilman erillistä maksua. Samoin ohjelmaan kuuluu automaatin karttojen muokkaus, Rica ei tätäkään tee, edes pyynnöstä, miksi? No tänä vuonna kymmenkunta VEA EGR poistoa Ricalle korjanneena niin ymmärrän hyvin, ei olla perillä ohjelman toimivuudesta.
Tässäkin annat olettaa että tiedät asian paremmin kuin mm. Rican insinöörit, jotka vaan rahastavat epäammattimaisesti bulkkisoftillaan. Ylimielisyys tulee terminä väkisinkin mieleen.
Toiseksi monta Rican 280hv versiota mitannut Dynolla ja oikeasti ne on 250-260hv. Ohjelman kun tekee uusiksi niin väkisinkin näkee miten ovat ne tehneet ja se tukee mittaustulosta. Ehkä heillä eri säädöt dynossa tai sitten minulla väärät...
Samaa kamaa jälleen. En tiedä kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä, ehkä jopa vähän molemmat, mutta eikö kannattaisi selvittää ne juurisyyt ensin?
Tuskin Rica lupaa jokaiseen autoon tiettyä absoluuttista hevosvoimamäärää, kun varmasti tietävät että pajalle tuodaan ympäri maapallon sekä uusia että käytettyjä autoja, eikä kaikissa voi mitenkään saavuttaa samaa tulosta. Voisin silti kuvitella, että prosentuaalisesti teho paranee likimain samassa suhteessa.
Kolmanneksi, Rica on ihan samanlainen virityspaja kuin muut ulkomaiset, ovat vain toimineet hyvin kauan ja saaneet siksi mainetta ja hintakin on sen mukainen. Kuitenkin siellä kaverit rakentavat ohjelman ihan perinteiseen tapaan ja käyttäen mm. harmiksi suuttimien kalibroinnin huijausta, miksi? Saadaakseen 260hv ei tarvitse huijata yhtään.
Jos tosiaan tuo huijaus-termi on joku softaväen oma nimitys, niin on mahdollista että käsitin sen väärin, mutta tuosta saa sellaisen käsityksen että mm. juuri Rica huijaa asiakkaita sillä varjolla, kun heillä on pitkä historia alalla (ja ilmeisen maineikas sellainen myös). Sinä ilmeisesti tarkoitat sillä jotain muuta.
Syy tuohon taas on se ohjelman rakenteen tuntemus, suutinkartan huijaus on helppo ja varma konsti saada voimaa ja kulutuskin (mittariston) pienenee ja tuskin tulee vikatiloja kun auto luulee kulkevansa vakiotehoilla. Jos rehellisiä ollaan niin samaan lopputulokseen pääsee puolet halvemmalla jollain muulla bulkkisoftalla, valitettavasti.
Tämä hämää edelleen. Eikö tuo lausahdus juuri tarkoita, että esim. Rican softalla ei tule helposti vikatiloja, mutta teidän softalla tulee?
Ja sitten tuo viimeinen lausahdus antaa olettaa, että Rica pyytää ylihintaa ja että saman "bulkkisoftan" saa jostakin puolet halvemmallakin.
Tässä on se suurin syy miksi en hyväksy suutinkartan huijaamista lähes tyhjäkäynniltä saakka. Tuon väännön saa kerrottua oikein ilman huijaamistakin ja tällöin tekniikka on tyytyväisempi ja jo valmistajakin on rakentanut ohjelmaa vakiosta eteenpäin, se pitää vain osata ottaa käyttöön.
Ja sinä osaat tämän, mutta muut eivät, niinkö?
Vaivaa on selkeästi enemmän, mutta minusta se kannattaa kun voin turvallisesti kertoa asiakkaalle, ettei tarvitse varoa painamasta kaasua pohjaan. Luotettavuutta siis jos haetaan niin suutinkartan huijaus ei sitä ainakaan edistä.
Tämä perustelu kuulostaa fiksulta.
Olisiko sinulla tarjota jotain faktaa, joka tukee väitettä siitä että kilpailijoiden softilla kone on merkittävästi kovemmalla rasituksella vaikka voiman ulostuotto olisi vähäisempää? Edelleen en väitä etteikö näin voisi olla, vaan yritän selventää tilannetta riittävällä tasolla itselleni oman päätöksenteon tueksi.
Rica tekee tietyt asiat hyvin ja samalla tavalla kuin itsekin, mutta sitten kesken ohjelmaa katoaa ”punainen lanka” ja kajotaan siihen suutinkarttaan ja muokataan karttoja mitkä ei ole edes käytössä, se ihmetyttää, tulee pannukakku vaikka alku näyttää lupaavalta.
Ok, kuulostaa tutulta. Kilpailijat eivät osaa, mutta sinä osaat. Huokaus.