Ateho  Elekma

Paljonko mitsun 15g kestää painetta?

  • 10 Vastauksia
  • 3468 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« : 02.01.2013, 12:23:13 »
Joo tuli projektin josain välissä purettua ahdin pois ja meni pesät hieman eri asentoon jolloin hukkaportin tanko kiristyi entisestään. Nyt kun auto on ollut ajossa hetken ja kilsojakin kertynyt päätin riskillä koittaa ja tää ahto motonetin mittarin mukaan 1,4bar. Ei tosin ollut mikään pitkä kaasupohjassa veto että suht nopeesti tonne nousi. Ja uskosin että tosta enempää painetta on turha enää ottaa... Mutta siis pointtina että mitä rikon tolla paineella? Hajoaako ahdin vai meneekö koneesta jotain?

Tekniikka:
B23FT (sytkä/bensa lastutetut tonin toimesta)
ET koneen takomännät
vahvat kanget

Aattelin kerranki kysyä ennen kun sattuu  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #1 : 02.01.2013, 12:39:12 »
vakio suuttimet taitaa loppua siihen vajaaseen kiloon tuolla ahtimella?  sen jälkeen mäntäpistiäisen vaara kasvaa

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #2 : 02.01.2013, 12:58:18 »
Onko näin  :o täältä foorumilta oon lukenu että porukka on yli kiloa ahtanut näillä mitsuilla lähestulkoon vakioissa kokoonpanoissa. Konerikoista en niinkään oo lukenut muttei niitä varmaan niin hehkutetakkaan  ::) sehän on selvää että näissä virityksissä on aina omat riskinsä... Vakio suuttimilla tarkoittanet turbon vakioita 337?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #3 : 02.01.2013, 13:32:04 »
Mulla oli 1.4 bar painetta vakio suuttimilla ja 15g:llä. Tuo mandariiniahdin nostaa paineet melekein heti noin ylös. Oli tosin hyvin virtaava putkisto ja iso coolerikin.
Penkissä meni jo laihalle + 5000 rpm, eli pidemmässä vedossa kuumalla kelillä olisi nakuriski ollut.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #4 : 02.01.2013, 13:37:51 »
Mulla oli 1.4 bar painetta vakio suuttimilla ja 15g:llä. Tuo mandariiniahdin nostaa paineet melekein heti noin ylös. Oli tosin hyvin virtaava putkisto ja iso coolerikin.
Penkissä meni jo laihalle + 5000 rpm, eli pidemmässä vedossa kuumalla kelillä olisi nakuriski ollut.

Muistelinkin jotain tälläistä ja hyvä että muistelot sai vahvistusta. Uskaltaa itsellä nostaa paineet ainakin yhteen kiloon. Olihan tuossa kokoonpanossa sulla vakio IMM?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #5 : 02.01.2013, 13:45:34 »
Mulla oli 1.4 bar painetta vakio suuttimilla ja 15g:llä. Tuo mandariiniahdin nostaa paineet melekein heti noin ylös. Oli tosin hyvin virtaava putkisto ja iso coolerikin.
Penkissä meni jo laihalle + 5000 rpm, eli pidemmässä vedossa kuumalla kelillä olisi nakuriski ollut.

Näin muistelinkin. Putkisto mulla on tuo 3" alusta loppuun. Ja cooleri 450x300x76. Mutta ymmärrän tosiaan että ylhäällä menee laihalle... Katukäytössä tuo +5000rpm ei taida olla "jo" vaan pikemminkin "vasta" :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #6 : 02.01.2013, 14:07:27 »
Tuossa kokoonpanossa oli vakio imm ja vakio FK moottori.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #8 : 02.01.2013, 21:10:22 »
Tuossa kokoonpanossa oli vakio imm ja vakio FK moottori.

Asia harvinaisen selvä. -H-
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa tsei tsei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #9 : 11.01.2013, 13:17:58 »
lainataan tätä topikkia sen verta että kestääkös nostaa ahtoja tuosta s70 volvosta (b5254T) kun näkyy olevan vaihdettu viime turbohuollossa 15g romppeet ja nyt pelaa vakio ahtoilla eli 0,5 kiloa mittarin mukaan eli kärsiikös tai onnistuuko edes nostaa hukkaportin  kelloa kirimällä vai suosiolla softaa laitattamaan?

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Paljonko mitsun 15g kestää painetta?
« Vastaus #10 : 11.01.2013, 13:40:58 »
lainataan tätä topikkia sen verta että kestääkös nostaa ahtoja tuosta s70 volvosta (b5254T) kun näkyy olevan vaihdettu viime turbohuollossa 15g romppeet ja nyt pelaa vakio ahtoilla eli 0,5 kiloa mittarin mukaan eli kärsiikös tai onnistuuko edes nostaa hukkaportin  kelloa kirimällä vai suosiolla softaa laitattamaan?

Lastua suosittelisin, ettei seokset mene laihalle korkeammilla ahdoilla. Hukkaportin perussäätöön ei ole syytä koskea. Ahtopainetta saa nostettua lastulla tai erillisellä ahtopaineensäätimellä.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

 

Carcom Oy  Ateho