RallyBaron  Samppasport

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 440435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #735 : 26.07.2018, 22:17:08 »
Mulla on kahdessa kymppisarjan lohkossa ollut jenka nakuanturin paikalla ;)

Tosiaan öljynpaluu ja asentoanturi ne merkittävimmät näpräämiset.

Ja satasarjan jakopään koppa ei sovi bxx lohko ja b2xx kansi kombinaatioon. Siitä en tiiä sopiiko kymppisarjan jakopäänkoppa..?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #736 : 26.07.2018, 22:41:41 »
Mulla on kahdessa kymppisarjan lohkossa ollut jenka nakuanturin paikalla ;)

Tosiaan öljynpaluu ja asentoanturi ne merkittävimmät näpräämiset.

Ja satasarjan jakopään koppa ei sovi bxx lohko ja b2xx kansi kombinaatioon. Siitä en tiiä sopiiko kymppisarjan jakopäänkoppa..?

Harvassa B19a:ssa on strömpän kaverina ollut nakutuksen tunnistusta. Joten en usko että B19a:ssa olleessa lohkossa on reikää ja kierrettä.

Jenkkilässä on ollut ruiskulla olevaa kymppisarjan konetta, niissä ehkä on ollut kierre valmiina, tosin se vanhemman mallin nakuanturikin on erilainen ("pultti" ite anturissa integroituna).

Just aikasemmassa kirjoituksessa kirjoitin että itelläni on B19A:n lohkon päällä 530 kansi (90 -luvulta). Siitä voi miettiä sopiiko ne keskenään yhteen.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #737 : 27.07.2018, 00:54:02 »
itsellä on tosiaan vapari b230.sta tehty turbo niin öljynpaluu on hitsattu öljypohjaan ja megaruutalla pilattu moottori niin ei ole mitään nakuanturia,saa helpolla ton b19 paikalleen.  :)

Nyt kävi vaan niin hyvä tuuri ettei se ollutkaan kanki tai kampiakseli joka kolisi, vaan jäänyt joskus aikoinaan vauhtipyörä ja kampiakselin hihnapyörä löysään, on niillä ajettu vissiin liki 4 vuotta mutta nyt päättivät irrota samaan aikaan, oliskohan toinen ensin löystynyt ja värinä irrottanut toisenkin.
Kuitenkin just vedin lukitteella kaikki romut kiinni ja huomenna nostan vaihdelaatikon takasin paikalleen ja ei muuta kun lisää rääkkiä, kolina tosiaan lähti vauhtipyörästä  :idiot2:
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #738 : 07.10.2018, 13:14:49 »
Kuka maksaa Volvon alustan rakentelun, jos saan todistetusti r-sport turboströmpillä 300+ hv lankkuvolvossa b21a moottorissa.
Koneeseen tulis vakio kampura
M-kanget
Männät, josta sorvattu sen verta pois, että ruttu on 8,2:1
Muokattu H- akseli, pienesti kasvatetut nostot. Aihiosta hiottu, antaisi max tehonsa jossain 7200rpm, rajoitin tulee 7500rpm
Pienivesikanavainen, vähäsen muokattu, 530hattu 38mm pakoventtiileillä ja bug packin jousilla, lievää porttausta by kosunen
obx:n muokattu pakosarja.
Gt35:nen turbo
Joku dumppi.
Joku hukkis.
Kiinankooleri.
Ehkä öljynjäähdytin, luultavimmin, kun ei ne niin hinnoissaan tuola isossa maalimassa oo.
Penta imusarja kahdelle strombergin kaasuttimelle.
Omatekoinen plenumi.
3" ahtoputket
3.5"DP, 3" putki, DIY -tekeleet
Lambda-anturit, normaali fmi 1.2:lla ensin ja pienen säädön jälkeen laajuri+boxi+mittari


Enkä siirry ruiskuun, vaikka semmoisen palikat varmaan halvalla jostain saa. Itse asiassa saisin ms1:sen hunttiin ja kakosen 150€, muut osat olisi kalasteltavissa kaverilta, mutta tämä on vasta evo2.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2018, 13:50:56 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #739 : 31.10.2018, 07:04:24 »
Nyt on muuttunut vähän kokoonpano.
-vakiokampura
-Uudet ylikoon monttumännät ja koneen poraus ja hoonaus.
-puristussuhde jotain 8 ja 9väliltä, kunhan saan kannen porttauksesta, niin voin mitata palotilat, puristussuhde haetaan lukemaan 8.5, tarvittaessa lohkosta otetaan tavaraa pois.
-Nokka-akseli Muokattu H, on yhtäkuin Volvon etc auton T5 nokka.
-Kansi 530 ns. full ported, 46/38 venttiileillä, mukaan saa virtauslaput sekä cfm, että hv.
-Lyhyt alumiini-imusarja.
-Weber dcoe 40mm, tuplakaasuttimet, paineistettu (tarvii vähän lisää muutoksia vielä, mutta ne on tiedossa kyllä)
-Pakosarja kl-racingilta.
-hukkaportti 38mm, semmoseen välilaippaan joka tulee ahtimen ja pakosarjan väliin, noita laippoja on e-bayssä.
-Turbo näillä näkymin gt35, jos saisi jostain pulssisarjan niin turboksi tulisi gt45 ja nokasta vähän rajumpi, mutta mennään nyt näillä.
-3.5" downpipe.
-lambda-anturi ja seosmittari, ainakin Free technicsin ukko oli sitä mieltä, että jos molemmissa kaasuttimissa on samat hilppeet, niin ne tuottaa samanlaisenn seossuhteen. Hän oli sitä mieltä, että 1 seosmittari downpipeltä riittää.
-Pakolämpömittari
-pakopainemittari
-Itse tehty plenumi, täytyy tehdä aika kapeapäätyinen versio. Ahdetussa plenumin koolla ei ole oikeastaan väliä, eikä imutorviakaan tarvita. Mutta minä kyllä laitan imutorvet ja koitan tehdä plenumista sen 1.5*iskutilavuus kokoluokkaa olevan plenumin.

Tämän kun lataa 1.3-1.4bar paineilla, niin pitäisi tulla yli 300hv.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #740 : 28.11.2018, 20:43:51 »
Oisko tämä oikea ketju kyselytulvalleni :D

Mielessä ollut rakennella pikkuhiljaa harrastajaurani ensimmäinen ahdettu (vino)kone

No mulla on jo hankittuna '88 valulla K-merkitty hyväkuntoinen B200E lohko.
Tossahan on pattimännät 10:1puristuksilla vakiona. Osaiskohan joku sanoa kestävätkö ne ahtokäytössä jos patit sorvaa pois, vai meneekö lakipaksuus jo liian ohueksi?

13mm kanget löytyy myös hyllystä, eli linnunluiden kestävyyttä ei tarvitse miettiä.

Moottorinohjaukseksi tämän hetken suunnitelmissa on LH2.4. Laskin että männät sorvaamalla tasaisiksi sekä palotiloja aavistuksen suurentamalla tulisi puristussuhteeksi 9 - 9.3, kärsiiköhän lh:n kanssa käyttää moisia puristuksia jos ajatus olisi ahtaa kilon verran(rata-ajo olosuhteissa ;)) vaiko etsiä suosiolla turbon männät että puristukset saa alemmas?

Kaikki suosittelee "isolohkoa", eli 2.3:sta. Onko pikkulohkossa keston tms kannalta jotain huonompaa, kunhan kanget vaihtaa paksumpiin?

En tavoittele otsikonmukaista +kolmeasataa hevosta, jos nyt johonkin parin sadan pintaan pääsisi. Amaan pieni tekniikkapäivitys sekä piristäminen mielessä :)
« Viimeksi muokattu: 28.11.2018, 20:55:56 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #741 : 28.11.2018, 21:53:07 »
Oisko tämä oikea ketju kyselytulvalleni :D

Mielessä ollut rakennella pikkuhiljaa harrastajaurani ensimmäinen ahdettu (vino)kone

No mulla on jo hankittuna '88 valulla K-merkitty hyväkuntoinen B200E lohko.
Tossahan on pattimännät 10:1puristuksilla vakiona. Osaiskohan joku sanoa kestävätkö ne ahtokäytössä jos patit sorvaa pois, vai meneekö lakipaksuus jo liian ohueksi?

13mm kanget löytyy myös hyllystä, eli linnunluiden kestävyyttä ei tarvitse miettiä.

Moottorinohjaukseksi tämän hetken suunnitelmissa on LH2.4. Laskin että männät sorvaamalla tasaisiksi sekä palotiloja aavistuksen suurentamalla tulisi puristussuhteeksi 9 - 9.3, kärsiiköhän lh:n kanssa käyttää moisia puristuksia jos ajatus olisi ahtaa kilon verran(rata-ajo olosuhteissa ;)) vaiko etsiä suosiolla turbon männät että puristukset saa alemmas?

Kaikki suosittelee "isolohkoa", eli 2.3:sta. Onko pikkulohkossa keston tms kannalta jotain huonompaa, kunhan kanget vaihtaa paksumpiin?

En tavoittele otsikonmukaista +kolmeasataa hevosta, jos nyt johonkin parin sadan pintaan pääsisi. Amaan pieni tekniikkapäivitys sekä piristäminen mielessä :)
Kyllä kympin purkalla voi ihan hyvin ahtaa, muotoilee kannesta palotilaa hitusen laakeamman malliseks mm venttiilien ympäriltä, ja muutenkin tuommosessa olis hyvä panostaa kanteen ja esim V-nokkaan, alavääntöpuristinta tuosta ei tule niin hiluja kannattaa mitoitella sillai että se kärsis sitten pyörittää 7k. Eli venttiilinjouset, mieluusti liikkuvien punttaus, kannelle jotain ja joku V/K/D nokka, mielummin ei silti esim VX koska niissä on X-nokan pakopuoli, ja pakopuoli on näiden kannessa muutenkin se ahdistava osa. Ja voithan aina ottaa patista hitusen poies, jos korkea purkka pelottaa. Myös viinalla bluffaaminen on ihan pätevä ratkaisu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #742 : 29.11.2018, 11:45:32 »
Sen LHn voisi jättää pois. Korkeapuristeinen turbomoottori vaatii helpommin lähestyttävää moottorinohjausta.

Muuten komppaan TVSn neuvoja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #743 : 29.11.2018, 12:22:39 »
Sen LHn voisi jättää pois. Korkeapuristeinen turbomoottori vaatii helpommin lähestyttävää moottorinohjausta.

Muuten komppaan TVSn neuvoja.
Vaihtoehto B on ettiä B200ET/FT mäntäkierros. Noita 200ET moottoreita näkee ainakin vähän väliä osina myynnissä, kun on ammuttu jostain pytystä kanki ulos.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #744 : 29.11.2018, 16:26:22 »
Tarkoitus edetä "pienellä" budjetilla,  siksi lh-jet. Megaruutta kävi myös mielessä mutta hirvittää ajatuskin siitä säätöhässäkästä ym ::)

Tuleekohan pikkulohkosta kuinka hengetön alipainealueella jos sinne laittaa turbon männät, joiden kanssa taitaa puristussuhde laskea 8.5:een?

A-nokka löytyisi myös, ajatus oli laittaa se(ainakin alkuun), mihinhän asti sillä riittää vetoalue?


Tiedossa on että viinan kanssa lotratessa voisi jättää korkeat rutut, mutta haluan autosta sellaisen että sitä voi tankata lähes jokaiselta huoltoasemalta, eli 98:lla se tulisi toimimaan ::)


Mutta kiinnostaisi edelleen se, että kestääkö noista vakio pattimännistä ottaa tavaraa pois, vai menevätkö liian ohuiksi jo tasapäisiksi sorvattuina?


Minkähänlainen ahdin moiseen kokoonpanoon olisi hyvä?
Oon saanut suosituksia tinakoneen kyljessä olevasta mitsu td04hl-15t tai 16t, sekä kiina-hx35:sta.  Haluaisin kuitenkin että ahdin herää hyvin, eikä tyyliin 4-4500rpm jonka jälkeen hyppää heti rajoittimelle. Eli ei mitään ämpärin kokoista :D
« Viimeksi muokattu: 29.11.2018, 16:34:57 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #745 : 29.11.2018, 16:30:39 »
16T lähtee 350 Nm jossain 2500 rpm tuntumassa helposti. Menee pitkälti yli 250 hepan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #746 : 29.11.2018, 23:05:39 »
Joskus mittailin tuota patillisen männän lakipaksuutta ja ei tainnut olla enempää kuin 5mm. Joten voipi mennä liian ohueksi jos laesta raapaisee pois.

Täytyykin mittailla jos ne männät mulla tuola vielä on..

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #747 : 30.11.2018, 18:35:12 »
16T lähtee 350 Nm jossain 2500 rpm tuntumassa helposti. Menee pitkälti yli 250 hepan.
Tuo kuulostaisi oikein hyvältä.
Kiina-hx35 on kuulemma "vanhanaikainen" ja täten enempi viivettä, pitääkö paikkansa?
Itse en noista ahtimista vielä ymmärrä paljoakaan, siksi kyselen mielellään mielipiteitä/käyttökokemuksia ::)

Joskus mittailin tuota patillisen männän lakipaksuutta ja ei tainnut olla enempää kuin 5mm. Joten voipi mennä liian ohueksi jos laesta raapaisee pois.

Täytyykin mittailla jos ne männät mulla tuola vielä on..
Jos on irrallaan niin olisin kiitollinen mittailuista :)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #748 : 30.11.2018, 19:29:18 »
Eikös toi hx-35 oo aika paljon isompi kuin 16T niin jo sen takia heräilee myöhemmin?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #749 : 30.11.2018, 19:43:54 »
HX35 siipikoot ovat imu 55mm ja pako 60mm. Fyysinen koko on ihan sama kuin HX40 ahtimessa. Tosin HX35 taitaa saada pienempiä #8-12 pakopesiä.

 

Futurez  Kulkukoira