Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Painemobiili.com 340DL Turbo

  • 289 Vastauksia
  • 110156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #60 : 27.05.2011, 10:20:23 »
Tosin, kilsan ehdin ajella, ja sitten tein pienen kuminkatkuisen lähdön risteyksestä, ja kuskinpuolen vetonivel räsähti, pääsin kyllä takaisin kotiin asti, mutta viimeiset 20m työntämällä. :D

Olikos tässä jo lukkoperä?  ??? Mikähän siinä on että ei vetaritkaan kestä?

Vanhan foorumin mukana lähti aika paljon viestejä tästäkin ketjusta.

Sieltähän se vanha projektipäiväkirja löytyi...  ::)
« Viimeksi muokattu: 27.05.2011, 10:25:28 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #61 : 27.05.2011, 13:12:48 »
Olikos tässä jo lukkoperä?  ??? Mikähän siinä on että ei vetaritkaan kestä?

Sieltähän se vanha projektipäiväkirja löytyi...  ::)
Juu, on torsenlukko, vetari varmasti saanut turpiinsa, ja oli varmaan ennestään väljä, postaan tänne kuvan, kunhan tässä siirryn iltapäiväksi vaihtamaan vetaria. :P

Vielä on vaan vähän epäselvää, että mistä Bemareista noita osia kannattaa käyttää ja kuinka paljon sovitustyötä ne vaativat? Eli perä, vetarit, laatikko jne.
Tuollahan se ekassa postissa lukee mitä voimansiirto sisältää tarkalleen. :)

"Littupyörä, SRE765 asetelma ja T4 volvosta napattu orgaaninen kulutuspinta 1mm rosterilevylle asennettuna 360 volvon keskustalla
BMW E36 325TDS ZF vaihdelaatikko ja 2,56 välitteinen torsenlukkoperä taka-akselin yhteydessä
E28 bemarin vetoakselit ja sisemmät nivelet, ulommat 360 vakio "ruiskukone" nivelet jotka todellisuudessa olleet tehtaalla 1,4 koneisessa"

Sovitustyöksi lootasta katkaistaan kytkinkoppa ja 4cm kytkinakselia, kardaanin booriholkki hitsataan BMW levyn boorien kans yhteen jotta sopii lootan akselille, lootan ja perän ympärille tehdään putkikehikko joka hitsataan myös kardaaniputkeen kiinni.

Vetarit on bolt-on kamaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #62 : 27.05.2011, 13:16:32 »
Poksahtiko vetari sisä vai ulkonivelestä?
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #63 : 27.05.2011, 13:28:44 »
Juu, on torsenlukko, vetari varmasti saanut turpiinsa, ja oli varmaan ennestään väljä, postaan tänne kuvan, kunhan tässä siirryn iltapäiväksi vaihtamaan vetaria. :P

Onko tuo torseni sellainen että jos toinen pyörä on ilmassa (tai vetari rikki/poikki) niin ei liiku mihinkään?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #64 : 27.05.2011, 14:42:22 »
Poksahtiko vetari sisä vai ulkonivelestä?
Ulkonivel, eli 300 sarjan orkkis "isompi ruiskukone" nivel meni. Sisänivel siis E28 BMW:stä, se oli timmi ja ehjä.

Uus maksaa 62e motonetissä, ja turussa olis jopa varastossa... mutta en viitsi ostaa uutta, kun tietää ettei ne paljoa paremmin kestä kun vanhatkaan tuossa. :D

Ulkonivelestä meni se "carrieri", eli kehikko joka pitää kuulat paikoillaan, oli vaan mennyt about 5 palaseksi, tosin nivelen "pesä" ja keskiö oli aika pahasti kuluneet keskeltä, eli siinä varmasti perimmäinen syy tuhoon.

Vaihtoon meni about 30min, ainoa tarvittava työkalu akselin irrotukseen oli 10mm räikkä, ei edes tunkkia tarvinnut, kun mahtuu auton alle sopivasti. :D

Onko tuo torseni sellainen että jos toinen pyörä on ilmassa (tai vetari rikki/poikki) niin ei liiku mihinkään?
Juu, sellanenhan tuo on, aika jännä toiminta periaatteessa tuolla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #65 : 27.05.2011, 20:32:32 »
minkä tuntoinen tuo torseni on normaalissa ajossa/ tai jos menee ripa edellä? itse olen samaa lukkoa miettinyt.. ainuaksi haitaksi vaan sanovat että kovemmassa drifti menossa voi tehä yllätyksen kun jakaa voimaa pitävämmälle ja jostain syystä pitosuhde karkaa kokonaan puolelta toiseen? ja sehän on periaatteessa menon loppu jos toinen takapyörä pomppaa ilmaan jostain syystä.
LH&ostrich

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #66 : 28.05.2011, 01:06:07 »
minkä tuntoinen tuo torseni on normaalissa ajossa/ tai jos menee ripa edellä? itse olen samaa lukkoa miettinyt.. ainuaksi haitaksi vaan sanovat että kovemmassa drifti menossa voi tehä yllätyksen kun jakaa voimaa pitävämmälle ja jostain syystä pitosuhde karkaa kokonaan puolelta toiseen? ja sehän on periaatteessa menon loppu jos toinen takapyörä pomppaa ilmaan jostain syystä.
Juu, tuo on ehkä vähän jännä driftata, en ole paskista onnistunut/uskaltanut vielä kokeilla. Sladia sillä saa lähdössä aikaan ainakin ihan sairaana, ja vaatii EHDOTTOMASTI kaverikseen kallistuksenvakaajan taakse jos ei jo ole (just että eliminoi ilmassa sutivan pyörän).

Märällä asvaltilla tuo on about yhtä liukas tällä koneella kun 1,4 koneinen peilijäällä huonoilla talvirenkailla, eli 1.vaihteella voi "pumpata" kaasua. Kuivallakin on aika liukasta menoa vielä jos tekee "mutkalähdön" risteyksestä.

Mutta driftata en ole tosiaan vielä kokeillut, tai sen mitä yritin ni ei onnistunut, tosin tilaa oli liian vähän (15x15m parkkipaikka).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #67 : 28.05.2011, 05:21:05 »
Et oo harkinnu että sovittaisit ulkopäähänkin bemarin niveltä?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa nenonen2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #68 : 28.05.2011, 10:19:43 »
tuli mieleen kun oli puhetta että vaatii kallistuksen vakaajan taakse ettei pyörä nousis, niin jostain vaan luin että oli jättäneet pois takavakaajan kun oli kait juuri sen takia noussut se pyörä kun vakaaja ei antanut periksi kun auto kuitenkin vähän aina kallistui. edessä kylläkin oli vakaajat.
muistaakseni tämä tämä puhe oli silloin kun haverisen manta oli esittelyssä jossain alan lehdessä. itse en osaa kylläkään kokemuksesta sanoa asiaan mitään.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #69 : 28.05.2011, 10:23:48 »
Mietin kans tuota vakaaja juttua, koska vakaaja pitää akselin suorassa. Rengas ei pääse laskeutuun vapaasti vaan vakaaja pakottaa pyörän nouseen toiselta puolelta. Ainakin tän asia huomasin jääradalla kun äffäläiset ruuvas etuvakaajan veke et on pitoo etupääs enemmän.
V70 TDI

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #70 : 28.05.2011, 11:17:29 »
Pitääpä kokeilla tuo vakaaja, tällähetkellä se on auton takaluukussa parantamassa ajo-ominaisuuksia. :D

Lukottomalla perällä ainakin käytös parani selvästi mutkatiellä, torsenilla en ole vielä kokeillut.

En viitsi BMW niveltä laittaa ulkopäähän, kun se on aivan samanlainen kun volvon nivel, pulttijakoa lukuunottamatta, eli tuskin kestää sen enempää. Pitäis jotku M-bimmerin vetarit hommata... tosin pyytävät niin sikahintoja ettei viitsi, mieluummin vaihtelee ilmasia niveliä sen mitä hajoavat.

Ihmettelin hirveää kolinaa ja hampaita irrottavaa värinää takapäästä, ja ajattelin että vanteet vaan ovat niin kierot, kun 80km/h kovempaa ei meinannut uskaltaa ajaa... no perkules vasemman takarenkaan pultit oli päässy löysäks...

Samaten edestä tulevaa kolinaa käännettäessä (eihän tässä ny oo etuvetoa :D) ja klappia kun otti renkaasta korkeussuunnassa kiinni. Epäilin ensin laakeria, mutta kevyt kiristys ei auttanu, ni tuntuis konin sport iskari tuleen tiensä päähän... jotain 5tkm ehkä on ajettu :'( Yläpään laakerointi ainakin vaikutti OK:lta, eli ei heilunut iskarin ylätuenta konehuoneessa...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #71 : 01.06.2011, 18:48:07 »
Mun käsittääksen kallistuksen vakaaja taka-akselilla heikentää pitoa, eikä päinvastoin. Eikös ne driftausautoissa vedä takajousituksen ihan puuksi että se luistelee helposti?

Poissa NRP-JP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #72 : 01.06.2011, 20:32:19 »
Aatellaan jotta auto kääntyy tiukkaan vasempaan, jolloin kori kallistuu oikean kyljen puolelle. Oikea takajousitus painuu sisään jolloin vakaaja pyrkii nostamaan myös vasenta takajousitusta sisään eli sisäkurvan pyörä irtoaa herkemmin tien pinnasta..... paa eteen jäykkä vakaaja niin ei lähde asvaltilla mutkassa toisen etupyörän painumisen takia kallistamaan autoa??

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #73 : 01.06.2011, 22:12:47 »
joo, jotenkin se kuitenkin menee niin että se vakaaja tai sen paksuntaminen auttaa aina vastakkaisen pään pitoon.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #74 : 02.06.2011, 03:37:27 »
Eli hitsataan etutolpat tönköiks ni on ihan sairaana pitoa takana :D

Noh, kellonajasta voi päätellä vitsien laadun.

Painemobiili kuiteski toiminu moitteetta käyttiksenä koko viikon :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

RallyBaron  Samppasport