Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia

  • 14 Vastauksia
  • 6460 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teemppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« : 10.09.2013, 20:44:33 »
joo elikkäs C70 puhallin lopetti toiminnan... kaikki alkoi kun kun kesä tuli ja piti ilmastointii alkaa käyttämään nii tein ilmastoinnin täyttöhuollon ja se toimi hyvin. Viikonpäästä ilmastointi ei välillä kytkeytynyt enään päälle. tarkistin kylmäaineen määrän ja mitään ei ollut hävinnyt ja tein bosch kts200 testerillä ilmastoinnin perus säädön, mutta sitä se ei saanut tehtyy kokonaan loppuun ja sitten puhallin lakkasi toimimasta... >:( ainut mikä toimi on puhalluksen voimakkuus.
Ainakun käynnistää auton nii ilmastoinnin ja sisäkierron valot vilkkuu hetken...
Sisäkierron läpän säätövipu oli irronnut siitä säätömoottorista.
yksi pysyvä vikakoodi löytyy ja se on:  ilmansekoitusläpän asentoanturi, impulssi liian alhainen.
Ja ilmastointihan on automaattinen.

elikkäs onko jollain ollut samantyylisiä vikoja tai ideoita mistä alkaa etsimään vikaa?

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #1 : 10.09.2013, 20:58:23 »
Jos ilmastoinnin kompura ei välillä kytkeydy päälle (itsellä ei kuumalla kytkeytynyt), niin todennäköisesti magneettikytkimessä liikaa välystä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0 Tosta ohjeet sen säätöön.

Jos puhallin ei lähde päälle, niin todennäköisesti sen etuvastus tai puhaltimen moottorin hiilet. (Itsellä puhaltimen hiilet oli menny, puhaltimen sai pyörimään vain tietyssä asennossa.)

Ja tuo vikakoodi viittaisi juuri siihen irronneeseen säätövipuun? Nollasitko koodit säätövivun korjauksen jälkeen? (En tiedä kuinka nollataan....)

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa teemppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #2 : 15.09.2013, 01:11:56 »
Siis puhaltimen moottori pyörii ihan normaalisti ja sitä saa säädettyy mut mikään muu ei toimi...

Joo kokeilin nollaa ne vikakoodit senjälkeen niin ei mitään apuu  :(

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #3 : 15.09.2013, 04:01:10 »
No sitten veikkaan juuri tuota ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen välystä.... Rohkeasti vain korjaamaan.  :)

EDIT.
"Mikään muu ei toimi." Siis ei tule lämmintäkään? Tuulilasille puhallus ei toimi?

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa teemppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #4 : 15.09.2013, 20:00:23 »
Joo sen teen kyl sitten kun saan puhaltimen eka toimimaan :D

Joo siis ei tuu kylmää eikä lämmintä ja ei pysty säätämään sitä et minne se puhaltaa vaan se puhaltaa kaikkialle tällähetkellä..
Etuvastus kyllä toimii!

Putte

  • Vieras
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #5 : 17.09.2013, 17:00:48 »
Täällä on käytännössä sama ongelma. Ja Boschilla koitettu kanssa tuota läppämoottoreiden kalibrointia. Useampaan kertaan oon nyt irrotellu säätömoottorit ja puhdistanu niiden kontaktipinnat moottorin sisältä, mutta ei ole auttanut.
Ensi viikolla irrotetaan kojelauta ja tutkitaan oikeesti, missä se vika on.
Volvolle älä vie. Saat diagnoosin että jotain on rikki, vaihdetaan kaikki, maksaa 1600 euroa.
Laittelen tänne infoa ensi viikonlopun jälkeen.

Poissa teemppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #6 : 17.09.2013, 20:28:38 »
Joo ei tullu edes mieleen viedä Volvolle  :D
Joo oon alkanu jo itekkin irroittelee tota kojetauluu, mut tää intti vähän hidastaa remonttia  :-\

Putte

  • Vieras
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #7 : 28.09.2013, 16:24:35 »
No, nyt on repästy kojelauta irti ja tarkastettu kaikki moottorit. Jokaisessa moottorissa oli voitelurasvaa levinnyt kontaktipinnalle ja puhdistin ne. 9V paristolla on kokeiltu kaikkien liikkuminen ja kaikki liikkuvat. Näppärimmin saa kokeiltua ohjaimen perässä olevasta 30-nastaisesta liittimestä. Nastat 8 ja 9 sekä 10 ja 11 on lämmönsäädön läppämoottorien nastat ja 24 ja 25 sekä 26 ja 27 on ilmanjaon sekä sisä/ulkokierron läppämoottorien nastat. Nepparipariston irtoliittimessä, jossa on juotetut johtimenpäät, pääsee näppärästi testaamaan moottoreiden toiminnan.

Ilmanjaon läppämoottorin takaisinlaiton kanssa pitää olla tarkkana, koska muovinen rengas, johon läppäakselien vasteet menevät on kaksipuoleinen ja akselien vasteet karkaavat kovin helposti noista urista.

Kaikki moottorit saa kyllä irti ilman kojelaudan irroitustakin, kunhan vaan erilaisia ja eripituisia Torx T15 avaimia on sopivasti käsillä. Joissakin malleissa rattiputken alla on poikittaisputki, joka on irrotettava ennenkuin ilmanjaoen läppämoottoriin pääsee käsiksi.

Ongelman pitäisi poistua, kun poistaa vikakoodit tuon puhdistuksen jälkeen. Vikakoodi saattaa jopa poistua, kun ajelee puolisen tuntia yli 60 km/h.

Itsellä vika ei ole vielä poistunut, koska vaihdoin myös ohjainyksikön. Uusi yksikö ei jostain syystä lähde pelaamaan, vaikka siihen on määritelty ratin puoli ja moottori. Ohjain on autosta jossa oli oikeanpuoleinen ohjaus, joten ratin puoli piti vaihtaa.

Laittelen lisää infoa, kun asiaan tulee tolkkua.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #8 : 28.09.2013, 16:42:39 »
Itsellä vika ei ole vielä poistunut, koska vaihdoin myös ohjainyksikön. Uusi yksikö ei jostain syystä lähde pelaamaan, vaikka siihen on määritelty ratin puoli ja moottori. Ohjain on autosta jossa oli oikeanpuoleinen ohjaus, joten ratin puoli piti vaihtaa.

Laittelen lisää infoa, kun asiaan tulee tolkkua.

Muistelisin, että ohjausyksikön vaihdon jälkeen yksikkö vilkuttelee valoja niin kauan, että läppämoottorit kalibroidaan/kalibrointi menee läpi.

Putte

  • Vieras
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #9 : 28.09.2013, 19:19:48 »
Muistelisin, että ohjausyksikön vaihdon jälkeen yksikkö vilkuttelee valoja niin kauan, että läppämoottorit kalibroidaan/kalibrointi menee läpi.

Joo, silloin juurikin vilkkuu pelkästään tuo vihreä AC-ledi. Jostain syystä kuitenkaan tuo kalibrointi ei mene läpi autossa, vaikka läppämoottorit pelaavat. Ajanpuutteen vuoksi en ehtinyt testailla kuin kerran Boschin testerillä. Tuo kalibrointi ei lähde edes käyntiin ja asiaa on kokeiltu kahdella eri ohjaimella. Pitääkö noiden moottoreiden olla jossain tietyissä asennoissa ennenkuin kalibrointi lähtee käyntiin? Tuntuis aika epätodennäköiseltä. Mutta yhtä kaikki, jostain syystä tuo kalibrointi ei lähde käyntiin eli mikään moottoreista ei lähde liikkeelle vaikka kalibroinnin pistää käyntiin. Vidalla sama juttu, eli testeristä ei pitäisi olla kiinni.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #10 : 28.09.2013, 20:16:07 »
Kun nollaa koodit ja laittaa kalibroinnin käyntiin, niin siitä moottorista tulee vikakoodi, johon kalibrointi keskeytyy.

Putte

  • Vieras
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #11 : 29.09.2013, 14:08:34 »
Kun nollaa koodit ja laittaa kalibroinnin käyntiin, niin siitä moottorista tulee vikakoodi, johon kalibrointi keskeytyy.

Ei ole vikakoodeja ja siltikään ei lähde kalibrointi käyntiin. Mystistä on.

Poissa teemppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #12 : 29.09.2013, 23:43:21 »
Eli siis ohjaimen liittimiin laitetaan 9v patteril virtaa nii moottorin pitäis liikkuu?
joo mulla tekee just ton saman et kun poistaa vikakoodit ja alkaa kalibroida sitä nii se vikakoodi tulee takasin..

ja tuli muuten mieleen että haittaako katsastuksessa jos auton sisältä on purettu muoviosia pois? Niiku se käsijarrun ympärillä oleva muovi ja hanskalokerot yms?

Putte

  • Vieras
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #13 : 01.10.2013, 13:07:54 »
Eli siis ohjaimen liittimiin laitetaan 9v patteril virtaa nii moottorin pitäis liikkuu?
joo mulla tekee just ton saman et kun poistaa vikakoodit ja alkaa kalibroida sitä nii se vikakoodi tulee takasin..

ja tuli muuten mieleen että haittaako katsastuksessa jos auton sisältä on purettu muoviosia pois? Niiku se käsijarrun ympärillä oleva muovi ja hanskalokerot yms?

Tästä linkistä pääsee tutkimaan sitä ongelman aiheuttajaa.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=50525&start=0

Putte

  • Vieras
Vs: Volvo C70 ilmastointi ja puhallin ongelmia
« Vastaus #14 : 10.10.2013, 20:14:14 »
Eli omalta osalta vika on korjattu ja tässä loppupäätelmät.

Mikäli 70-sarjalaisessa mk1 koppaisessa lakkaa joku automaatti-ilmastoinnin läppämoottori toimimasta, niin älkää nyt vaan missään nimessä menkö kalibroimaan testerillä niitä läppämoottoreita. Tämä näköjään sotkee systeemin niin, ettei kyseistä ohjainta näytä saavan enää toimimaan.

Eli kun läppämoottori alkaa kenkkuilla, on oikea toimenpide irroittaa se ja puhdistaa se. Tässä ketjussa on aiemmin laittamani linkki, josta näkee toimenpiteen. Tämän jälkeen nollataan vikakoodit ja homma pelaa taas kuin ennenkin.

Itse jouduin hankkimaan uuden ohjaimen ja samalla varaosanumerolla varustettu ohjain löytyi edullisimmin ameriikan ihmemaasta. Toimituskuluineen hinta oli 65€. EBay on iloinen asia. Ohjaimesta varmistin sen, että se on samalla polttoaineella käyvä (B/D) ja samalta puolelta ohjattava. Kun nämä kolme kohtaa täsmäävät, ei varaosaohjain tarvitse kuin laittaa paikoilleen ja kaikki toimii. ÄLÄ rupea koodailemaan ohjaimeen mitään arvoja, koska sen jälkeen ohjain menee tilaan, joka vaatii läppämoottorien kalibroinnin ja joudut ojasta allikkoon.

Samat proseduurit toimivat kaiketi myös 850 malleihin ja näiden sukulaisiin.

Vaan nyt toimii lämmönsäädöt ja suuntaukset kuin uutena. :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron