Autoracing  KL-varaosat

940SE b230fb turbo

  • 146 Vastauksia
  • 48042 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #45 : 12.11.2013, 15:42:55 »
Vaihdoin akunkin vielä farkusta tähän. Muutamana aamuna ollut vähän siinä ja siinä jaksaako vielä pyörittää käynnistymiseen saakka  :D Omaan makun melko v-mäinen tuo akun kiinnitys tai aavistuksen ikävässä paikassa (vrt. 240). Samalla tuli nollattua vikakoodit kun akunnapaa kiristäessä otti avain kiinni runkoon  V:> Ei ainakaan hetken käytön jälkeen antanut vikakoodeja. Pitää lukea myöhemmin uudestaan.

Kulutus tosiaan kaupunkiajossa hipoo 14l/100km.... Viime tankkauksen jälkeen ajelin about 50:50 maantietä ja kaupunkia. Kulutus laski 12 pintaan. Lienee vähän antiikkista tekoa nää aw-laatikot, ainakin kulutuksen kannalta...

Kone pitää ihmeellistä kolkotusta ja eilen kuulostelin kahdella pitkällä jatkovarrella koittaen paikallistaa äänen lähtöpaikkaa. En o ikinä kokeillut tollasta kuuntelua mutta yllättävän selvästi tuntuu kuuluvan mitä siellä koneen sisässä oikein tapahtuu! Ääni kuuluu selkeesti alakerrasta  :( Eli kierturin- tai runkolaakeri mahdollisesti ilmottelee itsestään... Tiiä sitten onko joskus käynyt kuivana tai vastaavaa kun näin on päässyt käymään.

Mutta kertokaa joku mistä tuollanen laakerin "koputus" lähtee? Väljää liukulaakerissa joka pääsee liikkumaan?  :idiot2:
Kiertokangen laakeri siellä koputtaa ja johtuu siitä kun se väljä laakeri päästää kiertokangen liikkumaan "liikaa"
Jäitä housuun!

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #46 : 12.11.2013, 16:00:36 »
joo joo. Ihmettelinkin miten ihmeessä laakerit voi koputtaa mutta selvis tämäkin.

Sitten lisäkysymys. Onko 700-sarjassa koneen alla niin paljon tilaa että öljypohjan saisi irrotettua kun kone on paikallaan?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #47 : 12.11.2013, 17:25:47 »
joo joo. Ihmettelinkin miten ihmeessä laakerit voi koputtaa mutta selvis tämäkin.

Sitten lisäkysymys. Onko 700-sarjassa koneen alla niin paljon tilaa että öljypohjan saisi irrotettua kun kone on paikallaan?
Muistaakseni ei onnistu öljypohjan irroitus konetta nostamatta. Tosin pois asti sitä ei tarvi saada.
Jäitä housuun!

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #48 : 12.11.2013, 17:41:59 »
Ottaa siis loiskelevy pumppuun kiinni vai mikä siellä mahtaa pistää hanttiin? Mahtasko auttaa jos koneen kannakkeet irrottas ja kevittäs jokusen sentin ylöspäin?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #49 : 12.11.2013, 17:46:53 »
Ottaa siis loiskelevy pumppuun kiinni vai mikä siellä mahtaa pistää hanttiin? Mahtasko auttaa jos koneen kannakkeet irrottas ja kevittäs jokusen sentin ylöspäin?
Nimenomaan juuri noin, koneen kevittäminen auttaa paljonkin.

Mä taistelin 240:stä öljypohjan pois ja paikoilleen kone kevitettynä ja etupalkki löysättynä, en suosittele ko. toimintatapaa kenellekään.
Jäitä housuun!

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #50 : 12.11.2013, 17:56:51 »
Nimenomaan juuri noin, koneen kevittäminen auttaa paljonkin.

Mä taistelin 240:stä öljypohjan pois ja paikoilleen kone kevitettynä ja etupalkki löysättynä, en suosittele ko. toimintatapaa kenellekään.

240 itellä leväällään pihassa niin eihän sinne palkin ja öljypohjan väliin mahdu edes ajatus mitä auton alla kattelin  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #51 : 12.11.2013, 18:02:52 »
Konetta pitää kannatella, tukipalkki ja taisi vaatia rattiakselin irrotuksen. Pumpun jalka ja letku on tiellä.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #52 : 12.11.2013, 18:08:12 »
eli työläältä kuulostaa...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #53 : 22.11.2013, 08:12:12 »
Haynes väittää että öljypohjan saa irrotettua kun konetta kevittää ja suorittaa erinäisiä toimenpiteitä ennen öljypohjan irrotusta.

Todistin eilisen päivän sille ettei talvirenkaitten vaihto ole mikään simppeli juttu...
Mulla on tähän talvirenkaat random vanteilla. Piti edellispäivänä vaihtaa alla mutta kolme kumeista falskasi vanteen reunalta. Otin ne sitten koululle mukaan seuraavana päivänä kun liukastelin kesäkumeilla koululle. Renkaat ei enää falskanneetkaan, hakivat kai vain paikkaansa... piti vaan sitten heittää alle niin ottihan vanne kiinni satulaan...

Lähdin liukastelemaan ja hain toiset pellit mitkä on olleet farkun alla talvisin


Pyöriteltiin sitten näistä kumit pois ja toisilta vanteilta kumit näille, jollain antiikinaikasella rengaskoneella joka ei ainakaan urakkaluontoiseen kumin vaihtoon sovellu... Kumit saatiin päälle ja tuli todettua ettei näkään pyöri vaikka meni paikalleen asti. Ottaa satulaan kiinni. Liekö sitten abs-jarrusatulat jotenkin erikoisen malliset kun mielestäni oon tälläset pellit ihan seiskan alla nähnyt. Lopputulos että edessä kesärenkaat ja takana nastat, no pääseepä edes liikkeelle.

Vaihtoehtoina ois tehdä koululla parin millin spacerit tai hieroa hieman satulan kulmasta pois. Taidan tyytyä jälkimmäiseen ratkasuun...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #54 : 04.12.2013, 09:57:04 »
Satulat tuli jokin aikaa sitten hierottua ja vanteet pyörii  ELK

Aattelin oikeen repästä ja vielä ennen vuoden vaihdetta suorittaa haynesin ohjeistuksella ö-pohjan irrotuksen ja vaihtaa kk-laakerit. Samalla tulis öljyt ja suodatin vaihdettua  :)

Mutuilu tietoja ynnäilly ja niitten perusteella kulutus automaatista --> manuaaliksi säästäs 2-3L/100km..? Vakavassa harkinnassa olis vielä tollanenkin swappi tähän käyttikseen mihin ei suurempia töitä aleta tekemään  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #55 : 04.12.2013, 16:13:30 »
Vähän asiaa tuosta öljypohjan irroituksesta vielä.
Se mahtuu kyllä tulemaan pois ilman ohjauakselin irroitusta, koska kun öljypohja on käännetty 90 astetta vastapäivään, niin ohjausakseliin jää matkaa muutama sentti. Varovasti kun kääntelee, niin saa noin sen pois. Saattaa vaatia pari yritystä.

Itsellä meinasi kesällä palaa hermo kyseisen homman kanssa...
Muistat vaan varoa öljyn valumaletkua, ettei siihen kauheasti koske, koska viisaammat kertoivat sen olevan kovettunut, ja murtuvan helposti.

Eli ei mikään mahdoton homma.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #56 : 04.12.2013, 16:35:13 »
aattelin ton akselin irrottaa. Tuskin kauheen iso työvaihe tossa?  :idiot2: Niin haynes väittää, mutta tosiaan teoriapohjasta mun tieto, tekemällä sitten oppii oikeesti  ;)

Juu jokusen valumaletkun oon purkanut pois ja aina ollut surullisen haperia... siis roskiskamaa

Hyvä että jokuset on onnistunut. Luo vähän luottoa yritykseen  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #57 : 05.12.2013, 20:12:55 »
 :tickedoff: Ehtoopäivän oon uhrannu öljypohjan kanssa taisteluun. Vähän oijoin alfamerin ohjeistusta ja sävelsin itse lisää... Irrotus jäi ~5mm päähän kun alko tulee lunta tupaan  :peetu: Pakko oli lopettaa sitte tältä illalta... Melkeen varma oon että ton 5mm saa siitä kun irrottaa virranjakajan ja pyörijän ja nostaa konetta vielä lisää... Tällasta tällä erää. Siellä se käyttis makaa mihin ei mitään seisottamiseen johtavia remontteja pitänyt tehdä  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #58 : 06.12.2013, 16:48:19 »
Jees jakajan ja sitten jonkun kumityynyn poikittaispalkin päältä kun poisti nii sai sen verran tilaa että öp mahtu tulemaan pois  ELK Vaihdoin laakerit ja pulttasin öp:n paikoilleen. Sain tarpeekseni tältä päivää loskassa sukelteluun niin päätin jättää loput huomiselle. Eli kone paikalleen taljalta, moottorin kannakkeet kiinni, suodattimen vaihto ja öljyt koneeseen ja jakaja paikalleen niin pääsee kokeileen oliko tästä loppujen lopuksi mitää hyötyä  :idiot2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #59 : 07.12.2013, 17:41:04 »
Suodatin ja öljyt vaihdettu, kone paikallaan ja auto ajossa. Terävä kolkotus lakkasi (mutta miten pitkäksi aikaa..?). Vieläkin vähän "kolkottaa" kuulostaa kyllä liialliselta venttiilin välykseltä... Saa odottaa kevääseen.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy