Elekma  Autoracing

940SE b230fb turbo

  • 146 Vastauksia
  • 48043 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #60 : 07.12.2013, 20:29:08 »
Näissä satasarjan koneissa aika yleinen juttu että männän helmat kuluu. Silloin kolkottaa varsinkin kylmällä koneella aika ikävästi ja jos on kuluneet paljon kuuluu myös kuumalla koneella jos tarkkaan kuuntelee. En ottaisi hirveää ressiä jos vähän naputtelee.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #61 : 17.12.2013, 16:43:04 »
Näissä satasarjan koneissa aika yleinen juttu että männän helmat kuluu. Silloin kolkottaa varsinkin kylmällä koneella aika ikävästi ja jos on kuluneet paljon kuuluu myös kuumalla koneella jos tarkkaan kuuntelee. En ottaisi hirveää ressiä jos vähän naputtelee.

Männän helma eli rautalangasta männän alaosa hakkaa sylinterin seinää ?  :idiot2: Hurjaltahan tuo kuulostaa!

Sain mittarivalot ja keskikonsolin valot pelaamaan. Kirkkaudensäätimen kiinnityksestä puuttui yksi neljästä ruuvista ja tällä yhdellä ruuvilla oli ihan merkitys virtapiirissä...

Lämpömittari on edelleen mykkä. Vikaa etsitään anturin päästä. Myös kiekkamittari on siitä hauska että kylmänä toimii ja lämpimänä lakkaa näyttämästä lukemaa  :idiot2: Eli signaali hukkuu... Tuo signaali taitaa tulla boksilta..? Ellei vikaa selviä niin harkitsen jos vetäs sitten signaalin suoraan puolalta.

Sitte tais olla "turha" homma tuo kk-laakerien vaihto... Ohan ne nyt uudet muttei tainnutkaan poistaa tota kolkkausta, lieni vain sellanen fiilis kun vihdoin sai koneen käymään uusin laakerein että kolina ois ollu vaimeempi  :-[ todellisuudessa taitaa edelleen kolkata yhtälailla. Jospa tuo kolina tuleekin yläkerrasta...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #62 : 17.12.2013, 16:51:11 »

Lämpömittari on edelleen mykkä. Vikaa etsitään anturin päästä. Myös kiekkamittari on siitä hauska että kylmänä toimii ja lämpimänä lakkaa näyttämästä lukemaa  :idiot2: Eli signaali hukkuu... Tuo signaali taitaa tulla boksilta..? Ellei vikaa selviä niin harkitsen jos vetäs sitten signaalin suoraan puolalta.


Useampikin mittarivika 7/9 satkuissa johtuu kuivuneista elektrolyytti kondensaattoreista ja/tai revenneistä joutoksista. Signaali tulee kierroslukumittarile puolalta.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #63 : 17.12.2013, 16:57:26 »
miksi mulle on jäänyt sellanen muistikuva että lh:n boksilta ois rpm signaalilähtö mittarille?  :idiot2: Tarttee tutkia sitten tota piiriä mikä rpm-mittarilla mahtaa olla...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #64 : 18.12.2013, 12:08:04 »
Männän kalkatuksen kuulee helposti, jos konehuoneesta kuunnellen pumppaat kaasua hitaasti niin huomaat että kiihdytysvaiheessa kolajaa selkeästi ja hidastuessa ei (juurikaan) niin männät sielä klopajaa. Ei tee mitään jossei pannu huohota, lujuuttaan kolajaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #65 : 18.12.2013, 12:14:11 »
Tarttee kokeilla tollasta. Huohotusta en ole yhtään seurannut... Vois vaikka kokeilla jos sais videolle tota kolinaa niin sais yleisesti ihmetellä ja arvuutella kuka siellä kolajaa.

Enempi ajetuissa yleisempiä ilmeisesti nää kolinat? Millasia km-lukemia näissä yleensä on? Tässä mittarissa vierähti juuri 200tkm  :2funny: taitaa todellisuus olla muuta...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #66 : 18.12.2013, 17:00:39 »
Enempi ajetuissa yleisempiä ilmeisesti nää kolinat? Millasia km-lukemia näissä yleensä on? Tässä mittarissa vierähti juuri 200tkm  :2funny: taitaa todellisuus olla muuta...

Yleensä ainakin itsellä vastaan tulleissa 740:ssä on kilometrejä 300 - 500 tkm.
Joku varmaan säätänyt sinun Volvon mittaria? Tai voihan siihen olla mittaristokin vaihdettu, joka ei ole harvinaista sekään.
Itsellä on omassa reilu 340 tkm, eikä kone pahemmin äännä. Venttiilit vähän nyt naputtaa, mutta pikku juttu.  ::) 

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #67 : 18.12.2013, 20:57:03 »
tää rouskuttaa kun vanha natikka  :D liikkuu omin voimin eli ajaa asiansa... vaikka häiritsevää tuo kalke on. Mittaristo ei tosiaan ollut koskematon ennen mua. Esim tuo mittariston plexi/muovi on kivasti askarteluteipillä karmeissaan ja se on vain "hollilla" paikallaan.

koitin pumppailla kaasua ja kuulostella niin omaan korvaan kävi juuri toisinpäin mitä TVS kirjoitti. Eli ääni vaimeni/katosi kun kiekat nousi ja palasi kaksinkertasena kun kierrokset laski ja jatkoi ennallaan kun kävi tasaseen...

Niin ja mittaristo veti taas pimeeksi...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #68 : 19.12.2013, 19:26:47 »
Vaihtelun vuoksi tutkein taas mittaristoa tai lähinnä tota kirkkauden säädintä. Valot on taas mallia "palaa, jos palaa". Säätimelle asti tulee +-sähköä x 2 ja yks maadotus. Sitte ihan sähkökynällä koitin tuleeko ihan ekoille komponenteille tuo virta ja näyttäs tulevan ihan ok. Tuli myös, ainakin ekoista komponenteista läpi nuo virrat. Sitte tutkein maadotusta tuli ekalle komponentille asti (vastus) muttei vastuksesta läpi? Koitin hyppylangalla maadottaa vastuksen ohi mutta tuloksetta. Valot jäi taas jonnekin unholaan ja leuka rinnassa lähdin pajalta kohti kotia... Kotio päästyäni sammutin auton. Koitin heittää virrat päälle mikäli mittarivalot ois heränneet ja niin teki  :idiot2: Kyllä voi pari pientä lamppua hämmästyttää pientä kulkijaa...

Valot siis syttyy jos on syttyäkseen aina sammuttamisen jälkeen  :buck2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #69 : 19.12.2013, 20:02:39 »
Minulla temppuili mittariston valot myös aikoinaan. Vikana oli että polttimoiden kannoissa oli kosketushäiriöitä.
Putsailin ne, ja vaihdoin polttimot. Sitten alkoi toimimaan.

En tiedä onko tuosta sinulle yhtään apua, mutta kaikkeahan kannattaa kokeilla?  :)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #70 : 19.12.2013, 22:36:57 »
juu oon vaihtanut kaikki polttimot ja yhden kannankin... ei ollut vaikutusta  :-\
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #71 : 21.12.2013, 19:05:59 »
juu oon vaihtanut kaikki polttimot ja yhden kannankin... ei ollut vaikutusta  :-

Harmi. On ne vaan mukavia nämä 740:n mittaristo ongelmat. Kokemusta on... ::)

Ettei sitten olisi ihan johdotuksissa vikaa, jos virta tulee säätimelle, ja toimii välillä?

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #72 : 22.12.2013, 09:21:42 »
Harmi. On ne vaan mukavia nämä 740:n mittaristo ongelmat. Kokemusta on... ::)

Ettei sitten olisi ihan johdotuksissa vikaa, jos virta tulee säätimelle, ja toimii välillä?

Juu ja taitaa olla jokseenkin yleisiä kun jokin aikaa sitten metsästin uutta mittaria niin käytännössä jokaisesta purkuautosta oli jo myyty  :idiot2: Ja ne mistä ei ollut myyty niin oli hintaa niin että olis melkeen tuplannut tän arvon  :2funny:

Pääsin kuitenkin sähkökynällä tökkimään mittaristoa kerrankin valojen palaessa. Tuohon valojen himmentimen peltikuoreen ei tullut silloin plussa sähköä ja kun valot ei toimi ko. kuoreen tulee virta. Vika lienee siis siellä. Nyt kun oon tota päivittäin räplännyt niin valot on yllättävän usein toimineet  :) ja nyt mikäli valot sammuu niin syttyvät mikäli käynnistän auton uudelleen...

Niin ja rpm -tieto tulee mittarin taustaan asti. Eli sielläkin kipua itse mittarissa...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #73 : 22.12.2013, 10:35:16 »
Tarttee kokeilla tollasta. Huohotusta en ole yhtään seurannut... Vois vaikka kokeilla jos sais videolle tota kolinaa niin sais yleisesti ihmetellä ja arvuutella kuka siellä kolajaa.

Enempi ajetuissa yleisempiä ilmeisesti nää kolinat? Millasia km-lukemia näissä yleensä on? Tässä mittarissa vierähti juuri 200tkm  :2funny: taitaa todellisuus olla muuta...

Piston slapissa on kysymys tästä: http://www.youtube.com/watch?v=nCCf0eAXueg. Melko yleinen vaiva satasarjan koneissa ja kolina voi alkaa jo takuukilometreilläkin. Ainakin jenkkifoorumeilla puhutaan että olis peräti takuukorjattu näitä koneita 90-luvun alussa. Kauheesti huolta tuosta äänestä ei kannata kantaa. Kuulostaa ikävältä, mutta ei ainakaan kovin nopeesti johda ongelmiin.

Renkaanvaihtoepisodiin sellanen kommentti, että absilliseen ei sovi ees kaikki 15" vanteet (esim. vanhemmat virgot).
« Viimeksi muokattu: 22.12.2013, 10:36:55 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #74 : 22.12.2013, 10:40:51 »
kuulostaa kyllä  :-\ eikai auta kun kuunnella. En uusiin mäntiin aatellut tän kohdalla siirtyä  :-X

Nykyään tähän menee ihan 240 orkkispellit  V:>
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Carcom Oy  Ateho