RallyBaron  Samppasport

Uudehkojen Volvojen ruosteongelma (katto)

  • 84 Vastauksia
  • 39661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juharju

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Uudehkojen Volvojen ruosteongelma (katto)
« : 15.05.2014, 17:31:43 »
Tervehdys uudelta foorumilaiselta. Otsikko on hieman kärkäs, mutta siinä saattaa olla jotain perää?

Olen ollut siinä ymmärryksessä, että Volvot ne eivät hevillä ruostu, mutta tämä väittämä ei taida täysin pitää paikkaansa. Vaihdoin viime syksynä pieneksi käyneen Baijerilaisen Volvoon (V70 MK3) ja nyt talven jälkeen katto on täynnä ruostepiskoja. Otin Biliaan yhteyttä ja ongelma on kuulemma hyvin yleinen, koska kattoa ei ole galvanoitu. Mikään takuu ei ongelmaa tietenkään kata saati korvaa. Korjausarvio ruosteenpoistolle ja katon osittaiselle maalaukselle oli muutamaa euroa vaille 1400.

Myyjän puheet ongelman yleisyydestä jäivät vaivaamaan, joten selvitin hieman asiaa. Ruosteongelma koskee ainakin nykyisen korimallin S80 ja V70 autoja. Vanhemmassa V70 MKII:ssa vastaavaa ongelmaa ei ole, koska tuulilasin yläreunassa on kumi/tiiviste, joka ainakin osittain estää kivien tai nastojen iskeytymisen kattoon vastaavalla tavalla.

Alla olevista linkeistä löytyy muutama kuva ongelmasta (kuvat pl. viimeisen olen ottanut itse, linkit vievät dropboxiin);

Oma auto, kuvassa vain muutama piska. Yhteensä piskoja on noin kymmenen.
Herttoniemen Biliassa 13.5.14 kuvattu 2010 vm S80 vaihtoauto.
Sisäpihalla asiakasta odottanut taksi. Kuvan ottamiseen pyydetty lupa. Auto 2010 V70 D3.
Bilian sivuilta otettu kuva V70 vaihtoautosta.

Tuossa vain muutamasta autosta kuva. Myös naapurin 2011 V70 eDrivessa on jo muutama ruostepiska katossa. Kysymys kuuluukin, että kuinka monella foorumilaisella on uudehkossa Volvossa vastaava ongelma? Onko Volvo säästänyt väärässä paikassa, koska kattoa ei ole galvanoitu, eikä edes parin euron tiivistettä ole suojaksi laitettu?
« Viimeksi muokattu: 20.05.2014, 09:55:48 kirjoittanut juharju »

Poissa bloody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #1 : 16.05.2014, 23:58:59 »
Tuulilasin yläreunan tiivistelistan ja katon muotoilu tietysti vaikuttaa asiaan mallikohtaisesti, mutta ihan samanlaisia kiveniskeymiä tulee muuallekin koriin autossa kuin autossa. Jos mietit miten konepeltien ym. ruostesuojaus on nykyään niin hyvä niin kyseessä ei niinkään ole maaginen galvanointi vaan se, että autoteollisuudessa käytetään paljon alumiinia ja alati kasvavin määrin muovi- tai komposiittiosia joihin ei vaan ilmesty punaista ruostetäplää maalipinnan vauriotilanteessa.

Jos ja kun asia vaivaa, niin tuo alue kannattaa korjata ja suojata asiaan soveltuvalla erikoisteipillä kuten muissakin riskipaikoissa esim. renkaiden kivisuihkujen kohdalla on tehty helmoissa.
S40 T5 Summum Aut. 2008

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #2 : 18.05.2014, 20:34:49 »
Tuulilasin yläreunan tiivistelistan ja katon muotoilu tietysti vaikuttaa asiaan mallikohtaisesti, mutta ihan samanlaisia kiveniskeymiä tulee muuallekin koriin autossa kuin autossa. Jos mietit miten konepeltien ym. ruostesuojaus on nykyään niin hyvä niin kyseessä ei niinkään ole maaginen galvanointi vaan se, että autoteollisuudessa käytetään paljon alumiinia ja alati kasvavin määrin muovi- tai komposiittiosia joihin ei vaan ilmesty punaista ruostetäplää maalipinnan vauriotilanteessa.

Jos ja kun asia vaivaa, niin tuo alue kannattaa korjata ja suojata asiaan soveltuvalla erikoisteipillä kuten muissakin riskipaikoissa esim. renkaiden kivisuihkujen kohdalla on tehty helmoissa.

Minun mielestäni tuo on silti aika outoa että noin uusiin autoihin ilmestyy noin nopeasti kiveniskemistä ruostepisteitä. Esim enemmän ajetut vanhemmat 900 sarjalaiset on monesti ihan täynnä maalilohkeamia yms keulassa, niin harvoin ne ovat silti mätineet.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #3 : 19.05.2014, 08:28:50 »
Kaksi kuvattua omaa autoa ja kummassakaan ei ole ruostetta katossa. Pika-gallupin jälkeen, ruostetta ei löydy tuttujenkaan autoista - eli ei kuitenkaan taida olla kovin yleistä? Luulisi, että tollanen olisi pistänyt silmiin jo aiemmin.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #4 : 19.05.2014, 10:50:56 »
Ei täälläkään ruostetta ei katossa eikä muuallakaan , mittarissa n. 100 tkm , paljonkos aloittajan autossa mittarissa?

Poissa juharju

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #5 : 19.05.2014, 11:00:11 »
Kaksi kuvattua omaa autoa ja kummassakaan ei ole ruostetta katossa. Pika-gallupin jälkeen, ruostetta ei löydy tuttujenkaan autoista - eli ei kuitenkaan taida olla kovin yleistä? Luulisi, että tollanen olisi pistänyt silmiin jo aiemmin.

En osaa tosiaan sanoa yhtään ongelman yleisyydestä (jos mitään ongelmaa edes on), mutta toistakymmentä autoa on nyt tullut vastaan, joista piskoja löytyy. Paljon on tietenkin myös tuurista kiinni, osuuko kivet/nastat juuri tuohon kohtaan kattoa. Mennyt talvi oli renkaille sen verran raskas, että tuntui alituiseen kopsahtelevan ympäri autoa ja omassa autossa tosiaan näkyy seuraukset.

Enemmän tässä itseäni harmittaa lisäkustannus "heti" auton oston jälkeen. On kuitenkin vielä sanottava, että aika karmealta näytti nuo pari valkoista Volvoa (V70/S80) Biliassa. Autot muuten tiptop, mutta ruostepiskaa sitten katossa vieri vieressä. Sanotaan nyt vielä, että oma auto oli normaalissa huollossa Biliassa ja siinä tiskille vuoroa odotellessa katsoin vaihtoautotarjontaa läpi. En siis varta vasten lähtenyt etsimään autoja, joista ruostepiskoja löytyy. :)

Omassa autossa on mittarissa jo yli 165tkm, mutta tuossa naapurin valkoisessa DriveE:ssä ei ole kuin reilu 50tkm.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #6 : 19.05.2014, 12:35:28 »
En osaa tosiaan sanoa yhtään ongelman yleisyydestä (jos mitään ongelmaa edes on), mutta toistakymmentä autoa on nyt tullut vastaan, joista piskoja löytyy. Paljon on tietenkin myös tuurista kiinni, osuuko kivet/nastat juuri tuohon kohtaan kattoa. Mennyt talvi oli renkaille sen verran raskas, että tuntui alituiseen kopsahtelevan ympäri autoa ja omassa autossa tosiaan näkyy seuraukset.

Enemmän tässä itseäni harmittaa lisäkustannus "heti" auton oston jälkeen. On kuitenkin vielä sanottava, että aika karmealta näytti nuo pari valkoista Volvoa (V70/S80) Biliassa. Autot muuten tiptop, mutta ruostepiskaa sitten katossa vieri vieressä. Sanotaan nyt vielä, että oma auto oli normaalissa huollossa Biliassa ja siinä tiskille vuoroa odotellessa katsoin vaihtoautotarjontaa läpi. En siis varta vasten lähtenyt etsimään autoja, joista ruostepiskoja löytyy. :)

Omassa autossa on mittarissa jo yli 165tkm, mutta tuossa naapurin valkoisessa DriveE:ssä ei ole kuin reilu 50tkm.

Hieman OT. Mikä on uusi ? 4-vuota vanha ja 150tkm ajettu ? Eikös se ole aika kaukana jo uudesta.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #7 : 19.05.2014, 12:52:07 »
Hieman OT. Mikä on uusi ? 4-vuota vanha ja 150tkm ajettu ? Eikös se ole aika kaukana jo uudesta.
Se on Volvo!
Esim Mazda on tuon ikäisenä/Kilometreillä paalikunnossa :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #8 : 19.05.2014, 13:07:20 »
Ton ikänen hiace on jo täynnä pieniä ruostepisteitä näkyvillä paikoilla, pohja toki erikseen. Oon miettinyt että millä estäis niiden pahenemisen kotikonstein kun pakun ei tarvitse näyttää nätiltä.
Ja 2-korin v70 11 vuotta ja kohta 200tkm ei yhtään ruostetta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #9 : 19.05.2014, 20:46:19 »
No onneksi noi mahdolliset vauriot on suoraan silmien edessä, eikä listan alla piilossa tms. ja siksi helpompia paikata. Pitää seurata omaa, kai siihenkin joskus kivi osuu.

Kuka kehittää siistin suojaavan listan... sellaiseen voisi sijoittaa.


Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #10 : 19.05.2014, 20:50:00 »

Kuka kehittää siistin suojaavan listan... sellaiseen voisi sijoittaa.

3M:n kiveniskuteippi.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #11 : 19.05.2014, 20:51:48 »
Minun mielestäni tuo on silti aika outoa että noin uusiin autoihin ilmestyy noin nopeasti kiveniskemistä ruostepisteitä. Esim enemmän ajetut vanhemmat 900 sarjalaiset on monesti ihan täynnä maalilohkeamia yms keulassa, niin harvoin ne ovat silti mätineet.

Niin - 900 sarjalainen voittaa aina kaikki ja on parempi. Tälläkin foorumilla on useita kuvia mm. 900-sarjalaisista, joiden keulasta paistaa ihka aito ruoste... Hoito ja käyttö ratkaisee miltä auto vanhempana tai uudempana näyttää.

EDIT: Totta, toi kiveniskuteppi on toimiva ja aivan liian ilmeinen "hoito".

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #12 : 19.05.2014, 21:02:41 »
Niin - 900 sarjalainen voittaa aina kaikki ja on parempi. Tälläkin foorumilla on useita kuvia mm. 900-sarjalaisista, joiden keulasta paistaa ihka aito ruoste... Hoito ja käyttö ratkaisee miltä auto vanhempana tai uudempana näyttää.

EDIT: Totta, toi kiveniskuteppi on toimiva ja aivan liian ilmeinen "hoito".

En tiedä ymmärsitkö tahalteen väärin vai oliko huono provo?

Tuli itsekkin kiinnitettyä kauppareissull huomiota viereiseen uusikoriseen V70:nkin, jossa oli kanssa about jokainen tuulilasin ylälaitaan tullut kiveniskemä alkanut ruostumaan.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #13 : 19.05.2014, 21:31:00 »
Onko edellisen omistajan aikana säästetty maaleissa...
a car you can believe in

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien Volvojen ruosteongelma (katto)
« Vastaus #14 : 19.05.2014, 22:59:39 »
940-94 km 285 000 ja useita kiveniskemiä vähän joka puolella autoa. Yksikään ei ruosteessa vaan päälle on aina vedetty huolellisesti ns. maalikynä maali ja lakka. Kyllä ne tarkalla syynillä näkee, mutta jos joskus tahtoo paremman pinnan niin ei ole peltiin asti hiottava. Vapaa-ajan täytteenä ajelen juuri hankittua mustaa V-70/D3 taksia joten täytyy raportoida jos jotain tuollaista ilmenee tai yleensäkään jotain tyyppivikaa. Käsittääkseni tuo D3 malli on kyllä pommin varmaa tekniikkaa ja siksi MB vaihtu volvoon. Uutta D4 ei vielä arvannut ottaa, uusi tekniikka: arvatkaa kuka maksaa tuotekehittelyn ensi vuodet.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

 

Ateho  Elekma