Autoracing  KL-varaosat

Red R70AWD -98

  • 35 Vastauksia
  • 17563 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Red R70AWD -98
« : 23.04.2011, 17:24:55 »
Tuli vaihdettua R:n vakiomaskin tilalle XC-maski ja samalla toiset umpiot kun entiset oli niin himmeät.  Toinen syy oli että toinen villku oli vähän rikki, koska auton hakumatkalla kotiinpäin tullessa se tippui tielle ja kulma lohkesi. Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri uudet vilkut, mutta tarvikevilkun pidikeklipsi oli sen verran väärän mallinen ettei vilkku pysynyt kiinni ja se tippui satasen vauhdissa motarille.


Ennen


Jälkeen
Maski on -99 mallia eli tavallaan päivittyi vuosimallikin. Pidän lisäksi tuosta uudesta merkistä enempi kun vanhasta. Seuraavaksi täytyy ruveta rakentelemaan takaspoileri kiinni, tuossa kun ei sitä jostain syystä ole.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #1 : 24.04.2011, 18:43:43 »
Takaspoileri tuli rydättyä tänään paikalleen. Vaikka olikin Volvon alkuperänen spoikka, niin ohjeissa oli pari virhettä ja jarruvalon ruuvit  puuttui. Lisäksi ylimääräiseksi jäi isot 8mm uppokanta ruuvit ja mutterit ??


Uudempi versio jarruvalolla.

Päivän päätteeksi pesin vielä ilmansuodattien, kuivukoon yön yli ja huomenna voikin suihkutella uuden öljyn filtteriin.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #2 : 27.04.2011, 19:07:27 »
Tuli vaihdettua ilmanputsari pestävään K&N malliseen. Ostohetkellä autossa oli myöskin pestävä BMC:n kaksoiskartio filtteri BSR:n kotelossa. Pesin ja öljysin aluksi sen BMC filtterin, sekä asensin takaisin paikalleen, mutta jotenkin se kyseinen rakennelma mietitytti. Suodatin vaikutti ensinnäkin pinta-alaltaan hirveän pieneltä ja lisäksi se imi turhaan konehuoneesta sitä kuumaa ilmaa. Päätin vaihtaa tilalle auton mukana tulleen vakion putsarinkotelon ja hankkia sinne sisälle pestävän K&N vapaavirtaussuodattimen. Vastaavalla tavalla kuin kaikissa muissakin autoissani on tehty, etuna on että moottoriin saadaan mahdollisimman viileätä ilmaa konehuoneen ulkopuolelta, mutta putsari on kuitenkin vapaavirtaus versio, pestävä ja pinta-alaltaan riittävä.
Asentaessa kävi ilmi vielä että O-rengas joka tiivistää ilmamassamittarin ja putsarikotelon toisiinsa oli tietenkin hukattu. Onneksi Tiivistekeskuksestä löytyi juuri sopiva nitriilikuminen 70 x 6mm O-rengas.


BMC suodatin BSR:n kotelossa auton ostohetkellä.


Vakio paperi suodatin vakiokotelossa.


33-2670 K&N suodatin menossa paikalleen.


K&N suodatin paikallaan.


K&N paikallaan ja varoitustarrat liimattu kanteen kertomaan huoltomiehelle ettei parane sorkkia.


Lopputulos, väittäisin virtaavan saman tai enempi kuin ennen muutosta, mutta ainakin se on varmaa että kone saa viileämpää ilmaa turbolle asti. Mistäköhän tuo putsarikotelo on peräisin, käy heittämällä paikalleen, mutta nähdäkseni tuossa kannessa pitäisi lukea TURBO eli onkohan tuo matalapaineturbosta peräisin, havaintoja kellään ?

Edit: Positiivista oli huomata koeajolla että aikaisemmin niin voimakkaasti kuuluneet sihinät, puhinat ja poksahtelut vaimenivat tuolla putsarin muutoksella pois. Ei enään "siiihhh- piiiih-puuuuuuhhh-poks" ääniä, hävetti melkein ajaa kun kuulosti ihan vatun tuningautolta. Silti vitosen ominaiset murinat BSR:n tuplaputkista turbon säestyksellä kuuluu edelleen kunhan antaa enempi hanaa, mutta silleen juuri sopivasti 8)

Purin ja pesin kaikki putkistot ja huomasin siinä samalla oudon muovin kappaleen syylärin etupuolella olevassa imuaukossa. Muovinkappale tukkii käytännössä koko imuaukon, se on vakio osa, Volvon osanumerot ja kaikki. Ilmeisesti sen tarkoitus on jotenkin estää talvella kurakelillä ajettaessa veden ja suolamössön pääsy putsariin...käytännössä se kuitenkin estää ja kurtistaa ilmanpääsyä ilmanputsarille. BMC:n filtterin kanssakin se on estänyt käytännössä kokonaan sen vähäisenkin raittiinilman pääsyn putsarille asti.


Muovin pala irrotettuna, kiinni oik.yläkulmassa näkyy ruuvinreikä jolla se on ollut kiinni.


Outo käikäle lähikuvassa.


Imuaukko näkyy nyt hyvin ja ilma pääsee esteettä putsarille, niin tietysti vesikin, mutta kotelon pohjalla on vedenpoisto reikä. Talveksihan tuon käikäleen voi asentaa taas paikalleen jos ilmenee coolerin jäätymistä tms.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 22:29:42 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #3 : 27.04.2011, 20:50:43 »
Onpas harvinaisen siistin näköinen ärrä, paljonko on kilometrejä mittarissa?

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #4 : 27.04.2011, 22:15:02 »
Onpas harvinaisen siistin näköinen ärrä, paljonko on kilometrejä mittarissa?
Onhan tuo jo maailmaa nähnyt, 171 tkm.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #5 : 27.04.2011, 23:08:47 »

Mistäköhän tuo putsarikotelo on peräisin, käy heittämällä paikalleen, mutta nähdäkseni tuossa kannessa pitäisi lukea TURBO eli onkohan tuo matalapaineturbosta peräisin, havaintoja kellään ?


850:ssä taitaa lukea se TURBO teksti siinä kopassa mutta muistaakseni V70:ssä enää ei. Mulla on tuo kiessi "matalapaine" ja ei siinäkään sitä tekstiä ole. Ja on ihan samanlainen kuin tuo sunkin.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #6 : 28.04.2011, 00:38:18 »
850:ssä taitaa lukea se TURBO teksti siinä kopassa mutta muistaakseni V70:ssä enää ei. Mulla on tuo kiessi "matalapaine" ja ei siinäkään sitä tekstiä ole. Ja on ihan samanlainen kuin tuo sunkin.
Hmmm...kaverin -97 V70 T5:ssa lukee TURBO putsarin kannessa ja jotenkin luulen että just matalapaineesta se teksti puuttuukin. Tuo kotelo ei kuulu autoon, edellinen omistaja lienee hankkinut sen Ruotsista ja se tuli irrallaan mukana kun ostin auton. Oikea putsarikotelo on kadonnut varmaan jo vuosia sitten johonkin matkan varrelle, vaan eipä tuota olla entisöimässäkään.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

AUH

  • Vieras
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #7 : 28.04.2011, 06:27:12 »
Mullaki tuossa -97 s70 lukee tuo turbo teksti putsarin kopassa.

Poissa JoeDecoe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #8 : 28.04.2011, 07:09:02 »
Mulla taas ei luo turbo tuos kotelos(V70 T5 -97).. On kyllä siisti volvo  O0
Volvoilla mennään taas... 2000 S80 & V70

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #9 : 28.04.2011, 14:07:19 »
Komea on pirssi. Mites muuten tuo suodattimen hinta, paljon jäi maksettavaa? Itellä kun ois lähiviikkoina edessä pien kevät siistimen auton parissa niin...

Poissa Rahtari84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #10 : 28.04.2011, 15:05:55 »
Komea ärri on kyllä  S*. Joo vituttaa omassa kunnella kun kartiofiltteri pitää sihinää ja varsinki kun kiihdyttää niin on melkein kuin suihkukoneessa olisi. Ja ajatuksena olisi hankkia tuo vakio kotelo ja yksi olisi tiedossakin mutta se on dieselistä niin että käykö se sitten paikalleen? vai onko noissa jotain eroakin?. Jos joku viisaampi tähän osaisi vastata ja autona itselläkin 98 mallin R.
Arvoisat kansalaiset, tunnelin päässä näkyvä valo on päätetty sammuttaa kustannussyistä.

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #11 : 28.04.2011, 15:27:24 »
Joo vituttaa omassa kunnella kun kartiofiltteri pitää sihinää ja varsinki kun kiihdyttää niin on melkein kuin suihkukoneessa olisi.
Kannattaa tarkistaa että kaikki johtojen ja läpivientien kumit on paikallaan

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #12 : 28.04.2011, 16:42:59 »
Aika erilaiselta näyttää dieselin putsarikotelo, tuossa -98 V70 diesel purkaamolla ja kuva konehuoneesta.

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=5083976

Tuo K&N 33-2670 elementti maksoi 88.00 eur Mopo Sportissa. Sama esim Harlin:lta 81.00 eur ja onhan noita muitakin merkkejä. Lisäksi tarvitaan huoltosarja, mutta sen ehtii hommaamaan myöhemminkin. Itellä pesulitkua ja öljyä himassa ennestään, koska olen käyttänyt kyseistä suodatinta autoissani jo parisenkymmentä vuotta.
Piti mullakin ihme suhinaa aina kun puhallin nosti paineita, mitään vuotoa ei löytynyt mistään ja sihinä katosi kun vaihto putsarin, joten sieltä se pakosta kuulu. Vaihtamaan ei pystynyt käytännössä ollenkaan edes pintakaasulla ilman että olis lisäksi puhahtanut...puuuuhhh-poks...no olihan se aluksi ihan jännä pihahdus, kuulosti siltä kun pelissä olis enempikin voimaa vaikka ei olekaan, mutta siihen kyllästyy valitettavan nopeasti.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

AUH

  • Vieras
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #13 : 28.04.2011, 19:01:27 »
Itellä taas on tarkoitus jostain hommata tuommonen vapari suodatin setti ja kokeilla kuinka kauan sitä jaksaa kuunnella?   :idiot2:
On kyllä siisti tää ärrä ja väri on täys 10!  :)

Poissa OssiKaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Red R70AWD -98
« Vastaus #14 : 28.04.2011, 19:53:01 »
850:ssä taitaa lukea se TURBO teksti siinä kopassa mutta muistaakseni V70:ssä enää ei. Mulla on tuo kiessi "matalapaine" ja ei siinäkään sitä tekstiä ole. Ja on ihan samanlainen kuin tuo sunkin.

Omassa ei ainakaan lue putsarin kotelossa mitn. Auto on siis tuo allekirjoituksen R.

 

RallyBaron  Samppasport