Futurez  Kulkukoira

960 Turbo 16

  • 64 Vastauksia
  • 27155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #45 : 07.07.2016, 00:20:13 »
Toinen etujarru on alkanut laahata, joten sitä oli vähän herkisteltävä. Useiden männänpaineluiden ja polkaisujen jälkeen mäntä alkoi liikkua ihan kohtuudella. Tämä on vain väliaikaisratkaisu, sillä kunhan teen alustaremontin etupäähän niin asennan 850/S/V70 isommat 302 mm etujarrut. Samalla kun auto oli nosturilla niin kiinnittelin repsottavat taka-alatukivarsien muovit ja säädin takapuskuria vähän alemmas. Vieläkin pitäisi saada lasketuksi, otettava puskuri irrottaen ja vingutettava pultinreikiä hieman alaspäin.

Samoilla lämpöisillä ryhdyin vaihtamaan takajousia. Mullahan on ollut hommattuna 245 kuormajouset, jotka ovat jäykemmät kuin entiset 745 kuormajouset. Erinäisten vaiheiden ja multilinkin huoltoystävällisyyden kiroamisen jälkeen vanhat jouset olivat pöydällä. Totesinpa että 200:sen jouset ovat halkaisijaltaan vajaan sentin isommat kuin seiskan jouset. Zoomailin että ne ehkä sopivat paikalleen siitäkin huolimatta ja katkaisin uudet jouset silmämääräisesti, siten että eivät mene ainakaan liian lyhyiksi. Jouset paikoilleen ja yllättävänkin korkeaksi jäi, navasta kaareen oli kokonaista 360 mm lähtötilanteen ollessa 315 mm. Oli aika kasarihenkinen hillittömässä etukenossa :2funny: Otettava huomisen tullen jouset vielä käteen ja lyhennettävä niin että päästään johonkin 330 mm tienoille navasta kaareen -mitassa. Se meneekin jo rutiinilla kun sopivat työkalut ja -menetelmät löytyivät ensimmäisellä kierroksella :D Jousien päissä olleet kumit eivät sopineet ihan 100 % uusiin jousiin eivätkä enää jousikuppeihinkaan. Jätän ehkä ne pois ja laitan pari kerrosta kutistesukkaa jousien päihin, luulisi sillä kokoonpanolla sopivan kuppeihin.

Retro Turbolla olisi multilinkkiin uretaanipuslia, vähän himottaisi tilata ja asennella ::)

Etujousitusta ruuvailin vähän ylemmäs niin tulee jonkinlaiseen balanssiin takapään kanssa. Mutta kuten sanottua niin etutolpatkin vaihtuvat vielä. Kokeilin myös takapyöriä eteen ja hyvältähän tuo näytti. Noissa Oceaneissa on takana 225/40 ja edessä alamittaiset 215/40. Aion vaihtaa kapeampien tilalle 235:t, laittaa ne taakse ja 225:t eteen. Jos jotakuta kiinnostaa 215/40-18 renkaat niin ne voi noutaa rahaa vastaan. Ajettu vain parituhatta kilometriä ja ovat erinomaisessa kunnossa.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #46 : 08.07.2016, 00:04:16 »
Tuollaiset niistä lopulta tuli, puoli kierrosta nappasin vielä pois. Vapaa pituus ei paljoa poikkea vanhasta, jousen jäykkyys kylläkin. Kutistesukka sointuu erinomaisesti yhteen Bilsteinien pölysuojien kanssa ;D Alapäähän sukkaa tuli pari kierrosta, melko syvän jousikupin sisään jäävälle osalle. Vähän jäi sisäkurvista ruttuun, mutta ei vaikuta loppunopeuteen.



Sujahti juuri sopivasti kuppeihin



Poistetut pätkät



Yleiskuvaa pohjasta. Ei juuri muuta huomautettavaa kuin öljyvuodot hammastangossa ja venttiilikopassa. No moottorin pohjamuovi toki puuttuu, katteltava jostain sellainen...





Jättebra! Korkeudeksi muodostui juuri 330 mm. Edessä on tällä hetkellä 320 mm (alun perin 305 mm), luultavasti justeeraan sen aikanaan 5-10 mm tuosta ylemmäs. Nyt nojaa vähän liikaa eteen. Vielä sivuhelmat paikalleen ja mahdollisesti Ruotsista muhkumpi etupuskurin alalippa niin aletaan olla lähellä totuutta.



Kaaret täyttyvät vielä inan verran paremmin kun renkaat vaihtuvat suurempiin.



Madaltakaa te muut, mä korotan niin pysyy tasapaino universumissa :2funny:
« Viimeksi muokattu: 08.07.2016, 00:05:59 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #47 : 08.07.2016, 00:27:38 »
Ihan jees on, mäkin oon lopettanu madaltamisen pääsenkö kerhoon?

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #48 : 08.07.2016, 13:41:04 »
Toi on just hyvännäkönen nyt. (imho)

Madaltaminen tuli itekki lopetettuu noin 10 vuotta takaperin, nyt tekis mieli pitää omista /c vakiokorkusena, mutta keulimista ei pysty kattomaan  :2funny:
Ok, kolmonen keulii ku /c roikkuu, vissiin vajaat 200tkm tehny tehtävänsä Torslandassa asennetuille iskareille ja jousille... :o
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #49 : 08.07.2016, 14:35:11 »
Nyt on lentokorkeus kohdallaan  O0
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #50 : 15.07.2016, 22:15:12 »
Ja sitten vähän isompi päivitys!

Valmiina?

Uusi antennin nappi asennettu :juhau:



Sitten pari vähäpätöisempää juttua :D

PA foam lance -vaahdottimen kokeilua. Noin 100 kertaa parempi kuin vanha käsikäyttöinen pumppupullo...
Aineena Valetpro advanced neutral
E: Mahtavasti vääristää reunoilta tuo puhelimen kamera, näyttää kuin takana olisi camber plussan puolella :D On se oikeasti miinuksella vielä, sillä lailla sopivasti





Onkos tämä nyt sitten Cam? Haitarikumit tulevat suoraan sisäpäiden päälle ilman väliholkkeja ja ulkopäiden kierteet ovat M14. Vuotaa öljyä ihan mainittavasti tuosta kuskinpuolelta, liekö helpompi vaihtaa koko tanko vuotamattomaan vai askarrella uusi tiivistesarja paikallensa? Mielestäni öljy tulee haitarikumin sisältä. Toinen pumpun letkuista vuotaa myös.



« Viimeksi muokattu: 15.07.2016, 22:19:16 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #51 : 02.08.2016, 00:15:32 »
Muutamia Skandixin osia asennettu

Etuovien valojen linssit


VDO ahtopaine- ja öljynpainemittarit. En oikein tykännyt BSR-painemittarista, liian tyyning. Viereen tulee vielä PLX laajakaistaseosmittari, saa sitten kytkeä sähköt samalla kertaa noihin muihinkin. Öljynpaineanturi hankittava myös. Otin Skandixilta myös uudet 850/x70 302mm jarrujen länkiraudat, niitä ei tilaushetkellä ollut hyllyssä joten tulevat jossain vaiheessa. Tällä hetkellä näytti jo olevan. Raudoillahan on hintaa hyvinkin kohtuulliset 27,50€/kpl.



Etutolppa-asiaa aloin viedä eteenpäin. Kaivoin jemmasta tämän auton alkuperäiset tolpat, jotka ovat hyvässä lyönnissä. Tällähän ei tiettävästi ole paljoa ajeltu suolamönjässä.



Hiontaa ja maalia ja uudet Bilstein B6 iskarit



Pakista löytyi juuri passeli avain tuohon paikkaan :juhau: Iskarit ovat samanlaiset ylösalaisin olevat kuin 200-sarjan Bilstein Sporteissa.





Hyllyssä olleen öljykorkin laitoin. Muuten hyvä mutta Volvon merkki pyörii omia aikojaan koneen värinän vaikutuksesta joten merkki on milloin missäkin asennossa :D

« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 16:28:02 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #52 : 02.08.2016, 23:59:42 »
Motonetistä hajin pohjapanssarin ja asentelin. Etupalkissa oli valmiina M8 kierteet, sivuilta suurensin vanhoja ruuvinreikiä ja laitoin M6 niittimutterit. Käteviä moneen paikkaan.





Tolpat käteen ja osatarpeiden kartoitusta, eipä oikeastaan muuta tarvita kuin jousien ylätuet. Ne ovat tulossa siniseltä, olivat ihan kohtalaisen hintaiset. Tästä jollekulle kynätolpat ^-^ Jarrukilvet ja pyörännavat siirtyvät "uusiin" tolppiin, eli näihin sisältyy jouset ja iskarit.

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #53 : 13.08.2016, 00:16:22 »
302 mm <Kippis>
Ja jousien yläpäät. Vielä levyt ja pidemmät letkut niin on osat kasassa. Jemmasta 850 satulat joille putsaus, maalaus ja uudet tiivisteet.



Tällä hetkellä työn alla vähän suuremman omamassan omaava projekti :juhau: Tuollainen työkalun ja harrasteen yhdistelmä piti hommata. Valot kuntoon ja muuta pikkuhieromista että viitsii ajaa ja sitten taas autoasioihin takaisin...

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #54 : 13.08.2016, 17:17:09 »
302 mm <Kippis>
Ja jousien yläpäät. Vielä levyt ja pidemmät letkut niin on osat kasassa. Jemmasta 850 satulat joille putsaus, maalaus ja uudet tiivisteet.
Omastakin nuita tutkailin tarvitsisiko pidemmät jarruletkut kun jossain niin mainitaan, mutta viime etujarrurempassa laitoin joko pidemmät letkut puolivahingossa tai sitten tuossa ärrässä on niin rajoitettu kääntyvyys muutenkin ettei tee edes tiukkaa :D

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #55 : 13.08.2016, 17:54:32 »
Siellähän näyttää olevan hyvin vihreää hallissa joten sopii aika hyvin joukkoon. Aika ufomallinen toi neljätonninen on tuosta hytin etukulmasta. :D

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #56 : 13.08.2016, 19:43:48 »
Kerros mistä ja millä nimikkeellä tuo iskarityökalu löytyy?
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #57 : 14.08.2016, 15:46:52 »
Kerros mistä ja millä nimikkeellä tuo iskarityökalu löytyy?
Tottelee nimeä haka-avain. Mulla tuo oli Teng Toolsin sarjassa mutta noita löytyy irtonaisenakin mistä tahansa hyvin varustetusta työkalukaupasta. Varmuudella ainakin IKH ja Motonet, Biltemassakin näytti olevan jonkinlaisia.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #58 : 22.08.2016, 00:33:35 »
Hain sittenkin uudet satulat.



Tolppaa kasaan toiselle puolelle. Otin jousesta ujosti yhden kierroksen pois, lyhentäminen kun on aina helpompaa kuin pidentäminen :juhau: Noita on helppo sitten tarvittaessa katkoa, ei tarvitse edes irrottaa tolppaa. Puristimilla vain jousi kasaan ja alapäästä pätkää pois. Kuvassa näkyy tolpan ylätukilautaseen tehty camber-mod, joka oli jo ennestään. Olisin tehnyt sen joka tapauksessa joten hyvä näin.





Toisella puolella vielä vanha. Tässä näkyy hyvin vanhan ja uuden tolpan reiluhko pituusero :D

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 Turbo 16
« Vastaus #59 : 28.08.2016, 00:27:15 »
Levyt kotona. Otin pienellä riskillä, mittakuvien vertailun perusteella S60/S80/V70 305 mm levyt. Tuntuvat lopulta sopivan kaikin puolin. Ovat Bilteman sport-levyt, joista oon joskus lukenut ihan hyviä kokemuksia täältä foorumilta. Kuvassa osat heitelty sovitukseen



302 mm länkirautoihin jää pari milliä rakoa





Länkirautojen ja tolpissa olevien kiinnityskorvakkeiden väliin tarvittavat n. 6,5 mm paksut holkit syntyvät jostain maatalouskalustosta ylijääneistä holkeista  :juhau:

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

 

KL-varaosat  Race.fi