Futurez  Kulkukoira

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 424899 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #930 : 03.10.2018, 00:12:32 »


Mulla on käytössä Minipro TL866 (tai joku sen klooni), toimii kaikilla alustoilla ja tukee lähes kaikkia piirejä 40-pinnisiin saakka.

Joku tämmöinenkö? https://www.ebay.com/itm/USB-MiniPro-TL866CS-Universal-BIOS-Programmer-EEPROM-FLASH-8051-AVR-GAL-PIC-SPI/222672101752?hash=item33d84aa178:g:b-EAAOSwcLxYIb6g

Mikäs se oikea lastun tyyppi olikaan LH:ssa ja mistä niitä saa helposti hommattua? Niissäki on eroja, onko joku todettu hyväksi?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Ledinauha

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #931 : 03.10.2018, 00:34:35 »
Vastaava kapistus tuo prommeri. Mukana tulevaa softaa en kuitenkaan käyttäisi.

LH:n oma alkuperäinen lastu on tyypiltään 27C256 ja on siis EPROM-piiri. Nämä on tyhjennettävissä valottamalla piirissä olevaa ikkunaa UV-valolla, todella vanhanaikaista teknologiaa siis.

Sen voi korvata vastaavan pinnilayoutin ja vähintään vastaavan kapasiteetin flash- tai EEPROM piireillä. Näistäkin löytyy valinnanvaraa, esimerkiksi 27SF512 EEPROMille mahtuu jo kaksi 32kt biniä, mutta LH lukee vain jälkimmäistä puoliskoa (muistiosoitteet 0x8000 - 0xFFFF). Suosittelen kuitenkin varmistamaan pinoutit vanhalle sekä mahdollisesti korvaavalle piirille ennen kytkentää, nämä on vaan muistikuvien pohjalta kirjoitettu.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #932 : 04.10.2018, 17:57:32 »
Mitenhän tuo Ostrich kestää pakkasta jos on autossa paikallaan pitkiä aikoja kerrallaan? Eikös tuo toimi sisäisellä patterilla, ja tyhjenee muisti jos patteri loppuu? Onko patteri uusittavissa?

Millaista UV valoa käytätte piirien tyhjentämiseen?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Ledinauha

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #933 : 04.10.2018, 19:43:17 »
Tuskin kukaan käyttää noita UV-tyhjennettäviä piirejä. EEPROM on vastaava mutta tyhjennus onnistuu elektronisesti samalla prommerilla kuin polttaminenkin. Ostrichin patterin kestosta ei itselläni tietoa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #934 : 04.10.2018, 22:35:01 »
Pari talvea ollut pihalla, tai siis autossa kiinni, suurimman osan ajasta. Ei toimi EZK:ssa ilman usbivirtalähdettä tai läppäriä, mutta LH osuudella ei vaikutusta. Nuo patterit tuntuu olevan död jo lähtiessä, treella olevilla harrastajilla taisi olla yhteensä 4 ostrichia, missä tuo sama ilmiö. Muistan että niitä testailtiin EZK boksissa, ja yksi viidestä ostrichista toimi EZK:ssa ilman virtalähdettä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #935 : 04.10.2018, 23:00:39 »
Täytyy pitää toista ecua autossa mukana varalta jos joku mykistyminen tapahtuu. Vaikia se on aina läppäri kiinni ajella, ezk:n kanssa tuskin tarvii niin paljon ajella ja säädellä ostrich kiinni kuin LH:lla. Täytyy hommata 230v invertteri läppärille ja vetää sille suoraan akulta kaapelit, niin voi siinä samassa pistokkeessa pitää kesällä kylmälaukkua. Ja saahan sen virran vaikka kännykän usb laturista, mutta muistelen että jossain näissä keskusteluissa oli tapahtunu ostrichin sulaminen kun läppärin autolaturi oli ollut käytössä tupakansytyttimen pistokkeesta?

Tuo lastuprommeri pitääkin tilata nyt niin saa poltettua lastun heti kun on saanut hyvin toimivat säädöt tehtyä niin ei tarvi jatkuvasti olla ostrichin varassa.

Olikos sille kiina/Fefe immulle linearisointi käyrää olemassa? Ja miltä myyjältä olette niitä tilanneet, vai onko ne kaikki samoja?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #936 : 05.10.2018, 00:04:19 »
Älä tilaa, laita ennen vaikka 016 hilut isompaan putkeen, niin paljon niitä on hajonnu porukalla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #937 : 05.10.2018, 00:19:13 »
On mulla 3kpl 012 immua, mutta oishan se kestävempi tuo langaton malli. Mutta kestääpä ne nuo perinteisetkin, kun bypass vaan on riittävä.

« Viimeksi muokattu: 05.10.2018, 01:28:20 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #938 : 05.10.2018, 23:03:54 »
On mulla 3kpl 012 immua, mutta oishan se kestävempi tuo langaton malli. Mutta kestääpä ne nuo perinteisetkin, kun bypass vaan on riittävä.
Ei ole kestävempi, vakioautoissa osa on tosiaan päässyt jopa öljynvaihtovälin. Ei se lanka hajoa,mutta se elektroniikka on niin luokattomasti tehty että ne muutenvaan lakkaa toimimasta todella pian. Orggiksia eio rikottu yhtään, vaikka on ollut olevinaan painepuolella ja vähän pöhinääkin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Ledinauha

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #939 : 05.10.2018, 23:17:45 »
Kiinan -012 on vielä niin yksilöitä että mitään yhtä ja tiettyä linearisointikäyrää niille ei kannata edes harkita.
Elektroniikka aivan naurettavaa, saa juottaa liitokset uudestaan ja silloinkin voi vain toivoa että toimisi edes jotenkin.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 05.10.2018, 23:21:47 kirjoittanut Ledinauha »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #940 : 06.10.2018, 04:56:52 »
Vastaava kapistus tuo prommeri. Mukana tulevaa softaa en kuitenkaan käyttäisi.

Itselläni on vieläkin eeToolsin megamax vieläkin käytössä, josta voi päätellä, milloin poltin ekan lastuni....    ::)
https://sites.google.com/site/geekattempts/misc-notes/megamax-programmer

Pitäisi varmaankin päivittää usb-versioon....   ::)

LH:n oma alkuperäinen lastu on tyypiltään 27C256 ja on siis EPROM-piiri. Nämä on tyhjennettävissä valottamalla piirissä olevaa ikkunaa UV-valolla, todella vanhanaikaista teknologiaa siis.

Mitä sitten?  ::)
Toimii, kuin se kuuluisa junan vessa.
Prommeri on vanha, tyhjennyslaite on vanha ja niin edelleen.
Ne silti toimivat, vaikka ovat valmistettu ennen merikonttiani.

Itse asiassa, tykkään noista C-sarjan piireistä, sillä ne kestävät kylmää, kuumaa, säteilyä ja aikaa, mitä muoviset nykypiirit eivät kestä. C-sarjalaiset ovat keraamisia piirejä, nykyiset muovisia, joka ei pidä samalla tavalla sitä vesimolekyylin perkelettä pihalla piireistä.

Itseasiassa yhdellä tutulla on ollut 25-vuotta tuollainen keraaminen piiri saamassa auringonvaloa ja se on silti vieläkin luettavissa virheettömästi.

Itselläni kun sattuu olemaan noita 27C256 piirejä vielä muutamia kymmeniä kappaleita, joten käytän ne loppuun. Tosin jossain rojuissani noita pitäisi olla lisää parisen sataa kipaletta (purettu UBC-9000 härveleistä kun ne ohjelmoin uudelleen joskus muinoin).
Alunperin noita piirejä sattui nurkista löytymään joitakin tuhansia, mutta hölmöyttäni heitin ne SER-jätteeseen joskus 2000-luvun alussa.

Sen voi korvata vastaavan pinnilayoutin ja vähintään vastaavan kapasiteetin flash- tai EEPROM piireillä. Näistäkin löytyy valinnanvaraa, esimerkiksi 27SF512 EEPROMille mahtuu jo kaksi 32kt biniä, mutta LH lukee vain jälkimmäistä puoliskoa (muistiosoitteet 0x8000 - 0xFFFF). Suosittelen kuitenkin varmistamaan pinoutit vanhalle sekä mahdollisesti korvaavalle piirille ennen kytkentää, nämä on vaan muistikuvien pohjalta kirjoitettu.

Tuotas, 512 piirissä on yksi osoitepinni enemmän käytössä, kuin 256 piirissä. LH:ssa se on maatettu oletuksena. Joten siksi se 512 piiri hyppää sinne ylempään 32kb osoiteavaruuteen.

Paljastetaan nyt sekin kikka, jolla saan bensan ja wiinan lastun samaan piiriin, piilee juuri tuossa yhdessä pinnissä.  :P
Eli poltan ne 512 piirille ja sitten osoitelinjalla kikkaillaan, kumpaa osiota luetaan.

Mitenhän tuo Ostrich kestää pakkasta jos on autossa paikallaan pitkiä aikoja kerrallaan? Eikös tuo toimi sisäisellä patterilla, ja tyhjenee muisti jos patteri loppuu? Onko patteri uusittavissa?
Minulla on ollut emulaattori LH:ssa 6-8 vuotta putkeen, enkä ole sitä irroittanut ikinä viimeiseen 5 vuoteen.

EZK:ssa se on ollut jotain 7-5 vuotta (uudempi versio) ja siinä on ollut pieniä ongelmia hätäiselle starttaajalle. powerbankin kanssa se on toiminut normaalisti, kuten hitusen rauhallisemmalla tyylillä, eli virrat päälle ja 30 sek odotusta ja sitten startti.

Millaista UV valoa käytätte piirien tyhjentämiseen?
Ihan tarkoitukseen tarkoitettua laitetta, joka tuottaa runsaasti UV-C:tä.
Vaatii piiristä riippuen 30-60 minuuttia. Tykkään kokemuksiin perustuen käyttää 2h aikaa miniminä.
Tai 60min*2 eri päivinä.

Lyhytaaltoisemmalla röntgenillä ne tyhjentyvät alle 5 minuutin ja gammalla alle minuutissa, mutta hitusen vaikeasti saatavia aallonpituuksia siviileille tai kenellekkään....   :buck2: :idiot2:

Taidan olla muuten ensimmäinen ja viimeinen toimivalla kiinan 012kopio IMMulla ajavista?  :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #941 : 06.10.2018, 09:16:08 »
Just toissaviikolla mossahti kiina -012. Jo säätäessä seokset seilasivat reilusti, ajelin n. 3000km kyseisellä lastulla, jonka jälkeen  ensin työnti vikakoodia poikki menneestä kuumalangasta. Nollattuani koodin ajelin vielä päivän-pari, jonka jälkeen seokset pyörii afr 10.2 tasakaasulla, paineella saattaa nousta jopa 12.x hetkellisesti. Savuttaa ja käy huonosti. Nyt hyllyssä -025 odottamassa säätöä ja ehkä lisää painetta :sundaydriver:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Ledinauha

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #942 : 06.10.2018, 09:41:59 »
Itselläni on vieläkin eeToolsin megamax vieläkin käytössä, josta voi päätellä, milloin poltin ekan lastuni....    ::)
https://sites.google.com/site/geekattempts/misc-notes/megamax-programmer

Pitäisi varmaankin päivittää usb-versioon....   ::)

Mitä sitten?  ::)

Näitä vaan tuskin enää löytyy kaupasta, ainakaan edullisesti? Mutta joo, käytännössä mikä vaan laite toimii hommassa.

Itse asiassa, tykkään noista C-sarjan piireistä, sillä ne kestävät kylmää, kuumaa, säteilyä ja aikaa, mitä muoviset nykypiirit eivät kestä. C-sarjalaiset ovat keraamisia piirejä, nykyiset muovisia, joka ei pidä samalla tavalla sitä vesimolekyylin perkelettä pihalla piireistä.

Eiköhän nykypiireistä löydy vaihtoehtoja jotka kestävät ihan samalla tasolla em. olosuhteita? Lisäksi jos käytetään kymmeniä vuosia säteilylle, lämpötilanvaihteluille jne. altistuneita piirejä, ei niitä välttämättä kannata pitää uudenveroisina. Kannattaako myöskään olettaa näiden autojen enää olevan liikenteessä sitä samaa 30 vuotta, varsinkaan samalla piirillä kun tekniikkaan ollaan jo kertaalleen siis koskettu?

Lainaus
Vaatii piiristä riippuen 30-60 minuuttia. Tykkään kokemuksiin perustuen käyttää 2h aikaa miniminä.
Tai 60min*2 eri päivinä.

Lyhytaaltoisemmalla röntgenillä ne tyhjentyvät alle 5 minuutin ja gammalla alle minuutissa, mutta hitusen vaikeasti saatavia aallonpituuksia siviileille tai kenellekkään....   :buck2: :idiot2:

On vaan eri helppoa painaa nappia tai kirjoittaa komento kuin valotella piirejä tuntikaupalla. Tiedossa on myös eeprommien rajallinen uudelleenkirjoituskapasiteetti, mutta käytännössä LH:n ohjelmoinnissa nuo lastut ovat melkein aina kertakirjoituksella valmiita kun kartat ja parametrit on hiottu valmiiksi Ostrichin tai muun emulaattorin avulla.


Mulla on langattomat fefe-012-kopiot kestäneet kotelon ja elementin puolesta hyvin, ainoastaan elektroniikka/piirilevy/juotokset on niissä ollut todella heikosti toteutettu.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #943 : 06.10.2018, 11:15:02 »
Mitään en ymmärrä, mutta ajatus IMM liittyen.

Kun -012 alkavat kerran olemaan loppu ja kiinankopiot on mitä on, niin voisiko tuota -016 käyttää mikäli sille rakentaa ohivirtauksen?

Eli ilmaputki, joka kiertää immun ja täten alentaa immun läpi menevää ilmaa X%?  Periaatteessa, mikäli tuon saisi toteutettua niin, että ohivirtausmäärä on joka tilanteessa sama suhteessa läpimenevään, saadaan immun mittaama ilmamäärä tippumaan alemmas ---> riittää ylhäältä pidemmälle. Säätöähän tuo vaatisi ja älyä aerodynamiikasta...


Tosin, eikö vaikka joku VAG IMM kävisi tilalle? Ei ole pitkä aika, kun johonkin 2000- alun paskattiin vaihtelin immua ja kattelin, että rakenteeltaan erilainen mutta kuumalankaviritys oli sekin.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #944 : 06.10.2018, 11:24:34 »
Sitten on olemassa piggy back ohjaimia joilla Immun voi korvata map anturilla. Niillä voi säätää myös seoksia ja ajoitusta. Maksaa parisataa, joten ihan kustannustehokas ratkaisu verrattuna immuihin, prommereihin ja ostrich purkkeihin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy