Race.fi  TamCar

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 807 Vastauksia
  • 190284 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #780 : 15.04.2018, 21:06:28 »
onko muilla samoja tuntemuksia bc:n br alustan kanssa että keula tuntuu tosi jäykälle eikä jousta juuri tien epätasaisuuksissa. Perä sen sijaan on levottoman oloinen. jää pomppimaan kuoppien jälkeen. On tarkistettu esijännitykset joka kulmaata ja kokeiltu eri iskarin jäykkyys säädöillä.
Saako noissa säädettyä sisään/ulos vaimennusta erikseen? Lähtisin kokeilemaan löysentämällä keulan sisään jouston vaimennusta ja taakse ulosjouston vaimennusta reilusti lisää.

Poissa Jambo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Vikakoodin lukua iCarSoft 906:lla Päijät-Hämeessä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #781 : 15.04.2018, 21:44:51 »
Iskarille vain yksi säätö, ite kanssa tehnyt saman huomion että etenkin farkun korissa haluis jäykempiä takajousia ja aavistuksen löysempää etupäätä.
Käyttis - 945 B230FT/M90 '92
Pihassa - 740 B230K/M47 '87
Projektina - 242 B2XXXX/S5D-320Z '80

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2636
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #782 : 15.04.2018, 21:52:15 »
Mitenköhän BC:t toimii oikeasti radalla, eikös silloin pitäisi olla juurikin kohtuu pehmeä takapää ja selvästi jäykempi keula että saadaan mutkiin veto päällä pitoja? Katuajoon/autoon varmasti aivan persiillään fiilis näin ajateltuna?

Edit: Siis tietääkseni iskarin säätö on ainoastaan sisään joustoon.
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa Jambo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Vikakoodin lukua iCarSoft 906:lla Päijät-Hämeessä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #783 : 15.04.2018, 22:13:04 »
Mitenköhän BC:t toimii oikeasti radalla, eikös silloin pitäisi olla juurikin kohtuu pehmeä takapää ja selvästi jäykempi keula että saadaan mutkiin veto päällä pitoja? Katuajoon/autoon varmasti aivan persiillään fiilis näin ajateltuna?

Edit: Siis tietääkseni iskarin säätö on ainoastaan sisään joustoon.

Mitä ite oon laskenu mutkapätkää tolla ysillä agressiivisesti ja kovaa niin se jumalaton aliohjautuminen jurppi. Ei tahtonut muuttua juur miksikään, nyt olis tuplavakaaja taakse ja jousijäykkyyksiä tarkotus saada muutettua tälle kesää
Käyttis - 945 B230FT/M90 '92
Pihassa - 740 B230K/M47 '87
Projektina - 242 B2XXXX/S5D-320Z '80

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4176
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #784 : 16.04.2018, 00:11:48 »
Mitenköhän BC:t toimii oikeasti radalla, eikös silloin pitäisi olla juurikin kohtuu pehmeä takapää ja selvästi jäykempi keula että saadaan mutkiin veto päällä pitoja? Katuajoon/autoon varmasti aivan persiillään fiilis näin ajateltuna?

Edit: Siis tietääkseni iskarin säätö on ainoastaan sisään joustoon.
BC Racingin kotisivuilta lukaistuna BR-perusmallissa jäykkyys säätyy molempiin suuntiin samalla kerralla.

Omissa kamppeissa olen käyttänyt reilusti jäykempää jousta ja iskaria edessä kuin takana. Sama homma vakaajien kanssa ja tasapaino on ollut omasta mielestä hyvä. Keulapainoakin on tietysti enemmän kuin ihan perus vinokoneen kanssa. Esim. englantilaisessa on Gazit joka nurkassa, 600lbs etujousi, lyhennetty lesjön(farkun?) madallusjousi takana sekä 25/22mm vakaajat. Valkeassa 245:ssä ja V8 242:ssa oli kiinni samanlaiset iskarit, 500lbs etujouset, lyhennetyt vakiot farkun takajouset ja 24/19mm vakaajat. Perä ei kuitenkaan tunnu yhtään liian löysältä vaikka jouset ei ole kovin jäykät. 25/22 on parempi suhde vakaajissa kuin 24/19, ennemmin oisinkin käyttänyt 24 kanssa 21 millistä jos sellainen ois ollut. Mutta eipä se silti radalla suoraan puskenut, samat vakaajat oli alunperin jo remmi-242:ssa ja sen jälkeen englantilaisessa.
Kesämiitti Ahvenisto 28.7.

444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #785 : 16.04.2018, 07:39:24 »
Eli BC:n perusmalli kannattaa unohtaa.

Volvolla oli aikoinaan ajatusta alustan suhteen, R-sportin"tielläpito sarja". Iskunvaimentimet ja vakaajat. Niillä sai jo kohtuulisen käyttäytymisen sedaniin kun vain vaihtoi takaiskarit R-sportin kovimpiin. Huomioitavaa oli näissä "mieto" sisään vaimennus ja voimakas ulos vaimennus. Sekä taakse 25mm vakaaja.


Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2636
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #786 : 16.04.2018, 07:57:17 »
BC Racingin kotisivuilta lukaistuna BR-perusmallissa jäykkyys säätyy molempiin suuntiin samalla kerralla.

Omissa kamppeissa olen käyttänyt reilusti jäykempää jousta ja iskaria edessä kuin takana. Sama homma vakaajien kanssa ja tasapaino on ollut omasta mielestä hyvä. Keulapainoakin on tietysti enemmän kuin ihan perus vinokoneen kanssa. Esim. englantilaisessa on Gazit joka nurkassa, 600lbs etujousi, lyhennetty lesjön(farkun?) madallusjousi takana sekä 25/22mm vakaajat. Valkeassa 245:ssä ja V8 242:ssa oli kiinni samanlaiset iskarit, 500lbs etujouset, lyhennetyt vakiot farkun takajouset ja 24/19mm vakaajat. Perä ei kuitenkaan tunnu yhtään liian löysältä vaikka jouset ei ole kovin jäykät. 25/22 on parempi suhde vakaajissa kuin 24/19, ennemmin oisinkin käyttänyt 24 kanssa 21 millistä jos sellainen ois ollut. Mutta eipä se silti radalla suoraan puskenut, samat vakaajat oli alunperin jo remmi-242:ssa ja sen jälkeen englantilaisessa.
Ok, muistin näköjään väärin tuon iskarin säädön mutta tietysti parempi noin. Mulla on omaan odottelemassa IPD:n 25/22mm vakaajat, AVO:n säädettävät takaiskarit ja tällä hetkellä lyhennetyt farkun kuormajouset jotka voisi olla hyvä vaihtaa joihinkin pehmeämpiin madallusjousiin? Eteen ei ole vielä mitään kunnollista, just Gaz tai BC sinne varmaan joskus tulee.
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa Jambo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Vikakoodin lukua iCarSoft 906:lla Päijät-Hämeessä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #787 : 16.04.2018, 17:41:14 »
Lankku lienee rataa kiertänyt sen verran että on kommenteissa painoarvoa, itelläkin BC:n kokemukset 940:n korissa (olkoonkin ominaisuuksiltaan verrattavissa) jossa takapäässä olis muutenkin petrattavaa (polypuslaa ja jäykempää vakaajaa nykysen 16mm tilalle  ::)) Samoten ajo itellä painottuu enempi sladin vetoon eikä niinkään nopeimpiin kierroaikoihin...
Käyttis - 945 B230FT/M90 '92
Pihassa - 740 B230K/M47 '87
Projektina - 242 B2XXXX/S5D-320Z '80

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4176
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #788 : 16.04.2018, 20:09:41 »
Eli BC:n perusmalli kannattaa unohtaa.

Volvolla oli aikoinaan ajatusta alustan suhteen, R-sportin"tielläpito sarja". Iskunvaimentimet ja vakaajat. Niillä sai jo kohtuulisen käyttäytymisen sedaniin kun vain vaihtoi takaiskarit R-sportin kovimpiin. Huomioitavaa oli näissä "mieto" sisään vaimennus ja voimakas ulos vaimennus. Sekä taakse 25mm vakaaja.
Samalla tavalla tapahtuu säätö myös Gazissa. Itelle se on toiminut hyvin, mutta niin toiminee myös esim. Bilstein B8. Spaxia saa Rallyracen kautta ns. kisashimmattuna ja niissä säätö vaikuttaa vain toiseen suuntaan.

Aikanaan kokeilin 25mm takavakaajaa 242:ssa yhdessä 24mm etusen kanssa. Lähti rampeissakin vahingossa perä irti kuivalla asvaltilla ja radalla perä pyrki sivulle turhan herkästi. Jos kaipaa reilua yliohjaavuutta niin mikäjottei.

Ok, muistin näköjään väärin tuon iskarin säädön mutta tietysti parempi noin. Mulla on omaan odottelemassa IPD:n 25/22mm vakaajat, AVO:n säädettävät takaiskarit ja tällä hetkellä lyhennetyt farkun kuormajouset jotka voisi olla hyvä vaihtaa joihinkin pehmeämpiin madallusjousiin? Eteen ei ole vielä mitään kunnollista, just Gaz tai BC sinne varmaan joskus tulee.
Kokeile kuormajousilla miltä tuntuu. Helppo vaihtaa löysemmät jouset tilalle kokeilumielessä. BC:n tolppia voisi itsekin kokeilla joskus eteen 240:een, V90:ssä tuntuu hyvältä paketilta. Tarmo_L:n 242 vakiossa ajokorkeudessa uusilla Turbon jousilla ja iskareilla, uretaaniheloilla ja IPD 25/22 vakaajilla oli todella hieno ajaa radalla semislikseillä. Toki turvakaaretkin vaikuttivat ajotuntumaan, mutta käyttäytyi juuri niin kuin toivoa vaan voi. Ei kallistellut eikä merkkiäkään puskemisesta tai yliohjaamisesta.

Jambo, painoarvosta en tiiä, ite ainakin tykkään :) Kuulemma 940 aliohjaa herkemmin kovassa ajossa kuin 240, joten sitä ei voi suoraan verrata. Ei ole tullut itse yhtään 940 alustaa tehtyä tai edes oikein seiskaakaan joten paha sanoa kuulopuheita enempää. 16mm on aika riuku joka tapauksessa, kyllähän se vähintään 19mm vakaajan kaipais taakse.
Kesämiitti Ahvenisto 28.7.

444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Jambo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Vikakoodin lukua iCarSoft 906:lla Päijät-Hämeessä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #789 : 16.04.2018, 20:56:58 »
Juu omassa 242:ssa kaikki puslat uretaania, takana 2x19mm vakaajaa, edessä 21mm vakaaja ja alustana GTS:n performance kit, eli 60/40mm madaltava kiinteä ja voi jumaliste että se on mieluinen ajaa mitä siirtokilvillä tuli sitä vanhalla tekniikalla rääkättyä   S* S*

Käyttis - 945 B230FT/M90 '92
Pihassa - 740 B230K/M47 '87
Projektina - 242 B2XXXX/S5D-320Z '80

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #790 : 17.04.2018, 07:12:42 »
Samalla tavalla tapahtuu säätö myös Gazissa. Itelle se on toiminut hyvin, mutta niin toiminee myös esim. Bilstein B8. Spaxia saa Rallyracen kautta ns. kisashimmattuna ja niissä säätö vaikuttaa vain toiseen suuntaan.

Aikanaan kokeilin 25mm takavakaajaa 242:ssa yhdessä 24mm etusen kanssa. Lähti rampeissakin vahingossa perä irti kuivalla asvaltilla ja radalla perä pyrki sivulle turhan herkästi. Jos kaipaa reilua yliohjaavuutta niin mikäjottei.
Kokeile kuormajousilla miltä tuntuu. Helppo vaihtaa löysemmät jouset tilalle kokeilumielessä. BC:n tolppia voisi itsekin kokeilla joskus eteen 240:een, V90:ssä tuntuu hyvältä paketilta. Tarmo_L:n 242 vakiossa ajokorkeudessa uusilla Turbon jousilla ja iskareilla, uretaaniheloilla ja IPD 25/22 vakaajilla oli todella hieno ajaa radalla semislikseillä. Toki turvakaaretkin vaikuttivat ajotuntumaan, mutta käyttäytyi juuri niin kuin toivoa vaan voi. Ei kallistellut eikä merkkiäkään puskemisesta tai yliohjaamisesta.

Jambo, painoarvosta en tiiä, ite ainakin tykkään :) Kuulemma 940 aliohjaa herkemmin kovassa ajossa kuin 240, joten sitä ei voi suoraan verrata. Ei ole tullut itse yhtään 940 alustaa tehtyä tai edes oikein seiskaakaan joten paha sanoa kuulopuheita enempää. 16mm on aika riuku joka tapauksessa, kyllähän se vähintään 19mm vakaajan kaipais taakse.
Näissä kokemuksissa on hyvä muistaa että käytös on monen asian summa. Vakiokorkuinen sisustuksella varustettu on aika lailla eri kuin laskettu ja kevennetty. Siihen laskettuun kun pistetään toiset jouset, camperit käännetään johonkin? (taka akselin tuenta muutetaan) niin käytös on ihan eri.. vaikkei vakaajiin koskettaisi    ;). Alusta keskusteluissa olisi hyvä muistaa auton käyttötarkoitus, ollaanko tekemässä rata alustaa vai kadulle jossa joskus joudutaan ajamaan erittäin huonokuntoisella tienpinnalla :-\


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4176
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #791 : 18.04.2018, 21:35:40 »
Tottakai kaikki vaikuttaa. Esimerkiksi englantilaista(245) ja Tarmo_L:n 242:hta verratessa pitää ottaa huomioon ajokorkeuksien eron lisäksi se, että vaikka englantilainen on painavampi ja siinä on paljon jäykemmät etujouset, on 242:ssa etutukivarret oikeassa kulmassa. Englantilaisessa ei ole madalluksen takia lähelläkään ennen kuin laitan Kaplhenken quick steer roll correction-palikat väliin ja ajettavuuden pitäisi muuttua parempaan. Selvä ero miten paljon paremmin 242:lla pystyi valitsemaan linjat mutkissa sekä tuntui kallistelevan merkittävästi vähemmän. Molemmissa autoissa camber on kohtuu lähellä vakiota ja alustassa ainoat muutokset vakioon on uretaanit sekä taka-akselin linjauksen takia lyhennetty Panhard.

Mielenkiinnolla odotan millaiseksi 242 muuttuu madalluksen ja coilijousimuutoksen, Bilstein B8:n ja em. Kaplhenken palikoiden asennuksen myötä.
Kesämiitti Ahvenisto 28.7.

444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa miguel240

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #792 : 22.04.2018, 10:49:10 »
joo taitaa olla aika vaikea saada katuajettavakai bc:tä 6kg/mm jousilla kun sisäänvaimennus menee tosi jäykäksi samalla kun säätää vaimennusta tiukemalle mistä seuraa että tulee aikas pintakova sen jälkeen. itsekkin olen tullut siihen tulokseen että taakse saisi ainakin olla löysempi jousi ja kokeilisin myös edessä löysempää.

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #793 : 25.04.2018, 07:00:17 »
joo taitaa olla aika vaikea saada katuajettavakai bc:tä 6kg/mm jousilla kun sisäänvaimennus menee tosi jäykäksi samalla kun säätää vaimennusta tiukemalle mistä seuraa että tulee aikas pintakova sen jälkeen. itsekkin olen tullut siihen tulokseen että taakse saisi ainakin olla löysempi jousi ja kokeilisin myös edessä löysempää.
Iskun vaimennuksesta se lähtee, sisään vaimennus on yleensä liian raju ns. kovemmissa vaimentimissa, siis minun makuun. Nimismiehen kihara ja hidaste töyssyn omainen heitto on hyviä perstuntuma mittareita. Nimismiehen kihara mutkaa pitää pystyä ajamaan eri nopeuksia ilman että juurikaan ajautuu ulkokurviin, minusta sisään/ulos vaimennus suhde on kohdillaan kun auto on siinä ja siinä ettei imeydy alaspäin kiharassa ajettaessa. Toinen hyvä testi on tuo töyssy, töysyyn ajaessa 60-80 km/h auto ei saa pyrkiä maatakiertävälle radalle vaan kevyen pomauksen jälkeen asettu tienpintaan kuin "märkärätti lattiaan". Liian raju sisään vaimennus heittää autoa ylös ja liian pieni ulos vaimennus tekee jälki pomppauksen "heiton" jälkeen.

Jousituksen jäykyys ja liikepituus on taas kuormituksen ja käytön sanelemia juttuja. Jos ajo on käytännössä hyvää asfalttia ja moottoritietä tai vaihtoehtoisesti mäkistä hiekka tietä, niin aikalailla erillaisen jousituksen rakentaisin..

Poissa Jeska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #794 : 19.05.2018, 00:14:23 »
Onko muilla ollut vaikeuksia saada 240 volvoo nelipyöräsuuntauksesta "läpi" ku tarvii nykyään sen lapun muutoskatsastukseen. Muuten menee arvoihin mutta eestä ei saa casteria kohilleen muutaku vinguttamalla ihan törkeen isot reiät sinne yläpäähän.
Alla siis -40mm lesjöt

 

Carcom Oy  Ateho