Race.fi  Puotilan autokorjaamo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200211 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Onko tähän jo vaihdettu moottoriöljyt?
Vaihda öljyt ja uusi suti.
Noilla kilometreillä ei kannata kanttta irrottaa jos ei todellista syytä ole.
Oliko tämä seisonut kuinka kauan?

Niko_S

  • Vieras
Paitsi että kosteus tiivistyy venakoppaan ja korkkiin kun autolla ei kunnolla ajeta vaan hyrrää pihassa tovin..

Nesteen katoaminen paineen teko ja lämpösen puute kopissa vois olla ihan oikeet oireet pahvin menolle.

Voi olla myös ajomattomuuden puute.
Lämpöistä tulee kyllä.

Jäähdytinnesteet kusee vesipumpun kautta ulos, ja se olikin jo hankintalistalla.

Kun pääsen osia hankkimaan, niin täytyy ensiksi vaihtaa vesipumppu, ja vanhat öljyt sekä suodatin uusiin.
Katsoo sitten mitä tapahtuu.

Kunnon ajelulle tarvisi siirtoluvan hommata, mutta se on sen ajan juttu.

Onko tähän jo vaihdettu moottoriöljyt?
Vaihda öljyt ja uusi suti.
Noilla kilometreillä ei kannata kanttta irrottaa jos ei todellista syytä ole.
Oliko tämä seisonut kuinka kauan?

Laitettu viestiin.




Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Kunnolla kierroksia koneelle vaikka sitten paikoillaan ja käyttää kunnolla kuumaks niin lima lähtee jos on lähteäkseen.
Sitä kanttaa tartte muutenkaan minnekkään viedä tarkistettavaks, ihan metalliviivain ja rakotulkki riittää siihen hommaan jos ei muita koneistuksia esim. istukoita tarvi tehdä  ;)

Suotta panikoit kokeile nyt ensin ajaa se vika pois.  :2funny:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Paikallaan saat kyllä näillä keleillä käytellä ihan hävyttömän kauan että mulju korkista katoaa. Ja tulee öljyistä riippuen tosi nopeastikin lyhyillä käyttelyillä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Joo kiitoksia tiedoista.
Ei panikoida :D

Jatkoin tänään GLE:n takavalojen kimpussa, ja nyt on muista kosketushäiriöistä päästy eroon, ja jarruvalot toimivat taas.
Takasumuvaloon ei vielä löytynyt lääkettä.
Takasumuvalon kytkin on ehjä, jos vastusmittausta on uskominen.
Jossain kytkimen ja takasumareiden välillä on katkos, mutten ehtinyt tänään tutkia sen pidemmälle.

Kun otin valokytkimen paneelin irti, niin sen takaa löytyy hälyttimen ledin piuhat, jotka on vedetty kyllä todella tökerösti, ja ledin minkä pitäisi vilkkua ovat lukossa, ei tietenkään toimi...

Virtalukon puolen katkaisinpaneelista löytyy lisävalojen kytkin, josta menevät johdot valonkatkaisijalle siten, että lisävalokytkimelle tulee virta kun ajovalot ovat päällä.
Mitään lisävaloja ei edessä ole kuitenkaan tällä hetkellä kiinni.

Pikkuhiljaa laitan paikan kerrallaan kuntoon, niin että pikku jutut olisivat tehty ensin, ja sitten kun on varaa ostaa jarru- ja pakoputkiosat, niin laitan jarrut kuntoon viimeiseksi ennen leimausyritystä.

s73

  • Vieras
Voisi olla maavika, vaihdoin käytetyn pohjan ja ei toiminut  ennen kuin puhdistin kohdat mihin lampun kannan nastat ottaa kiinni, tarkoitan sivussa olevia.   ???

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Joo kiitoksia tiedoista.
Ei panikoida :D

Jatkoin tänään GLE:n takavalojen kimpussa, ja nyt on muista kosketushäiriöistä päästy eroon, ja jarruvalot toimivat taas.
Takasumuvaloon ei vielä löytynyt lääkettä.
Takasumuvalon kytkin on ehjä, jos vastusmittausta on uskominen.
Jossain kytkimen ja takasumareiden välillä on katkos, mutten ehtinyt tänään tutkia sen pidemmälle.

Kun otin valokytkimen paneelin irti, niin sen takaa löytyy hälyttimen ledin piuhat, jotka on vedetty kyllä todella tökerösti, ja ledin minkä pitäisi vilkkua ovat lukossa, ei tietenkään toimi...

Virtalukon puolen katkaisinpaneelista löytyy lisävalojen kytkin, josta menevät johdot valonkatkaisijalle siten, että lisävalokytkimelle tulee virta kun ajovalot ovat päällä.
Mitään lisävaloja ei edessä ole kuitenkaan tällä hetkellä kiinni.

Pikkuhiljaa laitan paikan kerrallaan kuntoon, niin että pikku jutut olisivat tehty ensin, ja sitten kun on varaa ostaa jarru- ja pakoputkiosat, niin laitan jarrut kuntoon viimeiseksi ennen leimausyritystä.
leimausyritystä????????????? ei ei ei! kun sinne mennään niin ne leimataan,ei se paikka niin hauska ole että siellä viittittäs käydä kun kerran vuodessa vai mitä ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
leimausyritystä????????????? ei ei ei! kun sinne mennään niin ne leimataan,ei se paikka niin hauska ole että siellä viittittäs käydä kun kerran vuodessa vai mitä ;)
Totta. :D
Kyllä sen ykkösella luulisi leiman saavan, kun tuon oman vikalistani käyn läpi, niin tuskin leimasetä alkaa kovin paljon enää kaivelemaan, kun näkee mitä kaikkea sinne on vaihdettu, kun olen oman listani käynyt läpi. :)

Voisi olla maavika, vaihdoin käytetyn pohjan ja ei toiminut  ennen kuin puhdistin kohdat mihin lampun kannan nastat ottaa kiinni, tarkoitan sivussa olevia.   ???
Niin nythän oli sedanin takavaloista kysymys.

Mutta nou hätä, sattuuhan sitä. :)

Nyt eteenpäin on varmaan selkeämpi, jos alan käyttämään noita antamiani lempinimiä.
Eli 744 GLE on "Edustusauto" ja 745 SE on se vanha "Valkoinen Möhkö".
Itsekin tuntuisi näin selkeämmältä, jos joutuu tulevaisuudessa katselemaan topicin vanhempia viestejä.

Eli teen näin.

s73

  • Vieras
Tarkoitin sedanin takasumuvalon vikaa.

Niko_S

  • Vieras
Tarkoitin sedanin takasumuvalon vikaa.

Ok, tämä selvä.  :)

Meni nyt itselläni sekaisin eri autot, kun ekana tuli mieleen farkun takasumuvalon pohja.  :idiot2:

Mutta enivei, nyt kun selvisi, niin ei ollut hapettumamaa takasumareiden polttimoiden pidekkeissä.
Putsasin ne varmuudeksi, ja laittelin ektroniikkavaseliinia suojaksi (sama kaikkiin polttimoiden paikkoihin).

Tuolla se ei auttanut, niin epäilin siksi että siellä on katkos kytkimen ja takasumuvalon välissä.
Tosin nyt vielä on sellainen muuttuja, että vetokoukun kytkennöissä voi olla vikaa, ja siksi ei toimisi takasumuvalo.
Pitää huomenna katsoa onko se vika vetokoukun kytkennöissä.




 

Niko_S

  • Vieras
Vetokoukun johtosarjan tarkastin, niin vika tuskin on siellä,
koska selvisi, että vetokoukun johtojen takasumuvalolle osoitettu sininen johto ei ole kytkettynä auton takasumuvalon johtoon.

Nyt tuntuu siltä, että takasumuvalon kytkimelle ei tule virtaa, koska mittaristossa ei syty merkkivaloa. Tänään huomasin myös, että takasumuvalon katkaisijan taustavalon polttimo, ja sen kanta puuttuvat kokonaan, eikä niitä löydy kojelaudan uumenista.

Kuitenkin jos en jaksa takasumarin kanssa enempää ennen leimaa tapella, niin siihen on helppo kiertotie.
Nimittäin takasumuvalo on tullut pakolliseksi vasta 1.1.1993 jälkeen rekisteröidyissä autoissa.
Katsastukseen riittäisi siis, että otan takasumuvalon katkaisijan irti.

Niko_S

  • Vieras
GLE:n sähköjä jaksoin tänään taas hieman tonkia, kun antoi edelleen vikavaloa, kun painoi jarrua.
Jarruvalot, ja lisäjarruvalo kuitenkin toimivat, niin seuraavaksi kiinnitin huomioni vikavalovahtiin.

Autossa oli kiinni oranssi vikavalovahti.
Minulta löytyi ylimääräisenä vihreä vikavalovahti,
niin laitoin sen kiinni.

Mitäs kävikään? Kävi niin, että vihreällä vikavalovahti toimii, eikä sytytä vikavaloa, eli oranssi oli väärä.

Toisekseen selvisi, että vetokoukun johdosarjan liitokset joutuu käydä läpi, jotta ne toimivat oikein.
Peräkärryn töpselin kun laittaa autoon kiinni, ja vilkun päälle, niin peräkärryssä vilkkuvat siltä puolelta parkki-, ja rekisterikilvenvalo, muttei itse vilkku...

On kaverin peräkärry, ja kun kaveri sitten laittoi omaan autoonsa peräkärryn töpselin kiinni, niin vilkut toimivat normaalisti.
Siitä päättelin, että meikäläisen vetokoukun pistorasiassa/johdoissa on oltava vikaa.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Maadoitus.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Maadoitus.

Paljon mahdollista. Nyt muistelen, että se maajohto oli tehty liittimen kanssa jatkamalla, niin voi olla ongelma siinä liitoksessa.



Niko_S

  • Vieras
Puuhastelin vielä tässä illalla irtonaisten virtalukon pohjien kanssa.

Työn alla oli GLE:n romulaatikossa ollut virtalukon pohja, ja toinen 940:stä peräisin oleva virtalukonpohja.

Otetaan ensin tuo jälkimmäinen.
Sisällä oli vielä tehtaan jäljiltä rasvat, ja kaikki uuden veroisessa kunnossa.
Ainoa vika, minkä löysin, oli että mekanismin muovisessa keskitapissa oli välystä. Olivat sitä pitävät muoviset kynnet löystyneet.
Selittäisi sen, että 1. ja 2. asennon välissä ei ollut kunnolla tuntumaa.
Tuon laitoin takaisin kasaan.

Ensinnä mainittu virtalukon pohja oli sitten ollut GLE:ssä jossain vaiheessa kiinni, ja se sai putsauksen ja voitelun.

Lisäksi GLE:n mukana tuli vielä yksi virtalukonpohja, jonka kerrottiin olevan ehjä.

En ole noita yllämainittuja virtalukon pohjia nyt kokeillut, koska molemmissa autoissa on tällä hetkellä kiinni toimivat.

Ei siitä varmaan haittaakaan ole, jos virtalukon pohjia on 3 kpl varalla.  :D


EDIT. Oli varmaan GLE:n "takasumuvalo peikko" hypännyt aamulla myös The Möhköön, koska siinäkään ei toiminut takasumari.  :2funny:
          Farkun tapauksessa kyseessä oli kuitenkin vain pahainen kosketushäiriö.

          Vielä en ole päässyt puusta pitkään Möhkön bensakiskon schrader venttiilin kanssa, mutta ensi viikolla soittelen uudestaan
          Volvolle, jos saisi tällä kertaa tietoa. Nimittäin tuolle venttiilille ei löydy omaa varaosanumeroa.

         
Onko vetokoukun pistoke alkuperäinen, valettu pohja?
Silloin se kannattaa vaihtaa.

Maadoitus vika jos jarru- ja perävalot vilkkuu vilkun tahtiin.

Taitaa se olla alkuperäinen pistoke, tai ainakin vanha italian valmiste.

Ajattelin sen kuitenkin vaihtaa, ja nuo rosvoliitin kytkennät nyt aina epäilyttävät, niin mene ja tiedä, vaikka johdotukset näyttäisivätkin hyviltä.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2014, 22:47:03 kirjoittanut Niko_S »

 

Ateho  Elekma