Futurez  Kulkukoira

Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Case closed.

  • 317 Vastauksia
  • 132875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #45 : 28.02.2011, 12:48:30 »
Nonniin, se ois talviloma sitten... Katsotaan mitä kerkeää tekemään.

Kuikka sai hitsailtua pakosarjaan lähdön hukkaportille, tänään hain US Partsista VHT maalia, niin saa pyyhkästyä vähän pakosarjan pintaan, että edes vähän ehkäsee ruostumista. Tänään pitäis ehtiä käydä puhalluttamassa pakosarja sisältä.

Bensalinjat ja vanhan tankin purin poies tuossa jokuaika sitten, kontti pitäisi vetää väriin, ennenkuin sinne lyödään Jazin turvapönttö, pari kappaletta suodattimia, pari kappaletta 044 chinapumppuja, y-blokki ja teräspunosletkua AN liittimin. Lisäksi tilaukseen lähti Sard Racingin bensapaineensuodatin. Toivonmukaan riittää näille tehotavotteille :)

Ylätukivarret on senverran haperot, ettei niistä enää toimivia saa. Täytynee askarrella uudet tai tilata IPD:stä valmiiksi säädettävät... Heillä tuntuu tuo vastaus vaan kestävän ja kestävän...

Tänään ois tarkotus ihmetellä tuota megaruikkaria senverran, että sais tilattua tarvittavat osat VAG:in puolaa ja lähtörajotinta varten... Mappi tarkoitus vaihtaa myös 4 barin versioksi.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #46 : 09.03.2011, 22:42:41 »
Tuollasta rojua rantautui verstaalle.



Kiitokset OPP-tecille.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #47 : 10.03.2011, 13:19:44 »
Ja IPD:lle lähti tilaus vetämään, kun sain vihdoin ja viimein Paypal tunnukset tehtyä:

- Säädettävät ylätukivarret taakse polyuretaanipuslineen
- Säädettävä panhard polyuretaanipuslineen
- Polyuretaanipuslat alatukivarsiin ja akseliin
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Bensalinjastoa yms.
« Vastaus #48 : 10.03.2011, 19:28:47 »
Kyllähän noilla palikoilla taas vähän rakentelee  :D

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Bensalinjastoa yms.
« Vastaus #49 : 13.03.2011, 15:27:30 »
Kyllähän noilla palikoilla taas vähän rakentelee  :D

Juu kyllähän noista pitäisi bensalinjat syntyä.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Bensalinjastoa yms.
« Vastaus #50 : 17.03.2011, 10:32:07 »
Kylläpäs tuli nopeasti jenkeistä paketti (IPD), kolme päivää kesti.

Nyt on kaikki taka-akseliin liittyvä hommattu.

- Polyuretaanipuslat
- IPD säädettävät ylätukivarret
- IPD säädettävä panhardi
- Uudet takajarrutavarat
- Uudet jousikupit yms

Puslathan lähti varsin kivuttomasti irti. Jarrukilpeä taivutin vähän alas ja isolla moskalla pari napakkaa lyöntiä ympäri ulkokoolia ja pusla irtosi kätevästi. Alatukivarsien puslat joutui poraamaan irti ja ulkokooli jäi vielä irroittamatta, kun tallin 5t prässi alkoi päästää läpi. Täytyy töissä prässätä oikealla prässillä ja holkeilla kooli irti. Saako näitä uusia irtokooleja motonetistä vai täytyykö ostaa koko pusla? Superpron puslapaketissa on vain pusla ja sisäkooli. Toivotaan ettei taka-akselin puslapesät ole kulunut holoiksi, kun tosiaan aika pienellä väkivallalla ne isot puslat irtosi. Täytynee sitten lukita uusi kooli muutamalla hitsihepillä akseliin, jos tuntuu väljältä... Senverran huomasin akselia hypistellessä, että pinionin stefa on hieman tihkuttanut, eli se pitää vaihtaa myös. Onko näissä sama homma, mitä toijotan akseleissa yleisesti, että pinionin laipan mutterin tiukkuudella säädetään hammaskosketusta, vai voinko vaan huoletta ampua pinionin laipan mutterin mopolla auki?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8959
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Bensalinjastoa yms.
« Vastaus #51 : 17.03.2011, 10:53:37 »
Kylläpäs tuli nopeasti jenkeistä paketti (IPD), kolme päivää kesti.

Nyt on kaikki taka-akseliin liittyvä hommattu.

- Polyuretaanipuslat
- IPD säädettävät ylätukivarret
- IPD säädettävä panhardi
- Uudet takajarrutavarat
- Uudet jousikupit yms

Puslathan lähti varsin kivuttomasti irti. Jarrukilpeä taivutin vähän alas ja isolla moskalla pari napakkaa lyöntiä ympäri ulkokoolia ja pusla irtosi kätevästi. Alatukivarsien puslat joutui poraamaan irti ja ulkokooli jäi vielä irroittamatta, kun tallin 5t prässi alkoi päästää läpi. Täytyy töissä prässätä oikealla prässillä ja holkeilla kooli irti. Saako näitä uusia irtokooleja motonetistä vai täytyykö ostaa koko pusla? Superpron puslapaketissa on vain pusla ja sisäkooli. Toivotaan ettei taka-akselin puslapesät ole kulunut holoiksi, kun tosiaan aika pienellä väkivallalla ne isot puslat irtosi. Täytynee sitten lukita uusi kooli muutamalla hitsihepillä akseliin, jos tuntuu väljältä... Senverran huomasin akselia hypistellessä, että pinionin stefa on hieman tihkuttanut, eli se pitää vaihtaa myös. Onko näissä sama homma, mitä toijotan akseleissa yleisesti, että pinionin laipan mutterin tiukkuudella säädetään hammaskosketusta, vai voinko vaan huoletta ampua pinionin laipan mutterin mopolla auki?

Varovasti niiden isojen puslien kanssa ettei ne akselissa olevat korvakkeet taivu.  :nohnoh

Pinionin mutterilla säädetään hammaskosketus eli tarkkana sen kanssa.  ;) Sielä välissä on holkki mikä on tiukkoessa mennyt kasaan oikeaa hammaskosketusta hakiessa. Se voisi teoriassa toimia että ottaa mutterista akselin päähän (kierreosan) mitan ja vetää samaan takasin. Tämän onnistumisesta/kannattavuudesta en osaa sanoa mitään, itsellä meni kaikki osat uusiksi lukon asennuksen yhteydessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Pari kysymystä perästä.
« Vastaus #52 : 17.03.2011, 13:25:37 »
Onkohan niissä kaikissa se puristusholkki? Ainakin Haynessin kirja sanoo, että, jos perän numerosarjassa ei ole kirjainta S, siellä ei sitä holkkia ole ja pinjonin mutterille kiristys 200-250Nm. Ainakin omalle tein noin, eikä se jumalaton vollotus siitä enää lisääntynyt, siinä kun oli kosketukset jo ennestään persiillään. Eipä tuo ääni haittaa kisapirssissä, mut vois kai sen säädättää, enneku menee piloille.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8959
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Pari kysymystä perästä.
« Vastaus #53 : 17.03.2011, 13:31:52 »
Onkohan niissä kaikissa se puristusholkki? Ainakin Haynessin kirja sanoo, että, jos perän numerosarjassa ei ole kirjainta S, siellä ei sitä holkkia ole ja pinjonin mutterille kiristys 200-250Nm. Ainakin omalle tein noin, eikä se jumalaton vollotus siitä enää lisääntynyt, siinä kun oli kosketukset jo ennestään persiillään. Eipä tuo ääni haittaa kisapirssissä, mut vois kai sen säädättää, enneku menee piloille.

Tohon en osaa sanoa mitään. Omakohtainen kokemus perustuu tuohon yhteen perään joka on ollut auki.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Pari kysymystä perästä.
« Vastaus #54 : 17.03.2011, 16:29:34 »
Pinjonin mutteri ei vaikuta hammaskosketukseen, vaan pinjoniakselin laakereiden esijännitykseen. Tämänkin vain sillä edelletyksellä, että siellä on se krymppiholkki. Kokemusteni mukaan krymppi löytyy uudemmista peristä, mutta tuo "Spoilerin" mainitsema ohje on tsekkaamisen arvoinen. Yleisesti ottaen krympilliset perät ovat huomattavasti harvineisempia, kuin säätölevyillä olevat perät. Säätölevyllisin periin laipan stefan voi huoletta vaihtaa ja mutterin voi kiristää ohjetiukkuuteen ilman pelkoa minkään säädön muuttumisesta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Pari kysymystä perästä.
« Vastaus #55 : 17.03.2011, 21:12:30 »
Niin, siinä kirjassa on kyllä ohjeet sen pyörintävastuksen mittaamiseen jousivaa'alla, siinä tapauksessa, että siellä se holkki on. Ja simmeillähän ne säädöt...
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Pari kysymystä perästä.
« Vastaus #56 : 18.03.2011, 15:44:19 »
Kysymys taka-alatukivarsien etupuslista:

Eikös homma mene niin, että uudesta orggispuslasta voi irroittaa tuon ulkokoolin, porata kumit pois ja vaihtaa tilalle uretaanisen ja sisäkoolin. Superpron sarjassa tuota uutta ulkokoolia ei tullut. Vanhat ammuin päkäpäkällä irti. Eräs henkilö sanoi, että osaan uretaanipuslia ei edes kuulu ulkokoolia, vaan se tulee suoraan tukivartta vasten. Täytyy mitata, mahtuuko pusla ulkokoolin kanssa, uskon että mahtuu. Offroad Hiluxiin kun vaihdoin uretaaniset tilalle, niissä ei tosiaan ulkokooleja edes ollut...

Uretaanipuslien vaihtajat hohoi, asennusneuvoja :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Puslakysymys!
« Vastaus #57 : 18.03.2011, 19:21:09 »
Eikö lankussa ollut joku pusla, josta piti ulkoskooli jättää ja työntää uretaani sinne sisään?
Vai oliko se takapäässä?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Puslakysymys!
« Vastaus #58 : 18.03.2011, 19:26:30 »
Tässä ainakin jätettiin alkuperäinen ulkohela paikalleen.


Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Puslakysymys!
« Vastaus #59 : 18.03.2011, 22:24:00 »
Kiitoksia neuvoista, mulla oli sellaneen setti, että ei ollut mahdollista asentaa ulkokoolin kanssa, pienellä väkivallalla, ruuvipenkillä ja rässillä meni nuo taka-alatukivarren etupuslat paikoilleen ja isot puslat isojen putkipihtien, vanhojen ulkokoolien ja pajavasaran kanssa paikoilleen.

Eli kaikki puslat vaihdettu :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

 

Kulkukoira  Proturbo