Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Paremmat männät

  • 15 Vastauksia
  • 11479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Paremmat männät
« : 13.06.2011, 07:55:03 »
Elikkä koneeni on b21at (R-sport) ja olen käsittänyt että siinä ei ole vakiona vahvoja mäntiä!

Kysymys kuuluu, että ku en halua sijoittaa tuhansia euroja mäntiin niin löytyykö volvolta esim. jostain dieselistä tai muista bensakoneista b21:seen sopivat vahvemmat männät mitkä kestää 1-1.5 bar ahdot?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #1 : 13.06.2011, 13:59:45 »
Elikkä koneeni on b21at (R-sport) ja olen käsittänyt että siinä ei ole vakiona vahvoja mäntiä!

Kysymys kuuluu, että ku en halua sijoittaa tuhansia euroja mäntiin niin löytyykö volvolta esim. jostain dieselistä tai muista bensakoneista b21:seen sopivat vahvemmat männät mitkä kestää 1-1.5 bar ahdot?

Rohkenen väittää että valumäntä kestää reilun 1 barin ahdot jos säädöt on kohdallaan. Nakutus kyllä tappaa männän kuin männän.

Viisaammat korjatkoon.  :hello:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #2 : 13.06.2011, 16:36:21 »
Tuo kone on varmasti vakiona tehtaalta yksi kestävimmistä volvon moottoreista. Noista B21 on otettu lähemmäs 600hv lukemia ilman mitään ihme sisuskalujen vaihtoa, nokka korkeintaan. 2bar+ kestää painetta tuo kone JOS moottorinohjaus on kunnossa. Jos moottorinohjaus ei ole kunnossa, se ei kestä ollenkaan ahtopainetta, kuten kaikki moottorit.

Eli männät kyllä siis kestävät.

Omassa vakio tehtaan valumännät ja 1,5bar++ ahtopaineella kestävät nätisti kasassa 10:1 puristus-suhteella.

Takomännät on varmasti paremmat kun valumännät jos sitä tarkoitat "vahvoilla" männillä, mutta kuten sanottua vakioromuilla on tuossa B21 koneessa ajettu todella kovaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #3 : 14.06.2011, 06:04:37 »
Tuo kone on varmasti vakiona tehtaalta yksi kestävimmistä volvon moottoreista. Noista B21 on otettu lähemmäs 600hv lukemia ilman mitään ihme sisuskalujen vaihtoa, nokka korkeintaan. 2bar+ kestää painetta tuo kone JOS moottorinohjaus on kunnossa. Jos moottorinohjaus ei ole kunnossa, se ei kestä ollenkaan ahtopainetta, kuten kaikki moottorit.

Eli männät kyllä siis kestävät.

Omassa vakio tehtaan valumännät ja 1,5bar++ ahtopaineella kestävät nätisti kasassa 10:1 puristus-suhteella.

Takomännät on varmasti paremmat kun valumännät jos sitä tarkoitat "vahvoilla" männillä, mutta kuten sanottua vakioromuilla on tuossa B21 koneessa ajettu todella kovaa.

Muistanko väärin jos sanon että kymppisarjan (B19, B21, B23) ovat takomännillä ja vahvoilla kangilla varustettuna jo tehtaalla?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #4 : 14.06.2011, 08:23:28 »
B21ET on ainakin valumäntäinen kone. Ne mullakin on vielä tuolla koneessa sisällä..

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #5 : 14.06.2011, 08:46:11 »
B19ET ja B23ET ovat takosilla, loput valuilla. Ihmettä aiheuttaa miksi B21ET on valuilla.
Valumännillä kuitenkin kestää mennä noihin paineisiin kunhan sytkä ja polttoaine on kohdillaan eikä nakutella.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #6 : 14.06.2011, 08:57:11 »
Jos joku noita takomukeja tarttee niin kannattaa tilata jenkeistä suoraan. Esmes JE:ltä saa mittatilausmäntiä johonkin n. 600€ sarja (nelimukiseen) tulleineen päivineen.
Ei oo paha.
raw d

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #7 : 14.06.2011, 14:25:55 »
B21ET on ainakin valumäntäinen kone. Ne mullakin on vielä tuolla koneessa sisällä..

B19ET ja B23ET ovat takosilla, loput valuilla. Ihmettä aiheuttaa miksi B21ET on valuilla.

No näinhän se olikin, muistu heti mieleen kun luin teidän kirjoittamat tekstit. Kiitän oikaisusta. -H-
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #8 : 15.06.2011, 13:16:12 »
Kiitokset kaikille! eli ei muuta ku painetta koneeseen :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #9 : 15.06.2011, 13:19:39 »
B21ET on ainakin valumäntäinen kone. Ne mullakin on vielä tuolla koneessa sisällä..

no toivottavasti b21at:ssä on samat sisukalut ku b21et :ssä!
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #10 : 15.06.2011, 14:33:37 »
no toivottavasti b21at:ssä on samat sisukalut ku b21et :ssä!

Todennäköisesti ei ole. Useimmat R-sport Turbot on tehty vaparikoneeseen vaihtamatta mäntiä. Toki mäntiäkin on vaihdettu Turbottamisen yhteydessä, mutta varmuutta ei saa ennen kuin avaa kannen ja näkee männät.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011, 14:35:30 kirjoittanut JuHaU »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #11 : 15.06.2011, 16:34:15 »
Jos en ihan väärin muista ni B21A konetta on kahdella eri puristus-suhteella, 8,5:1 1975-1980 ja 9,3 1981-1984 välillä. AT versiossa jossa vaihdetut männät on 7,5 puristus.

Ja kuten JuHaU mainitsi, niin AT ja ET koneissa EI ole samoja sisuskaluja, tosin eihän se ero ole kun männissä taaskaan, ja puristus-suhde ero ei ole hirveä uskoakseni... googlella löytyi kummallekkin turbo variantille tuo 7,5 puristus-suhde, oikeellisuutta saatte sitten spekuloida.

Tuo matalammalla puristuksella antaa aika kovia tehoja kunnon moottoriohjauksella, ja miksi ei tuo "uudempikin", mutta ei siedä tuon palotilan surkean muotoilun takia hirveitä paineita. Sitten tuon matalemman (etenkin 7,5) puristus-suhteen kääntöpuolihan on että kone on aivan kuollut alipaine-alueella, ja herää henkiin vasta ahdoilla. Eli ei välttämättä hirveän ripeä härveli vaikka tuntuiskin siltä jos on vähän isompi ahdin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #12 : 15.06.2011, 17:29:40 »
Elikkä koneeni on b21at (R-sport) ja olen käsittänyt että siinä ei ole vakiona vahvoja mäntiä!

Siellä on vahvat valu Mahlet. Puristu vaihtelee 7,5 - 9,3

männät mitkä kestää 1-1.5 bar ahdot?

Riippuu ahtimesta. Vakio Volvon ahtimilla on ihan sama mitkä männät koneessa on.
Olettaen että seos ja kipinä on kohdallaan
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #13 : 04.07.2013, 19:57:53 »
Vastaisko joku äkkiä, että passaako b23 mahlen takoset b230 lohkoon? Ainakin halkaisijan suhteen menee, mutta entä muuten? Männäntappi samalla mitalla?

Kiitos!
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Paremmat männät
« Vastaus #14 : 04.07.2013, 20:19:45 »
Vastaisko joku äkkiä, että passaako b23 mahlen takoset b230 lohkoon? Ainakin halkaisijan suhteen menee, mutta entä muuten? Männäntappi samalla mitalla?

Kiitos!

Ei käy.
Eri puristus korkeus ja tapin halkaisijassa millin ero
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Kulkukoira  Proturbo