Käytän tätä samaa viestiketjua poikani Volvo S40 1.6D vm-2009 kyselyyn, kun oireet hyvin vastaavat.
Auto hankittiin ensimmäiseltä omistajalta 265 tkm ajettuna. Häneltä saadun tiedon mukaan hiukkassuodatin oli vaihdettu vasta 180 tkm huollon yhteydessä. Autolla oli ajettu säännöllistä pitkää ajoa (130 km sivu), joten ongelmia ei kuulemma ollut ja täydellinen "sinisen" huoltokirja. Tuossa 180 tkm kohdalla ei ollut huoltokirjassa mitään erityistä mainintaa kuten ei missään muissakaan kohdissa huoltokirjassa. Valitettavasti noista huolloista ei ole huoltolaskuja. Auto on kaiken kaikkiaan niin teknisesti kuin päällisin puolin hyvin asiallisessa kunnossa.
Nyt autolla ajettu 295 tkm ja pari viikkoa sitten meni tuohon vikatilaan. Autosta luimme vikakoodit P2453, P242F, P0428, P0341, P2458 jotka viittasivat hiukkassuodattimeen ja yksi lienee nokka-akselin anturin hetkelliseen toimintahäiriöön. Kuitattiin vikakoodit pois ja auton kulku ja toiminta taas erinomaista.
Poika kysyi rekisterinumeron perusteella Biliasta hiukkassuodattimen vaihdolle hintaa, he hämmästykseksemme ilmoittivat, että autossa on joku sähköinen hiukkassuodatin, joka kyllä voi antaa nuo virheilmoitukset?? Ja ettei kiirettä vaihdolle??
Tein autoon perushuollon (öljyt, suodattimet jne) viikonloppuna ja katsoin että kyllä tuossa on niin selvä hiukkassuodatin turbosta alaspäin kuin vain voi olla (siis täysin saman näköinen kuin mitä eri nettikaupoissa on tähän automalliin myynnissä).
a) onko riskiä kun vikakoodit kuitattu ilman muita toimenpiteitä (muuta kuin että lyö hiukkassuodattimen tukkoon ja meno hyytyy)?
b) ei kai vm-2009 1.6D voi olla kuin normi hiukkassuodatin?
c) onko turvallista, että ajaa kunnes tulee uudelleen nuo vikailmoitukset (seuraten mm. ettei moottoöljyn pinta ala nousemaan)?
Eli hiukkassuodattimen tyhjennys ja ohjelmointi lienee tässä tapauksessa yksi järkevä vaihtoehto jatkossa. Mutta voiko ajaa nyt turvallisesti kun tuntuu pelaavan hienosti...