Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

1030 perä, välityksen vaihto

  • 23 Vastauksia
  • 14618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #15 : 05.08.2018, 13:21:42 »
Jos välitys on alkujaan kuulunut ko. perään, niin sitten homma on helppoa. Pinjonin isomman laakerin alla oleva shimmi vaan samaan paikkaan takaisin uusienkin laakereiden kanssa. Pinjonin pienemmän laakerin alle tulevilla shimmeillä täytyy vähän pelata, että saa tuon esijännityksen sopivaksi.

Jos/kun pinjonin paikka ei tässä tapauksessa muutu, niin hammaskosketuskaan ei muutu. Sen voi toki varmistaa ja väriksi vaikka vesivärinapista ja vaseliinista tehtyä sekoitusta. Tussi voi kuivua vähän liikaa, niin ei ole niin tarkka.

Myös hammasvälys asettunee todennäköisesti sopivaksi poskilaakereiden vanhoilla shimmeillä, mutta sen säätäminen mittaaminen on helppoa, vaikka ei asettuisikaan.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #16 : 05.08.2018, 13:26:34 »
Hyvä juttu. Onko tuohon pinionin laakerin asennukseen/irroitteluun mitään hyviä vinkkejä ?

Ja mistä noita shimmejä voi kysellä, jos ei esijännitys osu noilla olemassa olevilla ?

Ja iso kiitos vielä nevoista -H-
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #17 : 05.08.2018, 13:40:10 »
Jos laakerin irroittamiseksi ei ole kunnollista asiaan kuuluvaa ulosvetäjää, niin mielestäni helpoin keino on rikkoa vanha ja ajaa se sisäkehä rälläkällä halki. Vähän niin kuin jossain pyöränlaakereiden vaihdossakin täytyy tehdä. Se on ihan hitokseen piukassa ja jos hakkaa väkisin jollain taltalla, niin se shimmi menee rikki.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #18 : 05.08.2018, 14:27:09 »
Esijännityksen saa mitattua kalavaa'alla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Pitääkö tuossa huomioida tuo työkalun paino, ja sen aiheuttama vääntövoima, sehän kasavattaa tuota esijännitysmomenttia väkisin pinionmutterilla. Kuinkahan paksua rautaa tuo työkalu mahdollisesti on ?

Ostin digitaalisen kalavaa'an äsken, 10g tarkkuus. Hyvin tuntuisi toimivan tuo.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #19 : 05.08.2018, 15:52:11 »
Jos perän kääntää silleen, että se laippa sojottaa ylös, niin silloin työkalun painolla ei ole merkitystä. Hitusen ehkä hankalaa, jos perä on autossa paikallaan  :D

Jos sen laittaa suoraan alas, niin tuskin se paino paljoa siinä vaikuttaa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #20 : 05.08.2018, 16:41:09 »
Perä on irti ja sisällä nyt. Mittasin välyksen, niin 0.2mm antoi heittokello ?? Onko vähän liikaa..

Edittiä:

Kiinni olevassa 3.9 pinionissa lukee 28 (0458)
Tilalle tulevassa 4.1 pinionissa lukee 30 (8469)

Mitenkäs nyt sitten ?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2018, 16:51:05 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #21 : 05.08.2018, 17:05:05 »
Nuo 28 ja 30 ovat niitä mittamerkintöjä. On ihan eka kerta, kun kuulen/näen, että on joku muu luku, kuin 30.

Jos se 30 merkinnällä oleva on se perän alkuperäinen ja siinä on ison laakerin alla orkkisshimmi, niin sen mukaan mennään. Ulkokehän ja kotelon väliin ei saa laittaa mitään.

0,13-0,2 on suositeltu hammasvälys. Jos on 0,2mm, niin jos se asettuu siihen uudellakin välityksellä, niin ei kannata alkaa säätämään.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2018, 17:09:54 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #22 : 05.08.2018, 21:44:01 »
Joo siinä 4.1 pinionissa oli laakerin alla oma shimmi. Rälläköin laakerin pois. Jännä oli se että sisäkooli oli timken, ulkokooli oli skf :idiot2:

Kävin mallailemaan uutta laakeria(timken),  niin sehän sujahti pinioniin ja on ainakin millin verran väljä :buck2:

Eikös nuo pitänyt olla:
HM88649/HM88610
HM88648/HM88610

Kaikenlisäksi molemmat meni sinne rattaan päähän asti, vaikka toisen piti olla puolet pienempi :facepalm: foorumilta kuitenkin kaivoin nuo numerot, luotin että pitäisi kutinsa :( Onko kellä nyt sitten ne oikeat osanumerot ?

Poskilaakeritkin oli ihan sorvaantunut pilalle, niihin ostetut skf laakerit oli sentään oikeat: LM501349/LM501314

Ja vielä semmonen juttu. Että tuossa 3.9 pinionissa, oli ulkokoolin ja kuoren välissä (rattaan puolella) 4kpl shimmejä välissä ??? Ne oli jotain ~0,4mm per shimmi(oli vaan huono tönäri mittana). Eikös tuolla nimenomaan ei saisi olla shimmejä ???
« Viimeksi muokattu: 05.08.2018, 21:45:41 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #23 : 06.08.2018, 01:20:50 »
Täällä kuvien kera. Jatkan omassa päiväkirjassa tätä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Ateho  Elekma