Carcom Oy  Ateho

Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50

  • 74 Vastauksia
  • 56355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janhu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #15 : 04.04.2017, 18:47:12 »
Täällä kans maistuu öljy sen verran volvolle, että luultavasti pitäisi teettää kans kyseinen remontti. Jotenkin ei vain innosta muutaman tonnin autolle alkaa teettämään 1500-2000e remppaa, ajelis loppuun ja löis vaikka paaliin  >:(

Jep jep. Täällä näyttää olevan samaa vikaa kuin omassa Volvossa oli vähänaikaa sitten. Oma V50 1.8 , ajettu 210000 km ja aluksi vei sellaiset kohtuulliset 1 l/1000 km öljyä, kunnes kulutus räjähti viime kesänä käsiin. Tuli pyyhkäistyä yksi n.1200 km reissu loppusyksystä ja 5 litraa öljyä riitti juuri ja juuri tuolle reissulle. Kone pelasi muuten ihan hyvin mutta jossakin vaiheessa huomasin tulppia seuraillessa kolmospytyn olevan aina männänpäältä märkänä öljystä. Sitten lähti kone osiksi..................... koneen kunnostajan toteamus avauksen jälkeen: Männänrenkaat suht kuluneet ja öljyrenkaat aivan loppu/jumissa. Netistä tilasin varaosat: Männänrenkaat,tiivistesarjan(kaikki),kiertokangenlaakerit,...........samalla vaihtoon ilmastoinnin ja laturin hihnat.
Osat maksoivat kaikenkaikkiaan postikuluineen n.200 euroa. Remppamies otti koneenpurkamisesta,kasaamisesta,hoonauksesta,kansitöistä..............1200 euroa. No nyt.............ei kuluta öljyä enään tipan tippaa ja tuntuu että moottoriin tuli vetoakin jonkun verran enemmän. Että näin täällä. Tuntuu että aika suht yleinen vika kyseisessä moottorityypissä.

Kuinka monta tuntia vaati työtä noin suunnilleen, että volvo oli taas kunnossa?

Volvo V50 -05

Poissa surkimus

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #16 : 05.04.2017, 08:49:45 »
Täällä kans maistuu öljy sen verran volvolle, että luultavasti pitäisi teettää kans kyseinen remontti. Jotenkin ei vain innosta muutaman tonnin autolle alkaa teettämään 1500-2000e remppaa, ajelis loppuun ja löis vaikka paaliin  >:(

Kuinka monta tuntia vaati työtä noin suunnilleen, että volvo oli taas kunnossa?

En tiedä tarkalleen työtuntien määrää, mutta 3 päivässä teki sen homman. Tosin pitää korjaamoa kotitiloissa joten saattoihan toi viettää aikaa siellä aamusta iltaan. Onhan siinä hommaa kuitenkin jonkun verran,luulisin.
Oli nimittäin ainut korjaaja Kotkan alueella kuka edes viitsi alkaa kyseiseen remonttiin,kaikki muut viittasi kintaalla ja käski painua suunilleen helv.....iin.
Ja kokemuksesta voin sanoa että jos joku teettää kyseisen remontin niin vaihtaa sitten samalla sen huohotin letkun sinne imusarjan taakse,koska jos ei vielä ole mennyt rikki,niin varmaan on seuraava osa joka hajoaa, ja tyhjäkäynti on sitten mitä on. Olen sen pariin autoon vaihtanut ja voin kertoa ettei kaikkein mukavin homma.

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #17 : 05.06.2017, 23:28:57 »
Mistä kannattaisi kysellä vaihtomoottoria? Eikö tuollainen tuli ainakin samoihin hintoihin kuin remppa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #18 : 06.06.2017, 15:14:09 »
Mistä kannattaisi kysellä vaihtomoottoria? Eikö tuollainen tuli ainakin samoihin hintoihin kuin remppa.

Itse mietin tätäkin vaihtoehtoa, mutta tätä öljynkulutusta on joillain ilmennyt jo 150 tkm ajoilla, mistä tietäisi, että vaihtamalla paranee? Moottorinvaihtotyö on noin puolet työstä, mitä tarvitaan.
Tästä syystä olen hankkinut osat ja vaihdan männänrenkaat ja venttiilitiivisteet itse. Kaikkine osine/työkaluineen (moottoripukki, venttiilipuristin, venttiilihionta-tatti, männänrengaspihdit ja jousipuristin jne.) rempan hinta jää alle 600e kun vaihdan samalla kytkimen ja työsylinterin. Otan koko koneen pois ja kunnostan moottoripukissa. Olen yhden arki-illan puuhastellut auton kanssa, vielä en ole saanut moottori/vaihdelaatikko -pakettia pois. Autokatoksessa, nosturia ei ole. Nostan taljalla moottoria laskuvaiheessa, lähtee vain alakautta. Yritän muistaa kertoilla kokemuksista. Menee varmaan viikon verran vielä koska tilasin kytkinpaketin vasta viime viikolla ja UPS edelleen odottaa lähetystä Saksassa.   

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #19 : 07.06.2017, 10:58:43 »
Kerro ihmeessä miten sujuu korjaus. Kuvat myös olisi kivoja, itse käyn hakemassa sen huhotinletkun ja pcv venttiilin tuohon meidän ruoskaan kun tuo tyhjäkäynti on välillä mitä sattuu ja huohotuksessa tuntuu olevan jotain häikkää. Puhaltaa öljykorkista ehkä mielestäni liian paljon mutta öljytikusta ei yhtään. Samalla termostaatti pitää vaihtaa ja moniurahihna..

Juu, palailen asiaan. Meillä oli aivan sama juttu, öljykorkista puhaltaa reilusti, mutta tikunreiästä ei yhtään. Projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että kaikki muovisuojat pois, nesteet on pois, akku pois, ECU boxi pois, sähköliittimet irti ja merkattu, melkein kaikki jäähdytysputket irti, vaihteensiirtimen päät irti laatikosta.
Seuraavaksi moniurahihna pois ja ilmastoinnin kompura irti ja roikkumaan jonnekin. Ilmastoinnin putkia ei tarvitse näin irrottaa. Vetarit irti - siinä saattaa olla askaretta, joillain on olleet tosi tiukassa. Pakosarjan irrotus. Sitten vain kaksi taljaa moottorin nostolenkkeihin ja kevennys ja moottori irti. Lasken sen ensin moottoripukin jalustalle, jossa pyörät alla. Auton etupäätä sen verran ylös että paketti mahtuu rullaamaan auton etupäästä ulos ja varsinainen remppa käyntiin. Kyse on perheen ns. kolmannesta autosta, jolle oli käyttöä kouluvuoden aikana mutta nyt kesällä ei ole paniikkia.

Poissa brook

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #20 : 12.06.2017, 20:10:41 »
Samanlainen homma minulla menossa osaatteko sanoa mistä männänrenkaita tähän moottoriin on saatavana Ford Volvo MK3 1,8 16 V Duratec.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #21 : 12.06.2017, 21:40:03 »
Samanlainen homma minulla menossa osaatteko sanoa mistä männänrenkaita tähän moottoriin on saatavana Ford Volvo MK3 1,8 16 V Duratec.
Oisko tuossa sopivia? männänrenkaat

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #22 : 13.06.2017, 07:42:37 »
Kerro ihmeessä miten sujuu korjaus. Kuvat myös olisi kivoja, itse käyn hakemassa sen huhotinletkun ja pcv venttiilin tuohon meidän ruoskaan kun tuo tyhjäkäynti on välillä mitä sattuu ja huohotuksessa tuntuu olevan jotain häikkää. Puhaltaa öljykorkista ehkä mielestäni liian paljon mutta öljytikusta ei yhtään. Samalla termostaatti pitää vaihtaa ja moniurahihna..
Laitoin sulle yv:n
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Hende

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #23 : 27.06.2017, 01:31:52 »
Hei! Tässä tullu nyt vuoden aikana opiskeltua tätä Volvon sielunelämää vai sanosinko Fordin. Omistan siis V50 1.8 bensa vm. -05. Viime katastuksessa öljynsyönti vaikutti päästöihin melko julmasti, HC tais olla 1400! Öljyä veti litran 500 kilometrille... Kone meni purkuun ja tämän remontin jälkeen ihanne päästöillä leimalle. Kunnes... 2000km remontin jälkeen alkoi taas öljy katoamaan ja mittaritauluun ilmestyi moottorivikavalo. Käytin luetuksella ja antoi EGR-toimintahäiriö. Veikkaan että öljynsyönti aiheuttanu tämän ongelman. Oisko enää ideoita mitä tähän vois tehä? Ja mistähän tuolta konehuoneesta löytyy se PCV- venttiili? Mistä uusia saa? Googlaus ei tuottanu tulosta... (tietäis ees mitä loppuissaan etsis  ;D ) kiitos  :)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #24 : 17.07.2017, 13:38:49 »
Hei! Tässä tullu nyt vuoden aikana opiskeltua tätä Volvon sielunelämää vai sanosinko Fordin. Omistan siis V50 1.8 bensa vm. -05. Viime katastuksessa öljynsyönti vaikutti päästöihin melko julmasti, HC tais olla 1400! Öljyä veti litran 500 kilometrille... Kone meni purkuun ja tämän remontin jälkeen ihanne päästöillä leimalle. Kunnes... 2000km remontin jälkeen alkoi taas öljy katoamaan ja mittaritauluun ilmestyi moottorivikavalo. Käytin luetuksella ja antoi EGR-toimintahäiriö. Veikkaan että öljynsyönti aiheuttanu tämän ongelman. Oisko enää ideoita mitä tähän vois tehä? Ja mistähän tuolta konehuoneesta löytyy se PCV- venttiili? Mistä uusia saa? Googlaus ei tuottanu tulosta... (tietäis ees mitä loppuissaan etsis  ;D ) kiitos  :)

Sain omani (S40 1.8 ) remontin jälkeen ajoon viime viikolla. Tein koko homman itse. Otin moottorin ja vaihdelaatikon pois ja uusin kytkimen ja työsylinterin samalla. Remppa oli paljon helpompi tehdä kun moottori oli pukissa ja pääsy eri puolille oli helppoa.
Minulla on koodinlukija ja ennen remppaa tuli minullekin EGR vikavalo ja koodi. Remontin aikana otin EGR venttiilin irti (voi irrottaa myös helposti kun kone on paikoillaan) ja liotin sitä muutaman päivän moottorinpesuaineessa. Lopuksi ultraäänipesurilla puhtaaksi. Motonet myy pienehköjä ultraäänipesureita vajaaseen 40e ja siihen jokin pesuainetiiviste noin 15e. Jottei pesuri sotkeentunut turhaan, laitoin aina pestävät osat (EGR, männät yms.) minigrip-pussissa pesuriin ja nesteet sekä pussiin sisään ja altaaseen.
Ykkössylinterin kiertokangen laakeri oli saanut vähän vaurioita ja käytin kampiakselin hiottavana (pelkästään kiertokangenlaakereiden kaulat) ja siitä tulikin aikamoinen soppa. Koneistamo tilasi ylikokoiset (oversize) uuden laakerit kiertokankiin. Meni tuplasti vikaan, laakerit ei olleet tähän koneeseen (leveämmät ja liian isot) plus olisi pitänyt tilata alikokoiset (undersize) koska ylikokoisia käytetään silloin kun laakeripesää on hiottu, alikokoisia kun akselia on hiottu. Oikeita laakereita ei meinannut löytynä sitten mistään. Volvo ei myy, Fixus tarjosi VIN-numerolla samoja vääriä kuin koneistamo. Löysin oikeat, 0.25mm alikokoiset englantilaiselta virityspajalta Burtonilta. Rahteineen ja uudet kiertokankien pultit (yksittäispakatut Ford-pultit) ja laakerit 125e - ei ihan paha. Projekti venyi melkein 3 viikkoa näiden laakereiden vuoksi.
Molempiin päihin kampiakselia uudet stefat, venttiilien ohjurikumit ja kannentiiviste. Tiivistesarjassa oli uusi tiiviste mm. EGR venttiilille, mikä on minusta turha vaihtaa. Jouduin uusimaan YKK-anturin koska siitä lähti pala koneen irrotuksen aikana, Motonetista noin 30e. Uusi apulaitehihna, ilmastointiin käytin vanhaa. Uudet tulpat.
Tässä homma lyhykäisyydessään. Nyt olisi setti työkaluja myynnissä, moottoripukki, venttiilien hiontatutti, -tahna, venttiilitiivisteen irrotuspihdit, itse modatut venttiilijousipihdit (kaupasta ei saa täysin sopivia, modasin niitä), männänrenkaiden puristin, hoonauskitti, korjauskäsikirja sähköisenä, tarvittaessa neuvoja.

Sylinteriputket ei olleet minusta juurikaan kuluneet, alkuperäiset hoonausjäljet näkyi ja toisaalta mitään olaketta ei tuntunut siinä kohtaa missä männänrenkaat käy kääntymässä yläkohdassa.

Yritän linkittää oheen muutaman valokuvan. Photobucket on jotenkin muuttunut..
http://s1148.photobucket.com/user/linkki1/library/

PS. PCV-venttiili on imusarjan ja lohkon välissä, näkyy vasemmalla kuvassa jossa lohko (oranssi muoviputken pää). Imusarjan pultit on hiukka hankalat löytää ja avata mutta kärsivällisesti edeten homma onnistuu. Itse vaihdoin PCV-venttiilin keväällä kun kokeilin auttaako se öljynkulutukseen, minulla ei auttanut. Itse ottaisin syylärin flektin pois niin saa ne tarvittavat sentit tilaa työskentelyyn.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2017, 19:50:49 kirjoittanut Jorma »

Poissa hesemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #25 : 31.07.2017, 22:54:42 »
Ko. moottorissa on "ominaisuus" että se kuluttaa öljyä...(koska se on Fordin tekele, heh)... oma v50 1.8 bensakoneeni kuluttaa myös (vielä maltillisesti) 2 dl/1000km.(öljynä 5w-30) mistäkö tiedän noin tarkasti? koska ajoin noin 1000km matkan ja öljypurkin kyljessä oli mittaasteikko ja kumpanakin kertanan täytin moottorin samassa kohdassa(samassa asennossa) ja samaan mittatikun kohtaan(ylärajaan)...

huolestuneena soitin tutulle volvomekaanikolle joka on pelannut volvojen kanssa koko pitkän elämänsä ajan. näinollen tämä kirjoitus ei ole mielipide, vaan todistettu fakta...(paitsi edellämainittu vitsi Foordin laadusta)... no mutta asiaan...

sain samantien vastauksen että se on näitten autojen tyyppivika(ominaisuus) että sylinteri muotoutuu hieman(pikkiriikkisen) soikeaksi,Näinollen männänöljykumien/männänrenkaitten yms. muut korjaustoimenpiteet eivät auta kuin hetkenaikaa, toisilla vähän pitempään ja toisilla vähän lyhempään.
 
Hän ohjeisti minua että ei kannata vaihtaa mitään koska kone on (hassusana) "hiuotunut laisekseen" eli pahimmassa tapauksessa öljynkulutus voi lisääntyä koska osat ovat eri(uuden)muotoisia.

Kysyin myös että:mitenkäs sitten nämä moottorin "korjausaineet"(lisäaineet) esim. oil treatment, tai engine flush ja vastaus oli: ei ole hyötyä.
 
ja ei, se ei johdu siitä että: on ajanut jollain liruilla tai "hyvillä" öljyillä sillä vaan saa ehkä hiukan pitkitettyä väistämätöntä.

korjauksesi hän ehdotti yksinkertaisesti vaan paksumpaa öljyä esim alkaen 5w-40stä...ja volvon käyttöohjekirjakin tuntee vielä em. öljylaadun.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #26 : 02.08.2017, 17:45:07 »
Ko. moottorissa on "ominaisuus" että se kuluttaa öljyä...(koska se on Fordin tekele, heh)... oma v50 1.8 bensakoneeni kuluttaa myös (vielä maltillisesti) 2 dl/1000km.(öljynä 5w-30) mistäkö tiedän noin tarkasti? koska ajoin noin 1000km matkan ja öljypurkin kyljessä oli mittaasteikko ja kumpanakin kertanan täytin moottorin samassa kohdassa(samassa asennossa) ja samaan mittatikun kohtaan(ylärajaan)...

huolestuneena soitin tutulle volvomekaanikolle joka on pelannut volvojen kanssa koko pitkän elämänsä ajan. näinollen tämä kirjoitus ei ole mielipide, vaan todistettu fakta...(paitsi edellämainittu vitsi Foordin laadusta)... no mutta asiaan...

sain samantien vastauksen että se on näitten autojen tyyppivika(ominaisuus) että sylinteri muotoutuu hieman(pikkiriikkisen) soikeaksi,Näinollen männänöljykumien/männänrenkaitten yms. muut korjaustoimenpiteet eivät auta kuin hetkenaikaa, toisilla vähän pitempään ja toisilla vähän lyhempään.
 
Hän ohjeisti minua että ei kannata vaihtaa mitään koska kone on (hassusana) "hiuotunut laisekseen" eli pahimmassa tapauksessa öljynkulutus voi lisääntyä koska osat ovat eri(uuden)muotoisia.

Kysyin myös että:mitenkäs sitten nämä moottorin "korjausaineet"(lisäaineet) esim. oil treatment, tai engine flush ja vastaus oli: ei ole hyötyä.
 
ja ei, se ei johdu siitä että: on ajanut jollain liruilla tai "hyvillä" öljyillä sillä vaan saa ehkä hiukan pitkitettyä väistämätöntä.

korjauksesi hän ehdotti yksinkertaisesti vaan paksumpaa öljyä esim alkaen 5w-40stä...ja volvon käyttöohjekirjakin tuntee vielä em. öljylaadun.

Jää nähtäväksi miten kauan kestää, mutta 20W-50 öljyä koneeseen litra per 500km, EGR tukossa, tulpat tukossa muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen niin korjaus saattaa käydä mielessä ;) Jäin miettimään miten tuo mainittu "soikeus" korjaantuisi edes hetkeksi uusilla renkailla?

Poissa hesemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #27 : 02.08.2017, 18:29:17 »
Jää nähtäväksi miten kauan kestää, mutta 20W-50 öljyä koneeseen litra per 500km, EGR tukossa, tulpat tukossa muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen niin korjaus saattaa käydä mielessä ;) Jäin miettimään miten tuo mainittu "soikeus" korjaantuisi edes hetkeksi uusilla renkailla?

toivottavasti, turhatyö on aina kenkkua...

topicissa aikaisemmin keskustelleilla on auttanut koneremppa eli kai se on heillä hetkeksi auttanut.

Ja eikös kun tiivisteet on uudet(eivät litistyneet) luulisi pitävän hieman tiiviimmin kun litistyneet tiivisteet. en tiedä sitten.

ja öljynpaksuntaminen oli tietysti kohtuudenrajoissa, että ei viimekädessä mitään silikonivoiteluainetta käskenyt tulpanreijästä sinne ruuttaamaan.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #28 : 02.08.2017, 18:36:55 »
toivottavasti, turhatyö on aina kenkkua...

topicissa aikaisemmin keskustelleilla on auttanut koneremppa eli kai se on heillä hetkeksi auttanut.

Ja eikös kun tiivisteet on uudet(eivät litistyneet) luulisi pitävän hieman tiiviimmin kun litistyneet tiivisteet. en tiedä sitten.

ja öljynpaksuntaminen oli tietysti kohtuudenrajoissa, että ei viimekädessä mitään silikonivoiteluainetta käskenyt tulpanreijästä sinne ruuttaamaan.

Omallani on ajettu vasta alle 1000km mutta Fordin 5W-30 öljyt pysyy (ei ole mittatikussa yhtään vajennut), sinisen savun hajuakaan ei ole. Eikähän mennä toivotaan toivotaan linjalla eteenpäin ;) Paljon muuten Hesemies mittarissa on kilometrejä?
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:40:29 kirjoittanut Jorma »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #29 : 02.08.2017, 19:41:12 »
oma v50 1.8 bensakoneeni kuluttaa myös (vielä maltillisesti) 2 dl/1000km

Ei kyllä kannata olla millään lailla huolissaan jos noin vähän kuluttaa. Parin tai kolmen kuukauden välein ajomääristä riippuen heität litran öljyä koneeseen ja ajelet tyytyväisenä menemään.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Ateho  Elekma