Ateho  Elekma

Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50

  • 74 Vastauksia
  • 56364 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #45 : 11.02.2018, 08:15:16 »
Mikäs muuten on öljytikun min ja max -merkin välinen ero litroissa? Jotain yritin googlettaa ja sain käsityksen sen olevan jossain reilun litran päälle, mutta varmuutta ei ole

Täällä 177tkm ajettu 1.8 bensa V50 2006 vuodelta. Parisen tuhatta ajettu ja toistaiseksi vaikuttaa siltä, että tämä yksilö ei ihmeemmin syöpöttele tuota öljyä

En tiedä tarkkaan, mutta arvioisin että noin litra. Toisaalta mittatikku on varsin epävarma todellisen öljynpinnan mittaamiseen. Ainakin meidän Volvossa tikku on jonkunlaista teräsvaijeria joka taipuu matkalla öljypohjan suuntaan. Silloin kun öljyä vielä kului, saattoi joskus ottaa tikun ulos, kuivasin sen ja laitoin takaisin pohjaan. Kun sen veti taas ulos, koko tikku oli aivan kuiva. Kun sen työnsi takaisin, kiersi pari kierrosta ja veti taas ulos, tikku oli kastunut noin alamerkkiin asti. Naapurilla oli Mazda, saman perheen Duratec 2L koneella ja aivan sama ilmiö. Nykyisin teen tuon tikun kiertämisen aina koska epäilen,  että tikku, vain työnnettynä sisään, kampeaa itseään johonkin suuntaan. Tikku kiertää moottorin kylkeä alaspäin putkessa ja menee loivassa kulmassa lohkosta sisään, ihan muuta kuin "perinteiset" ylhäältä suoraan kohti pohjaa.

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #46 : 16.03.2018, 16:55:09 »
Nyt on jännä tilanne, kolmeen viikkoon (viimeisen täytön jälkeen) ei ole kulunut yhtään tippaa öljyä. Speksit: ~500 km ajoa, en ole suorittanut kovia kiihdytyksiä, kone ei ole ehtinyt lämmetä pitkäksi aikaa toimintalämpöön (termostaatti jumittaa), käyttänyt pelkkää 95e10 settiä kun aikaisemmin oli puolesta täyteen tankkia E85 ja vauhti ollut 80 tai alle. Viittaisiko tää johonkin muuhun kuin männänrenkaisiin? Aikaisemmin kun oon käyttänyt etanolia enemmän ja ajanut pitempää lenkkiä moottoritiellä olisi jo pari kertaa joutunut lisäämään öljyä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #47 : 19.03.2018, 11:54:42 »
Nyt on jännä tilanne, kolmeen viikkoon (viimeisen täytön jälkeen) ei ole kulunut yhtään tippaa öljyä. Speksit: ~500 km ajoa, en ole suorittanut kovia kiihdytyksiä, kone ei ole ehtinyt lämmetä pitkäksi aikaa toimintalämpöön (termostaatti jumittaa), käyttänyt pelkkää 95e10 settiä kun aikaisemmin oli puolesta täyteen tankkia E85 ja vauhti ollut 80 tai alle. Viittaisiko tää johonkin muuhun kuin männänrenkaisiin? Aikaisemmin kun oon käyttänyt etanolia enemmän ja ajanut pitempää lenkkiä moottoritiellä olisi jo pari kertaa joutunut lisäämään öljyä.

Plussaa on ainakin jos öljyt ei ole lisääntynyt  :)

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #48 : 19.03.2018, 14:11:24 »
Plussaa on ainakin jos öljyt ei ole lisääntynyt  :)

Nii  ;D

Eilen kävin pidemmällä lenkillä ja reilun puolen tunnin ajon jälkeen lakkasi kiihtymästä kunnolla ja alkoi haista palaneelta öljyltä. Tänään aamulla kylmällä koneella taas kulki ihan normaalisti eikä haissut. Pitää varmaan ottaa termostaatti pois  :idiot2:

Poissa AkiT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #49 : 19.03.2018, 15:48:59 »
Ohjekirja antaa öljytikun min-max väliksi 0,75l.
Mikäs muuten on öljytikun min ja max -merkin välinen ero litroissa? Jotain yritin googlettaa ja sain käsityksen sen olevan jossain reilun litran päälle, mutta varmuutta ei ole

Täällä 177tkm ajettu 1.8 bensa V50 2006 vuodelta. Parisen tuhatta ajettu ja toistaiseksi vaikuttaa siltä, että tämä yksilö ei ihmeemmin syöpöttele tuota öljyä

Audi A4
Volvo V50

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #50 : 12.04.2018, 10:24:49 »
Ei tahdo mistään löytyä noita puolimoottoreita niin kai se pitää itse ne männän renkaat vaihtaa. Isot pojat varoitteli että sylinteriputket lähtee liikkeelle kun konetta pyörittää ilman kantta, onko näin ja miten sen voi ehkäistä ennalta?  :o

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #51 : 13.04.2018, 12:09:26 »
Ei tahdo mistään löytyä noita puolimoottoreita niin kai se pitää itse ne männän renkaat vaihtaa. Isot pojat varoitteli että sylinteriputket lähtee liikkeelle kun konetta pyörittää ilman kantta, onko näin ja miten sen voi ehkäistä ennalta?  :o

En ollut tällaisesta mitään kuullut kun itse tein remonttia. Minulla ei putket liikkunut minnekään ja muutenkin tuntuu vähän Esson baarin jutulta, että putket olisi noin löysässä. Jos jotain tällaista kuitenkin tapahtuisi, ei kai siinä muuta kun painaa takaisin pohjaan, ei ne voi liikkua muuta kuin ylöspäin..

PS: vaihdoin öljyt rempan jälkeen ekan kerran reilut viikko sitten, 10.000km eikä tarvinnut kertaakaan välillä lisätä - Ford öljyä.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2018, 12:11:18 kirjoittanut Jorma »

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #52 : 13.04.2018, 20:46:50 »
En ollut tällaisesta mitään kuullut kun itse tein remonttia. Minulla ei putket liikkunut minnekään ja muutenkin tuntuu vähän Esson baarin jutulta, että putket olisi noin löysässä. Jos jotain tällaista kuitenkin tapahtuisi, ei kai siinä muuta kun painaa takaisin pohjaan, ei ne voi liikkua muuta kuin ylöspäin..

PS: vaihdoin öljyt rempan jälkeen ekan kerran reilut viikko sitten, 10.000km eikä tarvinnut kertaakaan välillä lisätä - Ford öljyä.

Kiitos vastauksesta. Kuumottelen koko projektia kun ainoa kokemus moottoreista on Volvon B18/20 koneiden kanssa puuhaamisesta, mutta eiköhän se hyvin mene. Toukokuun lopussa on kaksi viikkoa lomaa ja aion silloin ryhtyä toimeen

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #53 : 22.01.2019, 14:25:20 »
Täälläkin tuo volvo nyt perseilee kunnolla. Ensin kulutti 700km ajolla öljyä sen kolmisen litraa.
No nyt sitten ajoin reilu sata kilsaa mutta öljyä ei kadonnut.
Nelospytty sen sijaan pimeänä. Puristuspaineita ei sitten yhtään  :'(

Poissa Volvoismi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #54 : 24.01.2019, 01:12:08 »
Onko tähän kulutukseen löydetty nyt muuta vikaa kuin valskaavat öljyrenkaat johtuen väärästä lohkon sorvauksesta ym. vastaavasta? Onko esimerkiksi tiheillä öljynvaihdoilla estetty kumirinksujen jumitus ja täten öljyn ylenpalttinen valskaaminen?

Itsellä ei omassa 1.8ssa minkäänmoista ongelmaa. Tai no ehkä 10tkm menee 5 desiä öljyä, mutta ei tuota nyt kummoiseksi voi sanoa. Öljyt vaihdettu aina säännöllisesti vuosittain. 200tkm siis ajettu ja 2006 vuosimalli

Poissa Japit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #55 : 24.01.2019, 07:37:29 »
Itse myös tein syksyllä männärengasremontin. Kohde 1,8F aj. 183tkm. Lähtökohtana yhdestä pytystä katosi puristukset ja öljynvientiä oli jonkun verran. Puristukset olivat kadonneet yhden pakoventtiilin palamisen johdosta eli kansi meni koneistamoon venttiilin vaihtoon ja muiden hiontaan.
Remontti ei ole mikään ylivaikea jos työkalut jotenkin pysyvät kädessä ja on ylimääräistä aikaa reilusti. Korjaamossa työtä ei mielestäni kannata tehdä paitsi jos on ylimääräistä rahaa. Osat eivät maksaneet hirveästi netistä tilatessa. Kiertokangen laakerien löytyminen teetti sen verran ongelmia että pistettiin vanhat takaisin. Kävin tutulla korjaamolla näyttämässä niitä ja ohje oli että pistä samat takaisin. Pinnoitteet kaikissa virheettömät ja naarmuttomat. Kuulemma vähemmän riskejä uusiin verrattuna kun on nyt sopivasti asettuneet kilometrien myötä.
Nyt ajettu väh 5tkm ja öljynkulutus loppui siihen. Moottori käy erittäin nätisti ja tasaisesti, kannen läpikäynti kannattaa varmasti tehdä jos kerran irrallaan on.

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #56 : 08.02.2019, 19:31:08 »
Täälläkin tuo volvo nyt perseilee kunnolla. Ensin kulutti 700km ajolla öljyä sen kolmisen litraa.
No nyt sitten ajoin reilu sata kilsaa mutta öljyä ei kadonnut.
Nelospytty sen sijaan pimeänä. DEPuristuspaineita ei sitten yhtään  :'(
Päivitän nyt vähän tätäkin. Eli kansi on irti. Nelospytyssä oli pakoventtiili ottanut osumaa mutta samalla kävi ilmi että kolmospytyn männässä oki halkeama ja tuolta sitten öljyä menee niin paljon ku menee eli helvetisti.
Nyt sitten pitää tutkia kannattaako tuota edes alkaa koneistamaan vai hommata vaihto mosa jostakin..

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #57 : 15.02.2019, 20:52:43 »
Onko tähän kulutukseen löydetty nyt muuta vikaa kuin valskaavat öljyrenkaat johtuen väärästä lohkon sorvauksesta ym. vastaavasta? Onko esimerkiksi tiheillä öljynvaihdoilla estetty kumirinksujen jumitus ja täten öljyn ylenpalttinen valskaaminen?

Itsellä ei omassa 1.8ssa minkäänmoista ongelmaa. Tai no ehkä 10tkm menee 5 desiä öljyä, mutta ei tuota nyt kummoiseksi voi sanoa. Öljyt vaihdettu aina säännöllisesti vuosittain. 200tkm siis ajettu ja 2006 vuosimalli

Jostain luin, kun tein remonttia, että toi Fordin öljy menee nopeasti öljynvaihtovälien laiminlyönnin jälkeen sellaiseksi mönjäksi, että liimaa männänrenkaat jumiin. Pitäis olla OK tiheillä öljynvaihdoilla siis. Itsellä oli 40tkm aukko huoltohistoriassa...

Poissa oiva_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #58 : 14.08.2019, 17:44:39 »
Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa voiko flexfuel koneen vaihtaa tavallisen koneen tilalle? Käykö sähkö-/polttoaineliittimet keskenään? Ruotsissa on tarjolla paljon B4184S8 tyypin koneita, ajattelin jos vähän ajetun koneen nostaisi nokalle.

Edit: Autossa on kiinni eflexfuelin boksi, sen takia ajattelin tuota S8 lopouista konetta.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2019, 18:07:15 kirjoittanut oiva_ »
V50 1,8 -07
V70 2,4d -07

Poissa Nikod3mus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #59 : 12.01.2020, 13:42:16 »
Meillä on -06 V50 1.8 bensa 270tkm ajettuna ja konehan siitä meni. Öljyä kului 2l / 1000km ja kun kylmällä koneella antoi kaasua, niin melkoisen savupilven sai aikaiseksi. Kone myös veti nuhaisen oloisesti.

Totesin, että koneen kunnostaminen tulee aika kalliiksi ja aikaa kuluu, koska pitää ensin purkaa ja tutkia mitä pitää ostaa. Tein toisen ratkaisun eli ostin 800 eurolla ajokuntoisen 2004 1.8 81kW Mondeon, jolla ajettu n. 250tkm. Ajoin autolla pari viikkoa ja totesin, että koneen puolesta se toimii moitteetta. Öljyä ei ainakaan hävitä yhtään.

Sitten Mondeo talliin ja kone irti. Mondeon kone pukkiin ja siitä riisuttiin kaikki irti. Sitten talliin Volvo tilalle ja kone irti. Vaihteisto otettiin alakautta ja kone nostettiin yläpuolelta. Apuruko jäi paikoilleen. Sitten Volvon kone pukkiin ja kaikki irti. Ja taas Mondeon kone pukkiin ja kasaamaan Volvon apulaitteilla, johtosarjalla jne. Volvon koneesta piti ottaa myös imunokka-akseli, jotta koneesta tulisi 92kW versio. Venttiilinvälykset pysyivät arvoissaan ilman kuppien vaihtoja. Toinen vaihto-osa oli kampiakselin hihnapyörä, joka pyörittää Volvossa myös ilmastointia ja on siten erilainen. Tiukassa oli ja piti ostaa uusi pultti Volvolta. Myös venttiilikoppa piti olla Volvon oma, koska Mondeossa ei ollut puolia eikä siten kiinnitysreikiä puolille venttiilikopassa. Muuten kyllä täysin samat.

Apulaitteiden osalta ei ollut mitään ihmeellistä. Imusarjasta otin läpät pois, kun ei oikein vakuuttanut niiden tukevuus.

Vaihteistot molemmissa sama MTX75, mutta Volvon perävälitys on selvästi tiheämpi. Aika outoa, koska tehokkaampi kone pienemässä korissa ja silti lyhyemmät välitykset. Laitoin kuitenkin Volvon vaihteiston. Kaksoismassa jäi Mondeosta, koska en huomannut kuluneisuudessa eroa Volvon osaan. Olisi ollut hyvä jo vaihtaa, mutta ei tähän konkurssiin onnistunut. Kytkin oli hyvä, työsylinterin laitoin uuden.

Uusia osia meni kaikki irrotetut tiivisteet, öljyä, suodatin, jäähdytysnestettä, kytkinnestettä jne. Vahingossa murtui yksi anturi ja öljypohja murtui, mutta niitä onneksi oli nyt kaksi, joten tiivistesilikonilla selvittiin siitä.

Kone vaihdon jälkeen kerrasta käyntiin eikä palanut mitään valoja. Hyvin on toiminut eikä tämä yksilö syö öljyä juuri mitään vaihtovälille. Mondeosta on myyty varaosia sittemmin varmasti n. 500-600 € edestä ja vieläkin on hyviä osia myydä. Kustannusten osalta ainakin yksi edullisimpia keinoja.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2020, 13:50:55 kirjoittanut Nikod3mus »
V50 D3 -11

 

Elekma  Autoracing