Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku

  • 15 Vastauksia
  • 9875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« : 02.12.2015, 10:56:44 »
Onko kukaan laittanut otsikon mukaista akkua kyseiseen autoon? Tehtaalta tuleva akku on 80Ah/700cca ja pituudeltaan 31,5 cm. Ja tämä isompi akku on myyjän mukaan 35 cm pituudeltaan.
Vuoden 2009 V50 akkukotelo on pituudeltaan noin 33-33,5cm pitkä, luultavasti saman kokoista koteloa käytetään kaikissa dieseleissä, korjatkaa mikäli olen väärässä.
Eli vakiokoteloon isompi akku ei mahdu ellei leikkaa päätyjä auki tai poista koko koteloa. Kotelon poistamisessa on vaan se ongelma, että akun kiinnityspanta tulee koteloon kiinni. Taaksepäin akkua ei voi oikein siirtää jarruputkien takia, ovat kotelon takaseinässä kiinni. Jos jollain on kokemusta tälläisestä operaatiosta, niin mielellään kuulisin lisää.

Edittiä: Volvolla on tällä hetkellä akut tarjouksessa ja tuo isompi ja parempi on halvempi hinnaltaan (95€ vs. 99€).
« Viimeksi muokattu: 02.12.2015, 11:13:49 kirjoittanut aalt1n »
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #1 : 02.12.2015, 11:16:42 »
Miksi sinne pitäisi laittaa isompi akku?
Boschilla on ainakin 85Ah 800 kylmäkäynnistysvirralla, joka sopii koteloon.

Sopivuustaulukko:
http://www.tarvikkeet.fi/pdf/bosch-akut-sopivuustaulukko.pdf

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #2 : 02.12.2015, 19:14:51 »
Kotelo modattu ja isompi akku paikallaan.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #3 : 03.12.2015, 08:50:09 »
Ylettikö kaapeli helposti akun napaan, vaikka oli pitempi akku? Vai joutuko kovasti vääntelemään?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska omassa se on ainakin aika lailla just eikä melkeen.  :pomo:

Poissa Volvo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #4 : 01.03.2016, 22:09:12 »
Akku asiaa, niin ajattelin tähän ketjuun kirjoitella. Milloin ikinä onkaan akun vaihto, niin esim. tämmöstä kattelin motonetin sivuilta:

Bosch S4007 72Ah

Mutta kun nuo on jotain AGM akkuja jotka pitää ladata ennen käyttöönottoa?  :idiot2: Pitääkö tässä alkaa vielä jotain AGM laturia ostaa?

Että eikö onnistu " vanha akku pois ja uusi tilalle"  meiningillä?

Auto on V50 T5 2005.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2016, 07:10:44 kirjoittanut Volvo86 »

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #5 : 08.03.2016, 21:21:27 »
Onnistuu se akun vaihto juuri tuolla tavoin. Mutta kyllä se kannattaisi pitää yönyli laturissa että varmasti on täynnä, sillä saadaan lisättyä parhaimmillaan muutama vuosi akun käyttöikään. Mutta jos sulla on se jarruvoiman talteenotto (T5:ssa tuskin sitä on) niin sitten pitää autolle testerillä kertoa että miten iso akku sulla autossa on.

Itellä tammikuun alusta lähtien AGM vm 2010 V50:ssä ja hienosti pelannut. Ja noin se vaihdettiin, vanha pois ja uusi tilalle. Ainut mikä vähän ihmetytti oli suuret kipinät kun kaapelin laittoi kiinni.

Ja itse ainakin suosin ehdottomasti AGM:miä, ja yläkanttiin teholukemat jos vain akun ja auton akkukotelon fyysiset mitat antavat myöden, nimittäin alitehoinen ja heikkotehoinen akku aiheuttaa mitä oudoimpia vikoja vähänkin nykyaikaiseen autoon, esimerkiksi peruutustutkan sekoilu yli 15 asteen pakkasessa.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #6 : 05.01.2017, 09:19:19 »
Kaivetaas vanhahko lanka esiin.

Kuinka ison akun tuonne akkukoteloon saa mahtumaan? Katsellu tässä akkutarjontaa niin kahden kokosia akkuja tarjotaan. Erona on akun korkeus, 175mm ja 190mm. Mahtuuko korkeempi akku helposti sinne koteloon? Pituus ja leveys noissa on samat.

Oma auto tuo sigun 2.0d, alkuperäisellä akulla..

edit: näemmä tuo korkeempi on start&stop malleihin tarkoitettu akku. Voisi siis mahdollisesti sopia myös meikäläiselle?
« Viimeksi muokattu: 05.01.2017, 10:27:23 kirjoittanut A85 »

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #7 : 05.01.2017, 12:58:26 »
Nyt kun ketju kerran nousi ylös, niin kysytäänpä että mitä tuolle säätöpannalle pitäisi tehdä kun uusi akku on selvästi vanhaa (tehdasasenteista) matalampi? Boschin 85 Ah akku tuli laitettua viime talvena ja en kyllä keksinyt että siinä pannassa olisi mitään säätöä. Kyllähän se tossa pysyy, mutta...

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #8 : 05.01.2017, 16:33:16 »
Minulla myös Boschin akku ja haivaitsin myös että alkuperäinen kiinnitys toimii oikein ainoastaan sillä alkuperäisellä akulla. Viritin siihen siistin korokepalikan väliin ja näyttäisi pysyvän hyvin paikoillaan.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #9 : 05.01.2017, 18:22:26 »
V50 vähän vaihtelee (en tiiä onko vuosimallin mukaan vai mikä logiikka) 175mm ja 190mm korkeat akut. Jos korkeamman tilalle laittaa matalan, niin joku laudan pätkä tms sopivan korkuinen palikka kiinnikkeen alle. Matalan jos vaihtaa korkeampaan, niin silloin kiinnike ei sovi, vaan jää kantamaan akun kannesta.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #10 : 07.01.2017, 12:19:31 »
Käytänpä tätä ketjuu hyväksi.. Mikä tarkoitus tuolla akkukoteloon tulevalla putkella keulalta.. Eikö ajo viima jäädytä tuon akun? Ja lämpeneekö kesällä nii mahoto et siks jähytys.. Laiton nyt kuite tukkoo tuob konepellissä menevä putken.
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #11 : 07.01.2017, 23:30:24 »
Käytänpä tätä ketjuu hyväksi.. Mikä tarkoitus tuolla akkukoteloon tulevalla putkella keulalta.. Eikö ajo viima jäädytä tuon akun? Ja lämpeneekö kesällä nii mahoto et siks jähytys.. Laiton nyt kuite tukkoo tuob konepellissä menevä putken.
Tarkoittanet huohotinputkea? Akun kaasuja varten.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2017, 23:32:11 kirjoittanut mushinico »
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #12 : 07.01.2017, 23:53:02 »
Varmaan tarkoittaa sitä putkea joka tulee konepellin sisällä etusäleiköstä akkukoteloon. Ei kyllä mikään huohotin. Ja jäi itsellenikin epäselväksi mikä on tämän putken idea... Ollut nimittäin meilläkin joskus pari v50 vollee..

Poissa Dotzki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • Volvo V40 T4 ph2
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #13 : 08.01.2017, 16:23:13 »
Mä oon aina luullu/ kuvitellu, että se lämmittää akkua. ;D

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 diesel ja Volvon 90Ah/800cca akku
« Vastaus #14 : 09.01.2017, 18:29:42 »
Juu eijoo kaasuja varte.. Eikä lämmitäkkää ku ilma tulee suoraan etusäleikön läpi tuohon.
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

 

Carcom Oy  Ateho