Elekma  Autoracing

V50 T5 aut. vetarit

  • 27 Vastauksia
  • 9398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
V50 T5 aut. vetarit
« : 29.12.2015, 22:49:45 »
Moikka!

Äiteen autosta vetarit (luultavasti kun kaasusta) täristää...

-05 V50 T5 automaatti (tiptronic)

Katsoin (vanhasta) vadiksesta että:
8603121 / 8603122

Ja noin 5 numeron päivityksen jälkeen loppuisi:
36000550 / 36000559

Orkkiksena noin 1100€, ainoat tarvikkeet löysin ebay 250€. Onko kukaan koittanut, vai joudunko olemaan ensimmäinen?  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #1 : 30.12.2015, 09:47:09 »
Moro!

Kun en ole itse kauaa omistanut vielä volvo ja olen ihmetellyt tuolta foorumin alusta puolelta, näitä vetari juttuja.

Niin siis onko niin että vetonivelet on hitsattuna kiintonaisena akselissa? Sekä sisempi ja ulompi?

Jos ei ole kiintonaisena, niin miksi että vaihda niitä jos lähtevät irti. Tuo volvon 1100€ hintahan pitää olla koko akselille?
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #2 : 30.12.2015, 09:57:04 »
Moro!

Kun en ole itse kauaa omistanut vielä volvo ja olen ihmetellyt tuolta foorumin alusta puolelta, näitä vetari juttuja.

Niin siis onko niin että vetonivelet on hitsattuna kiintonaisena akselissa? Sekä sisempi ja ulompi?

Jos ei ole kiintonaisena, niin miksi että vaihda niitä jos lähtevät irti. Tuo volvon 1100€ hintahan pitää olla koko akselille?

Ekoissa vuosimalleissa jotain väärän pitusia vetareita niin sen takia tuo koko akselin vaihto kiinnostaa... Vaihtuu tosi monta kertaa tuo numero orkkis 2005vm akselista -> nykypäivään.
Lähtee irti eikä se ole ongelma vaihtaa. Hinta nousee vain kovaksi ja tuo pituus mietityttää.

EDIT: Sisäpäitä ei edes saa äkkiä katottuna
« Viimeksi muokattu: 30.12.2015, 09:59:36 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Rahtimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #3 : 30.12.2015, 10:59:08 »
Vetarin vaihtoon saa varautua ku näillä vehkeillä ajelee. Mulla on vm2008 s40 d5. Vuosi sitten vaihtoon meni oikeanpuolen vetari ku täristi. Oli suojakumi menny rikki niin sinne oli päässy likaa jne. Nopeasti meni huonoon kuntoon ku ei ollut kaua aikaa mennyt viimeisestä tarkistuksesta.  Nyt täristää taas kun vasemmalle päin kääntyessä on veto päällä. Menee varmaan vaihtoon vasen puoli. Tosiaan mun auto on madallettu nii on herkempi tässä akseli asiassa. kpl hinta on wetteriltä noin 550e.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #4 : 30.12.2015, 11:14:36 »
Vetarin vaihtoon saa varautua ku näillä vehkeillä ajelee. Mulla on vm2008 s40 d5. Vuosi sitten vaihtoon meni oikeanpuolen vetari ku täristi. Oli suojakumi menny rikki niin sinne oli päässy likaa jne. Nopeasti meni huonoon kuntoon ku ei ollut kaua aikaa mennyt viimeisestä tarkistuksesta.  Nyt täristää taas kun vasemmalle päin kääntyessä on veto päällä. Menee varmaan vaihtoon vasen puoli. Tosiaan mun auto on madallettu nii on herkempi tässä akseli asiassa. kpl hinta on wetteriltä noin 550e.

Täytyy melkeen tilailla noi, putsaa rasvat ja laittaa kunnon kamat sisään. Toimii jos toimii... Kuitenkin niin paljon halvempi että kannattaa jo kokeilla
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #5 : 30.12.2015, 18:53:54 »
Moro!

Itselläni on v50 2004 2.0 diesel ja tulossa siihen joskus madallus. Siksi siis haluan jo selvittää asiaa etukäteen.

Ulommaiset vetarit nyt on selviö, että niitä menee varsinkin silloin kun kumit ovat rikki. Toki muutenkin tuo vetari saattaa hajota kilometrien myötä. Ulommainen vetari on normaaliin tapaan booreilla ja sokalla kiinni? Pitääkö paikkaansa?

Onko kukaan etsinyt näitä vetareita yleensä ottaen mistään muualta ihan perus speksien osalta? Ihmettelen suuresti jos jonkun muun auton vetarit eivät tuohon käy. Kyseessä kun kuitenkin on PSA kone.

Sisemmät vetarit ovat taas tietenkin asia erikseen. Yleisesti ne koostuvat vetoakselista, siihen päähän tulevasta Tripodista sekä tripodiin tulevista laakereista sekä maljasta joka kiinnittyy sitten eri tavoin vaihdelaatikkoon.

Kun näitä sisempiä vetareita menee "hajalle" niin mikä niistä menee hajalle? Oletteko availleet niitä? Koska yleisin mikä noista menee on juurikin nuo laakerit hajalle jotka ovat automallista riippuen hyvinkin yksittäin vaihdettavaa tavaraa, jos jostain löytyy uusia tilalle. Tietenkin mitä enemmän ajaa hajallisilla laakereilla niin sitä enemmän tietenkin itse malja ja tripodi jauhaantuu hajalle.

Ja eniten tietenkin kiinnostaa sitten noiden vetareiden erot.. Eli jos puhutte että pituuksissa on eroja, niin eikö kannattaisi hiljalleen alkaa keräämään tänne dataa siitä minkä pituisia akseleita on, niin saatais mietittyä miten päästäisiin halviten noissa remonteissa.

Itse voisin ostaa jo valmiiksi "pitkät" akselit ja vaihtaa ne omiin niveliin ja myydä nivelet niitä tarvitsiville.

Motonet näytti myyvän molempiin niveliin kyllä suojakumeja, joten niiden tarkkailu lienee ehdottoman tärkeätä.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #6 : 31.12.2015, 05:01:01 »
En ole purkanut näitä vetareita, mutta ei sieltä yleensä/koskaan tripodi hajoa, vaan se kuppi kuluu urille.

Oletan, että Volvolta ostettavat uudet vetarit on huomattavasti parempia kun 10v vanhat tehtaalta lähteneet. Oikeasti päivittynyt tuote 4 kertaa matkanvarrella.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #7 : 31.12.2015, 16:59:11 »
En ole purkanut näitä vetareita, mutta ei sieltä yleensä/koskaan tripodi hajoa, vaan se kuppi kuluu urille.

Oletan, että Volvolta ostettavat uudet vetarit on huomattavasti parempia kun 10v vanhat tehtaalta lähteneet. Oikeasti päivittynyt tuote 4 kertaa matkanvarrella.  :D

Moro!

Tuo kupin kuluminenkin voi johtua täysin huonoista laakereista, toki on myös selvää että autoa madaltaessa myös sisemmän nivelen laakeristo saattaa olla sille kuulumattomassa kulmassa.

Ymmärrän täysin että aikojen saatossa kehitys kehittyy ja hyvä niin. Mutta koska omasta mielestäni asioita kannattaa tutkia monelta kannalta, niin tutkin tätäkin monelta kannalta. Siksi olisi mukava tietää, että miten ne uudet vetoakselit ovat sitten oikeasti parempia? Enkä nyt sano tätä haastaakseni vain sanaharkkaa täällä. Vaan sen takia että onko nivelissä eroa? Akselin pituudessa eroja? vai missä?

Ja ennen kaikkea kuinka paljon eroa esim mitassa sitten on, jos kerta sitä on. Kun näitä paukkuu, niin eikö olis ihan fiksua kerätä se tieto tarkkana tänne eikä mutuilla.

Mutta alkuperäiseen viestiin vastaten vielä, niin todellakin Ebaysta löytyy ja luulen että varmasti löytyy myös suomesta. On löytynyt aikaisemminkin vetareita suomesta, joita ei ole tänne aikaisemmin minkään kirjojen mukaan tullut. Mutta toki helpompaa on tilata ebaysta kun alkaa selvittämään. Tosin selvittäminen helpottaisi monen muun volvokuskin elämää tulevaisuudessa.

Laadultaan nuo Ebay nivelet eivät varmaan ole Volvon orkkiksen tasoisia, mutta toisaalta jos hinta ero on volvon ja ebayn välillä 400€ niin en miettisi kahta kertaa. Toki rahamies saa aina marmorilta.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #8 : 01.01.2016, 08:50:44 »
Moro!

Tuo kupin kuluminenkin voi johtua täysin huonoista laakereista, toki on myös selvää että autoa madaltaessa myös sisemmän nivelen laakeristo saattaa olla sille kuulumattomassa kulmassa.

Ymmärrän täysin että aikojen saatossa kehitys kehittyy ja hyvä niin. Mutta koska omasta mielestäni asioita kannattaa tutkia monelta kannalta, niin tutkin tätäkin monelta kannalta. Siksi olisi mukava tietää, että miten ne uudet vetoakselit ovat sitten oikeasti parempia? Enkä nyt sano tätä haastaakseni vain sanaharkkaa täällä. Vaan sen takia että onko nivelissä eroa? Akselin pituudessa eroja? vai missä?

Ja ennen kaikkea kuinka paljon eroa esim mitassa sitten on, jos kerta sitä on. Kun näitä paukkuu, niin eikö olis ihan fiksua kerätä se tieto tarkkana tänne eikä mutuilla.

Mutta alkuperäiseen viestiin vastaten vielä, niin todellakin Ebaysta löytyy ja luulen että varmasti löytyy myös suomesta. On löytynyt aikaisemminkin vetareita suomesta, joita ei ole tänne aikaisemmin minkään kirjojen mukaan tullut. Mutta toki helpompaa on tilata ebaysta kun alkaa selvittämään. Tosin selvittäminen helpottaisi monen muun volvokuskin elämää tulevaisuudessa.

Laadultaan nuo Ebay nivelet eivät varmaan ole Volvon orkkiksen tasoisia, mutta toisaalta jos hinta ero on volvon ja ebayn välillä 400€ niin en miettisi kahta kertaa. Toki rahamies saa aina marmorilta.

Jep, olisi kiva selvittää. Itsellä into ei riitä kun on mutsin auto...  :D

Volvon orkkikset 1100€ + palautettava vanhat ja ebaysta siis 250€ sis. tullin ja kulut. eli eroa vain kevyet 850€.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #9 : 01.01.2016, 09:49:10 »
Jep, olisi kiva selvittää. Itsellä into ei riitä kun on mutsin auto...  :D

Volvon orkkikset 1100€ + palautettava vanhat ja ebaysta siis 250€ sis. tullin ja kulut. eli eroa vain kevyet 850€.  ;D

Niin siis tarkoitat nyt ilmeisesti että molempien puolien uloimmat pelkät vetonivelet on volvolla tuon 1100€?. Koska jokuhan tuolla laittoi että tais olla Wetterillä 550€ kpl.. Veikkaan että tuo pitää sisällään koko akselin. Jotenkin kuulostaisi niin överi hinnalta tuo 1100€.

Jos vaihdat vetarin ja otat koko akselin irti vaihdon ajaksi, niin mittaa koko akselipituus nivelestä niveleen. Luulen että siitä se alkaa selviämään. 
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #10 : 01.01.2016, 10:41:40 »
Niin siis tarkoitat nyt ilmeisesti että molempien puolien uloimmat pelkät vetonivelet on volvolla tuon 1100€?. Koska jokuhan tuolla laittoi että tais olla Wetterillä 550€ kpl.. Veikkaan että tuo pitää sisällään koko akselin. Jotenkin kuulostaisi niin överi hinnalta tuo 1100€.

Jos vaihdat vetarin ja otat koko akselin irti vaihdon ajaksi, niin mittaa koko akselipituus nivelestä niveleen. Luulen että siitä se alkaa selviämään.

SISEMPIÄ NIVELIÄ EI SAA MISTÄÄN. Sen takia vaihdetaan koko akseli.

KOKO AKSELI 550€ kpl, 2kpl 1100€ Volvolla.
Volvolta (mun vadiksen mukaan) ei saa kuin pelkkiä KOKONAISIA akseleita ja suojakumeja. Ei irto niveliä.

Tarvikkeena saa erikseen ULOIMMAT nivelet. Se vaan poista sisemmäisten nivelien ongelmia mitenkään.  :D

Eli helvetin turha niitä uloimpia niveliä vaihtaa, sisemmät sillä korjaannu ollenkaan.  :hello:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #11 : 01.01.2016, 14:19:48 »
SISEMPIÄ NIVELIÄ EI SAA MISTÄÄN. Sen takia vaihdetaan koko akseli.

KOKO AKSELI 550€ kpl, 2kpl 1100€ Volvolla.
Volvolta (mun vadiksen mukaan) ei saa kuin pelkkiä KOKONAISIA akseleita ja suojakumeja. Ei irto niveliä.

Tarvikkeena saa erikseen ULOIMMAT nivelet. Se vaan poista sisemmäisten nivelien ongelmia mitenkään.  :D

Eli helvetin turha niitä uloimpia niveliä vaihtaa, sisemmät sillä korjaannu ollenkaan.  :hello:

No jos koko akselin hinta on 550€ volvolta, joka pitää sisällään akselin sekä sisemmän ja uloimman nivelen niin mielestäni tuo hinta on aika kohtuullinen.

Mielestäni on aika turha sinun käytellä mitään tekstin Boldauksia jos et ole ensimmäisessä viestissäsi osannut erotella mitä niveliä etsit. Joten hieman kierroksien rauhoittamista sinne suuntaan.

Nuo sisemmät nivelet autossa kuin autossa ovat yleensä vetoakselin kanssa samassa nipussa tuleva osa. Joten tässä tapauksessa ymmärrän aika lailla tuota volvon politiikkaa. Tosin ulommaisten nivelten myyntiä ainoastaan vetoakselin kanssa pidän hieman riistona.

Veikkaan että noita sisempiä niveliä, siis tripodia sekä laakereita ja maljaa on varmasti jossain focuksissa jos oikea vain löytyisi. Sehän näissä madalletuissa autoissa ilmeisesti hajoaa. Vaikkakaan se ei poista sitä itse ongelmaa jos vetoakseli on liian lyhyt madallukselle.

Siksi olisi mukava tietää niitä pituuksia, koska näppärä vetari paja lisää akselia väliin, jos se siitä on kiinni. Ja tätä hain siis sillä että olisi ihan fiksua jos joku tekee remonttia tai ostaa uusia vetareita niin saisi niitä eri pituuksia.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #12 : 01.01.2016, 14:38:42 »
Mielestäni on aika turha sinun käytellä mitään tekstin Boldauksia jos et ole ensimmäisessä viestissäsi osannut erotella mitä niveliä etsit. Joten hieman kierroksien rauhoittamista sinne suuntaan.

Vetari = vetoakseli.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Volvo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #13 : 27.02.2016, 12:35:48 »
Mielipiteitä tämmöiseen asiaan. Kannattaako ostaa uusi vai käytetty vetoakseli?

Tässä olisi Volvon alkup. 1800 kruunua. Tuossakin on, että "8648 mailia ajettu". Näinköhän? Kun sitten tuolla auton VIN-koodilla YV1MW684952115383 (mikä näkyy myynti-ilmoituksessa) etsii, niin näyttäisi, että autolla olisi ajettu reilu 160th kilometriä.

http://en.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&page=1&vc[0]=204127100&vcx=5024&pc[0]=125100101&pos[125100101]=00000000000000011000&filter=t5%20aut&post_id=26057900


Uusi Volvon alkup. vetoakseli maksaa mansikoita. Mutta sitte jos uutta havittelee, niin mites noi "tarvike " vetarit? Kannattaako.

Tietämätön kyselee...

Jostain syystä tuo linkki ei toimi.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2016, 21:25:09 kirjoittanut Volvo86 »

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 T5 aut. vetarit
« Vastaus #14 : 27.02.2016, 14:52:38 »
Riippuen sitä mitä mitä etsit.

Jos sinulla on tarvetta sisemmälle nivelelle, niin silloinhan käytännössä sinulla on vaihtoehtona ostaa Volvolta tai sitten jostain purkaamolta Ruotsista tai Suomesta.

Se missä kunnossa taas ulompi nivel on, niin jos käytettynä ostat niin sitä ei kukaan tiedä. Kilometrit ei kerro välttämättä totuutta jos on ollut jossain vaiheessa suojakumi hajalla tai muuten huonosti pidetty.

Ajatuksen tasolla itse maksaisin käytetystä koko akselista nivelineen maks 400e jos uuden saa 550€ niin ostaisin uuden.

Yleisesti noista uloimmista tarvike vetareista ollaan montaa mieltä. Itsellä toiminut useammassa autossa ihan jees. Jos on mennyt hajalle niin omasta hölmöydestä johtuen, ettei suojakumia ole ajoissa vaihdettu.

Mikä sulla on akselissa hajalla?
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy