Autoracing  KL-varaosat

Moottoriöljyjen kylmäkokeita

  • 113 Vastauksia
  • 33146 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #60 : 15.01.2018, 19:52:46 »
Sanoisin että yksi suurimpia syitä käyttää noita 10W30 yms öljyjä raskaissa on se että ne 5w öljyt on kuitenkin luokkaa 4x kalliimpia. 0W öljyjähän ei noissa ACEA E luokan öljyissä tietääkseni edes ole.

5W öljyn pumpattavuusraja on -35°C kun 10W öljyllä se on -30°C. Käytännössä noita koneita raapaistaan aika harvoin alle -30°C lämpötiloissa käyntiin oikeasti kylmiltään. En ole asiaa tutkinut, mutta epäilen että yönyli seisotuksella öljyt ei välttämättä ole vielä samoissa lukemissa ulkolämmön kanssa.

Jep. Vaikka j.nestettä lämmittää niin kyllä se lämpö johtuu muuallekkin  :)

Nojaa.. Edellisessä Sisussa kun yksi pakkasaamu 4h lohkiksen käytön jälkeen kesti 2 minuuttia että öp merkkivalo sammui, niin laitettiin siihen sitten öljylämmitin. Siis öljypohjassa oli ihan roppu johon laitettiin saman näköinen vastus kuin lohkoonkin. Sen jälkeen siirryttiin käyttämään 15w40 öljyä ympäri vuoden, kun sitä tuli vähemmän koneesta muuten läpi.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #61 : 15.01.2018, 19:58:48 »
Se voi olla jo vähän vaikeaa saada isohko diesel tulille -30 pakkasesta kylmiltään :D...yhdestä 1270 timberjackista oli aikoinaan webasto rikki ja se piti startata aina kylmiltään pakkasesta. Oli kuulema lähtenyt käymään vaikka piti sahata jonkun aikaa, mikäli oli enemmän pakkasta.

tuosta traktorista sammuu öljynpainevalo aika nopeasti, vaikka olisikin kovempi pakkanen ja lämmittänyt lohkolla vain 1h.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2018, 20:00:25 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #62 : 15.01.2018, 20:44:39 »
Se voi olla jo vähän vaikeaa saada isohko diesel tulille -30 pakkasesta kylmiltään :D...yhdestä 1270 timberjackista oli aikoinaan webasto rikki ja se piti startata aina kylmiltään pakkasesta. Oli kuulema lähtenyt käymään vaikka piti sahata jonkun aikaa, mikäli oli enemmän pakkasta.

tuosta traktorista sammuu öljynpainevalo aika nopeasti, vaikka olisikin kovempi pakkanen ja lämmittänyt lohkolla vain 1h.
se öp-anturi taitaa olla vaan usein siinä isoimmassa kanavassa heti pumpun jälkeen, ei kerro noissa oloissa paljoakaan niistä kriittisimmistä paikoista

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #63 : 15.01.2018, 21:29:58 »
Mittailin tuota öljyjen lämpiämistä joskus vinokoneesta ja deekusta ihan mielenkiinnosta(lähinnä kun ihmettelin deekun ö-p-valon sammumishitautta kovalla pakkasella startatessa). Ei lohkolämmitin lämmitä öljyjä tasan ollenkaan. Reilun 20 pakkasessa molempia 2h (varmaan lähemmäs kolmekin) roikassa ja öljypohjan kyljessä mittauskohdasta riippuen 0-1 astetta lämpösempää kun mitä oli koripellit. Nyt tein semmosen henkistä hyvinvointia lisäävän virityksen eli kääntelin eberin pakoputken sohottamaan öljypohjan kylkeen, en tiedä kyllä nostaako sekään öljynlämpöjä yhtään, mutta tuleepä hyvä mieli että on edes yritetty  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #64 : 16.01.2018, 18:17:38 »
se öp-anturi taitaa olla vaan usein siinä isoimmassa kanavassa heti pumpun jälkeen, ei kerro noissa oloissa paljoakaan niistä kriittisimmistä paikoista

Jos lämpötilat on siellä pumpattavuuden rajoilla, niin siellä on öljypohjassa vaan reikä "vaseliinissa" siinä imuputken kohdalla, eikä öljy kierrä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #65 : 16.01.2018, 18:25:02 »
Jos lämpötilat on siellä pumpattavuuden rajoilla, niin siellä on öljypohjassa vaan reikä "vaseliinissa" siinä imuputken kohdalla, eikä öljy kierrä.
Jos tuollainen hydraulinen pumppu imee ilmaa, niin sehän alkaa kavitoida ja on romuna sellaisesta hyvin äkkiä, oli se sitten hammaspyöräpumppu tai muuttuvatilavuus mäntäpumppu. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin tuolla traktorilla on ajettu yli 100h 10W öljyillä ongelmitta. Pakkasellahan nuo metsäkoneidenkin ja kaivureiden yms.. hydrauliikkaöljytkin on kovemmalla pakkasella, eikä niistäkän osat siitä heti hajoa. En muista että olisi autoissakaan ollut yleensä kuin 10W öljyä ja nekään eivät ole hajonneet tai ollut ongelmia sen kanssa. En havainnut D24TIC koneellakaan tuollaista viiveellä sammuvaa öljynpainevaloa kovemmallakaan pakkasella 10W40 öljynkään kanssa, aina sammui melko nopeasti öljynpainevalo koneen startattua ja ennen starttia lämmitin lohkolämmittimellä vähintään 1h.

Esim. 32 ja 46 hydrauliöljyn juoksevuusraja on vain -25 ja -23 astetta.

« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 18:38:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #66 : 16.01.2018, 18:51:00 »
Kyllähän se pumppu sitä öljyä vatkatessaan ja paineeseen rutistaessaan myös lämmittää sitä öljyä. Eriasia, kuinka paljon, mutta väittäisin vastuksen ollessa kova nousee pumpun läpi menneen öljyn lämpötila joitain asteita.

Toki kylmä lohko ja kanavat jäähdyttävät öljyn liki heti.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #67 : 16.01.2018, 19:08:25 »
Ainakin jäähdytysnesteellä huomaa pakkasessa että se jäähdyttää vähän moottoria, kun lähtee kiertämään järjestelmässä. Esim. moottoria pidetään lohkolämmittimessa ja kun laittaa virrat päälle niin lämpömittari nousee hieman, ja startin jälkeen se saattaa laskea vähän, johtuen kylmästä jäähdytin-nesteestä, joka on lähtenyt kiertoon.

Kyllähän se pumppu sitä öljyä vatkatessaan ja paineeseen rutistaessaan myös lämmittää sitä öljyä. Eriasia, kuinka paljon, mutta väittäisin vastuksen ollessa kova nousee pumpun läpi menneen öljyn lämpötila joitain asteita.

Pakkohan sen pumpunkin on lämmittää, koska eihän hydraulisessa järjestelmässä oikein muuta lämmitintä ole. Hakkuukoneissa on joissakin lämmityskäyttö hydrauliikalle toteutettu, niin että pyöritetään syöttörullia jonkun aikaa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 19:14:40 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #68 : 16.01.2018, 19:10:22 »
Ainakin jäähdytysnesteellä huomaa pakkasessa että se jäähdyttää vähän moottoria, kun lähtee kiertämään järjestelmässä. Esim. moottoria pidetään lohkolämmittimessa ja kun laittaa virrat päälle niin lämpömittari nousee hieman, ja startin jälkeen se saattaa laske vähän, johtuen kylmästä jäähdytin-nesteestä, joka on lähtenyt kiertoon.
Juu ja joissain (italialaisisa) ajoneuvoissa huomaa termostaatin aukeamisen lämpötilan hetkellisenä romahtamisena...

Pakkohan sen pumpunkin on lämmittää, koska eihän hydraulisessa järjestelmässä oikein muuta lämmitintä ole. Hakkuukoneissa on joissakin lämmityskäyttö hydrauliikalle toteutettu, niin että pyöritetään syöttörullia jonkun aikaa.
Lähinnä tuata auton moottoria nyt tarkoitin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #69 : 16.01.2018, 19:12:50 »
Lähinnä tuata auton moottoria nyt tarkoitin.
Auton moottorissakin on ihan hammaspyöräpumppu öljynkierrolle, kuten vaikka tuossa Casessakin on hydrauliikassa ja vaihdelaatikossa oma hammaspyöräpumppu. Että kyllä se autonkin hammaspumppu vähän lämpöä tekee.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #70 : 16.01.2018, 20:09:22 »
Ainakin jäähdytysnesteellä huomaa pakkasessa että se jäähdyttää vähän moottoria, kun lähtee kiertämään järjestelmässä. Esim. moottoria pidetään lohkolämmittimessa ja kun laittaa virrat päälle niin lämpömittari nousee hieman, ja startin jälkeen se saattaa laskea vähän, johtuen kylmästä jäähdytin-nesteestä, joka on lähtenyt kiertoon.
 

Itseasiassa tuon saman ilmiön tekee myös webastolla lämmitetty auto, vaikka siellä on kiertovesipumppu joka kierrättää sitä jäähdytysnestettä. Kierto lienee vähän erilainen sen webaston pumpun kerrättämänä kuin varsinaisella vesipumpulla. Tosin autossa on myös öljynjäähdytin, joten onhan periaatteessa mahdollista että kylmä öljy jäähdyttää nesteen. Vaikee sanoo.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #71 : 16.01.2018, 21:13:52 »
Öljynjäähdyttimissähän on yleensä myös termostaatti. Tosin voihan se öljynlämpö tipahtaa silloinkin kun se termostaatti avautuu ja kierto lähtee öljynjäähdyttimelle.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #72 : 16.01.2018, 21:20:48 »
Öljynjäähdyttimissähän on yleensä myös termostaatti. Tosin voihan se öljynlämpö tipahtaa silloinkin kun se termostaatti avautuu ja kierto lähtee öljynjäähdyttimelle.
Aika usein "nykyautoissa" on vaan lämmönvaihdin öljystä jäähdytysnesteeseen eikä siellä mitään erillistä termostaattia tarvi.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #73 : 16.01.2018, 21:24:20 »
Aika usein "nykyautoissa" on vaan lämmönvaihdin öljystä jäähdytysnesteeseen eikä siellä mitään erillistä termostaattia tarvi.
Eikö tuollainen löytynyt jo vanhoista D24T koneistakin, eli nestekierrolla oleva öljynsuodatinjalka ja -98 S40 T4 on kans öljypohjassa jäähdytin-nestekierrolla oleva öljynjäähdytin. Mutta tuo termostaatti taitaa olla noissa erillään keulassa/jäähdyttimen edessä olevissa öljynjäähdyttimissä yleinen.

Tuossa kuva siitä öljynsuodattimen jalasta vesikierrolla

« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 21:28:36 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #74 : 17.01.2018, 16:43:25 »
Eikö tuollainen löytynyt jo vanhoista D24T koneistakin, eli nestekierrolla oleva öljynsuodatinjalka ja -98 S40 T4 on kans öljypohjassa jäähdytin-nestekierrolla oleva öljynjäähdytin. Mutta tuo termostaatti taitaa olla noissa erillään keulassa/jäähdyttimen edessä olevissa öljynjäähdyttimissä yleinen.

Tuossa kuva siitä öljynsuodattimen jalasta vesikierrolla

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toi on yks automaailman parhaita keksintöjä, vakio tollanen voittaa kiinalaisen ilmajäähy kennon mennen tullen eikä tartte termaria.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo