Auton tyhjäkäyntikierrokset ovat aina seilanneet jonkin verran, mutta nyt seilaamista on selvästi enemmän. Autoon vaihdettiin noin kk sitten yksi huohotinletku imupuolelle. En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta tämän jälkeen seilaaminen on selvästi lisääntynyt. Kun auto on paikallaan niin tyhjäkäynti on ihan hyvä ja vakaa. Kun auto on liikkeessä, esimerkiksi valoihin hiljennellessä, tyhjäkäynti seilaa välillä 400-1000. Taas kun pysähtyy niin vakaantuu vajaaseen tonniin.
Ilmeisesti ongelma on suhteellisen yleinen näissä 1.8 malleissa. Luin netistä että ECU:n nollaaminen ja uudelleen opettaminen voisi auttaa joten irroitin akun noin tunniksi ja ajelin tämän jälkeen rauhallisen lenkin. Tämä ei tuottanut toivottua tulosta vaan edelleen tyhjäkäynti seilaa.
Seuraava vaihe olisi kai tutkia kuinka likainen throttlebody/läppärunko on ja kanittaako läppä. Jostain netin syövereistä luin, että tuokin saattaisi asiaan auttaa.
Itselle moottoritilan roplaaminen on kohtalaisen uutta asiaa, joten osaisiko joku kertoa mitä kaikkea tuon läppärungon putsaamiseen vaaditaan? Vielä parempaa olisi jos tuohon löytyisi kuvaa tai muuta ohjeistusta. Saa vääntää rautalangasta ja kertoa mitä kaikkea voin saada enemmän hajalle.
Tänks.