KL-varaosat  Race.fi

VRCF:n Traktorit

  • 373 Vastauksia
  • 84707 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #165 : 11.11.2018, 20:54:11 »
Näytti äkkiseltään että vesipumpulla vois olla yks ylimääränen letkulähtö, eli siitä sais menoveden tuolle lämmittimelle, paluun voi sitten laittaa vaikka t-haaralla syyläriin menevään letkuun.

Kuulostaako likimainkaan toimivalta?  ::)

Kansien yhdysputken takapäästä muistaaksein lähtee lämppärille ja vesipumpulle tais olla paluu. Jos suinkin muistan ni käyn aamulla katsomassa, enää tänään ei jaksa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #166 : 11.11.2018, 21:19:00 »
Mielenkiintoisia näkemyksiä pleksi vs polykarbonaatti! Sellanen oli tarkotus että koko takaseinää ei pleksitettäs umpeen, vaan semmonen reilu puolikas.

Lämmityslaitetta ei ole ollenkaan. Eikä oo tarkostus saada koppia talvella kesälämpöseksi, kunhan pysyy tuulilasi auki. Tuo alakolmion ikkuna pitää tehä ensiksi, että sais kopista suurimman ristivedon pois  :D
Katotaan sitä takalasia sitten joskus.
Näytti äkkiseltään että vesipumpulla vois olla yks ylimääränen letkulähtö, eli siitä sais menoveden tuolle lämmittimelle, paluun voi sitten laittaa vaikka t-haaralla syyläriin menevään letkuun.

Kuulostaako likimainkaan toimivalta?  ::)
Millasen lämmityslaitteen meinasit laittaa?

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #167 : 12.11.2018, 07:39:57 »
Nyt on oikeestaan kaksi vaihtoehtoa:
https://www.ikh.fi/fi/lammityslaite-12v-crx12001
Tällä sais varmaan enempi sitä lämmintä, mutta kun tuon ikäisessä tuo koppi on tiiveydeltään mitä on niin tiedostan hyvin että ei tuollakaan taida saada sitä oikeasti lämpimäksi.

Siksipä mietin tätä:
http://www.motormarket.fi/lampopuhallin-c490100-3.html
Tälläkin ehkä sais tuulilasin pysymään auki talvella. Tässä houkuttas helpompi asennus ja tuon sais asennettua siihen tankin päälle tuulilasin alareunaan.


 ::)

Volvoton

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #168 : 12.11.2018, 08:26:48 »
Nyt on oikeestaan kaksi vaihtoehtoa:
https://www.ikh.fi/fi/lammityslaite-12v-crx12001
Tällä sais varmaan enempi sitä lämmintä, mutta kun tuon ikäisessä tuo koppi on tiiveydeltään mitä on niin tiedostan hyvin että ei tuollakaan taida saada sitä oikeasti lämpimäksi.

Siksipä mietin tätä:
http://www.motormarket.fi/lampopuhallin-c490100-3.html
Tälläkin ehkä sais tuulilasin pysymään auki talvella. Tässä houkuttas helpompi asennus ja tuon sais asennettua siihen tankin päälle tuulilasin alareunaan.


 ::)
Laita ensimmäinen. Hytti pysyy lämpimänä lumitöissä, jos ikkunat on ehjät vyötärötasosta ylöspäin. Maantiellä voipi sitten olla enempi vedontuntua.

Jälkimmäinen lämmitin on niin tehoton, että se vain pahentaa huurtumisongelmaa ja toisaalta niin tehokas, että akku on aina tyhjä.
Edit: Ajatusvirhe, toki toimiva laturi tuon verran lataa, mutta lämpöteho on aika vaatimaton.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2018, 08:29:15 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #169 : 12.11.2018, 19:23:01 »
Tuollainen traktorin tehdas asenteinenkin lämmityslaitteenpuhallin vie yllättävän paljon sähköä. Casessa on latausmittari ja laturikin 120A Bosch, silti tipahtaa lataus vähän kun laittaa lämppärin puhaltimen päälle. Kaikki valot päälläkään ei tipu lataus yhtä paljoa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #170 : 14.11.2018, 11:53:36 »
Jos pelkästään haluaa lasin pitää avoimena, niin siinä voisi toimia myös sellainen liimattava takalasin lämmitin.. Tosin en äkkkiseltään osaa sanoa mistä sellaisen nykyään saisi hommattua.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2018, 19:58:22 kirjoittanut Jule »

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #171 : 15.11.2018, 07:58:27 »
Tuli tilattua ebaystä sähköllä pelaava "lämpöpuhallin" 12v virtaan hintaan 20e.

Kokeillan ensin tuota, ja luultavasti laitetaan sen jälkeen vesikiertonen malli  ;D
Volvoton

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #172 : 16.11.2018, 20:55:43 »
Mulla kiinan invertteri 3000w  sillä pyörii 1000w auton sisätilan lämmitin suunnattuna ikkunaan,jaksaa pitää auki, Nuo kiinan inverttereiden tehot ei pidä paikkaansa ja anto jännitekin on vain n190 volttia  ;D Tuo motomarketin puhallin on kuin lehmän hönkäys on samalainen myös ei pidä ikkunaa auki . :)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #173 : 16.11.2018, 22:21:48 »
Tuossa sekuran kopissa on niin tehokas lämmityslaite, että ei sitä tarvitse pitää kuin 1-asennossa puhallusta ja silloinkin meinaa tulla kuuma välillä, ikkunat pysyvät hyvin auki ja sulavat jopa kovalla pakkasella. Tuossa on 3 eri puhallusasentoa. On kyllä muutenkin lämmin koppi talvella, vaikka ajelisi takaikkuna auki pakkasella niin silloinkaan ei kylmä tule.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #174 : 18.11.2018, 11:25:34 »
Mulla kiinan invertteri 3000w  sillä pyörii 1000w auton sisätilan lämmitin suunnattuna ikkunaan,jaksaa pitää auki, Nuo kiinan inverttereiden tehot ei pidä paikkaansa ja anto jännitekin on vain n190 volttia  ;D Tuo motomarketin puhallin on kuin lehmän hönkäys on samalainen myös ei pidä ikkunaa auki . :)

Jos tuo 3000W invertteri toimisi 100% hyötysuhteella (jota  se ei tietenkään tee) se tarvtisisi 12V jännitteellä 250A virtaa, eli samaa luokkaa mitä kylmän moottorin starttaus tarvitsee keskimäärin virtaa...

Käytännössä tietysti se 190V toimiva 1000W sisäpuhallin ei todennäköisesti ota kuin luokkaa 650W, joka sekin tietysti tekee jo käytännössä luokkaa 60-70A virtaa laturilta sinne invertterille.

Yleisesti ottaen tuollaiset puhaltamalla toimivat lämmittimet toimivat lasin aukipitämiseksi pirun huonolla hyötysuhteella.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #175 : 18.11.2018, 19:43:50 »
Jos tuo 3000W invertteri toimisi 100% hyötysuhteella (jota  se ei tietenkään tee) se tarvtisisi 12V jännitteellä 250A virtaa, eli samaa luokkaa mitä kylmän moottorin starttaus tarvitsee keskimäärin virtaa...

Käytännössä tietysti se 190V toimiva 1000W sisäpuhallin ei todennäköisesti ota kuin luokkaa 650W, joka sekin tietysti tekee jo käytännössä luokkaa 60-70A virtaa laturilta sinne invertterille.

Yleisesti ottaen tuollaiset puhaltamalla toimivat lämmittimet toimivat lasin aukipitämiseksi pirun huonolla hyötysuhteella.
Juu kyllä sen näkee mittarista  että voltit ja virta kelpaa invertterille   muuta toistaseksi riittäneet   :)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #176 : 09.01.2019, 21:54:34 »
nonni porsis 502 valmetista laturi ei viellä tietoa mitä ja missä vika mutta taitaa olla tiensä päässä eli onks se nyt hybridi kun on piuhan päässä latautumassa :2funny:
kiitoos ja anteeks.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #177 : 09.01.2019, 22:52:00 »
Naputellaas ny tännekin kun vallan jäänyt. Tuli kesällä 2016 ostettua tuollainen Volvo ihan puhtaasti pihahommia varten. Pääasiallisesti etsiskelin pientä hytitöntä jossa mieluusti kuormaaja. Jälkiviisaana voi todeta että luojan kiitos tuli ostettua tämä eikä sellaista. Pihasta löytyneet kivet olivat sitä luokkaa, ettei olisi pienellä etukuormaajalla tehnyt mitään.



Kyseessä Volvo BM LM218TD pyöräkuormaaja. Vuosimalli ilmeisesti 61 tai 62. Voimanlähteenä noin 3.8ltr 3-sylinterinen Bolinder-diesel. Tuottaa henkeäsalpaavat 60hv ja 250nm. TD mallissa alunperin ollut sekä kuivakytkin että jonkinsortin turbiini. Kyseisestä yksilöstä ilmeisesti mehukytkin on joskus hajonnut ja se lie "jäykistetty". Vaihteita 5 ja suunnanvaihtaja erillisellä vivulla.
Näistä löytyy hyvin tietoa jopa ihan Suomeksi. Ruotsin puolelta toki vielä paljon enemmän. https://www.volvoce.com/global/en/product-archive/wheel-loaders/bm-volvo/lm-218/
Varaosien saatavuus Ruotsin puolelta on hyvä, hinta tosin on huomattavasti korkeampi verraten saman ikäluokan yleisempiin esim. Fergu / Major.

Koneen mukana tuli yllättävän hyvä kauha, trukkipiikit ja lumiketjut. Yllättävää oli että jo ostettaessa koneessa toimi kaikki työvalot, parkkivalot, vilkut mittarit yms. Ainoastaan tuntimittari on pysähtynyt joskus männä vuosituhannella. Ensimmäisenä kesänä tein kansiremontin, kun yhdestä pakoventtiilistä puuttui pätkä seetiä. Lisäksi samassa operaatiossa vaihdoin yhden sylinteriputken + männän. Samalla vaihtui vesipumppu, termostaatti + tiivisteet. Alkuperäisen tasavirtalaturin tilalle sovitin jonkun (ilmeisesti) V40:in laturin. Sähköstä ei ole ollut pulaa enää. Näillä remonteilla on pihahommat saatu tehtyä. Kunhan tästä muut kiireet helpottaa, niin tätäkin voisi pikkuhiljaa käyttöentisöidä. Osa sylintereistä luonnollisesti tihkuu hieman öljyä, mutta ei mitään hälyttävää. Nostimen tapit ja puslat on ehkä yllättävänkin hyvässä kunnossa, mutta ohjauksen niveliä pitäisi vaihdella. Uusilla laseilla varustettu ovikin löytyy, mutta en ole sitä laittanut paikoilleen. Lämmityslaite on sen verran tehoton, että luulen kopin vetävän hetkessä semmoseen huuruun ettei näe suuntaan eikä toiseen. Ehkä pitäisi raatsia tilata halpa kiinalainen ilma-webasto.

Mullan levitykseen oiva peli, kauhaan mahtuu useampi kottikärryllinen :) Pihahommien yhteydessä tuli leviteltyä multaa semmonen 60kuutioo ja täytemaata liki saman verran.




Trukkipiikeillä tuli kanniskeltua kiviä ympäri pihaa erilaisiin kivirakennelmiin. Yllättävän hyvin pystyi asettelemaan ja kääntelemään esim. pengerrystä tehdessä. Isoin kivi minkä siirsin pihan perältä toiseen päähän, oli sellainen että ohjaavat pyörät tuppasivat olemaan ilmassa puolet matkasta.



Piikkihommissa huomattavasti näppärämpi ja tarkempi kuin traktori koska ohjaamosta on suora näköyhteys piikkeihin käytännössä koko ajan. Kuvassa nostan pois paikaltaan huonosti pohjustettua ulkorappusta. Tämän tilalle tuli kevyt puurakenteinen porras.



Lumihommissakin toimiva peli. Talven ensimmäisillä hangilla vähän tunnoton, mutta onneksi yli puolet pihasta on asfaltoitu. Kauha on tarkempiin hommiin vähän iso ja kömpelö kun sen huulilevyä ei näe mitenkään ohjaamosta, mutta pikkuhiljaa kone on tullut sen verran tutuksi että tietää missä kulmat menee.

« Viimeksi muokattu: 09.01.2019, 22:54:39 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #178 : 09.01.2019, 23:14:12 »
Tuollainen tasainen kauha jättää muuten aikamoisen luistinradan lumessa.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #179 : 10.01.2019, 07:41:00 »
Tuollainen tasainen kauha jättää muuten aikamoisen luistinradan lumessa.

Huomattu on.  :D
Pitäisi jonkinmoinen irrotettava verkkoterä viritellä huuleen.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Proturbo  Autodiagnoosi