Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Akun vaihto -tietoja akusta

  • 21 Vastauksia
  • 6910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mi10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Akun vaihto -tietoja akusta
« : 12.01.2017, 11:37:46 »
Volvo V50 2.0D vm.2009 olisi akun vaihto edessä. Autossa on Volvon alkuperäinen akku (kuva).
Uusi akku olisi kenties Exide EA722. Nyt huoltomies tiedustelee minulta mikä napaisuus akussa on.
Onko tässä nykyisessä akussani plus-napa vasemmalla puolen?


Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #1 : 12.01.2017, 12:28:22 »
Eiköhän tuo iha normaali akku ole.. Tuolleenha päin ne navat on..

Mullekki vaihettii Exide samalainen oli
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa mi10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #2 : 12.01.2017, 12:35:23 »
Kun huoltomies (siis olemme olleet vain puhelimitse yhteydessä) sanoi, että heillä on hyllyssä Exiden 722 -akkuja, joissa plus-napa oikealla puolen eli eikö se sitten käykään minun autooni?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #3 : 12.01.2017, 15:04:32 »
...kumminko päin se akku on? ???
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #4 : 12.01.2017, 17:33:02 »
Tuo on plus oikea (niin kuin suurin osa autoista). Akun navat luetaan omaa napaa vasten.

E: ja jos Exide on merkki, niin EA852 menis, jos Volvo ei oo valehdellu ah lukemaa tarrassa  ;D taitaa tuo olla 315mm pitkä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2017, 17:46:32 kirjoittanut Jortsi »
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #5 : 05.12.2018, 17:56:34 »
Kysytääs tästä topicista. Potilas -08 v50 2.0d. Webasto ei meinannut aina lähteä päälle aamuisin. Kävin vaihdattamassa uuden AGM akun joka on kooltaan 80ah 800a. Entinen akku antoi 12.2v jännitteeksi pitkän ajon jälkeen auto sammuksissa. Nyt uusi akku antaa 12.05v auto sammuksissa ja 14.2v käynnissä. Pitäisikö tuon antaa enempi sekä tyhjäkäynnillä että sammuksissa? Huonompaan suuntaan ainakin numeroiden perusteella mentiin.  :( Webastoa ei ole vielä käytetty.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #6 : 05.12.2018, 20:54:52 »
Puolisen volttia matalilta kuulostaa jännitteet. -05 vuoden sama pannu ja orkkis mallin denso laturi, latausjännite 14,5-14,9V ajossa. Ajon jälkeen täydestä akusta pitää löytyä se 12,5V ja heti sammutuksesta mitattuna paljon enemmänkin.

Onko mittari luotettava?

Eberistä vielä sen verran, että ainakin -05 mallissa se käynnistyy automaattisesti alle +5° ulkolämmössä kylmällä koneella ja ottaa kyllä lisäkuormaa akulta ja laturilta.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #7 : 05.12.2018, 23:45:34 »
Nyt ei ollut webasto päällä kun ajoin talliin. Se jää yleensä hetkeksi sammuttamaan itseään mutta nyt ei.

Mittari on kyllä halpa. En osaa sanoa noiden eroista.

Edit: Voisin käydä mittauttamassa tuossa paikallisessa tarvikeliikkeessä perjantaina niin saa puolueettoman tuloksen.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018, 00:23:42 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #8 : 06.12.2018, 13:46:13 »
Edit: Voisin käydä mittauttamassa tuossa paikallisessa tarvikeliikkeessä perjantaina niin saa puolueettoman tuloksen.

Ja samalla uudelle akulle kuormitustesti. Maanantaikappaleita tai pitkässä varastoinnissa tyhjäksi päässeitä joskus sattuu kohdalle....

Laturin ja akun välisen jännitehäviönkin voisi mitata ennen laturille annettavaa tuomiota. Vähän aikaa sitten volkkarista mittasin 1,5V ja on kaapelivikoja volvoissakin ollu. Tätä epäillessä myös maadotukset akun, korin ja moottorin välillä tutkia ja puhdistaa.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #9 : 06.12.2018, 15:54:24 »
Ja samalla uudelle akulle kuormitustesti. Maanantaikappaleita tai pitkässä varastoinnissa tyhjäksi päässeitä joskus sattuu kohdalle....

Laturin ja akun välisen jännitehäviönkin voisi mitata ennen laturille annettavaa tuomiota. Vähän aikaa sitten volkkarista mittasin 1,5V ja on kaapelivikoja volvoissakin ollu. Tätä epäillessä myös maadotukset akun, korin ja moottorin välillä tutkia ja puhdistaa.

Miten tuo jännitehäviön mittaaminen tapahtuu käytännössä?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #10 : 06.12.2018, 16:24:58 »
Miten tuo jännitehäviön mittaaminen tapahtuu käytännössä?
Näin amatöörinä oon ite tehny. Yleismittari kytketään mitattavan kohteen rinnalle:
Yleismittari tasajännitteen mittausalueelle (2V DC) ja mittarin punainen plusjohto kiinni laturin plussaan. Ja nimenomaan kunnon kontaktilla siihen ruuviin/liittimeen mistä itse latausvirtakaapeli lähtee(varo oikosulkua kytkiessä). Yleismittarin musta johto kiinni akun plus napaan. Pirssi tyhjäkäynnille ja lukema mittarista on suoraan jännitehäviö, joku 0,5V alkaa jo tutkituttaan. Myös maapuolta voinee mittoa vastaavasti laturin rungosta/miinuksesta akun miinusnapaan.

Voi myös mittoa perinteisesti latausjännitteen laturin plussasta sen runkoon/moottoriin ja vähentää siitä akun navoista mitatun jännitteen = kokonaisjännitehäviö.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018, 16:31:47 kirjoittanut M141 »

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #11 : 06.12.2018, 20:27:12 »
Näin amatöörinä oon ite tehny. Yleismittari kytketään mitattavan kohteen rinnalle:
Yleismittari tasajännitteen mittausalueelle (2V DC) ja mittarin punainen plusjohto kiinni laturin plussaan. Ja nimenomaan kunnon kontaktilla siihen ruuviin/liittimeen mistä itse latausvirtakaapeli lähtee(varo oikosulkua kytkiessä). Yleismittarin musta johto kiinni akun plus napaan. Pirssi tyhjäkäynnille ja lukema mittarista on suoraan jännitehäviö, joku 0,5V alkaa jo tutkituttaan. Myös maapuolta voinee mittoa vastaavasti laturin rungosta/miinuksesta akun miinusnapaan.

Voi myös mittoa perinteisesti latausjännitteen laturin plussasta sen runkoon/moottoriin ja vähentää siitä akun navoista mitatun jännitteen = kokonaisjännitehäviö.

Kiitos perusteellisista ohjeista! Taidanpa huomisen tuhlata mittaillen.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #12 : 11.12.2018, 15:49:20 »
Kävi vielä mielessä että tarviiko tälle autolle kertoa uudesta akusta? Kyseessä -08 v50 2.0d (facelift). Jännitteet on nimittäin nyt samat kuin vanhalla akulla.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #13 : 12.12.2018, 23:59:18 »
Ei tarvitse (mahdollisesti poikkeuksena stop/start -automatiikalla varustetut).

Laturi sökö, hiilet luultavasti lopussa. Kokeilepa napsauttaa tyhjäkäynnillä pitkät päälle ja kaikki muutkin kuormitukset eli takalasinlämmitin ja penkinlämmittimet jne. Jos jännite notkahtaa, laturi vaihtoon.

Itsellä sama menossa - huomenna pajalle ja uusi Denso pellin alle. Aditan tehdaskorjattu laturi kesti vain reilut 100000 km. Alkuperäinen sentään lähes 200000.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto -tietoja akusta
« Vastaus #14 : 13.12.2018, 09:41:24 »
Ei tuo kuulemma kyykkää vaikka mitä tekis mutta täytyy itsekin varmistaa. Vaimon mielestä ihan normaali.  :D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo