Omassani (2.4 D, 129 kw) antautui laturin vapaakytkin, kun nyt on mittarissa 241 tkm. Tämmöisen erikoistyökalun vaihto vaatii:
https://toolfin.com/mb-laturin-vapaakytkin-ty%C3%B6kalu.html.
Omani oli niin lujassa, että ei todellakaan lähtenyt niin helposti kuin tällä kaverilla videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=j-RByaWsms4.
Kun oli niin lujassa tuli käytettyä pulttipyssyä ja nimenomaan laturin roottorissa kiinni (xzn -kantaa myötäpäivään kiertäen ja kiintolenkki kangotti ulkokehää samaan aikaan, jolloin tavoitteena oli, että ulkokehä avautuisi vastapäivään kiertäen), jolloin taisi käydä niin, että iskevän akkukoneen voima hukkui laturin roottorin massaan ja hajotti roottorin. Nyt nimittäin vapaapyörä vemppaa aika lailla, eikä mielestäni alkujaan niin tehnyt. Vapaakytkin oli kyllä jumissa mielestäni, kun se ei liikkunut mihinkään suuntaan, kun piti laturin siivistä kiinni ja yritti pyörittää.
Lopulta väänsin ulkokehää kiintolenkillä ja pitkällä varrella, jolloin mainitsemani erikoistyökalu katkesi xzn -kärjestään. Joten näyttää siltä, että joudun uusimaan laturin. Onko joku tietty merkki suositeltava, vai peräti alkuperäisosa? Tänään kyselin jo valmistajalta alustavasti jakopään suojapeltiä, joten sekin on tarkoitus kiinnittää autoon.